Hur länge kan man spara däck ?

Anders F

Ny medlem
Har samlat på mig en hel del däck sista åren. Vissa sparsamt använda. Hur länge är däcken ok innan dom blir för gamla o torra för att köra med ?

Det beror på gummiblandning. Jag ser fortfarande gamla trelleborg däck med namnet som möster utan torrsprickor, dom är nog runt 60år. Men moderna däck klar nog 6-7år om det är en bra gummiblandning, lågpris däck ser man dom som är knappt året gamla som är fulla i torrsprickor.

Racerdäck sparas ju i halvfuktiga källare i typ 5 år innan de hamnar på proffsens cyklar...
Eller är det där bara en myt?

Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Racerdäck sparas ju i halvfuktiga källare i typ
> 5 år innan de hamnar på proffsens cyklar...
> Eller är det där bara en myt?

Nej, det är ingen myt, men det är nog ganska få som gör så.

Jag tror fortfarande att man är tvungen att hyra en jordkällare i Belgien för att förvara sina däck.

Mörkt och fuktigt klimat som inte ändrar sig för mycket. Lite som för ett vin.

Ozon och UV-strålning är däckens största fiender när de förvaras. Mörkt och i det närmaste lufttätt förpackat, bör de hålla rätt länge.

Varför spara en massa gamla däck? Jag brukar ha kvar de gamla däcken när jag köper nya. Mest som reserv om de nya däcken skulle gå sönder helt plötsligt. På så vis har jag aldrig mer än en uppsättning däck liggande.

Jag bytte på en av mina cyklar nu i sommras, de som satt på var från mitten på nittiotalet, och klart fulla med sprickor, men fullt användbara tills slitaget blev för stort.

Jag kör nu min första MTB, en Giant från 91, som pendelcykel, bakdäcket är det Shwalbe 2.1" slick som satt på den när jag köpte den 1992, inte använt särskilt mycket, men inget fel på det heller. Framdäcket är ett kenda, några år yngre, där det på grund av felaktig förvaring blivit kordbrott, så det skall bytas när det är dags att återmontera sommarhjulen efter vintern.

Veloce skrev:
> Varför spara en massa gamla däck? Jag brukar ha
> kvar de gamla däcken när jag köper nya. Mest
> som reserv om de nya däcken skulle gå sönder
> helt plötsligt. På så vis har jag aldrig mer
> än en uppsättning däck liggande.

Jag kör xc och då är det gött att ha ett lager att välja från beroende på hur underlaget ser ut.

Maxxis Slow Rezay kan man lagra för länge har jag märkt. Dom blev rätt så hårda efter nått år i nån källare någonstans.

Brakastruten skrev:
> Sedan kan du sätta dem på blocketfynd!

Och skriver att de är perfekta för Vätternrundan, som man gör med all övrig gammal skit man vill dumpa på någon annan! :-D

Tillbaka
Topp