Hur mycket fartskillnad räcer vs. tempo

prog78

Ny medlem
Hur mycket snabbare kan man förvänta sig att det går att köra tempocykel istället för räcer på en typiskt platt bana? triathlon i allmänhet, kalmar i synnerhet....

Svåra bedömningar självklart, men vore ändå kul om någon hade en liten aning om hur mycket mer fart man fick för sin watt på de olika cykeltyperna!

haj

Att gå från djupt nere i bocken till clip-on tempoklyka gör för mig ca 3-4 km/h för samma effekt, vid ca 35 km/h. Jag skulle tro att med fullt kit - tempocykel, tempohjälm, höga fälgar, tajt dräkt och optimerad position - så ger det flera km/h ytterligare.
Men de individuella variationerna lär vara mycket stora, så det jag mätt upp behöver inte gälla för dig.

det går fortare. Utifrån erfarenheter på olika ekerövändor så skulle jag säga att om man tar 3 jämnstarka åkare och sätter en på tempohoj och låter de andra två köra "lagtempo" på vanliga racers så vinner killen på tempohojjen. Eller vad tror ni andra?

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Att gå från djupt nere i bocken till clip-on
> tempoklyka gör för mig ca 3-4 km/h för samma
> effekt, vid ca 35 km/h. Jag skulle tro att med
> fullt kit - tempocykel, tempohjälm, höga
> fälgar, tajt dräkt och optimerad position - så
> ger det flera km/h ytterligare.
> Men de individuella variationerna lär vara mycket
> stora, så det jag mätt upp behöver inte gälla
> för dig.

Ursäkta geologen. Den här texten känns oväntat rolig om man tänker sig att det står 15 istället för 35. Men annars så är det starkt att cykla över 35 km/h. Hur länge orkar du hålla det tempot?

Hasse#7 skrev:
> Ursäkta geologen. Den här texten känns oväntat
> rolig om man tänker sig att det står 15
> istället för 35. Men annars så är det starkt
> att cykla över 35 km/h. Hur länge orkar du
> hålla det tempot?

Ingen aning, aldrig "maxat" på det viset. Men en bra bit över en timme ska inte vara nåt problem. Men jag hade en cykelkompanjon som cyklade en backig runda med 34 i snitt över tre timmar, solo, som distanspass, så 35 känns inte så snabbt en kortare stund...

Körde en 17km runda på tid ett par gånger i somras. Ca 39.5 i snitt med vanligt styre och 41 med tempopinnar, i övrigt vanliga linjecykeln. Dock en del backar o svängar på rundan. På raksträcka utan vind skulle jag uppskattta det till 40-41 utan pinnar och 42-43 med pinnar i mitt fall. Det är ju dock väldigt individuellt hur mycket man tjänar och hur aero man kan sitta på linjecykel vs tempocykel.

Det ska tilläggas att jag är rejält oaero med vanligt styre. Det är en stor del i förklaringen till varför jag vinner så mycket på att gå från vanligt till tempoställning.

Starka cyklister ni är! Jag klarar 30 km/h ensam i 90km men det är ju ingenting i jämförelse. På kortare sträcka har jag aldrig tagit nån tid med maxuttag och lämplig cykel. Har aldrig provat tempohoj, känns som om det är för dem som tävlar och det är ju verkligen inte något som jag har tänkt mig hålla på med.

Miss Lycka skrev:
> Med pinnar kan du sitta lika aero på en racer som
> på en tempocykel.

Nja, under optimala förutsättningar möjligen, men det förutsätter att räserns geometri tillåter det. För mig är det inte möjligt om jag ska ha en effektiv (muskulärt) sittställning. Men har man tur så!

Hasse#7 skrev:
> Starka cyklister ni är! Jag klarar 30 km/h ensam
> i 90km men det är ju ingenting i jämförelse.
> På kortare sträcka har jag aldrig tagit nån tid
> med maxuttag och lämplig cykel. Har aldrig provat
> tempohoj, känns som om det är för dem som
> tävlar och det är ju verkligen inte något som
> jag har tänkt mig hålla på med.

Tja, jag är inte så mycket snabbare själv. Jag skulle vara nöjd med 30 i snitt över 90 km på en distansrunda. 1-2 km/h till är allt jag mäktar med på såna sträckor.

Får väl kolla lite i sommar hur det ligger till med fart och sträcka. Blir första säsongen med GPS och fulkines i kolfiber. Inga lyxgrejer men kanske en gnutta motivationshöjande kan man hoppas.

Skulle nog säga att hjulen gör större skillnad än tempo resp linjecykel.
Mera extrema tempocyklar kräver också inkörning innan man kan utnyttja dessa till fullo.
Glöm inte att springa efteråt i Kalmar oxå... ; )

Miss Lycka skrev:
> Med pinnar kan du sitta lika aero på en racer som
> på en tempocykel.

Inte riktigt sant då du måste flytta händer/byta ställning (bli mindre aerodynamisk) när du behöver växla. Dessutom är det svårt att få en optimal sitt/kör-ställning (=aerodynamisk) med linjecykel+pinnar vs tempocykel med 100% Di2-reglage dvs även växelfunktion i bromsreglagen.

/G

Senast ändrad:
ev. randonörd skrev:
> Glöm inte att bajsa innan loppet , det gör 2
> km/h

Bajsar man under loppet kan man dra nytta av reaktionseffekten och få extra sprutt!
För maximal prestation bör man inte kolhydratladda, utan kålladda!

Miss Lycka skrev:
> Du kan ha din linjecykel utrustad med Di2 och
> sätta på pinnar med tryckknappar.

Visst, men då är ju cykeln mer permanent konverterad än om man bara har en lös tempobåge som man monterar vid de tillfällen man ska cykla tempolopp.

Okej, lägger om min taktik lite.

1. Satsar på att bajsa riktigt mycket (sparar mig grymt mycket pengar + ergonomiskt) innan loppet istället för någon fräsig tempo hoj.
2. Satsar på att åtminstone försöka springa efteråt

Annars en del intressanta synpunkter. Borde väl finnas en del tester gjorda i vindtunnlar och liknande för att få ut fin fina värden? trodde happy kryllade av ingenjörer och siffernördar.. så det har sett ut i andra trådar iaf :(

Miss Lycka skrev:
> Ja, det tar säkert 1 minut att montera pinnar på
> ett racerstyre.

Fast nu var det ju att flytta om växelreglage också. Ok, det kanske är mycket smidigare med elektriska reglage, det vet jag inget om, men med vajerreglage är det då ingen snabb procedur.

Man blir mer aero om man byter pinnar mot stock. Har man dessutom Di2 knappar på stocken kan man "växelbajsa" och därmed höja effekten med minst 5 watt under 1,5 timmar om man startar i tid.

geologen skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, det tar säkert 1 minut att montera pinnar
> på
> > ett racerstyre.
>
> Fast nu var det ju att flytta om växelreglage
> också. Ok, det kanske är mycket smidigare med
> elektriska reglage, det vet jag inget om, men med
> vajerreglage är det då ingen snabb procedur.

Ska bli intressant höra svaret från Miss Lycka.

/G

Miss Lycka skrev:
> Det finns inte med i förutsättningen om du
> läser första inlägget.

Det spelar ingen roll men jag tänkte fel, det är lättare än jag först trodde att koppla ihop Di2-temporeglagen (SW-7971) med vanliga ST-7970-reglage. Sorry.

/G

Ja, hur fel får man tänka egentligen? Tänk att sitta i perfekt aeroposition och så kan man inte växla! Tänk rätt nästa gång GurraG! ;-)

schture skrev:
> Ja, hur fel får man tänka egentligen? Tänk att
> sitta i perfekt aeroposition och så kan man inte
> växla! Tänk rätt nästa gång GurraG! ;-)

Roddaren vann SM 1996 och Rittsel tvåa utan att växla.

Anders H skrev:
> Jag bajsar alltid i aeroposition. Det går sjukt
> fort!

Nu vet vi det verkliga skälet till varför man släpper iväg tempocyklister med stora mellanrum...

När man cyklar i ett Ironmantriathlon kan man nog inte sitta helt optimalt på en tempocykel, men det gäller nog även på en vanlig racer. Om man lite slarvigt använder data från Bikeradars seriösa försök att utreda aerovinster som Ricke hänvisar till ovan kan man kanske komma fram till följande:
Om hastigheten ökar 3.5km/h även vid 35km/h tjänar man uppåt 30 minuter på en platt Ironman-bana.

Frågan är hur mycket man är beredd att betala för att få 15-30 minuter bättre tid utan att lägga mer effekt i pedalerna?

Mika Luoto, en halvt om halvt avdankad IM-triathlet från Finland, körde cykelsträckan på 4.35 i Kalmar 2008. Cykeln han använde var en Avanti linjeram med clip-on båge och vanliga ekrade hjul. Att man sparar så ofantligt mycket tid med en kittad tempocykel förefaller orimligt för mig. I hans fall skulle det motsvara en monsturös cykeltid.

schture skrev:
> Det är skillnad på att välja att inte växla
> och att inte kunna växla.
>
> Anders, bajsar du mer i aero position?

Mer aero.

Det är inte temporamens eventuella fantastiska aerodynamik i rör och konstruktion som gör den snabbare, det är möjligheten att kunna få till en aerodynamisk sittställning som man samtidigt kan prestera hög effekt i. En linjeram har i allmänhet för flackt sadelrör och för högt styrrör för att det ska vara praktiskt möjligt att få fram sadeln tillräckligt långt fram på cykeln och styret tillräckligt lågt.

Det är sittställningen som är grejen. Komponenter, vikt och aerodynamik på prylarna är sedan marginella förbättringar.

JT

Precis! Mitt tips till trådskaparen är att skaffa en bra sittposition på sin befintliga eventuella linjecykel, förslagsvis med en framåtlutad sadelstolpe och clip-on båge. Nackdelen är bara att det behövs lite meckande om man vill skifta mellan normal kontra tempo-position.

Ritchey hade en sadelstolpe med +5 till -25 setback vilket kan vara bra om man enkelt vill justera mellan lvg och tri position.

Anders, är det svårt att få det att sjunka?

Ska vi gissa att herr Luoto är rätt lång och storväxt? Då är det dels lättare att anpassa en räser till tempo, dels har man generellt mer W/m'2 att tillgå.

geologen skrev:
> Ska vi gissa att herr Luoto är rätt lång och
> storväxt? Då är det dels lättare att anpassa
> en räser till tempo,

Varför då...? Jag är lång, 187 cm, och tycker att det är helt slöseri med tid att slänga på tempopinnar för jag skulle bli tvungen att justera i princip allt annat på min räser för att sitta bra (dvs kortare styrstam, sadelhöjd, sadel längre fram osv). Därför kör jag testtempon med räser utan tempopinnar eller något annat. Då vet man ju också att förbättring i tid beror på starkare ben, inte på någon ny aero-inbesparning.

dels har man generellt mer
> W/m'2 att tillgå.

Om man har sadelstolpar med sadlar monterade i rätt positioner för linje respektive tempo och även har två styrstammar med lämpliga längder och vinklar så är det ju inte överdrivet jobbigt att växla mellan linje- och tempo-konfig. Det är åtminstone ett bra sätt att hitta sin position innan man köper sin tempocykel/ram så man vet att man köper rätt storlek, vilket inte är sådär jättelätt om man inte har väldigt bra koll.
Men jag hade personligen aldrig gjort så. Om man har tempocykel så tävlar man förmodligen och jag hade aldrig velat tävla på en cykel som man ständigt bygger om. En cykel man tävlar på ska vara väl utprövad, man måste lita på att den inte knasar sig vid fel tillfälle och att den alltid är rätt inställd.

Tillbaka
Topp