Hur limma kardborre på plast?

KrisL

Ny medlem
Jag försöker limma på lite extra kardborre på min Silva pannlampa, på själva sockeln av hårdplast ni vet. Har försökt allt från plastlim, universallim, silikon till tvåkomponents epoxilim - och den j-kla kardborren lossar hela tiden.

Visst, det finns andra sätt att lösa det, dra band över eller i hål o s v, men jag gillar min idé och vill ha extra kardborre på - men hur gör man?! Vad är originalkardborrebitarna limmade med?

Jag vet inte hur sockeln ser ut men det kanske skulle hjälpa att slipa lite på den för att få en grövre yta? Iallfall om du hitter nåt som fäster hjälpligt först...

Edit: Fattar nu att det kanske är kardborren som släpper och inte hjälmen. Då var ju inte ovanstående mycket till hjälp. Men då kan man väl sy på kardborren på ngt lämpligt som är lätt att limma?

Senast redigerad av en moderator:
Med det lim som sitter på dem från början, de var självhäftande.

Köp några snuttar 3M Dual Loc, det är som kardborreband fast mycket bättre. Obegripligt att Silva & Co inte kör med det från början. Det klarar mycket mer belastning och sitter mer stilla, används bland annat i taxibilar för att montera taxametrar och sånt utan att göra massa skruvhål i inredningen..

hmm.. kanske det är sån "fet" plast som man behöver speciallim till? PE, PP eller vad den nu kallas?
finns ngt speciallim på classe o, kolla det

/Jekyll

Dual Loc, det är det som ser ut som uppförstorad kardborre va? Riktigt "grov" i texturen. Tror jag såg det på Classe.
Kan ju prova självhäftande, men fäster det på plasten då?

Det är inte riktigt kardborre, båda sidor är likadana. Men det är säkert samma som du tänker på. Vetesjutton var man kan köpa det löst dock, fick några stripes med pannlampor jag köpt från Trailtech.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Köp några snuttar 3M Dual Loc, det är som
> kardborreband fast mycket bättre.
Det där måste ju anskaffas.. Låter ju som om det kan användas till allt.

Markus F skrev:

> Det där måste ju anskaffas.. Låter ju som om
> det kan användas till allt.

Tjena!

Jag vill se dig öppna en vinflaska meddelst 3M Dual Loc.. Och det gills inte om det är skruvkork..

Jag fäster min lampa delvis med dual lock. Limmet sitter som satan men själva kardborreffekten är sådär. Det krävs att man får till ett hygglig stort förband. Rätt lätt att vicka upp om förbandet sitter det mista på sniskan.

Fjärdebrunn skrev:
> Jag fäster min lampa delvis med dual lock. Limmet
> sitter som satan men själva kardborreffekten är
> sådär. Det krävs att man får till ett hygglig
> stort förband. Rätt lätt att vicka upp om
> förbandet sitter det mista på sniskan.

Nja. Min pannlampa sitter med en 3cm lång Dual Loc-remsa och sitter som berget, men så som Dual Loc funkar så gäller det ju att man får i den rakt, annars sitter det som du säger inte alls.

Om nån kommer på var man kan köpa sånt här löst så blir jag glad. Bra grejor!

Har du väl testat silicone så skulle jag rengöra, renbgöra och rengöra.

Just silicone är väll sånt som man är vädligt rädd för när det gäller att få saker att fästa. Billackare vill väll typ inte enns ha det i samma hus som de lackar i..hehe

biltema har sånt där dubbelhäftande kardborreband på rulle, limmet fäster som attan EN gång.fäste min polar pulsmätares hållare på styret med sån(ena typen på styret, den andra på insidan av hållaren), hållaren blev smidig att lossa från styret, mycket bättre än att fästa med buntband eftersom man kan ta den med sig om man ska in på nån affär eller nåt, så slipper man att nån klåfingrig individ knycker den, och kardborren satt i 5 år till jag fick vålda loss den från styret.

jomper skrev:

> Om nån kommer på var man kan köpa sånt här
> löst så blir jag glad. Bra grejor!

ELFA har på hel rulle, men du får sälja en njure...

Ruggla upp ytan med en fil/sandpapper/smärgelduk/stålboste. Gjorde själv så på min pannlampa med hus av en biltemaficklampa. Badda sedan på med gott om SuperAttack mellan plasten och kardborren så sitter det jälpligt

Har skaffat lite Dual-lock nu och ska slipa plastytan och tvätta den noga innan jag fäster - sen hoppas jag det funkar!
Dual-lock hittade jag via Watski. På deras hemsida finns en lista på återförsäljare så det var bara att ringa runt. Alla har det inte hemma men Viking i Fiskebäck hade faktiskt självhäftande på rulle, 38 kr/dm.

Och Classe har ju en kopia, Dual-tec, som ser likadan ut i princip. Kanske funkar lika bra.
Aja, jag ska prova ikväll och se om det sitter bra. Nu ska jag ut på regnig tur i Änggårdsbergen medan det ännu är ljust!
Tack för alla tips!

Ah, ypperligt tips. Jag kikade på Elfas priser men där fick man köpa per rulle och det kostade väldigt många hundralappar för en sådan.

Tillbaka
Topp