Hur många kalorier behöver jag ?

Fuelex8

Ny medlem
Hej !

Jag ännar mtb lr racer 2-4h /dag hur mycket energi behöver ja peta i mig före och efter y
Träning för bästa resultat av min träning ?

När jag är ute och cyklar brukar jag dricka 1-2liter vstten samt nån snickers då och då.

Jag är en kille på 185cm och väger 80kg ålder 29 och är helt kass på det här med matlagning osv hehe !

Det beror väl på hur mycket du gör av med. Och det beror ju på hur hårt du cyklar, puls etc.

Jag är inte någon van cyklist, men jag har tränat ganska mycket annat och satsat hårt. För min del har det funkat att äta vettig mat (alltså inte billys panpizzor, snabbmakaroner osv) och jag har alltid ätit till jag blivit mätt.

Är det så att du vill gå ner i vikt så ska du ju göra av med mer energi än du stoppar i dig. Vill du gå upp i vikt är det tvärtom, och det går inte att säga exakt hur mycket du ska äta. Testa dig fram helt enkelt..

Grovt räknat så gör du av med ca 600kCal per timme. Men det slår väldigt olika beroende på intensitet. Det bästa är nog att använda pulsklocka, dom är inte superexakta med avseende på kaloriförbrukning men bättre än att gissa i vart fall.

Före behöver man inte peta i sig nånting om man inte vill, fast det brukar kännas rätt trögt att inte göra det. Efteråt är det lite snabba kolhydrater samt protein som är viktigt att få i sig.

I övrigt är det i högsta grad en individuell anpassning som gör att det svårt att ge generella tips över nätet. Man får ta hjälp av någon som kan eller pröva sig fram.

Mvh
Freddo

fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
..
> I övrigt är det i högsta grad en individuell
> anpassning som gör att det svårt att ge
> generella tips över nätet. Man får ta hjälp av
> någon som kan eller pröva sig fram.

+1
Det var det jag ville få fram i mitt inlägg också! =)

Att föra en träningslogg är inte fel heller. Så att man kan följa upp mat, träning osv.

Antal kalorier är nästan ointressant, det viktiga är ju vad kalorierna innehåller. Omöjligt att ge tips på vad och hur mkt utan att veta mer bakgrund eller mål. Viktnedgång eller bara stå still i vikt osv.
Kolla sveriges olympiska komitte kostråd så får du en bra grund och fin läsning en stund.

1817 skrev:
> det viktiga är ju vad kalorierna innehåller.

vanlig energi, svart energi eller miljömärkt alternativ?

Drick lite mjölk/oboy när du kommer hem, funkar bra som återhämtningsdryck. Komplettera med lite nötter så blir det bra.

Drick en öl när du kommer hem, bra kaloribalans, nyttiga näringsämnen, vitaminer, salter och mineraler. Något från Belgien rekommenderas varmt.

grump skrev:
> 1817 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > det viktiga är ju vad kalorierna innehåller.
>
>
> vanlig energi, svart energi eller miljömärkt
> alternativ?

Instämmer här, en kalori innehåller just ingenting. Det är bara ett mått på energi.

Fuelex8 skrev:
> Vsrför är inte snabbmakaronet bra ? Brukar inte
> elitidrottare proppa i sig pasta innan tävligar ?

Därför att det är äckligt, ovärdigt och man spar bara nån minut

1817 skrev:
> Antal kalorier är nästan ointressant, det
> viktiga är ju vad kalorierna innehåller.
> Omöjligt att ge tips på vad och hur mkt utan att
> veta mer bakgrund eller mål. Viktnedgång eller
> bara stå still i vikt osv.
> Kolla sveriges olympiska komitte kostråd så får
> du en bra grund och fin läsning en stund.

Jag bjussar på en länk till den pdf:en http://www.sok.se/download/18.71552e2411fa881a5cb800037408/Kostpolicy+SOK+2009.pdf

Läs och lär.

jocke_tuffing skrev:
> Fuelex8 skrev:
> -----
> > Vsrför är inte snabbmakaronet bra ? Brukar
> inte
> > elitidrottare proppa i sig pasta innan tävligar
> ?
>
> Därför att det är äckligt, ovärdigt och man
> spar bara nån minut

Dessutom är det snabba kolhydrater (exempel = vit pasta, vitt ris, vitt bröd, socker, läskedrycker, godis m.m.) vilket är mycket dåligt att ladda med före ett träningspass.

Mycket bättre att ladda med långsamma kolhydrater som t.ex. fullkornspasta, fullkornsris, bönor/kikärter, havregröt, rågbröd/surdegsbröd och liknande, så får du i dig rejält bränsle som räcker mycket längre än snabbmakaroner... Finns sånt fortfarande? Trodde det var en 80-talsgrej... :-D

Däremot EFTER ett pass (och även under, när det är långa pass på mer än ca 1-2 tim) så kan det vara bra med snabba kolhydrater som t.ex. Snickers (eller annan favorit), russin, vitt bröd med jordnötssmör, vanlig läsk (ej light!), kaffe eller te med socker (koffein har ju en prestationshöjande effekt, både mentalt och fysiskt) för att undvika att du "kör slut" och går in (cyklar in) i väggen.

Senast ändrad:
Micke S skrev:
> Varför skulle snabba kolhydrater räcka kortare
> tid än långsammare kolhydrater?
> Energiinnehållet är ju det samma.

Blodsockerkurvan sticker ju rakt upp för att sen störtdyka. Med långsamma kolhydrater sker en långsammare inlagring och ger en jämnare blodsockerkurva och en långsammare "urladdning".

Men jag kanske har fel, rätta mig gärna i så fall. Är absolut ingen kostexpert. Tycker bara själv att min energi räcker längre när jag ätit långsamma kolhydrater, men det kanske är en placeboeffekt... :-)

Men allvarligt, för ett cykelpass på 2-4h så behövs inget speciellt, stoppa i dig en macka före så att du inte blir hungrig under passet.

izar skrev:
> Men allvarligt, för ett cykelpass på 2-4h så
> behövs inget speciellt, stoppa i dig en macka
> före så att du inte blir hungrig under passet.

Men ta med en Snickers för säkerhets skull! :-)

Edward skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > Varför skulle snabba kolhydrater räcka
> kortare
> > tid än långsammare kolhydrater?
> > Energiinnehållet är ju det samma.
>
>
> Blodsockerkurvan sticker ju rakt upp för att sen
> störtdyka. Med långsamma kolhydrater sker en
> långsammare inlagring och ger en jämnare
> blodsockerkurva och en långsammare "urladdning".

... vilket innebär att snabbare kolhydrater kan ätas tightare inpå aktiviteten än motsvarande timing för långsammare Kh. Det blir ju bara en tidseffekt att ta hänsyn till och energin i sig räcker precis lika länge.

Den där läskiga störtdykningen av blodglukosen brukar sällan vara ett problem då tränande personer har god isulinkänslighet. Inlagringshastigheten ligger främst beroende på membrantransport in i muskeln och på GS - till snabba kolhydraters fördel.

Atlas skrev:
> Drick en öl när du kommer hem, bra kaloribalans,
> nyttiga näringsämnen, vitaminer, salter och
> mineraler. Något från Belgien rekommenderas
> varmt.

Verkligen. Fast kallt!
(Tillsätt ett par nävar cashewnötter dom motverkar risk för testikelcancer visst.)

Fuelex8 skrev:
> Hej !
>
> Jag ännar mtb lr racer 2-4h /dag hur mycket
> energi behöver ja peta i mig före och efter y
> Träning för bästa resultat av min träning ?
>
>
> När jag är ute och cyklar brukar jag dricka
> 1-2liter vstten samt nån snickers då och då.
>
>
> Jag är en kille på 185cm och väger 80kg ålder
> 29 och är helt kass på det här med matlagning
> osv hehe !

Med Harris & Benedict så får jag fram att ditt basala kaloribehov är cirka 1889 kcal. Det är ditt kaloribehov för att din kropp ska vara igång, all aktivitet under dagen kommer att kräva ytterligare energi.
Cykling i 4h (beroende på intensitet, såklart) kräver cirka 2000-2500 kcal. Sedan har du resten av dagen, totalt per dag skulle jag säga att du behöver runt 5000 kcal de dagar du cyklar i fyra timmar. Väg dig varje vecka cirka och anpassa maten efter vikten.

Jag tycker också att du ska läsa SOK's kostråd. De är bra.
Alkohol direkt efter träning är inte att föredra, även om man tycker att det är "nice".

Micke S skrev:
> Inlagringshastigheten ligger främst beroende på
> membrantransport in i muskeln och på GS - till
> snabba kolhydraters fördel.

Vad betyder GS?

En sådan här kanske?
220px-Gs1.png

Hur hårt kör du? En timme cykling kan bränna upp till 1200kcal om du tar i som bara den hela tiden eller bara några hundra om du lullar runt.

Stumpy skrev:
> En sådan här kanske?
>

Det ser ut som ett membranbundet transporterprotein

grump skrev:
> Eller så kör du ditt pass på morgonen innan
> frukost så bränner du lite fett på vägen

Innan frukost, känns inte det liiite 00-tal

patten skrev:
> Mitt tips är att sluta räkna kalorier...finns
> så mycket annat roligt man kan göra.

Arbeta med Joule istället

jocke_tuffing skrev:
> patten skrev:
> -----
> > Mitt tips är att sluta räkna kalorier...finns
> > så mycket annat roligt man kan göra.
>
>
> Arbeta med Joule istället

Det lät också upphetsande roligt :)

Fuelex8 skrev:
> Vsrför är inte snabbmakaronet bra ? Brukar inte
> elitidrottare proppa i sig pasta innan tävligar ?

För att snabbpasta är så processat att det typ bara innehåller socker och noll näringsämnen. Fullkorn eller pasta på durumvete är bättre. När det gäller uppladdningen så tror jag inte de laddar i en vecka direkt utan det är nog mest kvällen före eller så. Leverns förmåga att lagra kolhydrater är begränsad.

Att man klarar 2-4 timmar utan intag under passet är ju en sak, men man kanske vill att passet ändå ska vara en angenäm upplevelse. Lite beroende på hur tränad man är så tar kolhydraterna i levern slut efter 45 - 90 min, det är inte en slump att diverse idrotter håller på 60-90min, och därefter påbörjas den jobbiga processen när kroppen enbart har fett att tillgå som bränsle. Saker och ting blir allmänt segt och har man otur hittar man på väggen, funkar väl bra om man bara ligger och maler landsväg eller nått. Det andra som händer när kolhydraterna tar slut är att kroppen inte längre kan bilda mjölksyra vilket kanske låter som en bra sak. Fast samtidigt lär man inte spurtmästare eller särskilt aggressiv i uppförsbackarna.

Mvh
Freddo

Vad som är vettigt mat för att sitta och surfa Happy hela dan är inte nödvändigtvis vettig mat för att cykla hela dan.
Och förbrukar man mycket med energi är det goda chanser att man får i sig tillräckligt med näringsämnen även om en del av energibehovet täcks av godis.

MRobson skrev:
> In minus ut, svårare än så är det inte.

Omöjligt, så enkelt kan det inte vara!

I så fall hade det inte sålts kostråd och bantarböcker för miljarder, så det måste ju vara mycket svårare än så...

fphotography skrev:
> Fuelex8 skrev:
> -----
> > Vsrför är inte snabbmakaronet bra ? Brukar
> inte
> > elitidrottare proppa i sig pasta innan tävligar
> ?
>
> För att snabbpasta är så processat att det typ
> bara innehåller socker och noll näringsämnen.
> Fullkorn eller pasta på durumvete är bättre.

Snabbmakaroner och vanliga makaroner har oftast samma innehåll, snabbmakaronerna är lite tunnare så de går snabbare att koka, att kalla det socker tycker jag är ganska onödigt för det är samma kolhydrater, stärkelse, som finns i pasta på durumvete.

Käkar man mycket fullkornspasta är det också lätt att få i sig onödigt mycket fibrer.

Senast ändrad:
Jag hörde en historia en gång om en kille som laddade upp med torkat renkött och en kopp kaffe med salt (!) före varje träningspass på sin mtb. Kan dock varken bekräfta eller dementera sanningshalten, eller salthalten...

Tillbaka
Topp