Hur lurar ni huvudet på trainern?

JPKC

Aktiv medlem
Trainersäsongen närmar sig med mer eller mindre vidriga intervaller där spyan hela tiden hägrar i strupen. Jag är väl lite som (trainer)folk är mest och motivationen styrs en hel del av dagsformen: sömn, stress på jobbet, kvalitetstid med familjen etc.

Tyvärr upplever jag mig själv som lite vek vad gäller att härda ut när det gör ont och illamåendet är ett faktum. Jag kanske skippar den sista 4-minutersintervallen eller tar några pauser mitt i.

Musik, youtube-klipp, actionfilmer etc. har testats men hjälper bara mot att det är tråkigt. När det börjar göra ont hjälper de inte över huvudtaget. Då måste jag istället ha något i mig, typ: väldigt hög motivation, kanske ett mantra eller något annat mentalt trick.

Jag har öppnat någon "mental toughness"-bok men de verkar mer beröra hur man ska hålla sig lugn i tennismatcher eller klara en avgörande putt i golf... Inte så användbart i cykelsammanhang alltså.

Så vad säger ni? Vad har ni för knep?

1. Distraktion - nåt på dator framför mig (oftast avsnitt av komediserier eller sci-fi-serier, eller väldigt engagerande långfilmer).
2. Nötning - man vänjer sig mer och mer vid långa pass inomhus. Första passen på säsongen känns som döden själv, men efter några veckor har man vant sig och det blir normalt. Kanske aldrig bekvämt, men man står ut.

Musik, naturligtvis.
Och så tänk hur bra du har det som kan träna utan att ungarna kommer in pch stoppar fingrarna i hjulet.

I-lndsproblem!

Rat_bike skrev:
-------------------------------------------------------
> För mig så är det en tydlig målbild. Dvs,
> varför gör jag detta över huvud taget.

+1

Jag älskar att jaga siffror på trainern, det gäller bara att bestämma sig innan vilka siffror som ska vara fokus för dagen. Att bara sätta sig och tänka nåt i stil med "idag kör vi 2-3h distans" kan bli kämpigt. För mig funkar det bättre om jag tänker "idag ska jag hålla 96 snittkadens i 2.5h och aldrig gå under 90"

Om du vill kunna titta på film samtidigt som du tränar måste du börja träna på riktigt. När jag trainerroadar och det är tufft är det en utmaning att få uppräksamheten att räcka till att hålla koll på de få saker man behöver ha koll på samtidigt (typ kandens och effekt). Inget i mitt medvetande som fungerar med någon form elegans när jag har 194 i plus. Det är helt enkelt HTFU som gäller.

Mycket inom idrott handlar om att uthärda smärta så mina mantran när jag sitter på trainern/monarken/spinningcykeln är:

1. Det är detta som gör skillnad.
2. Mina konkurrenter gör samma sak - fast bättre.
3. Nästa gång gör det inte lika ont.

+ att jag lyssnar på väldigt hög musik i lurarna.

Tror att Johan Olsson har samma mantran men de är väl lika gamla som all träning skulle jag tänka.

http://www.langd.se/video-johan-olssons-haardkorning.5603790-86106.html

så länge du har inställningen att det är tråkigt att köra trainer så kommer det vara trist. ställ in dig på ett bra pass, ladda för det och intala dig att det är KUL så blir det lättare.

sen behöver iaf jag bestämma mig för kvällens pass redan på dagen, då blir det också lättare att köra det.

Ha en trainer med VR där du kan tävla mot andra cyklister online. Eller kör en "watt-tävling" mot några kompisar. För mig så är nyckeln att det måste vara en tävling på något vis för att psyket ska orka ge max.

Fokusera på hur mycket som är gjort och inte på hur mycket som är kvar. Och tänk att det gör skillnad när våren kommer.

Jag har försökt en massa olika filmer att glo på, spelfilmer, tour de france etapper, DH tävlingar, musikvideos. Men ingen av dem ger mig mer motivation än staplarna i trainer road......Utom sufferfest i kombination med trainer road då, det är en bra kombination av motivation och lidande. Enbart trainer road ligger inte långt bakom, men jag tror ändå att jag skall utöka mitt bibliotek med sufferfest filmer.

MVH
Magnus

Musik, ljudbok eller Netflix, beroende på humör. Och intalar mig själv saker som, bare ett kapitel/avsnitt mer, eller typ 3 låter mer och sånt. Brukar att funka. Men inte alltid :(

Stort tack! Några av förslagen som film och musik hjälper alltså INTE mig när jag t.ex. kör 4or eller andra spypass. Distans kör jag utomhus även när det är riktigt kallt men man hinner ju bli uttråkad även vid tröskelpass.

Jag ska pröva de där tre punkterna för mantran och se om det funkar bättre. Nytt eller gammalt spelar ingen roll så länge det ger effekt :)

Grazie

Bra tråd!

För mig funkar filmer endast på lugna långa pass. Inget jag kan fokusera på när jag kör intervaller. Jag brukar visualisera typ starten på en tävling jag ska köra eller upploppet. Brukar funka hyfsat! Sen tycker jag det är svårt att vara helt motiverad varje pass men det beror på hur mycket man kör oxå! Trainerpassen är jobbiga av en anledning. Det ger effekt! Fokusera på det istället för hur jobbigt det är!

bjorre skrev:
> Dagens motivation: Johan, du är tjock!

Jag måste väl få ett tvåsiffrigt BMI innan vi kan börja öppna tjockistråden ;)

Jag har en trainer med erg mode (Wahoo KICKR) vilket gör att jag aldrig behöver fundera på vilken effekt jag presterar. Så länge jag överhuvudtaget vevar runt pedalerna så justeras motståndet automatiskt så att rätt effekt genereras. Det gör det enklare att fokusera på film, TV, musik, annat distraktionsmoment eller bara helt zona ut.

Racer_X skrev:
> Mycket inom idrott handlar om att uthärda smärta
> så mina mantran när jag sitter på
> trainern/monarken/spinningcykeln är:
>
> 1. Det är detta som gör skillnad.
> 2. Mina konkurrenter gör samma sak - fast
> bättre.
> 3. Nästa gång gör det inte lika ont.
>
> + att jag lyssnar på väldigt hög musik i
> lurarna.
>
> Tror att Johan Olsson har samma mantran men de är
> väl lika gamla som all träning skulle jag
> tänka.
>
> http://www.langd.se/video-johan-olssons-haardkorni
> ng.5603790-86106.html

Fast det ska väl göra lika ont nästa gång! Men gå fortare/hårdare.

Om jag kunde se film på spinningcykeln vore det ett tecken på att jag inte tog i eller att filmen riktade sig till <3 år.
Men det är naturligtvis individuellt.

Snuten skrev:
> Om jag kunde se film på spinningcykeln vore det
> ett tecken på att jag inte tog i eller att filmen
> riktade sig till <3 år.
> Men det är naturligtvis individuellt.

Har du något tips i sammanhanget? Att inte film fungerar för många (inkl. mig själv) när man tar i har vi nog konstaterat.

Jag brukar stirra på tiden och effekten när jag kör 4:or. Kadensen funkar också om man inte minskar motståndet. Sen är det bara pannben för att hålla i hela vägen. Den första minuten är ju ändå relativt enkel, sedan går tiden bara långsammare och långsammare.

Sista 30s brukar kunna vara riktigt plågsamma men fokus på effekt/kadens så att den inte droppar, så håller jag motivationen uppe.

izar skrev:
> Jag brukar stirra på tiden och effekten när jag
> kör 4:or. Kadensen funkar också om man inte
> minskar motståndet. Sen är det bara pannben för
> att hålla i hela vägen. Den första minuten är
> ju ändå relativt enkel, sedan går tiden bara
> långsammare och långsammare.
>
> Sista 30s brukar kunna vara riktigt plågsamma men
> fokus på effekt/kadens så att den inte droppar,
> så håller jag motivationen uppe.

Jag håller med. Om jag ska köra 4x4 är de första två relativt lätta. Den tredje brukar vara ett helvete där kroppen skriker redan efter 1:30-2:00 minuter. Då känns den kvarvarande tiden som en evighet. Ikväll ska jag pröva mantra enligt ovan i tråden. Får se hur det känns.

Jag föredrar Sufferfests filmer då de eggar en att pumpa på. Musiken i dem är ganska repetitiv och det hjälper att komma in i nån slags trainer-trans.
Jag brukar också undvika att köra pass mycket längre än en timme...har inte den mentala styrkan än att trampa på utan att jag förflyttar mig någonstans längre än så.
Det bör också tilläggas att jag kör trainern i en mörk och svinkall källare, som är mer likt en sovietisk fabrik, så det att det inte är mysigt, bekvämt och hemtrevligt på nått sätt hjälper min fokus.

Jag tycker att när jag kör distans blir det så urbota trist att jag avlider om jag inte kör något som underhåller hjärnan. Jag föredrar hög musik och sedan en datorskärm med gamla TdF-etapper.

När det är intervaller som gäller så lider jag dock alldeles för mycket för att orka koncentrera mig på något annat än lidandet.

Ett datortips är att via Pirate bay tanka ner torrenten Cycling movies. Den innehåller flera landsvägsfilmer så som A sunday in hell (om Paris Roubaix), Hell on wheels, overcoming mfl.

milnik skrev:
> Jag föredrar Sufferfests filmer då de eggar en
> att pumpa på. Musiken i dem är ganska repetitiv
> och det hjälper att komma in i nån slags
> trainer-trans.
> Jag brukar också undvika att köra pass mycket
> längre än en timme...har inte den mentala
> styrkan än att trampa på utan att jag
> förflyttar mig någonstans längre än så.
> Det bör också tilläggas att jag kör trainern
> i en mörk och svinkall källare, som är mer likt
> en sovietisk fabrik, så det att det inte är
> mysigt, bekvämt och hemtrevligt på nått sätt
> hjälper min fokus.

Jag har inte sett någon sufferfest, men jag kör med repetitiv musik. Typ techno eller trance.

JPKC skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om jag kunde se film på spinningcykeln vore
> det
> > ett tecken på att jag inte tog i eller att
> filmen
> > riktade sig till <3 år.
> > Men det är naturligtvis individuellt.
>
>
> Har du något tips i sammanhanget? Att inte film
> fungerar för många (inkl. mig själv) när man
> tar i har vi nog konstaterat.

Nja tips och tips. Jag kan helt enkelt inte ta del av en film om jag tar i så mkt som jag vill på ett spinnpass. Musik däremot funkar eftersom den triggar fantasin på ett annat sätt. Den hjälper mig att gå in i mig själv.

Sen är det ju klart så att skulle jag vilja köra riktiga långpass, > 3 timmar, så skulle det nog funka med film. Då måste man ju ligga på lägre intensitet, åtminstone om man är en amatör som jag. Fast så långa pass blir av praktiska skäl sällan aktuellt.

Har förresten ännu inte fått tummen ur och börjat med intervaller. Tänkte göra det nu i vinter. Kan tänka mig att det då blir än omöjligare att kolla på film. Kanske inte funkar med musik då heller?

Tror att det handlar om att släppa fantasin lös. Att drömma om olika positiva scenarion som har med cykling och träning att göra.

Rat_bike skrev:
> För mig så är det en tydlig målbild. Dvs,
> varför gör jag detta över huvud taget.

Funkar absolut bäst för mig också.

För de dagarna man inte känner sig taggad på att träna så brukar jag tänka så här:
Om man bara jobbade de dagarna man känner sig på topp så skulle man inte få mycket gjort.

För själva passet försöker jag ha musik med lagom tempo. Oftast nån sorts trance. Om det är för snabb takt på musiken så tycker jag det känns som att pulsen blir onödigt hög.

Film funkar hyffsat på längre pass. Men det behövs sällan under timmen.
/J

Varje framgångsrik träningsfilosofi innehåller en lagom dos självhat. Det ska vara tråkigt, men man ska igenom det ändå.

Det är därför jag sällan tränar. Jag bara cyklar för att det är skoj.

Som flera redan skrivit är målbilden a och o med "tråkig" träning. Dels måste jag intala mig själv att monark är kul. Jag gillar ju siffror och watt-träningen blir ju en motivationshöjare sen får man tänka på hur snabb och stark man kommer bli och på alla man kommer klå. Sen.
Happyrajdar, randolopp och annat kul är ju lixom frukten man skördar sen. Kör hårt! Make it count

Luthman Photography skrev:
> Varje framgångsrik träningsfilosofi innehåller
> en lagom dos självhat. Det ska vara tråkigt, men
> man ska igenom det ändå.
>
> Det är därför jag sällan tränar. Jag bara
> cyklar för att det är skoj.

Stämmer mycket bra! Självhatet kan jag absolut känna igen. Jag har även prövat att cykla "bara" för att det är kul (dvs uteslutande utomhus, med många pauser och i ett tempo som är bekvämt). Tyvärr är jag inte lagd åt det hållet. Trots att jag har för lite tid till träning och att jag framöver bara kommer att kunna tävla väldigt sparsamt hamnar jag i alla fall i macroplaner, effektkurvor och spypass. Efter ett längre uppehåll tog det två veckor av cyklande innan jag sitter i ångestträsket igen...

För mig fungerar det allra bäst med att idogt stirra på kadensen samtidigt som jag lyssnar på monoton techno - blir någon form av kvasimeditation av det hela. Om det brinner ordentligt i benen kan jag även gå över till att tanke-tourettesa och komma på nya sätt att håna och förolämpa mig själv.

PerryE skrev:
> Rullar och Sufferfest är en bra kombo. Kul
> program och man måste hålla sig skärpt med
> tanke på rullarna

Hur funkar det att köra hårda intervaller på rullar? Blir motståndet tillräckligt för t.ex 2- och 4-minutersintervaller?

Film är ju värdelöst när man ska köra "spypass" tycker jag. Har du tid och ork att kolla på film lägger du lite för lite fokus på cyklingen.

Jag glor in i en grå vägg.

Jag gör som Magnus skriver ovan, fokuserar på hur mycket som är avklarat, inte på vad som är kvar... Annars är drivkraften att tänka på varför jag gör det här, vad är sommarens mål och inse att köra passet hela vägen in i kaklet gör att jag kommer klara mina mål!!
Jag är kanske inte som de flesta andra, då jag kör utan musik, film osv. Stirrar på klockan och kadensen för att hålla koll på vad jag behöver göra för att bli klar med passet :)

Under distanspass tittar jag på Netflix, Eurosport mm
Korta intensiva pass spelar det ingen roll.

Viktigt att ha målet klart för sig för att orka diciplinera sig.

Tips som "Roddarn" gav när epot fick flöda fritt. Ställ cykeln 50cm från en Cementvägg
om du har garage ,,Släck ljuset starta klockan/pulsmätare kör så länge du orkar, Resultatet
ska va en överraskning !! Och trainer OSV kör man endast på vår/sommar .Ett 10 timmars pass
per vecka i -15¤ är att föredra man kommwr ju bara 15-20 mil ändå i snö. Att cykla inne på
vintern finns ingen anledning att göra ( OBS inte mina ord Men om solen skiner och det är
25 grader varmt ute kör inne,,Vid ösregn kör ute.

Rullar är betydligt mindre tråkigt. Och Elites rullar med motstånd är i alla fall så att jag inte ställer av den ens på medelmotståndet.

Jag brukar säga till mig själv när det är riktigt jobbigt att det här får bli den sista, sen skiter jag i det. När intervallen sedan är klar och man fått vila en nån minut säger jag till mig själv; en till fixar du, och så kör jag igång den. När det börjar göra ont igen säger jag till mig själv att det här är sista, sen skiter jag i det här. När intervallen är klar och jag vilat lite så säger jag till mig själv.... Ja ni fattar.

Så håller jag på tills passet är slut. Det funkar för mig oftast.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp