Hur mycket bör jag träna?

Tompeii

Ny medlem
Hejsan!

Jag är ny har på forumet och skulle vilja ställaett par frågor angående träningsmängd.

Men först tänkte jag presentera mig. Jag heter Tomas, är 17 år gammal och bor på värmdö utanför Stockholm. Jag gillar (såklart) cykling, men jag pluggar åxå en del.

Så, till det väsentliga:

Jag undrar hur mycket jag bör träna för att bli elitcyklist. Idag tränar jag cykling cirka 10 timmar per vecka, kickboxning 2 gånger cirka 3 timmar och gym 2 gånger cirka 2,5-3 timmar.

Just nu är träningen mestadels träning på motionscykel, men jag har även en epic, och en cycelpro som jag tränar på utomhus.
Jag vill bli elitcyklist, helt klart, på landsväg främst, kanske jag ska tillägga.

Jag undrar alltså hur mycket cykelträning jag måste lägga in i veckorna, samt exempel och tips om hur jag ska lägga upp träningsschema, hur jag ska träna alltså. Om jag ska varva hög- och lågintensiv träning. Hur mycket intervallträning jag ska träna etc etc.

jag kanske även ska säga att jag är väldigt cykelvan. Jag har cyklat mycket, både freeride, xc samt att jag till och från under en 6-månaders period pendlade 6 mil om dagen. Så min kropp är nog relativt träningsvan!

Jag ställer frågorna här för jag vet att det är har Sverigen absolut bästa cyklister "hänger".

Jag är väldigt tacksam för svar, och jag kommer säkert att komma på fler frågor under resans gång.

Tack på förhand//

Tomas

Jag tycker att du ska ta kontakt med en seriös cykelklubb. Typ Spårvägen. Där kommer du få all hjälp du behöver. Kolla i länkbiblioteket.

Och så får du hänga med på några svetto-happy-rides. :)

Lycka till.
/Johan

Mollo har rätt att du borde söka en bra klubb, men om du satsar på lvg. så rekommenderar jag att du också se över uppläget och gymtiden för att inte lägga på onödig muskulatur (främst i överkroppen). Visst kan extra styrka kommer tillgodo med FR och SS men extra gram kommer att bli problematiskt när det gäller klättring. Lance var en mycket bra en-dags cyklist (världsmästare t.o.m.) innan han fick cancer, men hade för mycket överkroppsmuskulaturen kvar från allt simmande han gjorde som triathlete för att hänga med de bästa klättrare. Lättare att inte bygga det i första hand. ;)

http://www.ckvalhall.se/ är en klubb med duktiga cyklister och kul upplägg, Den kan du prova som sparring, spårvägen och fredrikshov är förstås större, om det är en fördel vet jag inte.

Annars kan man väl påminna om periodisering och återhämtning. Det första innebär att träna kondition vissa perioder och styrka andra perioder osv. Köp boken "serious cycling" av Burke tex, jag handade den efter tips här på happy. Där finns olika träningsprogram anpassade för slutmål som nationella mästerskap eller vm/os...

okej, tack för svaren!

Angående Gymmandet, så har jag läst att det bara är bra att ha kraftig arm-, rygg och magmuskulatur vid alla cykelsporter. Men det är klart det väger ju mer. Allt är ju bäst när det är LAGOM. Men, det låter vettigt, för att bli en bra/duktig etapplopps-cyklist. Så måste man ju klara bergsettapperna också.

Tack för svaren.

Lite tidigt för dig ännu, men om det visar sig att du har de genetiska förutsättningar för att lyckas bättre i sprint än på bergsetapper så är det ingen stor problem med lite mer styrka. Ta det lagom med styrkaträning ett tag och låt kroppen avgöra om du blir mer likt Rasmussen, Boonen eller Zabriske.

är du intresserad av mtb först och främst har nog vi i spårvägen mycket att erbjuda, men vi har inte alls samma organisation inom lvg som vahall, falken eller hofvet.

Tompeii skrev:
-------------------------------------------------------
> okej, tack för svaren!
>
> Angående Gymmandet, så har jag läst att det bara
> är bra att ha kraftig arm-, rygg och magmuskulatur
> vid alla cykelsporter. Men det är klart det väger
> ju mer. Allt är ju bäst när det är LAGOM. Men, det
> låter vettigt, för att bli en bra/duktig
> etapplopps-cyklist. Så måste man ju klara
> bergsettapperna också.
>
> Tack för svaren.

visst ska man ha lite i armarna, men absolut inte nå biffiga saker. kolla landsvägskillarna, inte många som har biffiga armar där inte :D

Men man vet aldrig riktigts säkert när man kan få nytta av armträningen..

what-if3.jpg

Okej, tack för alla tips och ideer! Jag tar gärna emot fler litteraturtips:D

Bra forum detta, får ju hjälp direkt! Tack alla!

Tack/

Tomas

gå med i en tävlingsinriktad cykelklubb för bästa sparring på träningarna.Spårvägen för Cross-country och Valhall för landsväg är att rekomendera.

på spårvägens sida hittar du mitt nr under a-gruppen. är du intresserad av mtb xc så är det mig du ska prata med alternativt stefan nilsson. jag hjälper gärna till med träningsupplägg för rätt person inom klubben. vill du därmed köra lvg så ligger valhall bäst till geografiskt, men jag vet inte hur den ekonomiska stöttningen ser ut.

tips. kolla runt bland olika klubbar vad de har att erbjuda. att ge sig på att blli elitcyklist hur du nu vill definiera det kräver en del, och du bör skaffa en bra organisation runt dig så det går rätt från början.

och tyvärr hänger inte sveriges absolut bästa xc och lvg-cyklister här. däremot många cyklister.

micke s. skrev:
> och tyvärr hänger inte sveriges absolut bästa xc
> och lvg-cyklister här. däremot många cyklister.

Men väl sveriges gladaste cyklister!!! :-)

Lycka till med satsningen Tompeii !

/J

Här är två bra klubbar i Stockholmstrakten av bra motionskaraktär att börja i; Fredrikshof och Spårvägsmotionärerna. Bägge klubbar har som utgångspunkt att alla ska kunna hänga med, det sociala är viktigare än farten:
http://www.fredrikshof.se/
http://www.cykelmotion.se/

När du känner dig mogen att hänga med i klungor som kanske har en annan ambition och träningspassen börjar ta form av tävlingskaraktär kan du söka dig till klubbar som CK Valhall eller Spårvägen Cykel, a-gruppen. Men jag tror att det är risk att man blir besviken som nybörjare i så ambitiösa klubbar då det finns en förväntan på att medlemmarna håller ganska höga hastigheter. När du blivit mer rutinerad kanske du dock ser utmaningen i detta.
http://www.ckvalhall.se/
http://www.svenskidrott.se/organisation.asp?OrgElementId=43892

fotnot: Jag är själv engagerad i Spårvägsmotionärerna som informationsansvarig

vatt1.jpg

edit: Jag la till en bild från Vätternrundan-05 eftersom jag ju vill passa på och göra reklam för oss i Spårvägsmotionärerna. Bilden är från oss i tolvtimmarsgruppen, en körde singlespeed. Vi klarade (nästan) tolvtimmarsgränsen.
:-)

Senast redigerad av en moderator:
Utöver rekommendationerna ovan vill jag flika in med en pedagogisk liten saga som passar ovanligt bra:

Once upon a time there was a young boy who's only thought was to be the greatest Martial Artist that ever lived. One day, the boy packed up all of his belongings and began his journey in search of a very wise and famous Martial Arts Master.

He was told the Master would teach him to be the best in all the land. When he arrived at the Masters home, he was greeted by the Master himself.
"What do you wish from me boy?", the Master asked.
"I wish to be your student and become the finest martial artist in the land. How long must I study, Master?"
The Master laughed.
"Ten years at the very least", the Master replied.
"Ten years is a long time, what if I studied twice as hard?"
"Twenty years then", replied the Master.
"Twenty years! What if I practiced day and night with all my efforts?"
The Master stopped to think:
"thirty years then".
"How is it that each time I say I will work harder, you tell me that it will take longer?"
"The answer is clear", said the Master, "When one eye is fixed upon your destination, there is only one eye left in which to find the way."

citerar johan

När du känner dig mogen att hänga med i klungor som kanske har en annan ambition och träningspassen börjar ta form av tävlingskaraktär kan du söka dig till klubbar som CK Valhall eller Spårvägen Cykel, a-gruppen. Men jag tror att det är risk att man blir besviken som nybörjare i så ambitiösa klubbar då det finns en förväntan på att medlemmarna håller ganska höga hastigheter. När du blivit mer rutinerad kanske du dock ser utmaningen i detta.

allt är relativt. spårvägen motion och spårvägen a-gruppen är samma klubb. och om en 12-åring som tränar 5 h i veckan hänger med oss så gör nog en 17-åring som tränar 16 h i veckan det. det vi som tränare gör är att rekomendera dem en grupp som passar deras behov och förmåga. medlemmarna får hålla precis vilka hastigheter som helst.

Sungam skrev:
> 42

Då var det som jag trodde:)

Nää, Men jag kollade på svenska cykelförbundets sida. jag gjorde lite undersökning:)

Och där är det 9 racerkillar och 3 mtb killar som är elitsattsande i sverige. Så är det möjligt så att det är proffs som är elit?

Låter logiskt i mina öron.

Fredrikshof har organiserade träningar för lvg i Nacka/Värmdö. I år blir det nog tre träningstillfällen per vecka när det börjar bli vår och barmark.Upplägget brukar vara att vardagsträningarna är hyfsat intensiva med tempo/backträning osv och helgturerna inriktar sig på distans. Träningarna utgår från Orminge centrum så häng på där ett tag. Man behöver absulot inte vara medlem i klubben utan det är bara att dyka upp. Om du går in på http://www.fredrikshofcykel.se/ och tittar under Träning eller i forumet så brukar det dyka upp info när barmarksträningen drar i gång.

//Johan

ville. i de sporterna där det inte finns så mycket pengar då.. där den bästa i världen inte är proffs. är han/hon inte elitaktiv då?

riksidrottsförbundet kanske kan ge dig lite riktlinjer att fundera över.

elitsatsande betyder ju att cyklisterna satsar för att nå elit. tänk på att det finns världselit, nationselit, distriktselit osv. de cyklisterna du nämner ovan är ju tämligen elitklassade personer som, förmodligen, satsar på sporten på elitnivå.

du får bestämma själv vad du tycker helt enkelt.

Eller så kan du typ köpa fina och dyra cyklar/komponenter,nyrakade ben.Då kan kanske andra kunnande människor tro att man är enbättre elitcyklist än man i själva verket kanske är.För det behöver du heller inte träna så hårt.

micke s.. skrev:

>
> elitsatsande betyder ju att cyklisterna satsar för
> att nå elit.

Nää. omman tränar för att nå eliten så är man väll inte elit?.

> tänk på att det finns världselit,
> nationselit, distriktselit osv. de cyklisterna du
> nämner ovan är ju tämligen elitklassade personer
> som, förmodligen, satsar på sporten på elitnivå.
>
> du får bestämma själv vad du tycker helt enkelt.

Ja, du har så rätt. man får bestämma själv. Synd bara att det gör ordet väldigt löjligt. I princip vem som hels kan säga att han eller hon är elit efter sina egna mått. Lite som ordet high-end som används i olika samahang. Vart går gränsen för high-end?

Jag tycker nog mer om ordet proffs. Där finns det klara riktlinjer.

Någon som vet vart svenska cykelförbundet har för krav på de som står som elit på deras sida?

Vart drar du din gräns micke för elit och icke elit?

Ville skrev:
> Ja, du har så rätt. man får bestämma själv. Synd
> bara att det gör ordet väldigt löjligt.
> I princip vem som hels kan säga att han eller hon är elit
> efter sina egna mått. Lite som ordet high-end som
> används i olika samahang. Vart går gränsen för
> high-end?

Men tycker du då att även de flesta andra adjektiv är löjliga?
Stor, liten, sympatisk, ful, gammal, funkis och löjlig är ju ord som enligt "man får bestämma själv vad det betyder"-definitionen måste vara störtlöjliga?

Nej, ordet elit är för mig speciellt. Det är ett finare ord av "bra" men betyder igentligen inget annat.

Hade tråden handlat om att någon vill veta hur mycket han måste träna för att bli bra så hade troligen nästa fråga varit hur bra vill du vara.

Men när man frågar hur mcyket man vill träna för att bli elit så tror alla direkt att de vet vart gränsen för elit går. Men igenligen så betyder det samma sak eftersom alla sätter sina egna gränser för elit.

För mig är ordet lite för de som vill vara bättre än bra men inte riktigt når upp till någon högre kattegori som tex proffs.

Men jag är ganska dålig på svenska och har ingen större koll på vad tex en svensk ordbok skulle skriva om ordet elit. jag utgår vad det betyder för mig och eftersom jag inte vet om det var korekt så ställde jag frågan i tråden.

Kan vi inte försöka ha en enda sån här tråd utan att Ville rasar in och har massa onödigt att säga. Ja Ville, vi vet att du är bitter på tävlingscykling kan det inte räcka så?

Tomas, med tanke på din ålder och dina ambitioner är det min rekomendation att du håller dig undan från Fredrikshof och Spårvägens motionsgrupp. Den enda stockholmsklubb som har en ungdomssatsning värd namnet är CK Falken (http://www.ckfalken.com). De är en seriös klubb med ett stabilt upplägg. Där finns också duktiga juniorer med vilka du rimligtvis skulle kunna mäta dina krafter.

CK Valhall som omnämnts tidigare i tråden är en lösare organisation där du inte kommer att få så mkt strukturerat stöd som man kan behöva som ung cyklist. De är däremot stockholms bredaste fortåkarklubb.

Ang. elitdiskutionen: Om man tävlar på vägen är man rimligtvis elitcyklist om man startar i Elitklassen och går i mål med klungan (eller bättre) på majoriteten av de tävlingar man kör. Att vara elitsatsande cyklist innebär att man satsar på att bli bättre än vad man är i dagsläget. Svårare än så är det väl inte?

Snälla rara jättegulliga lilla RacingRalph. var nu en snäll pojke och förstör inte denna tråd. Folk blir så ledsna då. Försök vara lite kreativ och följ med i diskutionen istället.

Så jag har tre frågor till dig. svara på dem i lugn och ro så skall du se att även du kan få komma med i den härliga kamratskapen.

1) Om en tråd som inehåller frågan "Jag undrar hur mycket jag bör träna för att bli elitcyklist." sedan får en följdfråga på vad ordet elit betyder så undrar jag hur du kan se det som något onödigt i diskutionen?

2) Om dessutom flera personer i tråden har tolkat ordet "elit" på olika sätt. Dessutom har svenska cykelförbundet en egen tolkning som inte passar på någon av era tolkningar. Gör det fortfarande frågan om innebörden i ordet elit till en onödig fråga. För lilla du. enligt svenska cykelförbundet så är du ingen elitcyklist vad jag vet.

3) Vart lägger du dina grunder för att jag är bitter på tävlingscykling?. Jag har tävlingcyklat i många år och tänker fortsätta även detta år.

Ville skrev:

>
> Jag tycker nog mer om ordet proffs. Där finns det
> klara riktlinjer.
>
>
> Någon som vet vart svenska cykelförbundet har för
> krav på de som står som elit på deras sida?
>
> Vart drar du din gräns micke för elit och icke
> elit?

proffs i ordets bemärkelse är väll att man lever på det. vilket väldigt få i sverige kan. alltså är 2-3 av elitåkarna i sverige proffs, inga fler?

Hur stor är eliten, om man slarvigt uttryckt definierar elit som de som tampas om placeringar som eliten själv anser vara bra? Pratar man 10 pers i Sverige, 50, 100?

beror om man tar elit som klass eller de bästa. skulle nog säga att det inom mtb finns en grupp på 10-20 cyklister som alltid placerar sig top 20. de skulle ja kalla yttersta eliten. men det är ju en personlig åsikt :D

vädigt va vi hamnat OT :D

men är trådskaparen kvar i tråden?

Baltazar. Proffs är att man lever på det. Och sykelförbundet specar att sverige har 3 st mtbeliter. därför trodde jag att proffs och elit var samma sak. Men jag vet inte. därför frågar jag:)

Och precis som oxr skriver så äe det ju en definitionsfråga. Alltså ganska svår att relatera till.

mm, det visste jag. vad jag försökte säga (men lite otydlig var jag nog) var att proffs o elit kanske inte är samma sak i ordens bemärkelse. därmot så tillhör ju ofta profsen just eliten i sverige. även om det nödvändigvis inte är en självklarhet. toeretiskt kan man ju leva på sporten o komma sist på tävlingarna, bara man hittar en sponsor som är "dum" nog :D

så för mig betyder inte proffs automatiskt att man är bäst :D

sen har vi ju ordet proffsig som inte nödvändigtvis är samma ska som profs, inte i ordets bemärkelse. men rätt lika ord :D

men fy va OT vi är nu.

är trådskaparen som sagt kvar i tråden, eller har vi skrämt iväg honom?

Å andra sidan, säger man att man vill nå eliten är det lite relevant vad man menar. Topp20 i Sverige eller proffs i Italien?

Och som jag skrev tidagare. bara för att du vill nå eliten oavsett om det är borte eller hemmaplan så skulle aldrig jag räkna det till elit. Vilja är en sak och prestera är något annat.

Och så OTmtycker jag faktiskt inte vi är. Eftersom ingen verkar ha en riktigt bra förklaring för ordet elit.

Ville skrev:
> 3) Vart lägger du dina grunder för att jag är
> bitter på tävlingscykling?. Jag har tävlingcyklat
> i många år och tänker fortsätta även detta år.

Va, tävlar du? I trajl eller?

soulbrorsan skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 3) Vart lägger du dina grunder för att jag är
> > bitter på tävlingscykling?. Jag har
> tävlingcyklat
> > i många år och tänker fortsätta även detta år.
>
> Va, tävlar du? I trajl eller?

Dels är jag ju ett gammalt xc-svetto och DH-svetto, Men det visste du väll?

Men annrs så tänkte jag nog köra på sm och vm i år. SS då såklart:)

Har faktiskt funderat på att ställa upp i B-spåren i trial SM bara för att få leka lite någon dag med. Men det får vi se om det blir av.

Ville skrev:
> Och som jag skrev tidagare. bara för att du vill
> nå eliten oavsett om det är borte eller hemmaplan
> så skulle aldrig jag räkna det till elit. Vilja är
> en sak och prestera är något annat.
>
>
> Och så OTmtycker jag faktiskt inte vi är. Eftersom
> ingen verkar ha en riktigt bra förklaring för
> ordet elit.

ja vilja o prestation är olika saker. bara för att man siktar på elit betyder det inte att man är elit från den dagen man börjar rör sig mot målet så att säga. men har man inte sikte på elit kan det vara svårt o nå dit oxå.

jodu ville. det var därför jag skrev att alla får avgöra själv. men som cyklist eller annan idrottare i ett samhälle med sådana indelningar så spelar det ingen roll vad lösa individer tycker utan mer vad rf tycker. vill man ånjuta de privilegier som gynnar de elitidrottande så vill man tillhöra den skaran. och eftersom rf är ett stort organ inom idrotten så är det deras uppfattning som är den generellt gällande i grunden även om var och en i slutändan tolkar fritt.

att mha placeringssiffror och tider på tävlingar i relation med andra cyklister påvisa klassindelning är såklart knepigast i gränsintervallet, där läggr jag större vikt på personen än resultaten.

ex. en vasaloppsvinnare som kör en mtb-tävling och slutar 15'e på ett långlopp räknar jag inte som en elitcyklist, men om en annan person tränar cykel, tävlar 40 cykeltävlingar om året men ändå presterar samma resultat så tycker jag han är mer vär titeln.

vill du höra en snäv kategorisering så tycker jag att en person som vanligtvis blir varvad på en xc-tävling inte är en elitcyklist. är man en halvtimme efter vinnaren på ett långlopp är man ingen elitcyklist. rf har en ganska allmänomfattande syn på elitism inom olika idrotter genom att, vad jag minns, helt sonika sätta siffermål för gruppen. är man topp 20 på en mtb-tävling så är man på elitnivå med sin prestation. eller något sådant. siffran är löst framräknat eftersom man skall tillhöra en procentuell topp av det totala deltagarantalet.

jag vet inte varför du tror att scf tror att 3 cyklister är elit i sverige. det har scf aldrig tyckt förut, så jag utgår ifrån att du tolkar en text tagen ur sitt sammanhang utan att läsa annat material.

Det verkar lite som att folk vill uppnå själva titeln "elitcyklist". Lite grann som 21-åringarnas visitkort på IT-företagen år 2000.

Så dumt. Det kan aldrig gå vägen. Jag tror inte att det var därför Eddy Merckx började hoja.

Tillbaka
Topp