Hur mycket bör jag träna?

Tompeii

Ny medlem
Hejsan!

Jag är ny har på forumet och skulle vilja ställaett par frågor angående träningsmängd.

Men först tänkte jag presentera mig. Jag heter Tomas, är 17 år gammal och bor på värmdö utanför Stockholm. Jag gillar (såklart) cykling, men jag pluggar åxå en del.

Så, till det väsentliga:

Jag undrar hur mycket jag bör träna för att bli elitcyklist. Idag tränar jag cykling cirka 10 timmar per vecka, kickboxning 2 gånger cirka 3 timmar och gym 2 gånger cirka 2,5-3 timmar.

Just nu är träningen mestadels träning på motionscykel, men jag har även en epic, och en cycelpro som jag tränar på utomhus.
Jag vill bli elitcyklist, helt klart, på landsväg främst, kanske jag ska tillägga.

Jag undrar alltså hur mycket cykelträning jag måste lägga in i veckorna, samt exempel och tips om hur jag ska lägga upp träningsschema, hur jag ska träna alltså. Om jag ska varva hög- och lågintensiv träning. Hur mycket intervallträning jag ska träna etc etc.

jag kanske även ska säga att jag är väldigt cykelvan. Jag har cyklat mycket, både freeride, xc samt att jag till och från under en 6-månaders period pendlade 6 mil om dagen. Så min kropp är nog relativt träningsvan!

Jag ställer frågorna här för jag vet att det är har Sverigen absolut bästa cyklister "hänger".

Jag är väldigt tacksam för svar, och jag kommer säkert att komma på fler frågor under resans gång.

Tack på förhand//

Tomas

Jag tycker att du ska ta kontakt med en seriös cykelklubb. Typ Spårvägen. Där kommer du få all hjälp du behöver. Kolla i länkbiblioteket.

Och så får du hänga med på några svetto-happy-rides. :)

Lycka till.
/Johan