Hur mycket kan man pressa benen/knäna ?

MTB_Forever

Aktiv medlem
Har cyklat extra mycket denna sommaren och känner det i benmusklerna och knäna.
Vet inte hur mycket dom tål, har svårt att inte cykla :)
Vad har ni för erfarenheter av detta? Vilka signaler är allvarliga och vilka är ofarliga?
Vill inte förstöra benen eller knäna för framtiden. Mycket cykling väntar ju :)

kör du någon annan träning? Gym tex tycker jag känns bra för mina knän, likaså får överkropp och bål jobba lite vilket är bra för stabiliteten

Styrketräning i någon form är ett väldigt bra skydd mot överbelastning =)

Variera träningen är också bra. Byt ut något cyklingspass mot något annat. Promenad, löpning, simning, MTB eller vad som helst =P

Plus att jag brukar gå efter tumregeln: Gör det ont 24 timmar efter träningspasset, så är det en skada. Då är det alternativträning och rehabträning som gäller.

Men jag är ju i första hand löpare, så ta allt jag säger med en liten nypa salt ;)

För mig är det betydligt svårare att träna sönder mig på cykel än vid löpning. Har på veckolånga cykelresor cykelresor trampat runt 50 timmar. Visserligen huvudsakligen lugnt, men i rejält kuperad terräng. Jag har förstås blivit lite sliten, men inte skadad.

Hade jag försökt göra ens en fjärdedel av den tiden med löpning hade jag garanterat haft ett längre träningsavbrott efteråt.

Om det här funkar för fotbollsspelare så borde det fungera på oss cyklister oxå.
(Den har legat uppe tidigare)

Om det här funkar för fotbollsspelare så borde det fungera på oss cyklister oxå.
(Den har legat uppe tidigare)
Fast det är väl skillnad på en sport med ett unilateralt rörelsemönster vs start/stop, vridningar, sidledsförflyttningar och med inslag av närkamp.

Får man träningsvärk av cykling - vila. Får man ”ont i knäna” av cykling - vila och kolla upp sittpositionen. Får man inte ont - fortsätt som vanligt.

För mig är det betydligt svårare att träna sönder mig på cykel än vid löpning. Har på veckolånga cykelresor cykelresor trampat runt 50 timmar. Visserligen huvudsakligen lugnt, men i rejält kuperad terräng. Jag har förstås blivit lite sliten, men inte skadad.

Hade jag försökt göra ens en fjärdedel av den tiden med löpning hade jag garanterat haft ett längre träningsavbrott efteråt.

Jag cyklar inte alls lika långt som du i Alperna, men upplever att det är en skonsam cykling. Jag har något år fått lite överbelastningstendenser i slutet av en resa, men upplever att jag tex vid pendling har mkt större problem.

Man får vara lite försiktig med paralleller med löpning. Ultralöparna springer mycket saktare och om jag har förstått rätt så blir det mkt skonsammare.

Har cyklat extra mycket denna sommaren och känner det i benmusklerna och knäna.
Vet inte hur mycket dom tål, har svårt att inte cykla :)
Vad har ni för erfarenheter av detta? Vilka signaler är allvarliga och vilka är ofarliga?
Vill inte förstöra benen eller knäna för framtiden. Mycket cykling väntar ju :)

Det finns nog ingen som kan svara på din fråga. @NLC svar är nog det närmaste man kan komma. Trots gedigen träningsbakgrund så ställer jag mig lite samma fråga nu, då jag har cyklat mycket mer (och delvis hårdare) under en period. Till skillnad från dig har jag lärt mig läsa av min kropp och vet ungefär vad jag tål, men det är ändå svårt att kalibrera. Som någon redan har varit inne på så är varierad träning guld, men vädret har under lång tid bjudit in till cykling (lvg och grusväg) så variationen är närmast noll för mig för tillfället.

En sak som är viktig att hålla koll på är hur ev besvär utvecklas. Sånt som uppstår snabbt försvinner oftast snabbt, det som däremot långsamt blir sämre över längre tid tar normalt lång tid att bli av med. Källa: en kompis som är fysioterapeut och egen erfarenhet.

Senast ändrad:
Jag cyklar inte alls lika långt som du i Alperna, men upplever att det är en skonsam cykling. Jag har något år fått lite överbelastningstendenser i slutet av en resa, men upplever att jag tex vid pendling har mkt större problem.

Man får vara lite försiktig med paralleller med löpning. Ultralöparna springer mycket saktare och om jag har förstått rätt så blir det mkt skonsammare.
Det som kan slita vid bergscykling är när det blir så brant att kadensen sjunker ordentligt. Är det inte brantare än att man kan hålla hygglig kadens utan att behöva plåga andningen alltför mkt är det för mig skonsammare än plattcykling genom att jag naturligt kan variera mellan stående och sittande och slippa långvarigt statiskt sittande.

Jo, det är klart att tempot spelar roll vid löpning. Med mindre än att man går ner till gång så har jag svårt att tro att det inte skulle slita klart mer än cykling. Inte så att det är omöjligt att göra enorma sträckor löpandes (det görs ju bevisligen), men jag tror att det kräver mer förberedelse och träning än vad som krävs för att kunna göra motsvarande tidsmässigt på cykel.

Jag skulle tänka att ont i benen bara kan vara träningvärk. Men ont i knäna kan vara farligt.

Har du sadeln på rätt höjd? Jag fick just ont låg i benen när jag cyklade på mina gamla racer. Det tog lite tid innan jag insåg att sadeln var för hög.

Stigcykling har varit en riktigt bra träning för mig. Men då cyklar jag stökig terräng med nästan 100% ståcykling, det ger mycket variation.

Till slut tycker jag att det är konstigt att du fortfarande får ont. I början aven ny aktivitet eller högre intensitet får man ofta ont, men efter mycket träning borde det försvinna. Över hur lång period har du cyklat extra mycket?

Jag följer devisen att om det gör ont efter 24h så är det läge att ta det lugnt och vila ordentligt, lite smärta när man tränar som går över gör ju inget men det får inte hålla i sig. Då har något skadats.

Inte ont men nyss upptäckt en rejäl svullnad vid knäts framsida.
Vätskefyllt, dvs det är "vatten i knäna".
Oklar etiologi, bara lättare trauma mot knät för en månad sen som sen blev typ bra.
Vila rekommenderas på 1177 men om man cyklar rätt lugnt, kan det väl, nog, helst, räknas som vila? @Lejon

Om det är svullet framför eller kring knäskålen kan det vara en prepatellär bursit. Det är i så fall bursa/slemsäck framför knäskålen som blivit svullen. Kan ske efter trauma eller om man suttit mycket på knä.
1767510843770.webp

Om det ser ut så ungefär och inte gör ont och inte förvärras av att cykla kan du nog göra det lite försiktigt. Blir det värre oavsett orsak är det nog klokt att få det undersökt om det gått en tid med svullnaden.

Tack för info. Verkar även enl 1177 vara viss risk för infektion i svullnaden men antar att det isf visar sig som mera rött och ömt?

Om det inte är rött och ömt och du mår bra borde det inte vara någon risk nej, men är du osäker bör du låta någon undersöka det.

Cykling behöver oftast inte så mycket uppvärmning, men rörelserna är så monotona - benen - eller obefintliga - armarna, ryggen, att stretching efteråt är viktig.

Tillbaka
Topp