Hur länge har du en cykel innan du byter?

Hur ofta byter du cykel?

• 1år

Röster: 22 10.9%
  • 2år

Röster: 21 10.4%
  • 3år

Röster: 28 13.9%
  • 4-5år

Röster: 36 17.8%
  • >5år

Röster: 95 47.0%

• Antal röster
    202

implor

Aktiv medlem
Hur ofta byter du cykel?

Alltså byter hoj och inte köper en till. Dvs Enduro -> Enduro eller Lvg -> Lvg

Bakgrund: Sugen att byta redan efter bara 5 månader med cykeln. Blev nyfiken hur ofta folk i snitt byter sin hoj.

"Byta hoj och inte köpa en till"? Hmmm, får nog googla det där...

Jag har aldrig i hela mitt liv sålt en cykel. Gett bort, kastat, fått stulen javisst, men sälja en cykel?
14224a4368a45df0b9129896ab887670.jpg

Har haft prio hojen 5 år lär nog hänga med lika länge till eftersom jag gillar den. Att köpa ny snyggare, modernare för löjligt mycket pengar och och kapa några watt för skippar jag.

Förra hade jag två säsonger, insåg sedan att jag skulle trivas bättre på en storlek större så det blev byte till en xl.

Har inga planer på att byta på rätt många år nu.

Byter? Betyder det n-1?
Sånt händer inte, pendlaren blir en badcykel på landet och man får på så sätt plats för en cykel till i samlingen, byter det är för cykelhandlare. ;)

Bytte rätt ofta förr men nu när grabbens cyklar kostar som de kostar byter jag hans hojar istället. Jag har haft min Stumpjumper och Diverge i två år nu (båda modellår -19) och nästa år kanske det blir en ny Stumpjumper. Eller kanske inte... Så sjukt nöjd med de jag har nu för tiden.

Olika beroende på vilken cykel. Htn är såld o skall byggas ny så den hade jag fyra år.

Min fs har transmuterat från 2012 till idag men inget från 2012 cykeln finns kvar idag. När blev den en ny cykel? Ram har bytts 2 ggr under den tiden.

Jag har sålt typ 3 cyklar. Två var väl ok, den tredje ångrar jag fortfarande. (En av de första 29-ers i landet, en GF dessutom.)

Man lär sig gilla sina cyklar... Jag ångrar att jag slängde min gamla ramväxlade tempocykel som jag hade när jag körde triathlon på sent 80 tidigt 90 tal.

Olika beroende på vilken cykel. Htn är såld o skall byggas ny så den hade jag fyra år.

Min fs har transmuterat från 2012 till idag men inget från 2012 cykeln finns kvar idag. När blev den en ny cykel? Ram har bytts 2 ggr under den tiden.
Ny ram så är det en ny hoj i princip.

Hittills har jag alltid "använt upp" mina hojar. Men det har handlat om hardtails i prisklassen 10-15 kkr, och det är ju tamejfan bara skräp. Nåja, förutom ramen på min Schwinn Moab som gick av ovanför vevlagerhuset var det väl egentligen bara slitagedelar på nästa hardtail, .., för många omgångar med slitagedelar.., och jag ville gå vidare och köpa nytt att pendla på.

Har nog landat i de slutgiltiga cyklarna. Så hur långe de får vara kvar lär bero på när det är slutcyklat. I övrigt är det inte tiden utan behovet som styrd. Vill jag gärna tro iaf.

Det ena utesluter väl inte det andra?

@liveforthis bra jobbat! Förklara gärna närmare :D
Haha nej precis kronofogden är som ett dårhus bara det.

Förklara närmare ? :P köp en hoj test gillar inte sälj och köp en ny sen gör man så många många gånger tills man sen har hittat sin dröm tjej. Eller cykel va det ju nu ;) (jag själv har dock inte haft 19 hojar sen 2019) blir jobbigt när man varit sjukskriven m.m och gått mellan jobb.

Senast ändrad:
Jag byter när jag känner för att byta. Att behöva ha en ny varje säsong känns lite ”maniskt”, i alla fall för en glad motionär som mig. Då byter jag hellre lite delar, ”trimmar” o har mig.

Jag har haft min räser 3 säsonger. Funderar på att byta då jag tror att en mer rejsig Aeroad eller Ultimate 54:a passar mig bättre än en Cannondale Synapse 56:a. Annars hade den funkat för mig i all evighet.

Oväntat resultat. Trodde happyride var mycket mer glad i att byta hoj. Förväntade mig minst 20% att säga årligen och inte att nästa 50% har dom i mera än 5år.

Om det funnits ett enkelt sätt att lämna gamla cykeln (oavsett märke) som inbyte i någon butik samtidigt som jag köper en ny så hade jag nog bytt oftare.

Så sant. Dock är frågan om man accepterat 12000kr för en hoj man kunde fått 18000kr privat för. Som för bilar måste dom piffa till cykeln och lämna någon typ av garanti. Någon marginal måste de ju ha också.

Så sant. Dock är frågan om man accepterat 12000kr för en hoj man kunde fått 18000kr privat för. Som för bilar måste dom piffa till cykeln och lämna någon typ av garanti. Någon marginal måste de ju ha också.

Ja lätt. Ingen annons, inga idioter, pengar idag.
Framförallt när det gäller sälja dyrare cyklar och slippa provcyklare som ska komma hem och fråga hur långt kedjan gått på en hoj för 55 000 osv.
Man hade även vågat köpa dyrare begagnat om man då fått 6 månader eller liknande.

Troligtvis hade jag bytt oftare eftersom jag är rätt nyfiken och gärna provar annat. Nu köper jag ungefär 1,5 cykel om året och mina syskon vill snart inte få fler och tanten tycker vinden är full.

Folk som köper plastramar tenderar att byta betydligt oftare än vi som kör stål. En kolram blir snabbt omodern. Stål består. Vi byter komponenter men ramarna stannar

Vad har du fått det ifrån? Den enda ram som gått mindre än en säsong för mig var en stålram. Den andra gick inte mycket mer än två. Omoderna redan i kartongen.

Ja lätt. Ingen annons, inga idioter, pengar idag.
Framförallt när det gäller sälja dyrare cyklar och slippa provcyklare som ska komma hem och fråga hur långt kedjan gått på en hoj för 55 000 osv.
Man hade även vågat köpa dyrare begagnat om man då fått 6 månader eller liknande.

Troligtvis hade jag bytt oftare eftersom jag är rätt nyfiken och gärna provar annat. Nu köper jag ungefär 1,5 cykel om året och mina syskon vill snart inte få fler och tanten tycker vinden är full.

Som jag berättade tidigare i en annan tråd, jag har bara haft glada köpare för mina och min sons cyklar, som var trevligt att göra med (hjul är en annan sak dock). Kanske köper och säljer jag rätt cyklar :)

Om det funnits ett enkelt sätt att lämna gamla cykeln (oavsett märke) som inbyte i någon butik samtidigt som jag köper en ny så hade jag nog bytt oftare.
Ja! vikoperdincykel.se, eller nåt. Nån som på ett strukturerat sätt kan ge en det där skambudet direkt så man slipper spendera en halvtid på hitta samma skambudsprisnivå via blocket..

Kort svar: När det kommer något mycket bättre. Sista cykeln med fälgbroms sjunger på sista versen och kommer inte att få ytterligare kärlek. Cyklar med qr börjar så smått kännas gamla även med hyfsat modern geo. Försöker hålla cykelbeståndet till så få standarder som möjligt för att förenkla reservdelshanteringen.

Började cykla 2014 för att göra klassikern, fastnade direkt för cykelsport och har köpt 11 cyklar sammanlagt tills nu (ja ett flertal innan dess genom åren men jag väljer att inte räkna tiden före cykelintresset väcktes), har ”bara” sålt 5 av dom så det är lite trångt i garaget. Tror mig ha det jag vill/behöver ha för ett par år framåt, men vem vet, äger ju ingen tempo/triathlon cykel...

Min senaste köpte jag våren 2019 och den får vara med tills ramen gått åt helsefyr. Kommer nog byta lite komponenter om vartannat framöver. Racern innan hade jag i två år. Materialmässigt befinner jag mig på en nivå långt över min förmåga, har därför lovat mig själv att inte byta förrän mitt ftp är +15% jmf med nu... det kommer dröja.

Tillbaka
Topp