Hur mäter ni träningsbelastning?

Det verkar som att jag inte är den enda som funderar över vad som är "lagom", eller optimal träningsbelastning. Jag hittade en annan, ganska lättsam artikel, skriven av "Monty" på sajten Sportive Cyclist. Jag tycker den verkar sammanfatta cykelträning (för landsväg) ganska bra. Och som han skriver, så är det nog inte helt enkelt att slå fast vad som är optimal träningsbelastning för en individ.

"How Much Training Load Do You Need?

Ah yes. This is a question worth grappling with.

The short answer is that it depends. The optimal training load that you need to apply each session, and as the training programme goes on, is unique to you. Too little and your body won’t be forced to overcompensate (so you won’t get fitter); too much and your body will struggle to cope, risking overtraining and illness.

Try searching on the internet for ‘ideal training loads’ (I have) and you won’t find much of use. It seems we have to start with something, and work from there."

Monty hänvisar f.ö. till en bok skriven av Joe Friel ("The Cyclist's Training Bible: The World's Most Comprehensive Training Guide") som en av de bästa böckerna som skrivits om cykelträning. Den kanske man borde skaffa. Är det någon som har läst den och vad tyckte ni i så fall?

Det verkar som att jag inte är den enda som funderar över vad som är "lagom", eller optimal träningsbelastning. Jag hittade en annan, ganska lättsam artikel, skriven av "Monty" på sajten Sportive Cyclist. Jag tycker den verkar sammanfatta cykelträning (för landsväg) ganska bra. Och som han skriver, så är det nog inte helt enkelt att slå fast vad som är optimal träningsbelastning för en individ.

"How Much Training Load Do You Need?

Ah yes. This is a question worth grappling with.

The short answer is that it depends. The optimal training load that you need to apply each session, and as the training programme goes on, is unique to you. Too little and your body won’t be forced to overcompensate (so you won’t get fitter); too much and your body will struggle to cope, risking overtraining and illness.

Try searching on the internet for ‘ideal training loads’ (I have) and you won’t find much of use. It seems we have to start with something, and work from there."

Monty hänvisar f.ö. till en bok skriven av Joe Friel ("The Cyclist's Training Bible: The World's Most Comprehensive Training Guide") som en av de bästa böckerna som skrivits om cykelträning. Den kanske man borde skaffa. Är det någon som har läst den och vad tyckte ni i så fall?
Jag har läst Joe Friels "Fast after 50" och det är en alldeles utmärkt bok som beskriver hur Joe Friel tänker kring träning. Det var ett tag sen jag läste den men om jag minns korrekt (stort frågetecken!) så är en av huvudpoängerna att han relaterar aktuell belastning till tröskelbelastning (likt Andrew Coggan), både när det gäller puls och effekt och eftersom FTP och puls vid FTP kan variera är det antagligen bra över tid. Plus att det blir viktigare att hålla kvar vid sin max kapacitet ju äldre man blir, givet att man klarar att återhämta sig.

Men du har redan verktygen i dina händer, om du vill maximera antalet "TRIMP-poäng" du tål, så föreslår jag att du hittar en vecka där du känner att du har ett energi och träningsmotivationsöverskott och en vecka som föregår när du känner att belastningen har blivit för stor och tar medelvärdet av dessa och håller TRIMP på den nivån i 2 veckor. Om du känner att du har ett "overskudd" som norrmännen skulle säga så ökar du TRIMP-poängen något (lagom liten litet, om du hittar rätt nivå efter 3 eller 6 veckor kanske kan kvitta?), annars håller du kvar vid samma nivå nivå. Känner du dig fortfarande sliten efter ytterligare en vecka minskar du belastningen något. :unsure:

Edit: Joe Friel var nog inblandad i hur Training Peaks fungerar så de kan nog vägleda mer exakt kring hans tankar.

Jag har läst Joe Friels "Fast after 50" och det är en alldeles utmärkt bok som beskriver hur Joe Friel tänker kring träning. Det var ett tag sen jag läste den men om jag minns korrekt (stort frågetecken!) så är en av huvudpoängerna att han relaterar aktuell belastning till tröskelbelastning (likt Andrew Coggan), både när det gäller puls och effekt och eftersom FTP och puls vid FTP kan variera är det antagligen bra över tid. Plus att det blir viktigare att hålla kvar vid sin max kapacitet ju äldre man blir, givet att man klarar att återhämta sig.

Men du har redan verktygen i dina händer, om du vill maximera antalet "TRIMP-poäng" du tål, så föreslår jag att du hittar en vecka där du känner att du har ett energi och träningsmotivationsöverskott och en vecka som föregår när du känner att belastningen har blivit för stor och tar medelvärdet av dessa och håller TRIMP på den nivån i 2 veckor. Om du känner att du har ett "overskudd" som norrmännen skulle säga så ökar du TRIMP-poängen något (lagom liten litet, om du hittar rätt nivå efter 3 eller 6 veckor kanske kan kvitta?), annars håller du kvar vid samma nivå nivå. Känner du dig fortfarande sliten efter ytterligare en vecka minskar du belastningen något. :unsure:

Edit: Joe Friel var nog inblandad i hur Training Peaks fungerar så de kan nog vägleda mer exakt kring hans tankar.
Tack för responsen! Ska nog ta och skaffa någon av Friels böcker. Det verkar också rimligt det du säger om att använda TRIMP för att hitta en lämlig nivå. Jag kan känna att det är skillnad på t.ex. 1100 TRIMP, som jag körde förra veckan, och 1000 TRIMP, som jag kör den här veckan. Jag har mer "överskudd" nu. Och den veckan då jag var upp i närmare 1700 TRIMP, kändes det mer eller mindre som att jag gick på knäna. Eftersom jag snittat på ca. 920 TRIMP/vecka hittills under 2024 antar jag att det är en nivå som är ganska lagom, men att jag behöver utmaningar utöver den nivån, om jag ska fortsätta utvecklas.

På temat "mätning av träningsbelastning" hittade jag en intressant amerikansk artikel ("Monitoring Training for Human Performance Optimization") från Journal of Special Operations Medicine, där man tar upp hur man skulle kunna mäta träningsbelastning för operatörer inom de amerikanska specialstyrkorna och vilken nytta man skulle kunna ha av dessa mätningar. Artikeln är visserligen nästan 10 år gammal, men jag tycker den ger en bra översikt över olika mätmetoder och hur man kan applicera dessa då miljön är komplex, som i fallet för operatörerna.

"Abstract
Physical fitness can significantly impact the mission success of Special Operations Forces (SOF). Much like athletes, Operators have multiple training components including technical, tactical, physical and mental conditioning, which must simultaneously be developed for mission success. Balancing multiple physical stressors to ensure positive results from training can be achieved through periodization - the intentional planning for success. Monitoring the training load can assist SOF in managing training stress and designing periodization that minimizes fatigue. The present article provides an overview of modern technology developed to quantify the stress of training. The training load maintained by SOF consists of external loads created through physical work and internal units of load determined by the rate of perceived effort during training that must be integrated in a manner that minimizes the accumulation of fatigue. Methods for determining training load are discussed in this article and examples are provided for determining training load, developing conditioning sessions and utilizing training load to maintain physical fitness, and improve return from injury."

Jag roade mig med att göra ett eget formdiagram, ungefär som det Trainingpeaks (PMC - Performance Monitoring Chart) kör med. Förhoppningsvis kan det ge mig lite ledtrådar till varför jag känner mig pigg ibland och trög ibland. Är det någon som har testat att använda något liknande och funkar det bra för att t.ex. pricka in en formtopp? Jag använder här 4 veckor för Fitness, medan Trainingpeaks använder 6 veckor. Jag vet att det finns lite olika varianter. Jag vet inte vad som funkar bäst.

Formdiagr 241019.jpg

Jag roade mig med att göra ett eget formdiagram, ungefär som det Trainingpeaks (PMC - Performance Monitoring Chart) kör med. Förhoppningsvis kan det ge mig lite ledtrådar till varför jag känner mig pigg ibland och trög ibland. Är det någon som har testat att använda något liknande och funkar det bra för att t.ex. pricka in en formtopp? Jag använder här 4 veckor för Fitness, medan Trainingpeaks använder 6 veckor. Jag vet att det finns lite olika varianter. Jag vet inte vad som funkar bäst.

Visa bilaga 733317
Inte mer än att jag ibland sneglar på form-kurvan för att se till att jag ligger i rätt område. Kan vara bra feedback att förstå att en viss belastning över tid är för lätt/hård.

Men när jag kör lite olika träningsformer (MTB, löpning, landsväg) så är det hopplöst. Kan känna mig helt mörbultad muskulärt av MTB/löpning men det syns aldrig på TSS/TRIMP.

Inte mer än att jag ibland sneglar på form-kurvan för att se till att jag ligger i rätt område. Kan vara bra feedback att förstå att en viss belastning över tid är för lätt/hård.

Men när jag kör lite olika träningsformer (MTB, löpning, landsväg) så är det hopplöst. Kan känna mig helt mörbultad muskulärt av MTB/löpning men det syns aldrig på TSS/TRIMP.
Ja, just löpning är halvklurigt, ger ofta ganska låg träningsbelastning på tex Strava och TrainingPeaks trots att det är krävande för kroppen.

Kan känna igen mig där. Jag kör också rätt blandat v.g. aktiviteter (löpning, cykling, promenader etc). Men TRIMP mäter ju bara belastningen på det centrala systemet (hjärta, lungor) i och med att det bara är puls och tid som används. TSS är väl något liknande (har inte använt det), men Watt istället för puls, eller?

Jag läste f.ö. lite noggrannare på Trainingpeaks sida som jag länkade ovan, om hur de beräknar Fitness och Fatigue. Jag ser nu att de använder sig av en exponentiell viktning för olika dagar. De senaste dagarnas träning ges högre vikt osv. Jag vet dock inte den exakta formeln de använder. Själv körde jag bara ett medelvärde baserat på de senaste 7 resp. 28 dagarna. Men jag borde nog luska lite mer i formlerna. Kan tänka mig att det ger lite vettigare värden. Kör man ett väldigt tungt pass en dag, långt utöver det vanliga, så är man ju oftast väldigt sliten de första dagarna direkt efter, men sen blir det ju mindre påverkan från det passet ju fler dagar som går.

Jag kände behov av att se om jag kan förfina mina modeller för Fitness, Fatigue och Form genom att använda exponentiell viktning av värdena, så som jag beskriver i föregående post. Jag frågade AI-tjänsten Perplexity lite närmare om hur det går till och fick ett svar enligt nedan. Jag ska nog ta och se om jag kan ha användning av denna mer sofistikerade metod. Det är kul att se att en av källorna som Perplexity anger är den här tråden. Är det f.ö. någon här som använt sig av denna förfinade metod för att beräkna Fitness, Fatigue och Form och som vill berätta om sina erfarenheter?

"Hej igen! Jag har några funderingar ang. träningsbelastning. Jag använder ju som bekant TRIMP för att hålla koll på min belastning. Jag har även använt måtten Fitness, Fatigue och Form, som baseras på de dagliga TRIMP-värdena. Dock på ett väldigt enkelt sätt, där jag använder bl.a. Form = Fitness - Fatigue, samt att jag låter Fitness vara ett 28-dagars medelvärde och Fatigue ett 7-dagars medelvärde. Jag har dock sett att det finns mer sofistikerade varianter, där man använder exponentiella medelvärden, för att träning som ligger närliggande i tiden, ska påverka mer än träning som ligger längre tillbaka i tiden, vilket ju är naturligt. Kan du förklara närmare hur dessa exponentiella medelvärden för Fitness, Fatigue och Form funkar? Jag är intresserad av formler som jag ev. skulle kunna använda i mina beräkningar för att få en bättre överensstämmelse med verkligheten än vad jag har nu. Som jag förstått det behöver formlerna anpassas på individnivå för att de ska fungera bra, men jag vet inte hur det går till. Jag vore tacksam om du kan säga något om detta också.

Exponentiella medelvärden för Fitness, Fatigue och Form är en mer sofistikerad metod för att beräkna träningsbelastning över tid. Här är en förklaring av hur de fungerar:

1. Exponentiellt glidande medelvärde (EMA):
För att beräkna Fitness och Fatigue används ofta ett exponentiellt glidande medelvärde. Formeln för EMA är:

EMA(t) = TRIMP(t) * k + EMA(t-1) * (1-k)

Där:
- EMA(t) är det exponentiella medelvärdet vid tidpunkt t
- TRIMP(t) är TRIMP-värdet för dagens träning
- k är en konstant som bestämmer hur snabbt äldre värden tappar i betydelse

2. Fitness och Fatigue:
Fitness och Fatigue beräknas med olika k-värden:

Fitness = EMA_fitness(t) = TRIMP(t) * k_fitness + EMA_fitness(t-1) * (1-k_fitness)
Fatigue = EMA_fatigue(t) = TRIMP(t) * k_fatigue + EMA_fatigue(t-1) * (1-k_fatigue)

Typiska värden är:
k_fitness ≈ 1/42 (motsvarar en halveringstid på ca 42 dagar)
k_fatigue ≈ 1/7 (motsvarar en halveringstid på ca 7 dagar)

3. Form:
Form beräknas fortfarande som skillnaden mellan Fitness och Fatigue:

Form = Fitness - Fatigue

För att anpassa formlerna på individnivå behöver man justera k-värdena baserat på hur snabbt individen bygger upp och tappar fitness respektive fatigue. Detta kräver vanligtvis:

1. Insamling av data över en längre period (flera månader)
2. Analys av hur prestationen förändras i relation till träningsbelastningen
3. Justering av k-värdena för att bäst matcha individens respons på träning

Att hitta optimala k-värden är en iterativ process som kan kräva expertis inom idrottsfysiologi och dataanalys. För de flesta motionärer kan standardvärdena fungera som en bra utgångspunkt[1][8].

Citations:
[1] https://www.runnersgear.se/springtressant/trimp/
[2] https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/funktioner/exponentialfunktioner-och-potensfunktioner
[3] https://odr.chalmers.se/server/api/core/bitstreams/e6f0c7a3-24de-44b9-874c-e7bcc2d607de/content
[4] https://happyride.se/forum/threads/hur-mater-ni-traningsbelastning.3701735/page-3
[5] http://www.users.abo.fi/adjupsjo/statistikkompendium/statistikkompendium.pdf
[6] http://www.users.abo.fi/adjupsjo/kvantitativa/Kvantitativa metoder.pdf
[7] https://intra.kth.se/polopoly_fs/1.125062.1550158218!/Menu/general/column-content/attachment/studiehandboken_del 4_200405.pdf
[8] "

@Kalle Kula Det är ju kul att du gör dessa kurvor själv och du kanske faktiskt till slut kan göra dem bättre än vad tex Strava och TrainingPeaks gör, vem vet? 🙂

Vet inte vad det är för skillnad på fitness/fatigue/form delen på Strava (om man har betalabonnemang) vs TrainingPeaks (vilket ju också kräver abonnemang). Tidigare upplevt dem som mycket närbesläktade men det är möjligt det är större skillnad än vad jag trott, vet ej.

För Strava:
Generellt tycker jag väl att de här kurvorna stämt rätt bra överens med hur jag upplever mig själv för cyklingen (jag har effektmätare etc). Däremot har jag alltid känt det som att löpningen viktas lite väl lågt (kombinerat ca 1 1/2 år nu). Ska man få en hyfsad lik score/belastning i löpning får jag springa både långt och rätt hårt (med klart ökad skaderisk som följd). Cykling är ju en snällare sport mot kroppen för längre pass etc. Självklart beror det här lite på hur mycket man springer och hur bra (eller dålig/ambitiös) löpare man är i förhållande till cyklingen också så lite rörigt kanske.

Tar jag en av mina lunchrundor på 11,5 km i ca 5 tempo brukar Strava ge mig en score på mellan ca 20-25 i relative effort. I söndags när jag istället Zwiftade i nästan 3 timmar fick jag 123 i relative effort (dvs 5-6 ggr så mycket belastning). Detta känns lite överdrivet men inte vet jag. Men cykling är så mycket skonsammare så det är enklare att tortera sig själv längre tid, pulsen kanske drivs upp lite högre inomhus också. Men skulle jag legat på så i löpning (ett tre timmars pass med liknande puls-belastning) skulle jag blivit sliten som f - n rent ut sagt och gå sönder inom några veckor om jag gjorde det för ofta. LoL Trots att jag springer 3 ggr i veckan är får jag ungefär 4 ggr så hög relative effort i cyklingen på veckobasis, men visst, jag cyklar i tid avsevärt mycket mer än vad jag springer (mycket pga cykelpendlingen). Men jag upplever det som att löpningen gör ett högre avtryck i hur jag känner det jämfört med dessa siffror. Mycket tex här men det var nog detta jag försökte säga. LoL

Ett annat problem med kurvorna är väl kanske att det åtminstone finns en risk för att man får sämre score i takt med att konditionen förbättras vilket kan upplevas som missvisande. Ju bättre tränat hjärtat blir ju hårdare får man ta i för att få samma score på passen som man fick när man var lite sämre tränad. Dessutom kan det eventuellt bli så att passen blir något kortare i tid när man börjat bli lite snabbare.

Men har man tränat länge (åtminstone flera år) och bra kanske värdena, scoren och belastningen etc är mera konsekvent trots allt. Dvs att det ökar kvalitén på dessa kurvor.

Tror väl också att det är viktigt att pulszoner, ftp och sådant hålls aktuella för att kurvorna ska fungera hmmm "någorlunda bra".

Själva trenderna/tendensen på kurvorna kanske oftast stämmer "hyfsat" (vilket kan vara värdefullt i sig) men däremot lägger jag allt mindre värde i själva scoren (i ett historiskt perspektiv).

Senast ändrad:
@Kalle Kula Det är ju kul att du gör dessa kurvor själv och du kanske faktiskt till slut kan göra dem bättre än vad tex Strava och TrainingPeaks gör, vem vet? 🙂

Vet inte vad det är för skillnad på fitness/fatigue/form delen på Strava (om man har betalabonnemang) vs TrainingPeaks (vilket ju också kräver abonnemang). Tidigare upplevt dem som mycket närbesläktade men det är möjligt det är större skillnad än vad jag trott, vet ej.

För Strava:
Generellt tycker jag väl att de här kurvorna stämt rätt bra överens med hur jag upplever mig själv för cyklingen (jag har effektmätare etc). Däremot har jag alltid känt det som att löpningen viktas lite väl lågt (kombinerat ca 1 1/2 år nu). Ska man få hyfsad score i löpning får man springa både långt och rätt hårt (med klart ökad skaderisk som följd). Cykling är ju en snällare sport mot kroppen för längre pass etc. Självklart beror det här lite på hur mycket man springer och hur bra (eller dålig/ambitiös) löpare man är i förhållande till cyklingen också så lite rörigt kanske.

Ett annat problem med kurvorna är väl kanske att det åtminstone finns en risk för att man får sämre score i takt med att konditionen förbättras vilket kan upplevas som missvisande. Ju bättre tränat hjärtat blir ju hårdare får man ta i för att få samma score på passen som man fick när man var lite sämre tränad. Dessutom kan det eventuellt bli så att passen blir något kortare i tid när man börjat bli lite snabbare.

Men har man tränat länge (åtminstone flera år) och bra kanske värdena, scoren och belastningen etc är mera konsekvent trots allt. Dvs att det ökar kvalitén på dessa kurvor.

Tror väl också att det är viktigt att pulszoner, ftp och sådant hålls aktuella för att kurvorna ska fungera hmmm "någorlunda bra".

Själva trenderna/tendensen på kurvorna kanske oftast stämmer "hyfsat" (vilket kan vara värdefullt) men däremot lägger jag allt mindre värde i själva scoren (i ett historiskt perspektiv).
Tack för bra feedback! Jag håller med om att det blir olika upplevelse av cykling och löpning. TRIMP tar ju bara hänsyn till belastningen på det centrala systemet iom att det endast använder hjärtfrekvens och tid som input. Om jag vill nå så hög belastning (eller träningseffekt) som möjligt på det centrala systemet så är det förstås en fördel att välja en "snäll" sport, som t.ex. cykling. Vill man däremot även bli bra på löpning är man absolut tvungen att lägga en del fokus på det också för att anpassa även de lokala systemen för löpning. I referens [1] i svaret från Perplexity ovan, så nämns exemplet utförslöpning, som ger väldigt hög belastning på lårmuskulaturen, men väldigt lågt utslag på pulsen (och därmed även på ev. TRIMP-värden).

Jag tror inte att jag kan göra det bättre än Strava eller TrainingPeaks, men jag gillar att ha kontroll över mina data och att ha förståelse för vad värdena betyder och de bakomliggande beräkningarna. De stora plattformarna är ju lite hemligthetsfulla med hur deras algoritmer ser ut, samt att många som använder dessa funktioner i t.ex. Strava eller TrainingPeaks inte verkar ha satt sig in i hur värdena räknas fram och verkar då sakna förståelse för de resultat de får av programvarorna. Det gör nog att många lätt förkastar resultaten och tycker att systemet är värdelöst och intetsägande. Jämför t.ex. diskussionen i Reddit-tråden (ref. [8]) som Perplexity länkade till ovan.

1738669033590.webp

Tack för bra feedback! Jag håller med om att det blir olika upplevelse av cykling och löpning. TRIMP tar ju bara hänsyn till belastningen på det centrala systemet iom att det endast använder hjärtfrekvens och tid som input. Om jag vill nå så hög belastning (eller träningseffekt) som möjligt på det centrala systemet så är det förstås en fördel att välja en "snäll" sport, som t.ex. cykling. Vill man däremot även bli bra på löpning är man absolut tvungen att lägga en del fokus på det också för att anpassa även de lokala systemen för löpning. I referens [1] i svaret från Perplexity ovan, så nämns exemplet utförslöpning, som ger väldigt hög belastning på lårmuskulaturen, men väldigt lågt utslag på pulsen (och därmed även på ev. TRIMP-värden).

Jag tror inte att jag kan göra det bättre än Strava eller TrainingPeaks, men jag gillar att ha kontroll över mina data och att ha förståelse för vad värdena betyder och de bakomliggande beräkningarna. De stora plattformarna är ju lite hemligthetsfulla med hur deras algoritmer ser ut, samt att många som använder dessa funktioner i t.ex. Strava eller TrainingPeaks inte verkar ha satt sig in i hur värdena räknas fram och verkar då sakna förståelse för de resultat de får av programvarorna. Det gör nog att många lätt förkastar resultaten och tycker att systemet är värdelöst och intetsägande. Jämför t.ex. diskussionen i Reddit-tråden (ref. [8]) som Perplexity länkade till ovan.

Sedan för cykling tror jag det påverkar kurvorna/belastningen/värdena en hel del om du har effektmätare eller ej alltid när du cyklar men förhoppningsvis blir själva tendensen ändå hyfsat rätt oavsett.

Så länge som tendenserna ändå blir hyfsat korrekta så är ju ändå dessa kurvor rätt bra så länge som man inte blint går på dessa utan också känner efter hur man faktiskt mår (men det gör rimligen de flesta antingen omedvetet eller medvetet LoL).

Sedan för cykling tror jag det påverkar kurvorna/belastningen/värdena en hel del om du har effektmätare eller ej alltid när du cyklar men förhoppningsvis blir själva tendensen ändå hyfsat rätt oavsett.

Så länge som tendenserna ändå blir hyfsat korrekta så är ju ändå dessa kurvor rätt bra så länge som man inte blint går på dessa utan också känner efter hur man faktiskt mår (men det gör rimligen de flesta antingen omedvetet eller medvetet LoL).
Jag har själv aldrig använt effektmätare då jag cyklar eller springer (förutom då på min gamla stationära cykel med en tvivelaktig cykeldator), men jag antar att det blir lättare att hålla en jämn belastning med effektmätare då man cyklar, vilket naturligtvis är fördelaktigt ur ett uthållighetsperspektiv. Vid samma snittpuls ger ju en jämn puls en lägre belastning (och därmed även TRIMP-poäng) än en ojämn puls (som man får om effekten fladdrar upp och ned i backar, eller om man kör intervallträning osv).

Ang. absoluta värden från kurvorna så ska jag inte sticka under stol med att jag har sneglat tillbaka på mina kurvor under de senaste året och jämfört känslan med de absoluta värdena för Fitness, Fatigue, Form osv. men jag tycker det är svårt att få de absoluta värdena att stämma med känslan. Jag kan t.ex. känna att jag är lika eller mer sliten än tidigare, trots att jag tidigare haft ett mycket högre Fatigue-värde. Det fordras nog en del erfarenhet för att förstå sig på kurvorna och hur de mappar med känslan i kroppen. Och som du säger - det är nog tendenserna som är det viktigaste att fokusera på. Det är t.ex. intressant att observera om man kan känna motsvarande förbättring/försämring i verkligheten när t.ex. Form eller Fatigue förändras till det bättre/sämre . Men om jag ska få det riktigt bra fordras förmodligen en mer sofistikerad modell med exponentiella medelvärden och ev. individualiserade k-värden, i enlighet med vad Perplexity beskriver.

Jag har själv aldrig använt effektmätare då jag cyklar eller springer (förutom då på min gamla stationära cykel med en tvivelaktig cykeldator), men jag antar att det blir lättare att hålla en jämn belastning med effektmätare då man cyklar, vilket naturligtvis är fördelaktigt ur ett uthållighetsperspektiv. Vid samma snittpuls ger ju en jämn puls en lägre belastning (och därmed även TRIMP-poäng) än en ojämn puls (som man får om effekten fladdrar upp och ned i backar, eller om man kör intervallträning osv).

Ang. absoluta värden från kurvorna så ska jag inte sticka under stol med att jag har sneglat tillbaka på mina kurvor under de senaste året och jämfört känslan med de absoluta värdena för Fitness, Fatigue, Form osv. men jag tycker det är svårt att få de absoluta värdena att stämma med känslan. Jag kan t.ex. känna att jag är lika eller mer sliten än tidigare, trots att jag tidigare haft ett mycket högre Fatigue-värde. Det fordras nog en del erfarenhet för att förstå sig på kurvorna och hur de mappar med känslan i kroppen. Och som du säger - det är nog tendenserna som är det viktigaste att fokusera på. Det är t.ex. intressant att observera om man kan känna motsvarande förbättring/försämring i verkligheten när t.ex. Form eller Fatigue förändras till det bättre/sämre . Men om jag ska få det riktigt bra fordras förmodligen en mer sofistikerad modell med exponentiella medelvärden och ev. individualiserade k-värden, i enlighet med vad Perplexity beskriver.

Vi ser fram emot här att du utvecklar "Kalle Kula modellen" och blir en kändis till slut, lycka till. (y)

Berätta gärna mer om metoden. Finns det några kända exempel på idrottare som lyckats utan att logga och analysera träningsdata och istället bara förlita sig till känslan?
Väldigt många här på happy är ju >45 och kanske redan nått sin peak (alternativt börjat träna i mogen ålder), vi har gått in i en ny fas. 🙂

Gissar att åtminstone en majoritet av hmmm "moderna yngre tävlingsidrottare" med coacher gör både och, dvs de loggar/analyserar träningsdata men lyssnar också på kroppen (registrerar RPE värden eller för anteckningar) samt anpassar sig där efter.

Senast ändrad:
Berätta gärna mer om metoden. Finns det några kända exempel på idrottare som lyckats utan att logga och analysera träningsdata och istället bara förlita sig till känslan?
Tagit 3 SM guld (ungdoms).Kanot. Innan pulsband, effekt- eller laktatmätning fanns fick vi lära oss att förstå vad vi kände jämfört vad vi loggade och presterade. En bra skola i träningsplanering.

Med ett pulsband får jag bra data på min form eller prestation jämfört med hur jag belastar. Numera kör jag hårt på polarisering. På och av är enklare än mellanmjölk (tröskel).

Tagit 3 SM guld (ungdoms).Kanot. Innan pulsband, effekt- eller laktatmätning fanns fick vi lära oss att förstå vad vi kände jämfört vad vi loggade och presterade. En bra skola i träningsplanering.

Med ett pulsband får jag bra data på min form eller prestation jämfört med hur jag belastar. Numera kör jag hårt på polarisering. På och av är enklare än mellanmjölk (tröskel).
Intressant! Jag kom faktiskt själv på ett annat exempel på idrottare som lyckats utan att logga och analysera träningsdata, Johannes Thingnes Bö. Enligt en artikel [1] i Expressen har han inte skrivit träningsdagbok och han säger att han har tränat mindre än andra. Specifikt nämns följande i artikeln:

1. "Han har flyttat gränser och tvingat andra bli bättre, men han har aldrig skrivit träningsdagbok, tränat mindre än andra och ändå varit dominant i flera, flera år."

2. Bö citeras också säga: "Jag har en fantastisk gåva, jag behöver nästan inte träna för att vara nummer ett."

[1] https://www.expressen.se/sport/kron...ken-i-svt-sager-allt-om-johannes-thingnes-bo/

Men det kanske är få idrottare som har denna fantastiska gåva.

Intressant! Jag kom faktiskt själv på ett annat exempel på idrottare som lyckats utan att logga och analysera träningsdata, Johannes Thingnes Bö. Enligt en artikel [1] i Expressen har han inte skrivit träningsdagbok och han säger att han har tränat mindre än andra. Specifikt nämns följande i artikeln:

1. "Han har flyttat gränser och tvingat andra bli bättre, men han har aldrig skrivit träningsdagbok, tränat mindre än andra och ändå varit dominant i flera, flera år."

2. Bö citeras också säga: "Jag har en fantastisk gåva, jag behöver nästan inte träna för att vara nummer ett."

[1] https://www.expressen.se/sport/kron...ken-i-svt-sager-allt-om-johannes-thingnes-bo/

Men det kanske är få idrottare som har denna fantastiska gåva.
Rissveds ska tydligen vara ett särfall här.

Tillbaka
Topp