Hur mäts "utsticket" på 35 graders styrstam ?

Sixten Fors sa:
Henrik_E sa:
Sixten Fors sa:
Aero-fördelen är nog överskattad, undantaget team TT. Plus 5 cm hjulbas har ingen negativ inverkan för de flesta lvg-tävlingar, ur ett aero-gain perspektiv.
Har du mätt eller hittar du bara på som vanligt?
Man har mätt aero-gains vid draft. Någon cm hit eller dit gör inte många (m)W skillnad. Det finns så mycket annat som spelar in. Kollar man godtycklig peloton sitter de flesta ändå och åker med på hoodsen i non-aero position och käkar fubars, så om superaero vore superviktigt hade de kunnat jobba hårdare.
Du har givetvis en länk till den mätningen?

Henrik_E sa:
Sixten Fors sa:
Henrik_E sa:
Sixten Fors sa:
Aero-fördelen är nog överskattad, undantaget team TT. Plus 5 cm hjulbas har ingen negativ inverkan för de flesta lvg-tävlingar, ur ett aero-gain perspektiv.
Man har mätt aero-gains vid draft. Någon cm hit eller dit gör inte många (m)W skillnad. Det finns så mycket annat som spelar in. Kollar man godtycklig peloton sitter de flesta ändå och åker med på hoodsen i non-aero position och käkar fubars, så om superaero vore superviktigt hade de kunnat jobba hårdare.

Du är väl för goooo.

Henrik_E sa:
Sixten Fors sa:
Henrik_E sa:
Sixten Fors sa:
Jag har massor av länkar. Problemet är att omständigheterna vid ett specifikt test vs. ett annat varierar, liksom att omständigheterna i verkligheten varierar. Jag gör ett försökt att sammanställa "common knowledge" i tabell nedan där jag antar att cyklisten längst fram levererar 300 W.
Fråga: Vilken är skillnaden i besparing om en cyklist ligger 100+25=125 cm eller 105-25=130 cm bakom den framför, alltså vid ett avstånd som är 5 cm eller 4% större pga. 5 cm längre hjulbas?
Resonemang: Om cyklisten bakom istället överlappar och ligger 50-60 cm längre fram än ovan går det att spara ytterligare 30 W eller 10 procentenheter. Om cyklisten bakom istället ligger 3 m bakom minskar vinsten med 30 W eller 10 procentenheter. Rimligt är då att 5 cm skillnad i avstånd direkt bakom ger mellan 0-6 W eller 0-2 procentenheters skillnad i besparing?
Daft.png

Ytterligare resonemang: Innebär 5 cm längre hjulbas att cyklisten bakom automatiskt kommer att välja en position som är exakt 5 cm längre bak, eller kommer avståndet bakom att vara mindre än 5 cm, säg 3 cm, beroende på att den bakom har bättre uppsikt och möjlighet att "reagera" med det ökade avståndet bakom själva cyklisten framför? Kommer alla cyklister att välja lika? Vid draft under lopp, hur stor andel av tiden/loppet ligger bakomvarande på exakt optimal position bakom den framför, i avstånd och i förhållande till vinden? Jämfört med att den bakom "slarvar lite" och istället ligger 50-100 cm bakom? Hur ofta är positionen exakt bakom vs. lite snett bakom mest optimal, där 5 cm skillnad i hjulbas mindre "riskabel"?

Slutsats: Här är det fritt för var och en att välja sin egen slutsats.

Tjena!

Är extremt nyfiken på om dom siffrorna kommer från ett seriöst underlag.
Men om man "bara" sparar 6 watt så är det nog rätt många som vill det. Titta på hur många det är som betalar premium för CeramicSpeeds prylar för att spara några enstaka watt.

Hejhej jag har läst massa artiklar. Jag vill inte länka dem. Men jag har sammanställt dem i ett exelark och aero är hittepå. Det existerar inte. Jag lovar.

Varför diskuterar vi ens detta. Det var ju inte ens vad ts frågade om.

Jag kan bara konstatera att om jag skulle tvingas ha 50-70mm stam, väldigt kort för lvg , så har jag en för stor racer. Men det är jag. O kollar vad racer hojar säljs med ser man tillverkarens/designers avsikt. I ts fall måste han ju försöka komma upp och då är ju inte att bygga allt annat högt lösningen, då förstör man ju bara hojens egenskaper i övrigt (läs stor klumpig hoj i förhållande till kroppsstorlek)

Senast ändrad:
Kneecap sa:
Tjena!

Är extremt nyfiken på om dom siffrorna kommer från ett seriöst underlag.
Men om man "bara" sparar 6 watt så är det nog rätt många som vill det. Titta på hur många det är som betalar premium för CeramicSpeeds prylar för att spara några enstaka watt.
0-6 W vid 0 till x % av tiden under ett lopp är inte samma sak som 6 W. Där x rimligen är mindre 25. Kanske mindre än 10 eller 5? Det enda som går att säga med säkerhet är att det varierar från gång till annan och är olika från cyklist till cyklist. Det finns inget facit.

Jensen sa:
Hejhej jag har läst massa artiklar. Jag vill inte länka dem. Men jag har sammanställt dem i ett exelark och aero är hittepå. Det existerar inte. Jag lovar.

Jag kan bara konstatera att om jag skulle tvingas ha 50-70mm stam, väldigt kort för lvg , så har jag en för stor racer. Men det är jag. O kollar vad racer hojar säljs med ser man tillverkarens/designers avsikt. I ts fall måste han ju försöka komma upp och då är ju inte att bygga allt annat högt lösningen, då förstör man ju bara hojens egenskaper i övrigt (läs stor klumpig hoj i förhållande till kroppsstorlek)

Jag har aldrig varit här för att hjälpa TS. Jag är här för att beskåda Sixten dansande som att ingen ser på.

Sixten Fors sa:
0-6 W vid 0 till x % av tiden under ett lopp är inte samma sak som 6 W. Där x rimligen är mindre 25. Kanske mindre än 10 eller 5? Det enda som går att säga med säkerhet är att det varierar från gång till annan och är olika från cyklist till cyklist. Det finns inget facit.

Tjena!

Men vart kommer dina siffror ifrån?

Dessutom är du skyldig mig en ursäkt.

Edit: jofa det där var dagens bästa.

Senast ändrad:
jofahjalm sa:
Jensen sa:

Jag har aldrig varit här för att hjälpa TS. Jag är här för att beskåda Sixten dansande som att ingen ser på.

Något på http://www.fuldans.se typ?

marr sa:
Sixten Fors sa:
Du är väl för goooo.
Istället, påvisa motsatsen! Att 5 cm längre hjulbas (från 100 till 105 cm) för en cyklist >190 cm har en negativ påverkan för placering i resultatlistan för aktuell cyklist, vid någon eller flera lvg-tävlingar, där orsaken till den sämre placeringen kan härledas till aero-lost pga. den längre hjulbasen. Lycka till :)

Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
Du är väl för goooo.
Istället, påvisa motsatsen! Att 5 cm längre hjulbas (från 100 till 105 cm) för en cyklist >190 cm har en negativ påverkan för placering i resultatlistan för aktuell cyklist, vid någon eller flera lvg-tävlingar, där orsaken till den sämre placeringen kan härledas till aero-lost pga. den längre hjulbasen. Lycka till :)

Jävlar, det var en kreativ citering.

Om jag skulle unna mig en riktig killgissning på varför dom vill ha svinkort hjulbas på landsvägscyklar så hade det varit att dom skapar en massa turbulens främst från hjulen och cyklistens ben. Om man skjuter ihop den ytan som skapar turbulensen så mycket som möjligt kan man tänka sig att det vore en signifikant aerodynamisk fördel.

Men då har jag ju inte påhittade siffror eller en lång text för att stödja min tes.

marr sa:
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
Du är väl för goooo.

Jävlar, det var en kreativ citering.

Klipp & klistra, hopp tjola hej! :)

Marginal gains, spelar ingen roll om 5cm i sig påverkar resultatlistan, räcker med att det är en del i dom insparade W som gör det.

Sixten Fors sa:
Inga problem. PM'a din adress så skickar jag en snuttefilt och ett handskrivet ursäktskort.

Tjena!

Denna texten

Sixten Fors sa:
Jag erkänner alltid att jag har fel när jag har fel, och ber alltid om ursäkt när det händer. Jag minns inte när det hände senast.

Detta inlägget + mitt svar

Kneecap sa:
Sixten Fors sa:
Ok.
Judy var en 50/63/80 mm slaglängd elastomergaffel med 28 mm innerben mellan 1995 och 2001.
Nya Judy har nog inget eller extremt lite med XC28/XC30 att göra, nya Judy är 15x110 TA only med koniskt styrrör, något som aldrig funnits på XC28/XC30 som bara funnits i 5x100 QR med rakt styrrör etc. Det blir inte många delar från XC28/XC30 som går att återanvända på nya Judy.

Tjena!

Från och med -98 så var alla Judy med fjäder, förutom en modell som dök upp sista åren som hette TT. Den var med elastomer om jag inte minns fel.
Slaglängden från 98 var antingen 63, 80 eller 100 mm.

Tillsammans så säger det mig att du ska be om ursäkt.

Ser inget PM. Har redan vikt ihop filten och skrivit kortet.

För övrigt var väl 1998 100 mm inte XC utan XL? Även dubbelkronat. Har även sett uppgifter om att Judy fanns fram till 2005? Har inte koll på alla gafflarna från förr, speciellt de med elastomer/stålfjäder.

Jag valde luft redan tidigt 90-tal i form av Marzocci XC400. Sedan Fox Float 100 RLC från år 2001/2002. Reba från 2009 har jag för mig. Osv.

Detta påminner mig om en Österrikeresa ett antal år sedan. Med var 1 polis (P), 1 lastbilschaffis (L) och jag samt några respektive. Med var också en extrem besserwisser (B). Vid middagarna blev det ofta diskussioner om polissaker respektive lastbilssaker. Det slutade alltid med att B ansåg att P och L hade fel i sakfrågor, behöver jag säga att B helt saknade praktisk erfarenhet av polis- respektive lastbilschaffisyrket?

Efter ett tag tröttnade P och L mer och mer och diskussionerna började övergå i lite påhopp. Nåväl, en av de sista kvällarna skulle vi beställa in Cointreau. Vi sa alla "koantrö", utom B som direkt korrigerade att det skall vara "koantrå". Vid det laget var alla trötta på B och det blev mest tråkningar, och "visst...". Jag ville vara lite schyst och sa något om att "det kanske skall vara koantrå egentligen (enligt teorin) men alla säger koantrö".

Värdinnan kom in, vi sa "koantrö für alles". Hon veckade pannan, vi upprepade tydligare "k-o-a-n-t-r-ö", hon funderade lite till och sprack sedan upp i ett leende, "ah, koantrå". Det blev helt tyst runt bordet, som typ när Stranne den äldre Det tionde glaset han tog Och han slog det mot golvet i kras - Sa ni Blue Bird kapten? Briggen Blue Bird av Hull?

Sensmoralen är att det är svårt att veta när en besserwisser verkligen har rätt. Så skall man lita på det denna gången...

INGEN har vare sig sett eller läst någon ursäkt från Sixten
Då måste det vara detta som är fel
Sixten Fors sa:
Jag erkänner alltid att jag har fel när jag har fel, och ber alltid om ursäkt när det händer. Jag minns inte när det hände senast.
För ett av påstående måste ju vara fel, eller hur?

Kommer Sixten att klara av att skriva en ursäkt för sina felaktigheter?

/Håkan

Sixten Fors sa:
Jag ber om ursäkt, jag hade fel. Jag minns visst när det hände senast.

Det står dig fritt @HåkanC att utföra trådarkeoligi och leta fram var och när. Jag vet att du går igång på sådant. Vill inte förta dig det nöjet.

Sixten Fors sa:
Ser inget PM. Har redan vikt ihop filten och skrivit kortet.

För övrigt var väl 1998 100 mm inte XC utan XL? Även dubbelkronat. Har även sett uppgifter om att Judy fanns fram till 2005? Har inte koll på alla gafflarna från förr, speciellt de med elastomer/stålfjäder.

Nope, eller nja, nästan. Visst fanns det en dubbelkronad Judy XL men det fanns även en enkelkronad som hette DH. Var otroligt mycket bättre än den Marzocchi xc600 som jag hade innan.

Min XC400 sög också för övrigt, i princip från dag 1 och krävde mycket service :)
Polarens Judy på sin Scott Expert resp Team Racing (har jag för mig att det var) var inte lysande de heller.

Jag betalade 6500 kr för Fox Float 100 RLC (köpte i USA) för 17 år sedan. Man får mer pang för penarna idag, helt klart.

När ni har gnabbats klart om vem som kan vara mest småsint av er, så...

...rekommenderar jag varmt en av mina absoluta favoritsidor på internet, The Stem Comparison Tool; http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php

HELT magiskt sätt att feppla runt med olika ingångsvärden (även om "höjden" är lite lurig då den talar om var utstickets mitt börjar istället för höjden på styrrörsklämman - i praktiken blir alltså värdet halva höjden på stammen) och se hur det påverkar styrets placering.

me.I.am sa:
Sensmoralen är att det är svårt att veta när en besserwisser verkligen har rätt. Så skall man lita på det denna gången...
Dricker någon ödevi så skulle tom jag besserwissra mig.
Däremot skulle jag aldrig säga att visst hette det ådevi men det moderna uttalet är öjdävi...
...och sedan försvara det med det mest infantila argument.

emmer sa:
me.I.am sa:
Däremot skulle jag aldrig säga att visst hette det ådevi men det moderna uttalet är öjdävi...

Undrar om du förstår vad jag skrev. Tror inte det, för besserwissrar som du och Sixten förekommer nog inte självdistans. Besserwissern jag skrev om hade alltså haft ständigt fel i en vecka, när han till sist hade rätt så var det ingen som lyssnade på honom. Vi andra gjorde alltså bort oss, tystnaden var pinsam tystnad.

Det tråkiga med dig och Sixten är att ni säkert kan en hel del, men iom att ni aldrig kan erkänna ett fel så vet man inte om det just den gången är korrekt eller inte.

me.I.am sa:
emmer sa:
me.I.am sa:

Undrar om du förstår vad jag skrev. Tror inte det, för besserwissrar som du och Sixten förekommer nog inte självdistans. Besserwissern jag skrev om hade alltså haft ständigt fel i en vecka, när han till sist hade rätt så var det ingen som lyssnade på honom. Vi andra gjorde alltså bort oss, tystnaden var pinsam tystnad.

Det tråkiga med dig och Sixten är att ni säkert kan en hel del, men iom att ni aldrig kan erkänna ett fel så vet man inte om det just den gången är korrekt eller inte.

Lost?

emmer sa:
me.I.am sa:
emmer sa:
me.I.am sa:

Lost?

List.

Örjan Lax sa:
emmer sa:
me.I.am sa:
emmer sa:
me.I.am sa:

Lost?

List.

Skomakare, bliv vid din list. Gör inte som Aisopos fåraherde.

Tillbaka
Topp