Hur låser/skyddar ni era dyra cyklar?

Lillpeter

Medlem
Hejsan. Jag har för några dagar sedan beställt en MTB för en ansenlig summa pengar, och jag har funderat på hur jag minimerar risken att något as ska knycka den. Till att börja med så kommer den när den inte används stå i ett cykelrum bakom två låsta dörrar (även om den inre dörren förmodligen skulle kunna forceras ganska lätt). Jag har ett klass 9 bygellås, och jag funderar även på att köpa en hyfsad kedja så jag kan ankra fast hela riggen i väggen/cykelstället oxo.

Jag undrar vad ni gör för att skydda era egna dyra fina cyklar?

/Peter

Alla cyklar som är värda över 1000 kronor har jag i lägenheten. Vilket är 3 stycken på 31 kvadrat =)

Pendlaren, en gammal SS MTB med glapp överallt står fastlåst med mckedja i cykelstället. Skulle aldrig ställa mina älsklingar utomhus.

Du kan inte skydda dig...det spelar ingen roll hur många skyddsrum eller lås du har.
Tjyvjäven tar sig in. Ha den i sovrummet när du sover, på jobbet när du jobbar osv...

Vardagsrummet är den enda lösningen, jag har en räser och en mtb i mittvardagsrum. Det kan vara lite opraktiskt när man bor i en 1:a. Men cyklarna funkar också som inredningsföremål (cyklar=inredningsföremål?!) som ger en personlig prägel åt lägenheten, och det har väll hänt mer en gång att cyklarna har fått tjänstgöra som torkställ när man har tvättat, låter nästa lite hedniskt.
I vardagsrummet/sovrummet har man också alltid uppsikt över dem. Man ser när de behöver tvättas och den där lilla justeringen kan göras utan att man behöver lämna soffan.
Och tänk dej att det första du ser på morgonen är din älskling, cykeln alltså, stå där högglans polerad och bara väntar på dagens första tur…

/Pelle

Det är naivt att ha en cykel för över 10 000 utomhus obevakad mer än några timmar. Snälla bespara oss från ännu en tråd med en stulen cykel.

Inne i din lägenhet/villa är enda säkra platsen.

I lägenheten nu men om allt går som jag hoppas kommer även våra dörrar till förådsutrymmena förses med "kodbricka lås" istället för vanligt nyckellås. Då känns det iaf mer safe då enbart de som har där att göra rör sig där samt om något händer så kan man se i loggen vilka som rört sig där under den aktuella perioden. Har man dessutom ett föråd utan insyn så håller det förhoppningsvis skurkarna borta desto bättre.

Någon med erfarenhet hur hemförsäkring brukar ställa sig till inbrott i föråd med dyrgrip till cykel? Det är ju låst utrymme men krävs cykellås av ruthenium och inhyrd vakthund trots detta? Generell uppfattning.

MVH

Senast redigerad av en moderator:
Jobbade ett tag i cykelbutik. De flesta jag pratade med som hade blivit av med cyklar, hade fått dem stulna ur cykelrum.

Det enda vettiga är att ha dem i lägenheten/huset. Jag bor i en etta på 35 kvadrat, och har snart fyra. Men när diverse upphängningsanordningar är klara kommer bara en att vara på golvet i stora rummet, så det kommer inte att märkas särskilt mycket.

ang försäkring.. ta en vanlig hemförsäkring och lägg till tillvalet "otur" (hos if) eller drulle eller vad ditt bolag kallar tillägsförsäkringen. Detta ger ett höjt ersättingsbelopp till 50.000 och bättre villkor för stöld.
Mitt tipps ang hojar iaf.. och japp.. ha din älskling i lägenheten ;-)

I eget låst förråd utan fönster, bakom feta ståldörrar, fastlåst med bygellås och steel o flex i en entums kätting, som sitter fast med fet rostfri krok i väggen (gängad och limmad med keramisk metall).

Lite som sveriges försvar under kalla kriget; kostnaden att invadera är större än värdet på bytet...

Tur att man bor i hus, med ett rum bara för cykel pch cykelprylar......;-)
tricycle.gif ht=35

har den inomhus, alltså inte i ett föråd. utan inne i bostad. som nån skriver, vill nån ha den, o den står i ett utrymme som är allmänt eller som utnyttjas av samfäldighet, så är risken stor att nån tar den, tyvärr

Mina goda vänner Smith & Wesson skyddar mina cyklar...

För att vara lite seriös, bägge mina finhojar hänger snyggt och prydligt på väggen i hallen. Pendlaren står fastlåst i cykelkällaren.

Vi förvarar våra cyklar av lite mer värde hemma i lägenheten och lämnar de aldrig obevakade när vi är ute. Ett bra lås använder vi mest för att försäkringringsbolagen kräver det samt för att fördröja en stöld med några minuter i de ytterst få fall hojjen lämnas obevkad. Försäkring är bra mot cykelrån, sånt ju händer faktiskt ibland.

olzone skrev:
-------------------------------------------------------
> ang försäkring.. ta en vanlig hemförsäkring
> och lägg till tillvalet "otur" (hos if) eller
> drulle eller vad ditt bolag kallar
> tillägsförsäkringen. Detta ger ett höjt
> ersättingsbelopp till 50.000 och bättre villkor
> för stöld.

De flesta bolag räknar bort cykelstöld ur otur/drulle/allrisk-försäkring. If räknar bort all skada (stöld, krasch, brand, allt) på cyklar i sin otursförsäkring.

Miche skrev:
> Försäkra den (finns special försäkringar)

Vilka då?

TRS skrev:
> I lägenheten nu men om allt går som jag hoppas
> kommer även våra dörrar till förådsutrymmena
> förses med "kodbricka lås" istället för
> vanligt nyckellås. Då känns det iaf mer safe
> då enbart de som har där att göra rör sig där
> samt om något händer så kan man se i loggen
> vilka som rört sig där under den aktuella
> perioden. Har man dessutom ett föråd utan insyn
> så håller det förhoppningsvis skurkarna borta
> desto bättre.
>
> Någon med erfarenhet hur hemförsäkring brukar
> ställa sig till inbrott i föråd med dyrgrip
> till cykel? Det är ju låst utrymme men krävs
> cykellås av ruthenium och inhyrd vakthund trots
> detta? Generell uppfattning.
>
> MVH

Jag vill varan för den falska säkerheten med passerkort och kodbrickor. Det är sant som du säger att en logg kan enkelt sparas för att se vem (vilket kort) som öppnat dörren.
Där jag pluggar försvann det prylar från datorsalen. Men de ansvariga fick inte kolla i loggen (för vem vet jag inte) för de som passerat in i datorsalen. Brottet ansågs vara för ”ringa” och stod inte i paritet med det intrång av den personliga integriteten det skulle innebära. Jag tyckte att det hela verkade lite konstigt, men nu i efter hand kan jag samtidigt förstå det. Ifall ett mord skett i datasalen skulle det nog inte vara något tvivel om att titta i log-filen, och tur är väll det.
Jag vet inte hur lagstiftningen ser ut inom detta område. Datainspektionen är säkert inblandade på flera nivåer. Men ha i åtanke att fastighetsbolaget kan nog inte utanvidare gå in och titta i eventuella log-filer för ett cykelrum utan att tillfråga berörda myndigheter. Mina kunskaper inom området är nu uttömda och det är möjligt att det ser annorlunda ut. Men jag vill förnimma mej om att det är lite trassel att spara och titta i in- och utpasseringslogar.

/Pelle

Generellt kan man väl säga att cykelförsäkring är rejält komplicerat.

Jag räknar kallt med att jag inte kommer att få ut ett öre om nåt händer mina cyklar. Därför hanterar jag dem på ett helt annat sätt än majoriteten av befolkningen gör.

Min hemförsäkring täcker inte alls skador på cykeln vid olycka, till exempel. Blir jag påkörd och får cykeln förstörd är det bara att börja spara, alltså.

Kvarts:

Tackar för upplysningen, det får man naturligtvis kolla upp vad som gäller. Jag har inte erfarenhet att det skulle vara så hårda regler för att kontrollera loggen men det kanske det är, ex på 2 olika arbetsplatser så är det inte enbart extern säkerhetspersonal som har tillgång, iofs chef eller någon form av säkerhetsansvarig personal som har tillgång till loggen men de verkar kunna kontrollera den som de behagar vid behov. När någon missat att larma, låsa eller dragit av ett falsklarm men som inte har förorsakat någon vidare incident så har de kunnat se vem den "skyldige" varit, det borde ju anses lindrigare än alla former av stöld. Nu har dessa falsklarm osv inte handlat om något brottsligt utan slarv, okunskap eller något fjäderfä som hånglat upp en rörelsesensor och följderna har enbart varit en påpekning så att det inte händer igen.

Men men det kan ju vara annat som gäller vid en "brottsutredning" kanske och då kanske vissa bestämmelser gäller för hurvida loggen får användas som bevismaterial eller ej, det får man försöka kolla upp. Annars blir det webkamera kopplad till rörelsesensor ;)

MVH

geologen skrev:
> Generellt kan man väl säga att cykelförsäkring
> är rejält komplicerat.
>
> Jag räknar kallt med att jag inte kommer att få
> ut ett öre om nåt händer mina cyklar. Därför
> hanterar jag dem på ett helt annat sätt än
> majoriteten av befolkningen gör.
>
> Min hemförsäkring täcker inte alls skador på
> cykeln vid olycka, till exempel. Blir jag påkörd
> och får cykeln förstörd är det bara att börja
> spara, alltså.

Om du blir påkörd täcker fordonets försäkring skadorna på dig och din cykel mm. Råkade tyvär ut för detta den 22 feb, surt att bli påkörd men ekonimiskt blev det ingen katastrof.

jag har länsförsärkringar cykel tillägg på hemförsäkringen och då får jag ut maxbelopp på 25000:- vid stöld lr skada. Har faktiskt använt denna försäkring 1 gång utan problem vid stöld av bad boy ultra för länge sedan, funkade mkt bra. Fick en ny bb ultra från cykloteket värd ca: 19.000 fast jag bara kunde uppvisa ett kvitto på en bb ultra inköpt i usa för ca 11.000 med dåvarande valutakurs. Regeln var att jag hade rätt till motsvarande cykel och inte motsvarande belopp. Vart mkt glatt förvånad :D

Intressant läsning måste jag säga, och lite läskigt. Men det får nog bli så att den får stå i mitt arbetsrum helt enkelt. Det är som sagt ingen liten investering jag precis gjort, och jag ska höra med mitt försäkringsbolag vad dom säger om saken.
Då blir jag bara tvungen o konka riggen upp och ner tre våningar varje gång jag ska ut, men då kan jag lättare kan motivera XTR uppgraderingar i framtiden hehe.

som sagt dyr hoj ska dela säng i princip
Har testat både lägenhetsförråd och lämna hoj på stan metoderna med misslyckat resultat

Carl skrev:
> Det är naivt att ha en cykel för över 10 000
> utomhus obevakad mer än några timmar. Snälla
> bespara oss från ännu en tråd med en stulen
> cykel.

Jaså? Det stämmer inte riktigt med min erfarenhet.

Markus F skrev:
> Carl skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är naivt att ha en cykel för över 10 000
> > utomhus obevakad mer än några timmar. Snälla
>
> > bespara oss från ännu en tråd med en stulen
> > cykel.
>
>
> Jaså? Det stämmer inte riktigt med min
> erfarenhet.

Inte mina heller. Jag har fått cyklar för under 1000 kr stulna. ;~)

Jupp allt verkar kunna bli stulet. Även sånt med ett värde närmare 100 än 1000 kronor.

Jag förvarar allt utom stadscykeln inomhus.

båtbensbudet skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Generellt kan man väl säga att
> cykelförsäkring
> > är rejält komplicerat.
> >
> > Jag räknar kallt med att jag inte kommer att
> få
> > ut ett öre om nåt händer mina cyklar.
> Därför
> > hanterar jag dem på ett helt annat sätt än
> > majoriteten av befolkningen gör.
> >
> > Min hemförsäkring täcker inte alls skador
> på
> > cykeln vid olycka, till exempel. Blir jag
> påkörd
> > och får cykeln förstörd är det bara att
> börja
> > spara, alltså.
>
> Om du blir påkörd täcker fordonets försäkring
> skadorna på dig och din cykel mm. Råkade tyvär
> ut för detta den 22 feb, surt att bli påkörd
> men ekonimiskt blev det ingen katastrof.

Ja, om det är ett fordon med obligatorisk trafikförsäkring, ja. Inte om jag blir påkörd av en cyklist. Föräkringen täcker inte heller skador som uppstår vid singelolyckor.

MAH skrev:
> Tur att man bor i hus, med ett rum bara för cykel
> pch cykelprylar......;-)
>

Smakar det, så kostar det! ;)

geologen skrev:
> Ja, om det är ett fordon med obligatorisk
> trafikförsäkring, ja. Inte om jag blir påkörd
> av en cyklist. Föräkringen täcker inte heller
> skador som uppstår vid singelolyckor.

Du har valt fel försäkringsbolag. De flesta bolag täcker de här skadorna.

oxr skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Ja, om det är ett fordon med obligatorisk
> > trafikförsäkring, ja. Inte om jag blir
> påkörd
> > av en cyklist. Föräkringen täcker inte
> heller
> > skador som uppstår vid singelolyckor.
>
> Du har valt fel försäkringsbolag. De flesta
> bolag täcker de här skadorna.

Jo, men å andra sidan är det ett av få försäkringsbolag som har rimliga ersättningsnivåer om cykeln blir stulen. De flesta andra jag kollade med ersatte max upp till 5000 kr. Inte så kul när billigaste hojen man har skulle kosta drygt 9000 att ersätta.

Dessutom har jag försäkringen genom facket just nu, så det är betydligt billigare än om jag skulle byta till en "egen" försäkring hos ett annat försäkringsbolag. Men trist är det.

Jag har Folksam, för övrigt, om nån undrar.

geologen skrev:
> Jo, men å andra sidan är det ett av få
> försäkringsbolag som har rimliga
> ersättningsnivåer om cykeln blir stulen. De
> flesta andra jag kollade med ersatte max upp till
> 5000 kr. Inte så kul när billigaste hojen man
> har skulle kosta drygt 9000 att ersätta.

Du har läst fel eller kollat på för få bolag.

oxr skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Jo, men å andra sidan är det ett av få
> > försäkringsbolag som har rimliga
> > ersättningsnivåer om cykeln blir stulen. De
> > flesta andra jag kollade med ersatte max upp
> till
> > 5000 kr. Inte så kul när billigaste hojen man
> > har skulle kosta drygt 9000 att ersätta.
>
> Du har läst fel eller kollat på för få bolag.

Nej, jag ringde runt till 6-7 olika, men det var iofs 2005, så det kan ju ha ändrats sen dess. Men då var det så.

geologen skrev:

> Nej, jag ringde runt till 6-7 olika, men det var
> iofs 2005

Lita aldrig på en muntlig uppgift från ett försäkringsbolag, och ännu mindre på en tre år gammal uppgift du har fått på telefon från kundtjänst. Det är papper som gäller.

olzone skrev:
> ang försäkring.. ta en vanlig hemförsäkring
> och lägg till tillvalet "otur" (hos if) eller
> drulle eller vad ditt bolag kallar
> tillägsförsäkringen. Detta ger ett höjt
> ersättingsbelopp till 50.000 och bättre villkor
> för stöld.
> Mitt tipps ang hojar iaf.. och japp.. ha din
> älskling i lägenheten ;-)

Allvarligt talat gäller det för If? Jag har själv If och sitter och funderar på att skaffa tilläggsförsäkring för min nya cykel (har redan otur).
Får ta och ringa dem asap och kolla upp detta! Tur jag inte hittat mitt ramnummer ännu, då skulle jag redan ha fixat försäkringen. ;)

geologen: Jag hade länsförsäkringars ungdomsförsäkring innan, fick min Cannondale Bad Boy stulen 25 dagar gammal, värde på runt 11k. Fick en cykel för det värdet, minus självrisken så klart. Kanonbra av Länsförsäkringar.

Nu har jag min cykel i lägenheten. Känns helt klart säkrast så eftersom det är krångligt att få ut allt på försäkringen om den blir stulen eftersom den inte är köpt komplett.

båtbensbudet: Vadå för tillägg? Har Länsförsäkringar men inget tillägg. Hur mycket täcker de utan de tillägget?

Markus F skrev:
> geologen skrev:
> -----
>
> > Nej, jag ringde runt till 6-7 olika, men det
> var
> > iofs 2005
>
> Lita aldrig på en muntlig uppgift från ett
> försäkringsbolag, och ännu mindre på en tre
> år gammal uppgift du har fått på telefon från
> kundtjänst. Det är papper som gäller.

Kollade givetvis upp så mycket som möjligt på nätet först. Nu spelar det som sagt ingen roll. Fackets försäkring är Folksam, så det är det jag måste ha.

Jag har if och en tilläggsförsäkring för min hojj. Dock reducerar de värdet på hojjen efter varje år vilket förståeligt. Har inte delajerna i huvut just nu. Men det kan löna sig att ringa runt till de olika försäkringsbolagen och kolla vilka vilkor de har.

Kanske dags att byta försäkringsbolag då If verkar syssla med lurendrejerier, fick förklarat över telefon att jag borde skaffa tillägget "otur" för då får jag ersättning för min cykel även om jag krashar eller klantar bort den och inte enbart vid stöld.
Helt grymt tillägg så jag gjorde självklart det, nu surfade jag in och kollade lite då jag blev nyfiken på de där 50,000kr som nämndes ovan.

"Otur
En "allriskförsäkring" som ger ersättning om du t.ex. tappar kristallvasen i golvet, spiller kaffe på mattan eller om skinnjackan försvinner på restaurangen. Försäkringen gäller inte för lånad egendom eller för pengar, värdehandlingar, golfutrustning, cykel eller djur. Högsta ersättning är 50 000 kronor oavsett var skadan inträffar."

Nu är frågan, gäller Otur för cykel men enbart de 8000kr (alltså inte 50k) eller gäller inte otur för cyklar alls?

Var det någon som sade att man skulle kolla grejerna skriftligt?... ^^

nenja skrev:
> Nu är frågan, gäller Otur för cykel men enbart
> de 8000kr (alltså inte 50k) eller gäller inte
> otur för cyklar alls?

Var kom de där 8000 från?

Som jag läser texten du citerar, verkar det ju som om den inte gäller cyklar alls.

nenja: Tala om att det rör sig om en dyr cykel långt över de 8kkr som ingår i otursförsäkringen. De har el. hade special försäkringar för t ex. dyra cyklar.

geologen skrev:
> nenja skrev:
> -----
> > Nu är frågan, gäller Otur för cykel men
> enbart
> > de 8000kr (alltså inte 50k) eller gäller inte
> > otur för cyklar alls?
>
> Var kom de där 8000 från?
>
> Som jag läser texten du citerar, verkar det ju
> som om den inte gäller cyklar alls.

If hemförsäkring betalar ut max 8000kr (sade dom över telefon...) för cyklar.
Jag visste inget om ett förhöjt värde av otursförsäkringen utan nöjde mig med en ersättning på 8000kr för min andra hoj. Poängen var väl att dom sålde tilläggsförsäkringen till mig med falsk information.

Miche; jo jag har ju tänkt skaffa specialförsäkringen men nu verkar det ju som att otur inte täcker cyklar alls. Frågan är om det ingår "otur" i specialförsäkringen på cykel, alltså att man kan få ersättning om man kör fel och krockar i en stenmur t.ex. Vet du det?
Då kan jag tänka mig att bli glad igen, om inte så blir det garanterat nytt bolag. :p

Jag har också landsvägaren och mountainbiken inne i lägenheten, medan den billigare pendelhojen står i cykelkällaren. Även om vår cykelkällare har sån där kodlås, litar jag inte på det så mycket att jag vågar ha hojar för 50 papp där. För hur mycket hjälpt är man av kodlåset i slutänden när det enda man kan säga är att cykeln blev stulen mellan fredag kväll och måndag morgon, under det att 20 personer passerat cykelkällardörren. Det är ordentligt klent bevisvärde i sådana uppgifter.

Av svaren att tolka, verkar fler än jag vara singel på det här stället. Eller har ni haft sån tur att ni hittat flickvänner som står ut med att dela trång lägenhet med både er och dessutom ett par-tre cyklar? Tala i så fall om var man hittar sådana madamer...

Tillbaka
Topp