Hur mycket gör cykeln...

Löfet

Medlem
Hur mycket gör cykeln...
En fråga om hur mycket cykeln påverkar cyklingen, både i tid och känsla.
Om jag cyklar en runda på en mtb ifrån -00 med en enklare framdämpare men väl fungerande växlar och bromsar, skulle samma runda cyklas snabbare med en nyare cykel som är lättare och har bättre komponenter?

Låt oss säga 40km kuperad skogsbilväg som exempel.

Det kanske inte går att svara på, men om man köper en ny cykel för 15-20' så vill man kanske få "tillbaka" något.

Hur mycket gör cykeln...
tid är nog inte så mycket.
känsla kan vara trevligare om den passar dig bättre.

En välfungerande rätt inställd lx är precis lika bra som en välfungerande rätt inställd xtr.

Men däremot kanske lite mer slaglängd och t.ex. skivbromsar gör att du kan cykla lite andra spår osv.

Men på skogsbilväg tror jag inte. Däckval viktigare isåfall

Hur mycket gör cykeln...
Jag skulle säga att på skogsbilväg går inte en modernare cykel någe fortare än en lite äldre MTB, förutsatt att den äldre är av samma kvallitetsnivå som den nyare.

Däremot kan det vara en del skilnad mot exempelvis en Cross eller Hybrid. där kan nog tiden pressan något på väg, men de funkar ju inte (lika bra) när du lämnar vägen.

Hur mycket gör cykeln...
skulle säga absolut inget mer än psykologiskt.

kör inte fortare med skivbromsar än bra v-bromsar. körde defintivt inte fortare med en xtc vs en stålram osv. däremot kan ju vissa partier gå fortare med en heldämpad cykel men sen tappar man på platten så det är svårt o säga. Man kör det man tycker om helt enkelt och känner att man kan prestera mest på.

Hur mycket gör cykeln...
lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Är hur roligt du har en faktor du räknar med? :)

Eftersom han tog skogsbilväg som exempel så antagligen inte... :-)

/CJ

Hur mycket gör cykeln...
Jag bytte från en gammal Crescent HT med enkel framdämpare till FS och moderna komponenter. Otroligt mycket roligare och snabbare i skogen. Fjädringen och bromsarna påverkar skogcyklingen enormt mycket. Men på grusväg gör det ingen skillnad, jag har inte roligare eller är snabbare på grusväg jämfört med min gamla HT.

Hur mycket gör cykeln...
Jag har kommit fram till att en 'bättre' cykel gör att man tänker mindre på cykeln och mer på upplevelsen av cykling. tex man tänker inte på bra kängor när man vandra, däremot gör man det om de skavar och gör ont. Samma sak med en cykel om gaffel, bromsar osv inte fungerar som man förväntar sig.

Hur mycket gör cykeln...
Transwave skrev:
> "En dåligt tränad cyklist kör inte fortare med
> bättre utrustning."

Öh, va? Kan du förklara varför inte en cykel som väger mindre, rullar lättare och är styvare skulle vara till gagn för en otränad cyklist?

Och vem är det du citerar.

Hur mycket gör cykeln...
Jag har alltid roligare på min "sunk" hardtail på snabba fina stigar. Men samtidigt är det också alltid mycket roligare att cykla de stökigare stigarna på min heldämpade cykel. Dock så skulle jag säkert tycka att det var ännu roligare att cykla med en 9kg HT som var riktigt fin på de stigarna.

Det jag försöker säga är att så länge man har roligt behöver man inte en ny cykel. Kanske skulle du testa några cyklar, då kommer valet att uppgradera eller inte bli lätt. (mest troligt kommer du att uppgradera då :)

Hur mycket gör cykeln...
cjmax skrev:
> lleberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är hur roligt du har en faktor du räknar med?
> :)
>
>
> Eftersom han tog skogsbilväg som exempel så
> antagligen inte... :-)
>
>
> /CJ

Pppphhhihihi

Tillbaka
Topp