Hur länge håller era byxor?

GustafH

Aktiv medlem
I mil, år, antal tvättar, vad som helst. Och hur märker ni att det börjar bli dags att köpa nya?

Jag plockade fram mitt första par, ett par av dhb:s första modeller, fem år gamla nu, som gick rätt flitigt både på landsväg och i skogen i början av min cykelhets. De ser fina ut och så men det var ungefär som att ha sandpapper i brallan. Så de gick till återvinning. De har nog gått sisådär en 350 mil. Är det rimligt? Borde de hålla längre?

GustafH sa:
Jag plockade fram mitt första par, ett par av dhb:s första modeller, fem år gamla nu, som gick rätt flitigt både på landsväg och i skogen i början av min cykelhets. De ser fina ut och så men det var ungefär som att ha sandpapper i brallan. Så de gick till återvinning. De har nog gått sisådär en 350 mil. Är det rimligt? Borde de hålla längre?

Tror det mest beror på ålder. Resåren och blöja som blir slappare främst pga ålder. Mina dhb Aeron som köptes förra hösten har gått uppskattningsvis 500 lvg mil och tvättats efter varje tur. De känns fortfarande fräscha utan synligt slitage.

På mina tights är det främst benresåren som blir slapp med tiden och byxorna måste kasseras.

ejma sa:
Tror det mest beror på ålder. Resåren och blöja som blir slappare främst pga ålder. Mina dhb Aeron som köptes förra hösten har gått uppskattningsvis 500 lvg mil och tvättats efter varje tur. De känns fortfarande fräscha utan synligt slitage.

På mina tights är det främst benresåren som blir slapp med tiden och byxorna måste kasseras.

Jag har ett par dhb Aeron på väg efter goda recensioner så det låter ju bra att de har förbättrat även hållbarhet :)

Oklart antal mil och timmar. Dessutom används de mest till MTB. Men det är omöjligt för mig att se och känna skillnad på mina fem år gamla Rapha Pro Team jämfört med det ett år gamla paret utöver att de vita hängslena är en aning mindre vita.

Jag hade precis när jag började cykla ett par som både tappade spänsten och blev sträva inuti på nolltid. Men också ett par från dhb som inte heller åldrades alls, de var dock inte så bra från början.

Har för närvarande 4 par korta bibs. Ett par som är från i år och övriga är ytterligare en säsong gamla. POC, Castelli, Rapha och Bioracer (nyast). POC-shortsen börjar bli genomskinliga, Rapha-shortsen börjar sömmen till inlägget ge sig. Castelli är fortfarande i bra skick men nog de jag använt minst. Bioracer är nuvarande favorit och använts säkert 200mil denna säsong.

Edit:
Rapha-shortsen kan nog vara 3 år gamla...

Senast ändrad:
Två år brukar dom hålla. Tvättar och torktumlar efter varje användning dvs ca 5 gånger i veckan. Det är sömmarna som börjar släppa så smått då.

Senast ändrad:
Jag har kört med Santinibyxor under många år. De uppslitna används under långbyxorna på den kyligare delen av året. De tvättas vanligtvis i sönder med tiden. Fem år verkar de klara innan de blir för slitna. Tre par används två gånger i veckan under träningsperioden.

Tumlare är ju döden för textil generellt så ändå imponerande att de håller så länge.

Jag avskyr att behöva köpa nytt för att något är utslitet så undviker allt som sliter extra. Lagom fulla fintvättsprogram, tvättpåsar och torka på lina.

Jag har inte nött ut några än. Det gick hål i ett par när jag skrapade asfalt med dem, men de funkar fortfarande.
Däremot blir det hål i grenen på kallingarna.
Ja jag använder kallingar vid kortare turer (under 15 mil).
Hamnar man bakom någon med slitna brallor utan något under vill man helst titta bort. :)

Spacekitty sa:
Två år brukar dom hålla. Tvättar och torktumlar efter varje användning dvs ca 5 gånger i veckan. Det är sömmarna som börjar släppa så smått då.

Jag har inte vågat tumla några cykelkläder sen jag råkade få med en svindyr Kalaströja en gång och den inte var elastisk efteråt sen. Men ändå, fem tvättar i veckan i två år är bara det imponerande!

GustafH sa:
Spacekitty sa:

Jag har inte vågat tumla några cykelkläder sen jag råkade få med en svindyr Kalaströja en gång och den inte var elastisk efteråt sen. Men ändå, fem tvättar i veckan i två år är bara det imponerande!

Jag tumlar i princip allt, det som får lufttorka är sportwool, merino och luddig fleece. Har inte riktigt plats till att ha en massa blöt tvätt hängande runt i boet.

Jag har inte behövt köpa några nya sen 2011. Oas så slutade jag använda cykelbyxor för ett antal år sedan (förutom vid den årliga cx-rundan och numera en gång i veckan på trainern under höst/vinter).

Tillbaka
Topp