Hur mycket kondis tappar man under ett år?

geologen

Aktiv medlem
Jag inser bittert att jag inte kommer att ha råd att tävla alls nästa säsong, och då faller en del av träningsmotivationen också. Frågan är då hur mycket jag förlorar på att bara "lalla" ett år. Cykla hyfsat ofta, men inte träna strukturerat mot ett mål? Mer karaktär av tjötrundor, lekfullt och lågintensivt.

Målet är ändå att kunna tävla igen 2015. Om jag börjar träna strukturerat och intensivt igen tidigt på hösten 2014, har det då nån märkbar betydelse om jag har tappat mycket kondis under det föregående året, eller når jag ändå upp till i princip samma nivå eftersom uppbyggnadsperioden är 7-8 månader? Träningsvolymen det handlar om är då kanske 8-10 timmar i veckan av cykelträning fram till slutet av mars, möjligen med en viss ökning mot slutet av perioden.

Om jag jämför 2012 med 2013 så började jag i stort sett cykla för säsongen sista helgen i mars 2012, medan jag hade en hyfsat intensiv vinter med mycket Monark och vinterdistans inför våren 2013. Trots det var det inte mer än 5-10 W skillnad på tröskeleffekten i praktiska tester. Ca 280-285 W mot 270-275 W som bäst förra säsongen. Det får mig att misstänka att man mycket snabbt når upp till typ 95 procent av sitt teoretiska max, och att det sista kräver mycket, mycket mer träning. Kan det då kanske funka rätt bra att stå över en säsong och ändå nå upp till samma nivå säsongen efter?

du kommer att tappa 42watt i np över en timme.

Med regelbunden underhållsträning så tappar du inte mycket och det går snabbt att komma tillbaka igen med rätt träning om du har en god grund att stå på från början och inte gör för många dumheter med energiintaget.

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Med regelbunden underhållsträning så tappar du
> inte mycket och det går snabbt att komma tillbaka
> igen med rätt träning om du har en god grund att
> stå på från början och inte gör för många
> dumheter med energiintaget.

Har du gjort nåt liknande själv?
Jag vill ju helst tro att det stämmer! :)

Man kan ju tänka sig att jag kör ett tröskelpass i veckan, utöver all annan cykling. Kanske ett ytterligare typ 4x4. Två timmar per vecka kanske kan bibehålla rätt mycket form?

I watt vet jag inte, men byggde hus för några år sedan. Fyra år sedan. Jag trränade inget och cyklade två gånger på ca nio månader. Före byggstarten hade jag tränat dåligt också på våren eftersom jag saknade motivation inför byggstarten, kom sexa då i ett lokalt mtblopp med ca 30 deltagare (samma deltagare från år till år). Följande år hade jag börjat cykla igen och hade cyklat en månad efter byggandet inför loppet. Tyckte jag hade kommit igång hyfsat...kom 24 av 26 deltagare. Var helt sanslöst dålig.

Men att "bara cykla" behlver inte vara en katastrof. Lägg ändå ett minimmål typ fyra pass oer vecka så du inte kommer in i negativ spiral av självömkan. Och något lokalt motionslopp som inte kostar skjortan borde du väl ha råd med? Sånt kan också ge lite morot även om nivån inte är den som du eftersträvar.

Jag kan allt motivera mig själv till en hel del träning ändå, bara av en annan karaktär. Mitt fokus kommer att bli viktminskning i stället för konditionsuppbyggande i och med detta.

Vad tror du om att leda lite träningsgrupper lokalt för att hålla igång cyklandet nästa år? Då kan du säkert få delta i några lokala motionslopp som ledare för mastergrupp om ni kör med sånt. Du är ju erfaren och klurig på det mesta, så att ta det sociala steget till att hjälpa andra känns ju inte jättelångt och kan vara motiverande på andra sätt.

Jag har varit ledare för rundor i min klubb förr, men de ändrade strukturen för ledaransvaret för 4-5 år sen och då funkade det inte för mig längre. Men det var skoj!

geologen skrev:
> Jag har varit ledare för rundor i min klubb
> förr, men de ändrade strukturen för
> ledaransvaret för 4-5 år sen och då funkade det
> inte för mig längre. Men det var skoj!

Aha där ser man. Men då kanske det är dags att göra ett nytt försök. Du kommer ju inte direkt sämre rustad nu än för fyra-fem år sen. Du kan säkert ta dig an vassare grupper också.

Nej, de har alltså ändrat strukturen för det. Man måste ta på sig pass flera månader i förväg. Det funkar inte för mig. Dessutom cyklar jag inte om det regnar mer än duggregn, och det funkar inte heller om man ska vara ledare. Förr, när jag höll på, skrev man upp sig under veckan innan rundan. Det funkade för mig.

geologen skrev:
> Nej, de har alltså ändrat strukturen för det.
> Man måste ta på sig pass flera månader i
> förväg. Det funkar inte för mig. Dessutom
> cyklar jag inte om det regnar mer än duggregn,
> och det funkar inte heller om man ska vara ledare.
> Förr, när jag höll på, skrev man upp sig under
> veckan innan rundan. Det funkade för mig.

Det var krångligt. Jag trodde i min enfald att man kanske bara kunde haka på nån grupp och vara extraledare, avlasta, hjälpa till osv. Typ att man oftast kommer och cyklar, och får nån förhinder hoppar man in och tar över oavsett grupp så långt man har kompetens i alla fall. Men jag var mer ute efter att du skall hålla igång med cyklandet än att reda ut din klubbs ledarpolicy :-)

Alltså, det beror ju helt på vad du har för grund och vad du jämför med. Har du t.ex pressat upp ditt vo2max genom intensiv målmedveten anaerob träning kommer du tyvärr tappa det ganska snabbt om du lutar dig tillbaka och kör lugnt/inget. Men kör du en del underhållsträning typ 3-4 timmar i veckan typ som fartlekar med en snabbgrupp finns det nog hopp om att du sen kan ta igen det du tappar även om det kommer kräva en hel del slitsamma intervaller - då.

Jag håller f.ö med GurraG. Klart du ska tävla nästa år också. Du bor ju bra till, till skillnad mot oss i och runt Stockholm. Du kanske kan begränsa tävlandet till tempo? Det är ju ett superbra sätt att hålla igång på utan att det behöver kosta skjortan om man redan har utrustningen.

geologen skrev:
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med regelbunden underhållsträning så tappar
> du
> > inte mycket och det går snabbt att komma
> tillbaka
> > igen med rätt träning om du har en god grund
> att
> > stå på från början och inte gör för
> många
> > dumheter med energiintaget.
>
> Har du gjort nåt liknande själv?
> Jag vill ju helst tro att det stämmer! :)

Ja, inte exakt ett år dock. Ett tre-års stopp och sedan några kortare stopp pga skador(1-3månader). Vid skadorna har jag inte slutat träna helt men tvingats till innomhusträning och då på trainern. Det fungerar bra men distanspassen blir såklart lidande vilket har märkts tydligt när jag börjat igen.

Nu tänker du negativa tankar: "Jag har inte råd att tävla nästa år".
Tänk positivt i stället: Hur ska jag fixa så jag kan tävla nästa år?"

Om du talar om hur många kkr du behöver så ....

GurraG skrev:
> Nu tänker du negativa tankar: "Jag har inte råd
> att tävla nästa år".
> Tänk positivt i stället: Hur ska jag fixa så
> jag kan tävla nästa år?"
>
Precis! +1

saltgurkan skrev:
> GurraG skrev:
> -----
> > Nu tänker du negativa tankar: "Jag har inte
> råd
> > att tävla nästa år".
> > Tänk positivt i stället: Hur ska jag fixa så
> > jag kan tävla nästa år?"
> >
> Precis! +1

Exakt, det kanske finns en butik eller ett lag som vill ha med dig till nästa år? :)

Jag har tappat precis all kondis på 5 veckor. Men då har jag varit skadad och inte kunnat cykla.
Däremot så har jag byggt upp en hyffsad kagge:-)

grump skrev:
> Alltså, det beror ju helt på vad du har för
> grund och vad du jämför med. Har du t.ex pressat
> upp ditt vo2max genom intensiv målmedveten
> anaerob träning kommer du tyvärr tappa det
> ganska snabbt om du lutar dig tillbaka och kör
> lugnt/inget. Men kör du en del
> underhållsträning typ 3-4 timmar i veckan typ
> som fartlekar med en snabbgrupp finns det nog hopp
> om att du sen kan ta igen det du tappar även om
> det kommer kräva en hel del slitsamma intervaller
> - då.

Jag föreställer mig, och mina egna erfarenheter hittills pekar på, att de största förbättringarna kommer i början av en träningsperiod. Att man på bara nån månad eller två kan öka tröskeleffekten med flera tiotals watt om man har ett långt uppehåll bakom sig. Men att ökningarna därefter snabbt planar ut, så att man kanske får träna i 2-3 månader för att öka 5 W. Alternativt öka träningsdosen våldsamt mycket. Min tanke är då att man kommer att plana ut ungefär på samma nivå, oavsett om man gjort uppehåll eller inte, under förutsättning att man tränar under en hel vintersäsong.

Här är ett enkelt diagram som visar ungefär vad jag menar. Grön linje visar en höstträning som tar vid direkt efter en tävlingssäsong. Man håller kvar en hög nivå och bygger långsamt vidare, men man är redan så nära max att det går långsamt. Skillnaden från början av vinterträningen till slutet av säsongen är mycket liten.
Lila linje visar i stället en rivstart i början av hösten, från en låg nivå. Snabba resultat i början följt av en allt mer utplanande kurva. Som nästan når upp till samma nivå som utan uppehåll.

y7br.png

> Jag håller f.ö med GurraG. Klart du ska tävla
> nästa år också. Du bor ju bra till, till
> skillnad mot oss i och runt Stockholm. Du kanske
> kan begränsa tävlandet till tempo? Det är ju
> ett superbra sätt att hålla igång på utan att
> det behöver kosta skjortan om man redan har
> utrustningen.

Jag hade redan innan bestämt mig för enbart tempo, men det är inte licens och startavgift som är problemet - det står klubben för - utan det är resor och boende. Under säsongen har jag nog lagt ut i snitt ca 1000 kr per tävling, allt inräknat. Jag kommer framöver att ha ca 2000-2500 kr över när alla räkningar är betalda, och då ska mat och busskort rymmas i det, plus eventuella oförutsedda utgifter. Det går inte att klämma in tävlingar i det också. Tyvärr.

GurraG skrev:
> Frågan kvarstår: Hur många kkr behöver du?

Tusen kr per tävling gånger satsningens storlek verkar det som.

I see.. I min klubb brukar vi gå ihop och dela på resor och boende men det kostar ju ändå. Hoppas du kan få spons på resor och boende, för det vore ju trist om du tvingas stå över!

Hasse#7 skrev:
> GurraG skrev:
> -----
> > Frågan kvarstår: Hur många kkr behöver du?
>
>
> Tusen kr per tävling gånger satsningens storlek
> verkar det som.

= ?

GurraG skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > GurraG skrev:
> >
>
> > -----
> > > Frågan kvarstår: Hur många kkr behöver
> du?
> >
> >
> > Tusen kr per tävling gånger satsningens
> storlek
> > verkar det som.
>
> = ?

+1 Det var inte svar på frågan, jag vet. Det måste nog vara geo som svarar.

Kan tänka mig att du inte ens behöver köra tröskelpass för att behålla hyffsad kondis utan att det räcker med sweetspotpass 3 ggr per vecka och det borde vara lätt(are) att motivera sig till även utan ett konkret tävlingsmål för kommande säsong.

Och vad gäller den andra diskussionen så tror jag att det finns möjligheter att inte behöva finansiera tävlingarna själv när du ändå har materialet, men det är ju som sagt en helt annan diskussion.

Guldfinger skrev:
> Frågan är hur mycket bättre dina konkurrenter
> blir...

Det verkar vara ganska stor omsättning i H30. De som tävlade i år kanske inte är med nästa år, mer än nån enstaka. Och samma sak mellan 2014 och 2015.

Och det är hur som helst inget jag kan råda över. Hade veteranklasserna haft med alla tävlande i varje åldersklass, dvs om det inte funnits elit eller senior, så hade jag varit på plats 40-60 i ett normalt lopp. Det räcker att två-tre personer tar steget ner från elit eller senior, så är pallplatser uteslutna. Nivån där är så otroligt mycket högre än i H30.

+1

GurraG skrev:
> Nu tänker du negativa tankar: "Jag har inte råd
> att tävla nästa år".
> Tänk positivt i stället: Hur ska jag fixa så
> jag kan tävla nästa år?"
>
> Om du talar om hur många kkr du behöver så ....

mamme1 skrev:
> Varför inte se 2014 som en lång
> uppbyggnadsperiod?

Jo, kanske det. Jag är rätt sugen på att se hur högt jag kan pressa upp tröskeleffekten med väldigt inriktad träning, men det känns inte värt det när jag inte ska tävla.

geologen skrev:
> mamme1 skrev:
> -----
> > Varför inte se 2014 som en lång
> > uppbyggnadsperiod?
>
> Jo, kanske det. Jag är rätt sugen på att se hur
> högt jag kan pressa upp tröskeleffekten med
> väldigt inriktad träning, men det känns inte
> värt det när jag inte ska tävla.

Om det inte är värt det. Gör det inte!

geologen skrev:
> mamme1 skrev:
> -----
> > Varför inte se 2014 som en lång
> > uppbyggnadsperiod?
>
> högt jag kan pressa upp tröskeleffekten med
> väldigt inriktad träning, men det känns inte

Om det inte är värt det. Gör det inte!

En tävling varannan helg hela sommaren borde väl landa på säg 15 tävlingar * säg 1500 kr i omkostnader.

Säg 25 000 kr för kommande säsong?

Jag tror det är svårt att hitta en studie som visar omfattningen av förlust vid utebliven träning, mest pga. att det är svårt att hitta idrottare som är villiga att avstå från träning för att se vad resultaten blir.

Däremot kan du säkert hitta något som kan ge dig svar i rätt riktning, typ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2361923

"The sedentary subjects' VO2max declined by an average of 3.3 ml.kg-1.min-1 [...] - a decline of 12% per decade"

Det finns väll tävlingar på klubbnivå eller liknande som inte kostar skjortan att delta i? Eller lägg åtminstone in en eller ett par riktiga tävlingar för att hålla motivationen uppe. En tävling måste väll ändå pengarna räcka till?

Nu tror jag att du har relativt bra koll på dina intäkter och utgifter, särskilt eftersom du redan nu räknat ut att kassan tryter för nästa år. Men det brukar alltid gå att stryka utgifter eller om de är nödvändiga, hitta billigare alternativ. Eller öka intäkterna? Det är ju inga jättesummor som krävs så ett tråkigt extrajobb kanske ändå går att motivera? Det vet du bäst själv.
Ville bara ge lite input. Du gör som du vill med den. Som vanligt =)

geologen skrev:
------------------------------------------------------
> högt jag kan pressa upp tröskelef
> väldigt inriktad träning, meet känns inte
Men du SKA ju tävla, bara ovanligt väl förberedd....

s skrev:
> En tävling måste väll ändå pengarna
> räcka till?

Pengarna räcker knappt till det jag måste ha.

> Nu tror jag att du har relativt bra koll på dina
> intäkter och utgifter, särskilt eftersom du
> redan nu räknat ut att kassan tryter för nästa
> år. Men det brukar alltid gå att stryka utgifter
> eller om de är nödvändiga, hitta billigare
> alternativ. Eller öka intäkterna? Det är ju
> inga jättesummor som krävs så ett tråkigt
> extrajobb kanske ändå går att motivera? Det vet
> du bäst själv.

Jag ska ställa av bilen. Det sparar jag ca 800-900 kr i månaden på. Vill inte riktigt sälja den än, eftersom det skulle kunna bli så att jag får ett nytt jobb som kräver bil. Då går det snabbt att "ställa på" den och bara tuta och köra.

I övrigt är det boendet som är det stora problemet. Jag bor för dyrt. Men samtidigt bor jag väldigt bra. Jag är extremt lättväckt. Minsta lilla ljud vaknar jag av. Här är det tyst. Jag sov aldrig bra i mina tidigare lägenheter. Eftersom jag tillbringar kanske 60 procent av min tid i hemmet, så får det komma först.

I övrigt handlar det om ca 300-400 kr/mån som jag kan kapa, och ska kapa. Billigare internetanslutning och billigare mobilabonnemang. Men detta är redan medräknat i min långtidsbudget som ger så lite överskott.

Med en lön på 18 000 kr blir det inte mycket över. Jag kommer troligtvis att jobba extra i hemtjänsten på helger. Det ger ca 1000 kr brutto per pass, delvis tack vare OB-tillägget.

Om du tävlar eller inte har väl inget med träningen att göra, du kan fortsätta träna likadant om du vill? Personligen tränar jag, men tävlar i princip inte alls. Konditionen är utmärkt. :-)

/Leo

Användarprofil : geologen

E-post: Dold
Registreringsdatum: 2008-04-01 00:35

Bor i Göteborg

13456 inlägg !!!

kanske sälja inlägg på happy ?

Kolmårdstroll skrev:
> 13456 inlägg !!!
>
>
> kanske sälja inlägg på happy ?

Hahahahahahaha!

En krona styck så är säsongen fixad! ;)

Tillbaka
Topp