hur löser jag detta?

Maxxi

Aktiv medlem
hur löser jag detta?
håller på att byta däck på min crescent 309 från 84.

däcket går in på ett stycke vilket gör att det blir vobbligt när det snurrar.

detta är ett återkommande problem på båda hjulen,
tips på hur jag löser detta?

Bilagor

• 11301605_10155684712515641_61904902_n.jpg
    11301605_10155684712515641_61904902_n.jpg
    49.1 KB · Besök: 15
  • 11289838_10155684712635641_693028952_n.jpg
    11289838_10155684712635641_693028952_n.jpg
    55.2 KB · Besök: 9
  • 11419921_10155684712240641_1906057154_n.jpg
    11419921_10155684712240641_1906057154_n.jpg
    50.8 KB · Besök: 12
hur löser jag detta?
Är du säker på att du har 622-fälgar (28 tum) och inte dom större 630 (27 tum) som var rätt vanliga då? Annars är det pumpa, massera, släpp ut luft, massera igen o.s.v. Tills du monterat däcket jämnt på fälgen.

hur löser jag detta?
Hur högt vågar man pumpa upp däcken på gamla hjul då? Vad pallat de me? 10 bar är maxtryck för däcken men de är ju sprojlans.

hur löser jag detta?
Japp, då är det bara att jobba dit dom. Om du kör med jättehögt tryck som Klavikel föreslår kan eventuellt däcket hoppa av då kanterna på fälgen inte är lika distinkta som dagens och har du otur kan du spräcka kanten på fälgen.

hur löser jag detta?
Då var det alltså bara jag som är dålig och inte nå större fel på prylarna verkar det som. Ska Youtubea "såpa kanterna och jobba på däcket"

hur löser jag detta?
Det där med "ultrahögt" var tänkt att ta med en nypa salt.
Men såpa in kanterna innan så lär däcket ploppa på plats långt innan fälger ryker så vida den inte är totalt sönderbromsad om det är fälgbromsvariant..

Å andra sidan kan du låta det vara skulle jag gissa, på med hjulen och ut o h cykla så kommer det sätta sig i fälgbädden efter ett tag.
Kan hända att du inte ens märker av bulan under färd.

hur löser jag detta?
Jag har tummen lite mitt i handen men förstår att det här en sida där man får ta saker med en nya salt. Så gäller detta även då däcket är aningens nere i fälgen? Försökte visa det med bilderna. Att däcket sjunker ungefär 5 mm en 30-40 cm. Resten av däcket sitter bra som det ska.

hur löser jag detta?
1. Såpa in kanterna
2. Pumpa och se glad ut
3. Lyssna efter ploppet (alt. exploderande fälg)

Skrivet med 0,00% tillsatser och spår av ironi... Eller?

hur löser jag detta?
Har du en passande slang i? Kan bli lite konstigt om man har fel slangdimension. Är det rätt kan det hjälpa med lite luft i så att man får den att hålla däcket på plats när man masserar och fördelar runt om.

hur löser jag detta?
Försök få det jämnt monterat, släpp ur luften kläm ihop däcket ta lite diskmedel (utblandat med lite vatten) på fingret och smeta på däckets kanttråd och en bit upp på däcksidan. Runt hela och på båda sidor, pumpa till 7 bar och se om det "poppar" på plats, om inte släpp ur till ~4 bar och vrid på däcket där det ligger för lågt. Du kan även testa med att låta det stå över natten med insåpade kanter och 7-8 bar i tryck. Lycka till.

hur löser jag detta?
Är hjulet runt då? Om fälgen buktar ut (i riktning utåt från navet alltså) så får inte däcket plats att ligga jämnt. Kanske behöver hjulet justeras...

hur löser jag detta?
MIGHTYnoob skrev:
-------------------------------------------------------
> fortsätt samma problem, däcket liksom sjunker en
> bit och vill inte ploppa ut.
> blir te att ta fram såpan och gaffan.
Jag tror att gaffan var ett skämt. Såpa (eller tvål och vatten) kan nog vara en god idé.

hur löser jag detta?
Nya fälgar löser problemet. Dyrt, men fungerar. Hade själv en gammal stålracer som något liknande hände med moderna däck. Testade allt, men gav upp och köpte nya fälgar och nya nipplar. Någon timmes terapi framför riktstället och några hundringar i delar. Lätt värt det.

hur löser jag detta?
ja, jag förstod att det var ett skämt även om jag önsakde att det skulle fungera.
nu är det nymonterade insopade däck med 7 bar som får stå över natten.
hoppas det fungerar.

hur löser jag detta?
nya fälgar känns som om det är för svårt.
varför inte nya hjul direkt?

kan det vara så att jag har för smala däck på de fälgarna?

16-622 fälg och jag har köpt 622-23c däck?

hur löser jag detta?
REO skrev:
> Hur gick det?

bytte efter timmar till ett annat däck.

622-32 sportcontact istället för 622-23 ultrasport.

då satt det som en smäck!

nu är jag lycklig igen.

hur löser jag detta?
MIGHTYnoob skrev:
> REO skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur gick det?
>
> bytte efter timmar till ett annat däck.
>
> 622-32 sportcontact istället för 622-23
> ultrasport.
>
> då satt det som en smäck!
>
> nu är jag lycklig igen.

Bra! Får däcket plats i ramen nu då?

hur löser jag detta?
Jag hade samma problem när jag köpte ett nytt bakhjul utanför Eksjö under helgen 100-milare. Blev tokig. Bytte slang och fälgband och masserade mig blå. Det slutade med att jag släppte ut rejält med luft för att slippa få sittbenen sönderdunkade de sista 30 milen. Funkade sådär. Jag fattar fortfarande inte vad problemet är, även om jag misstänker för bred fälg för däcket.

hur löser jag detta?
mhenry skrev:
> Jag hade samma problem när jag köpte ett nytt
> bakhjul utanför Eksjö under helgen 100-milare.
> Blev tokig. Bytte slang och fälgband och
> masserade mig blå. Det slutade med att jag
> släppte ut rejält med luft för att slippa få
> sittbenen sönderdunkade de sista 30 milen.
> Funkade sådär. Jag fattar fortfarande inte vad
> problemet är, även om jag misstänker för bred
> fälg för däcket.

Jag undrar om äldre däck och fälgar var lite mer förlåtande och att det därför inte var lika noga med toleranserna. Ett nytt däck som är tillverkat exakt för en modern fälg och dessutom i ett material som knappt kan töja sig alls kanske är för bra tillverkat för en gammal fälg.

hur löser jag detta?
Jag har mest haft det där problemet på mina moderna(re) cyklar när jag har haft billiga däck. Sist jag testade pumpa-sig-blå-metoden så blev det en väldigt hög smäll. Ringde rätt fint i öronen efter det. Dyrare däck brukar funka direkt. Ultrasport är vad jag klassar som ett billigt skitdäck.

hur löser jag detta?
Jag har också funderat på det där med toleranserna. Kan nog stämma.

Oklart om det beror på billiga däck. Mina är Grand Prix 4000S II 28 mm. Jag tyckte att jag fick dem billigt ;) Dessutom funkade de ju utmärkt med mina gamla fälgar.

Nu släpper jag det här. Om någon kommer med ett definitivt svar får ni gärna PM:a mig, men jag har lagt alldeles för mycket tid och energi på det här problemet.

Tillbaka
Topp