Hur långt kan du cykla på 24h?

WSMC sa:
ohellstrom sa:
Jag ser att jag nämnts redan ;)

Om man justerar förutsättningarna, dvs tempocykel, inomhus, langning, ny cykel i händelse av defekt etc så tror jag bestämt att jag skulle kunna cykla en bit över 700 iallafall.

Edit: taktiken skulle bli samma som Strassers - extremt lite paus.
Har du kollat lediga tider i Falun....Langingen får väl din bättre (cykel)hälft fixa.....:)

Det är nog bättre att han kollar lediga tider i Ballerup eftersom han bor i närheten. Sen är velodrom i Falun inte så snabb pga av de skarpa kurvorna, ska man ändå hålla på i 24h är det lika bra att ha optimala förutsättningar :-D

GoranS sa:
Just cigarettrök tror jag dock snarast har en negativ inverkan på resultatet.
Går nog att få tag på danskar som röker jazztobak istället. Men jag tror det nog sänker motivationen. Men å andra sidan så kan det ju öka kolhydratsintaget :)

Väntar på den första som kör 3 varv runt VR under det att loppet pågår. Kan ju kanske bli marigt med reptider (om sådana finns numera) på sista varvet, men målgång innan 24.00 på lördag borde en stark långcyklare klara om hen startar 19.30 på fredagen. Knappt 90 mil på 28,5 timmar borde funka. Kanske något för snabbrandonörerna som uppladdning inför PBP 2019?

Spontant tänker jag att kombinationen av egen trötthet och tusentals med(?)cyklisters varierande opigghet skulle innebära en oproportionerligt stor risk för incident för att det upplägget skulle vara intressant som uppladdning. Fast egentligen är det nog bara en dålig ursäkt från min sida att slippa VR

NLC sa:
Spontant tänker jag att kombinationen av egen trötthet och tusentals med(?)cyklisters varierande opigghet skulle innebära en oproportionerligt stor risk för incident för att det upplägget skulle vara intressant som uppladdning. Fast egentligen är det nog bara en dålig ursäkt från min sida att slippa VR
Alla ursäkter för att slippa VR är bra ursäkter!

Försökte fatta hur långt trion med Kitzblitz, ohellström med sällskap han på sina första 24h på Sverigetempot 2016. Misslyckades med det.

För illa, jag som litade på att gruppens mest meriterade akademiker skulle kunna hantera excel. Jag tror jag överlåter det momentet till GoranS nästa gång ;)

Har faktiskt inte gett mig på att titta närmare på dygnsdistanserna från Sverigetempot förrän nu.

Dygn 1: 620km
Dygn 2: 444km
Dygn 3: 464km
Dygn 4: 453km

Det är väl en smula OT att diskutera drygt fyra dygns cykling i en tråd som handlar om att cykla i ett dygn. Men även inom ämnet är det noterbart att det andra dygnet är det enskilt sämsta. Trots att både den fysiska och psykiska tröttheten var större mot slutet så infaller den kortaste dygnsdistansen på det dygn där den klart längsta pausen ligger.

Alltså, den kända sanningen att det går väldigt långsamt när man stannar är i högsta grad sann.

Tittar man på den 60-milare jag och NLC cyklade på 21:20 tidigare i år så hade vi 90 minuter total stopptid inklusive tre punkteringar. Man kan inte cykla fort om man inte cyklar fort, men om man stoppar mer än nödvändigt hjälper det inte att cykla fort.

Så det var alltså närmare 25 km/h i totalsnitt till första sömnen och sen drygt 18 km/h. Nu blir farterna i och för sig lite missvisande genom att den första delen just saknar stopp p.g.a. sömn, men skulle chansen till sub-100, vilket väl är lite av drömgränsen på ST, öka med en lite lugnare öppning, kanske inklusive en kortare sömnpaus första natten, i syfte att kunna köra lite fortare/ha lite mindre stopp på andra halvan? Eller är fartsänkningen mer relaterad till att ni var en grupp med olika schackningsperioder på senare delen och att farten då blev den lägsta av medlemmarnas för stunden önskade fart för att hålla ihop gruppen och att det vore bättre att splittra upp en ev. grupp på andra halvan och att alla där kör var för sig efter vad de känner?

Jocke77 sa:
WSMC sa:
ohellstrom sa:
Jag ser att jag nämnts redan ;)

Om man justerar förutsättningarna, dvs tempocykel, inomhus, langning, ny cykel i händelse av defekt etc så tror jag bestämt att jag skulle kunna cykla en bit över 700 iallafall.

Edit: taktiken skulle bli samma som Strassers - extremt lite paus.
Har du kollat lediga tider i Falun....Langingen får väl din bättre (cykel)hälft fixa.....:)

Det är nog bättre att han kollar lediga tider i Ballerup eftersom han bor i närheten. Sen är velodrom i Falun inte så snabb pga av de skarpa kurvorna, ska man ändå hålla på i 24h är det lika bra att ha optimala förutsättningar :-D
Mittåt. Mot Ballerup!

Fjärdebrunn sa:
700, en bra dag med få stopp och ett litet tight gäng på max 4 cyklister. Kanske lite mer än riktigt bra dag.

Unsupported?
Lite osäker, men visst hade Strasser support va?
Hur som helst, så bestämmer jag som TS att det är supported:)

Klarade 68km med ett snitt på 26km/h (fast rejält ont i akterkastellet). Ska jag hålla på 9 gånger längre dvs totalt 24h så gissar jag på max 20km/h i snitt så 480km per 24h. För säkerhets skull drar jag bort 80km i diverse pauser så 400km eller i närheten gissar jag, men sen blir det garanterat cykelfritt några dagar :D.

ohellstrom sa:
För illa, jag som litade på att gruppens mest meriterade akademiker skulle kunna hantera excel. Jag tror jag överlåter det momentet till GoranS nästa gång ;)
Överlåta excel till en som gör det mesta för att undvika att behöva använda det? Hm, undrar om det är en så klok strategi. ;-)

Ja, att ge sig ut på ett andra varv runt tråkpölen efter att ha genomfört det första anser jag bara det vara en bedrift.

Nu blir jag sugen på att cykla långt igen. Nästa år måste man ju fixa 100-milare för att få anmäla sig först till PBP2019. Det skulle vara intressant att se hur långt det går att komma på de första 24 timmarna.

WSMC sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:
bigmollo sa:
Jag har kört 60 mil på 22 timmar solo så 70 mil borde ju inte vara omöjligt.
När kör du?
Måste man vara med om man skrivit i tråden?
Om inte på själva cyklingen, så iaf med langning, cykelmek, publik, sponsor eller något annat valfritt uppdrag:)
Pax för rollen som överanalyserande skrivande reporter med snustorra sifferrika alster som specialitet. Har fuskat lite i den branschen på ett konstigt cykelforum genom åren. Kanske kan vara en merit i sammanhanget .... eller inte!?

Tyvärr det ju lite väl logistiktungt att ge sig på velodromrekordet.

Det känns mer aktuellt att ge sig på ett 24-timmarslopp utomhus, t.ex. http://www.melfar24.dk/

Som nämnts tidigare i tråden arrangeras även Fleche Nordique nästa år, om än detta är en lagtävling. Kanske kommer någon ge sig på att cykla riktigt långt? (Aldrig för tidigt att piska upp stämningen lite)

Det är kul att cykla i (ca) ett dygn, det ger en fin dynamik att få med sig alla dygnets faser. Som vissa vet är jag därför specifikt förtjust i 60-milare.

Det finns ju en utomhsuvelodrom inte långt från Danmarks gräns ;-) Men jag tror det är roligare att köra ett 24h lopp som t.ex. MELFAR där det är lite show och hålligång runt omkring. Tänker jag.

Värt att påminna om Strassers utomhusrekord på 896km på 24 timmar, satt på Tempelhof i Berlin häromåret. Det är väl i princip den distansen man ska jämföra med om man kör ett rekord på rundbana utomhus, med support.

På gubbängens ip finns det numera en asfalterad rundbana ca 400m lång 10m bred och lätt doserad.
Jag kan öppna upp cafet och sälja öl till publiken om någon annan cyklar och räknar varven ...

20170703_211359.jpg

20170703_212150.jpg

hm sa:
På gubbängens ip finns det numera en asfalterad rundbana ca 400m lång 10m bred och lätt doserad.
Jag kan öppna upp cafet och sälja öl till publiken om någon annan cyklar och räknar varven ...

sådärja, kan vi få upp skåningarna?
Anton, Krabbe, MarcusS, Kitz mfl the race is on!
:)

Fjärdebrunn sa:
hm sa:

Kan vi bara få kommunen? att tända belysningen och hålla den tänd under dygnets mörka timmar så... ;)

Senast ändrad:
Gubbängens IP ... meddela datum så dyker jag upp och hejar!

Det där gänget är väl f.ö. inga lampallergiker så det är väl bara att slänga på lampor så löser det sig.

Men, det kan väl knappast vara optimalt att dundra igenom de där svängarna med så pass svag dosering?

Kör man utomhusbana skulle man hellre ha en kort, lättåkt slinga på nån landsväg utan trafik.

Landsväg utan trafik kan bli marigt, i synnerhet om man vill ha det i hygglig närhet till där någon bor vilket ju underlättar om man vill ha lite publiktillströmning.

ohellstrom sa:
Men, det kan väl knappast vara optimalt att dundra igenom de där svängarna med så pass svag dosering?

Kör man utomhusbana skulle man hellre ha en kort, lättåkt slinga på nån landsväg utan trafik.

i 24h?? utan trafik?? hahaha.. du är ju riktigt rolig... :)

Utan trafik eller lite trafik... gör ingen större skillnad om man valt ett stycke med ordentlig vägren etc.

Man lägger rimligen slingan så att den saknar vänstersvängar.

Fjärdebrunn sa:
hm sa:

Är väl bättre att folk åker söderut där det faktiskt finns en vettig utomhus velodrom?

https://happyride.se/2016/11/07/sveriges-enda-utomhusvelodrom-har-fatt-ett-rejalt-ansiktslyft/

Konkret sa:
Fjärdebrunn sa:
hm sa:

Är väl bättre att folk åker söderut där det faktiskt finns en vettig utomhus velodrom?

https://happyride.se/2016/11/07/sveriges-enda-utomhusvelodrom-har-fatt-ett-rejalt-ansiktslyft/

Gubbängens rundbana är mycket mera rando-style,

Tillbaka
Topp