Hur länge håller en stålram?

vargen

Ny medlem
Förstås svårt att säga men här är förutsättningarna:
Tänkte först bygga mig en 29" mtb eftersom jag efter moget övervägande konstaterat att det skulle passa mig och min cykling perfekt. Tyvärr visar det sig att min ekonomi inte riktigt håller för ett nytt custombygge och jag har istället börjat se vilka förutsättningar min gamla 90-tals mtb (4130-stål i bra kvalitet) har för ett fortsatt liv.
Ramen är väl det enda som är ursprungligt på cykeln eftersom jag under åren fått byta ut det mesta några gånger men jag har mestadels använt cykeln till vardagsbruk och de gånger den hängt med i skogen har det varit i rätt snäll terräng. Några turer med packväskor har det också blivit.
Geometrin passar mig bra och även om den är lite tyngre än dagens ramar så är det inte det viktigaste. De överflödiga gramen sitter ändå på sadeln.
Allt utom ramen är i behov av byte. Möjligen kan framhjulet gå ett eller ett par år till. Bakhjulet har en snart genombromsad fälg och navet tillåter bara 7-delad krans vilken för övrigt är slut. 2 av 3 klingor behöver också bytas. Växelreglagen har lagt av (båda två) och det sitter gamla cantileverbromsar med utslitna blomsklossar. Fjädern på bakväxeln har gjort sitt.
Men ramen känns fortfarande fräsch!
En LX-grupp verkar gå på knappt 3500:- på cyclecomponents sedan tillkommer bakhjul lite småplock.
Allt som allt rätt överkomligt.
Jag tänker att ramen kan tjänstgöra en tid till sedan kan jag när ekonomin tillåter skaffa en ny ram och plocka över mina nya fina komponenter till den. Om de inte är utslitna d förstås. Blir ingen 29" men det får jag väl leva med då.
Vad tror ni, kan en ram som rullat i drygt 10 år fortfarande ha något att ge eller kommer jag att känna mig missnöjd med den så snart jag monterat dit alla nya delar?

Så när som på fälgar, däck och ekrar går väl allt att transplantera över till en 29" när/om ramen ger upp.
DSC00513.JPG ht=450

Ser man till att hålla efter cykeln håller den länge. Har precis utplånat alla spår av vinter från min pendlar/alltiallo hoj, den har gått i 13år nu och lär funka ett par år till.

//j

Tänk nu bara på att äldre och nyare baknav ofta har olika bredd, nya är bredare. (135mm tror jag det rör sig om, närmare bestämt.)

Har två stålramar, födda -88 och -95. De mår fint.
Jag vill minnas en artikel i Bicycling där man preparerade
en ny stålram med olja innuti för att skydda mot rost,
och räknade med över 20 kanske 30 års livslängd.

Ganska läckert att kunna använda gamla ramar länge.

/B

Senast redigerad av en moderator:
cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> Förutom rostaspekten så är stål ett ruggigt trevligt rammaterial - Go, go go!! :)

Verkligen... Min gamla stålhoj har ju ingen fjädring eller dämpning att tala om, men är ändå ganska skön att hoja på Stockholms dåliga vägar. Helstel aluminiumhojpa vore ren tortyr, IMHO.

> dåliga vägar. Helstel aluminiumhojpa vore ren
> tortyr, IMHO.

Jag tror inte du skulle kunna skilja dem åt vid ett blindtest faktiskt. 99% av det flex och den stötdämpning du känner är i däcken.

smurfrox skrev:
> Tänk nu bara på att äldre och nyare baknav ofta
> har olika bredd, nya är bredare. (135mm tror jag
> det rör sig om, närmare bestämt.)

Det ställer nog till det är jag rädd. Får kolla upp det där.

jomper skrev:
> Det är inga problem att klämma in ett 135mm-nav
> i en stålram gjord för 130mm spacing.

Där ser man. Inget att oroa sig för då.
Vet någon förresten om det går att hitta en lite enklare grupp än LX till ett snällt pris.
Finns Deore fortfarande exempelvis?

jomper skrev:
> Det är inga problem att klämma in ett 135mm-nav i en stålram gjord för 130mm spacing.

Jag kör den setupen på pendlaröket, och det kan vara lite pilligt att få dit bakhjulet ibland. Plus att jag får ta i för kung och fostervatten när jag drar åt skruvarna, eftersom de extra millimetrarna i bredd innebär att dropoutsen blir lite (som i pyttepyttelite) sneda. Det ger en del glapp mellan ram och skruv/bult/mutter, och drar man inte åt rejält så sitter inte hjulet fast ordentligt.

Men tänker man bara på det och drar åt ordentligt från början ska det inte vara några problem.

Tillbaka
Topp