Hur lätt knäpper ni loss SPD

pter

Ny medlem
Har efter många års MTB hojande köpt en Battaglin kolfiber ultegra,,och köpte shimano 105 sl
pedaler och klossar till. Efter några dagars sjukdom blev det en premiärtur runt Lygnern som blev en härlig tur men lite blåsig. Jag ställde in pedalerna att lösa ut på det lättaste men tyvärr jag upplever väldigt hårt,jag vred mot minus efter testat mot plus som var hårdare.Dessutom verkar ju
klossarna som var av plast redan tagit lite stryk. Kanske man skall ha lite fett på dom??

Klossar av plast??? Stål ska det vara! Köp nya om de verkligen är av plast!

Shimanos SPD-pedaler har en fjäder så att man kan ställa in hur hårt de sitter fast. Min erfarenhet är att man kan ha dem rätt löst utan problem.

Jag har i alla fall inga svårigheter att klicka ur väldigt snabbt. Helt automatisk rörelse sen väldigt länge.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Klossar av plast??? Stål ska det vara! Köp nya
> om de verkligen är av plast!
>
Inte om det är spd-sl. Låter som att han menar det

Japp det är Sl.. vad skall man ha för pedaler/klossar då,,tur att jag inte är missnöjd med cykeln,
den var som ett spjut:)

Det krävs olika kraft beroende på var i varvet du tar ur foten. Med pedalen i bottenläge går det lättast.

Till Geologen: så menar väl pter landsvägspedalen SPD-SL
Till lofi: varför skoj (idiot) svar på en seriös fråga

Nu tror jag att pter har SDP-SL pedaler. Då är klossarna i nån sorts armerad plast. Bytte själv från SPD till SPD-SL i våras och de sitter mycket hårdare. Än så länge har jag dem så löst som möjligt - ser ingen anledning till att sitta fast hårdare. Jag brukar klicka ur genom att vrida foten utåt. Jag ar sett ett visst slitage på klossarna men det tror jag uppstår när man går.

geologen skrev:
> Ok. Jag skulle aldrig cykla med plast i
> pedalklossarna, men för all del.

Varför då? Allt annat på cyklar är ju i armerad plast idag.

geologen: Bortgjord igen? Köp aldrig Look landsvägspedaler då, stora plastkolosser till klossar där som fungerar väldigt bra för väldigt många.

Tror det hänger mest på övning, i början går sådant lite svårare men efter ett tag så tänker du inte ens på de när du ska sätta ner foten utan det går per automatik.

cerro skrev:
> geologen: Bortgjord igen? Köp aldrig Look
> landsvägspedaler då, stora plastkolosser till
> klossar där som fungerar väldigt bra för
> väldigt många.

Jag läste fel. Ber om ursäkt för det.

Men plastklossar sätter jag aldrig under mina fötter. Även aluminium är tveksamt på en sån extremt hårt belastad komponent.

geologen: På mtb kan jag förstå dig så man kan röra på skon/klossen mer och man har mycket mindre klossar för att få plats mellan dubbarna på skorna. Men med stora lvgklossar som sitter nästintill väldigt fast och som inte skall röras något förstår jag inte varför man inte kan köra med plast. Time och Speedplay däremot som har mer float än både Look och Shimano har metallklossar, iaf den delen som sitter fast i pedalen.

Så med float: metall
utan float: plast eller kompositmaterial kanske jag ska skriva.

Finns landsvägsklossar i annat än plast?

Landsvägspedaler/klossar är väl generellt lite trögare att klicka ur än mtb.

cerro skrev:
Time och Speedplay däremot
> som har mer float än både Look och Shimano har
> metallklossar, iaf den delen som sitter fast i
> pedalen.

OK. Hade jag varit lite långsammare hade jag inte behövt fråga. Nu vet jag bättre.

SPD-SL-klossar är i aluminium med "plasthörn", vad jag har sett. Jag har sett en som var knäckt efter en spurt, och brottytan såg då inte plastig ut...

geologen skrev:
> Men plastklossar sätter jag aldrig under mina
> fötter. Även aluminium är tveksamt på en sån
> extremt hårt belastad komponent.

Den extremt hårdblastade komponenten i plast håller när proffsen drar upp spurten eller klättrar uppför en alptop. Den räcker nog till för oss också.

Är nog bombsäker på att mina Look-klossar är 100% plast. De har hållit fint två säsonger men nu börjar de sjunga på sista versen.

geologen skrev:
> Jag tror det när jag ser det. Jag tror det är
> metall och möjligen med plastskal för utseendets
> skull.

Mina Time RXE pedalklossar är så gott som genomskinliga. Jag har aldrig sett genomskinlig metall (ok, aluminiumfolie) så därför utgår jag från att de är av plast.

Bilagor

• 6376.jpg
    6376.jpg
    2.8 KB · Besök: 27
Den jag hade sett som var knäckt var av aluminium, men efter att ha kikat på de olika klosstyperna en stund ser jag att det inte var en från Shimano. Shimanos verkar vara plast, märkligt nog.

Det är ju skandal! Plast-komponenter! Vad har hänt med världen egentligen?

Nej fan, nu cyklar jag inte igen förrän någon gjort hela skor i Reynolds 531-stål!
Tänk om skorna går sönder, det är ju bara trådar och tyg och plast alltihopa!

Campas klossar är också i plast, och Looks. Castrello hävdar ju att Time är i plast och jag tror honom. CB har infästningen i metall men själva klossen är i plast. Kvar är Speedplay som har kanter i plast. Vad var det för pedalsystem som du såg?

cactuz skrev:
> trådar och tyg och plast

Jag har faktiskt lite leeedur på mina skor också!

mzi skrev:
> cactuz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > trådar och tyg och plast
>
> Jag har faktiskt lite leeedur på mina skor
> också!

Det är ju typ döda djur, det håller ALDRIG!

Sånna här stora läskiga skalbaggar brukar ju klamra sig fast rätt bra. Man kanske ska ha ett par sådana fastsatta på fjäderstål (för den rätta schvungen i uppåttrampet) som kloss?

mzi skrev:
> Vad var det för pedalsystem som du såg?

Inte säker, men efter att ha googlat lite verkar det ha varit nån ur Looks sortiment. Osäkert vilken och hur gammal, dock.

Armerad plast är utmärkt där det inte sker ytslitage, men att ha det i en kloss låter helt befängt. Men för all del, tycker ni det funkar så kör på!

mzi skrev:
> Sånna här stora läskiga skalbaggar brukar ju
> klamra sig fast rätt bra. Man kanske ska ha ett
> par sådana fastsatta på fjäderstål (för den
> rätta schvungen i uppåttrampet) som kloss?

Jag ska byta ut mina fötter mot stora läskiga skalbaggar imorgon.

mzi skrev:
> Vad har du själv för metallpedalsystem på din
> räser då?

MTB-SPD-pedaler med plattisar på ena sidan såklart, det är så man blix extra snabb.
Cykla dessutom i vadarstövlar när det är extra mycket regn och blixtrar ute eftersom gummit isolerar så att jag inte tar skada ifall blixten slår ner i mig ute på slätterna, gummi leder inte ström ju!

Geologen, du producerar ju så många inlägg där du bara har bestämt dig i förväg för att tycka något jävligt specifikt (det är inte bara denna tråden jag snackar om) och sedan slänger på dig skygg-lapparna för att slippa se att det kan vara på något annat vis.

Till slut kan jag inte göra något annat än håna dig för hade jag skrivit något som var relevant för ämnet hade du ju bara hållit för ögonen och skrivit: "plast håller aldrig".

geologen skrev:

> Armerad plast är utmärkt där det inte sker
> ytslitage, men att ha det i en kloss låter helt
> befängt. Men för all del, tycker ni det funkar
> så kör på!

Vet inte om man behöver tycka att det fungerar med plastkloss på landsvägen. Menar alltså att det fungerar ypperligt utan att man behöver tycka det - och det fungerar ypperligt för hundratals, ja tusentals landsvägssycklister. Klossarna är ju egentligen ganska stora och krafterna fördelas över större ytor.

Finns kanske till och med någon praktisk nytta av att ha klossar i ett material som slits.

I skogen är det alldeles säkert till stor fördel att ha metallklossar.

Men nu tar vi det lugnt och resonerar sansat. Jag förstår mycket väl ett resonemang kring att ha klossar i metall. Finns logiska aspekter kring det också. Men inom landsvägscykling är påfrestningar och slitage tydligen inte tillräckligt stora för att plast inte ska räcka till.
På landsvägen letar sig inte sand och liknande "eroderande" material in mellan kloss och pedal på samma sätt heller.

Finns ingen logik i att de allra flesta landsvägsklossar annars är i plast. Vi skulle inte använda något som inte fungerar.

cactuz skrev:
> Geologen, du producerar ju så många inlägg där
> du bara har bestämt dig i förväg för att tycka
> något jävligt specifikt (det är inte bara denna
> tråden jag snackar om) och sedan slänger på dig
> skygg-lapparna för att slippa se att det kan vara
> på något annat vis.

Jag har aldrig nånsin bestämt mig för nåt i förväg. Jag har redan flera gånger i tråden erkänt att jag hade fel. Men det kanske är du som har skygglapparna på för att ha en ursäkt för att jävlas? Det är ju inte första gången du hoppat på mig. Man kan undra vad jag gjort dig för ont egentligen. Måtte vi aldrig korsa våra vägar i verkligheten. Då dödar du mig väl.

...och ännu. De flesta kanske också hellre väljer att slita ut ett par plastklossar per säsong än att köra med de extra gram metallklossar skulle innebära.

Har förövrigt aldrig sett möjligheten att köpa t.ex look-klossar i metall - eller ens innehållande metall. Det betyder att efterfrågan inte heller finns

Lugna ned er båda två. Cactuz har liksom taggarna utåt, det är väl inte så svårt att förstå. Och du borde läsa dina inlägg innan du postar dem, för det här var det senaste du skrev om material i klossar:

"Armerad plast är utmärkt där det inte sker ytslitage, men att ha det i en kloss låter helt befängt. Men för all del, tycker ni det funkar så kör på!"

Vilket för mig låter som om du fortfarande tycker att plastklossar är helt befängt och inte tycker att det funkar.

geologen skrev:
> Jag har aldrig nånsin bestämt mig för nåt i
> förväg. Jag har redan flera gånger i tråden
> erkänt att jag hade fel. Men det kanske är du
> som har skygglapparna på för att ha en ursäkt
> för att jävlas? Det är ju inte första gången
> du hoppat på mig. Man kan undra vad jag gjort dig
> för ont egentligen. Måtte vi aldrig korsa våra
> vägar i verkligheten. Då dödar du mig väl.

Det enda du erkänt är att det finns plastklossar, däremot så håller du envist fast vid att det knappast kan vara optimalt eller hållbart att använda plastklossar (och det är där skygglapparna dina åker på tydligen).

Nej det är inte första gången jag tycker att du skriver något som jag uttalar mig om, men det är inte bara dina inlägg jag svarar på så du behöver inte känna dig ensam.
Tror du på fullaste allvar att man är benägen till att ta livet av folk bara för att man säger emot dem?

Tillbaka
Topp