Hur mycket bör jag träna?

erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Det verkar lite som att folk vill uppnå själva
> titeln "elitcyklist". Lite grann som 21-åringarnas
> visitkort på IT-företagen år 2000.
>
> Så dumt. Det kan aldrig gå vägen. Jag tror inte
> att det var därför Eddy Merckx började hoja.

Vadå?, nu förstår jag inte riktigt. det är väll klart man hojjar för att bli bäst och knappast bara blir bäst för att man hojjar. Jag tror det står skrivet någonstanns=)

Haha. Där slog Johan A huvudet på spiken. Mjo, allt blev jag lite förvirrad alltid. Men men.

Erik H, varför skulle jag aldrog klara av att nå toppen bara för att jag har satt det som mål redan nu då?

Tomas Ellefsson var namnet, lägg det på minnet;)
För snart kommer det att komma upp ibland de större cykelsammanhangen;)

Tack för mig denna gång:D

Tompeii -

Don't let our bickering confuse you or get you down. There has been plenty of good advice here so far which should take you far enough along in your training to determine whether or not you have sufficient genetic capacity to be among the best cyclists in Sweden.

Of course, genetic capacity is necessary, but it is not enough. Being able to ride fast on the flats is necessary, but it is not enough. Being able to hang with the pack on the climbs is necessary, but it is not enough.

You will also need to be smart enough to read a wide variety of race situations, to have a plan and to save enough energy to execute your plan. You need to be aware of your competitors but not to let them steer your actions completely. You need to be able to soak up useful information from every source you come in contact with, remember the most important lessons and apply them at the appropriate time.

You will need to be more mature, diplomatic and businesslike than your peers. You will need to learn how to at least meet and when possible, exceed the expectations of your coaches and sponsors without burning yourself out as an individual. You will need to balance the need to be very selfish when it comes to managing your time and energy, with being a decent human being when it comes to those you come in contact with.

You will need to move to someplace with better weather and road conditions and be able to do everything that I have written above in at least two or three languages other than Swedish if you expect to be able to make a living at cycling.

If you don't have the right genetic capacity, you could do all of this correctly and still not make it. If you do have the right genetic capacity and do all of this correctly, you could still end up as a smear on some lonely road somewhere because some idiot driver wasn't paying attention.

If this discourages you, think hard before proceeding. If this excites you, go for it!

Ja, jag har fått många nya saker att tänka på, ideer och litteraturtips.
Ska också fundera lite på att kanske ta kontakt med en klubb.

Men jag tänkte också fråga, hur vet man om man är, elrr är på väg att bli övertränad?
Finns det inga andra sätt än orthostatiskt pulstest?

Tack på förhand
Tomas

balazar eller vem som frågade.. tävlingskalendern på scf's sida. tryck på utskriftsformat eller vad det heter så kommer det upp en snygg kalender :) upptäckte det av misstag igår.

tomas.. om du vill bli elit är det en _första_ förutsättning att du tar kontakt med en klubb.

övertränad.. ja. du får gå på känsla. det finns massor av förvirrande tillstånd som kan uppfattas som överträning. och dte många tror är överträning är bara vanlig trötthet. kronisk överträning drabbar bara ett fåtal och är mycket allvarligt.
skaffa dig en tränare så löser det sig nog(klubb).

micke s.. skrev:
> tryck på utskriftsformat eller vad
> det heter så kommer det upp en snygg kalender :)

Åhh.. Dagens tips! Tack! :)

Senast redigerad av en moderator:
micke s.. skrev:
> balazar eller vem som frågade.. tävlingskalendern
> på scf's sida. tryck på utskriftsformat eller vad
> det heter så kommer det upp en snygg kalender :)
> upptäckte det av misstag igår.
).

det var inte jag i alla fall, men tack för infon, kan ju vara bra o veta ändå :P

Om du är sugen på att bli en bra lvg cyklist, ska du cykla mest inget snack. Gym blir man knappast en bra cyklist av. Du ska vara lätt, snabb,uthållig och tåla smärta.
Ck valhall är den snabbaste stockholmsklubben. vill du testa formen häng med på fartträningarna.
www.ckvalhall.se
Kör hårt:)

Jao, Matthias smaken e som baken, men nog är det med fördel att träna styrka på cykel istället för maskin, då tränar men dessutom rätt muskler till 100%.

king: Hmm, rätt muskler må så vara... Men att enbart göra en enda rörelse för att bygga upp kroppen kan nog få lite jobbiga bieffekter som man helst är utan. Förslitningsskador osv... Vet inte hur vanligt det är i cykling iofs. Personligen tror jag att man oavsett idrott kan ha nytta av att träna allsidigt men givetvis med fokus på det man faktiskt sysslar med. Att komplettera cykling med tex. skidåkning tror jag kan vara suveränt! Någon kampsport ger ofelbart smidighet osv...

Blanda och ge!

För inte så hemskt länge sedan var det ett "big no no" för simmare att styrketräna då dom skulle vara lätta och smidiga. Sen började Amerikanarna bygga styrka mot alla då gällande sanningar och vips spöade dom skiten ur allt motstånd... :)

Mårten ...mmmm omväxling förnöjer, gäller det mesta men säg det inte till din flickvän;)
Förstår vad du menar.....men I detta fall vill personen bli elitcyklist och då är det 100% cykel som gäller! (om det inte är en supertalang förståss...)

king: Att komplettera med att styrketräna benen, ryggen och magen på gym tror iaf jag kan förbättra resultaten på cykeln snabbare än om man bara cyklar. Iaf. om man vet hur man ska träna på gymmet. :)

Kondition och så vidare är lätt att bygga upp på cykeln men styrkan är nog lättare att få upp genom att komplettera på gym.

Nu är jag varken gymälskare eller elitcyklist så jag kan ju ha fel...

Sen beror det väl lite på om man vill bli sprinter eller långdistansare misstänker jag.

king skrev:
> Mårten ...mmmm omväxling förnöjer, gäller det
> mesta men säg det inte till din flickvän;)
> Förstår vad du menar.....men I detta fall vill
> personen bli elitcyklist och då är det 100% cykel
> som gäller! (om det inte är en supertalang
> förståss...)

ska man inte lyssna på en kille som Mattias Lundqvist då? för han är ju elitcyklist, typ top 10 i sverige, men du kanske har bättre erfarenhet :D så man ska nog läsa vad mattias o micke s skriver. de är båda elitcyklister. mattias har ju dessutom testcenter.

styrka i mage o rygg, vilket är viktigt får man inte så lätt på hojj, likaväl kan även benen behöva lite, därmed inte sagt att man ska träna så man blir som en bodybuilder. men man ska inte tro att man blir det av att gå nå enstaka gånger i veckan på gym under vintertid.

Kolla på www.idrottshandboken.se där bör det finnas några böcker skrivna av dom som tillhör eliten inom träning i sverige eeh jag menar proffs alltså eller ja dom som e duktiga iallafal.
//L

Baltazar: Du både ställer frågan och besvarar den. Dom tillhör eliten och därför har dom den grundfysik som behövs och därmed är cykelträning det dom behöver.

Om jag skulle satsa på att bli elitcyklist skulle jag behöva träna upp mina ben ordentligt samt även träna mage och rygg för att kunna stabilisera kroppen. Det tror jag att man gör snabbare på gym under profesionell ledning av någon som kan det där med muskler och med fördel någon som dessutom cyklar lite själv och vet vilken typ av muskler man behöver bygga upp.

Givetvis är träningen på cykel nyttig men jag tror att man når snabbare resultat genom att komplettera med annat, jmfr. med simmarna jag tidigare nämnde, genom att inte bara träna simning utan genom att även träna på gym förbättrade dom sina resultat högst avsevärt. Med gymträning menar jag inte bodybuilder träning utan träning fokuserat på att stärka de muskler som behöver stärkas på det sätt som är bäst för applikationen.

Jag tror att man bör fokusera på att träna det man ska syssla med, i det här fallet cyklingen, men jag tror även att ett par kompletterande gympass i veckan kan hjälpa på så vis att man når resultaten man är ute efter snabbare.

har inte sagt att man inte ska träna cykel, sa bara att mattias lungqvist nog vet vad han snackar om. vet att t.ex. kashi leuchs (som även gästspelat här i sverige)som tillhör de bättre i världen oxå gymmar. o han är inte stort för det. långt ifrån. men han kör mycket cykel OXÅ. ser inte vart i mitt inlägg jag skriver att man ska skippa cykelträning o lägga in gym istället :D gym är ett bra komplement så som du säger.

Baltazar: Nu pratar vi förbi varandra, som vanligt. :) (Du påstår att jag skrivit saker som jag inte skrivit och vice versa.)

Vi enas om att man ska cykelträna och komplettera med gym så blir det bra så.

ja, självfallet kan vi enas :D även om huvudträningen bör vara cykel, så skadar inte gym. det jag menade med mitt inlägg var att även många av de där "framme" tränar på gym även fast de hojjat länge, o även fast deras grundfysig är bra, man måste ju underhålla det man har :D

Senast redigerad av en moderator:
Baltazar: Förlåt min dumhet. Jag tog ditt svar till King som riktat till mig... Så, nu kan vi verkligen enas då vi hela tiden menat samma sak och det är King som är vår gemensamma fiende! ;)

Tillbaka
Topp