Hur mycket mjölk är egentligen vettigt att dricka?

1 liter standardmjölk innehåller 600 kcal, så 2-3 liter ger 1200-1800 kcal.
Du får nu klura ut resten själv.

Mjölk är dessutom inte världens nyttigaste för vuxna väl?! I normala mängder är det väl OK, men 2-3l om dan känns för mycket!

Korrektion: Lättmjölk, 400 kcal.

Så mycket hade jag redan listat ut.
;)

Senast redigerad av en moderator:
ja dricker själv minst ca 20 l per vecka
mår bra änn så länge ifall :D, dom kollar bara så konstigt på en när man lägger upp 20l mjölk på bandet varje vecka :d

ju mindre desto bättre. det finns bättre, men dyrare alternativ. sojamjölk etc... om det nu var hälsoaspekten du var ute efter.

mellanmjölken i min kyl ligger på 45 kcal/100g

Helt allvarligt så anser jag att det inte är bra att bälja i sig så mycket mjölk. Jag tycker fö. att färdigvuxna individer max skall dricka 1 glas om dagen.

2-3 liter verkar onödigt mycket

själv dricker jag ingen mjölk alls och har inte gjort så de senaste 10 åren, är 25. har en skvätt i gröten på morgonen och äter en del yoghurt vilket jag tror räcker. har inte brutit några ben iaf

Helnice med alla inlägg, men det vore ännu bättre med lite vikt bakom dem?

T.ex. Vilka ämnen som man får i sig via mjölken bör bägränsas? Eller varför annars bör man inte bälja i sig?

Edit: Eftersom jag utan att tänka ställer fram paketet till varje måltid tänkte jag ta reda på om man borde byta ut det mot en kanna vatten ibland. :) Inte så att jag anstränger mig för att dricka så mycket. Det bara händer och jag själv mår prima. : )

A-vitaminerna som man sätter i ökar väll riksen för benbrott har jag för mig.

Hehe, kanske inte värsta djupa faktan, men bättre än mitt förra inlägg:)

jag fick en kommentar av läkaren på ortopenden när jag hade brutit min handled "du har mkt fint skelett" . lite påverkad som man var av div, läkemedel lyckas jag att klämma ur mej, " ja jag dricker ju mycket möjlk " :D :D:D

Alla dægdjur dricker ju mjølk fram tills dom børjar æta "riktig" mat. Efter det så ær det væll mest "naturligt" att gøra som andra dæggdjur, och dricka så lite som møjligt. Problemet ær væll at man då måste hålla koll på att man æter rætt kost som gør att kroppen tar upp nog med kalk. Har før mig att størsta delen av kalken vi får i oss, føljer med ut igen av någon anledning.
Vissa menar att man bør vælja opastoriserad mjølk føre fettsnålar mjølk, iom att fettet i mjølk med mindre æn naturlig fetthalt ær finførdelat och dærfør mer skadligt.

Hett tips är att dra ner på konsumtionen efter 20 årsåldern. Överdrivet intag kan ställa till det för kroppen. Drack förr ganska mkt mjölk, men klarar nu inte nåt med laktos och en hel del andra saker som kan vara smidigt och kul att kunna käka/dricka. Ska inte bara skylla mjölken för detta så klart, men kombinationen fel förutsättningar och lite överdriven konsumtion har ställt till det lite för mig.
// Oskar

mjölkprotein hämmar järnupptaget, och animalisk protein (som mjölk innehåller) ökar kalciumutsöndringen från skelettet. så att mjölk ger starka ben är en sanning med modifikation, för övrigt en sannning marknadsförd av mjölkfrämjandet, en intresserorganisation för mjölkproducenter.

Vuxna och mjölk är gamla skrönor, ungefär som att italienare och fransmän inte tål mjölk.
Dock ska man passa sig för några liter om dagen av mjölk och av det mesta då överintag kan leda till en intollerans eller utvecklande av allergi.
Mjölk är ganska känsligt vid överintag då det är bland dom starkaste ämnen för magen då det är ganska svårnedbrytbart och tämligen aktiv bakteriekultur.

Var själv för 10 år sedan aktiv mjölkdrickare som sedan utvecklade mig till allergiker på grund av överintag. (nackdelen om man utvecklar en intollerans eller allergi mot just mjölk är att om kroppen varit avvänjd längre tid så blir det tufft att börja med mjölkprodukter igen även om kroppen växer från problemet)
Någon liter om dagen är säkert inget problem för kroppen.

Det enda jag hört på en någorlunda dietistisk nivå är att lättmjölken tydligen skall vara A-vitaminberikad, kan det stämma? Förmodligen nåt med fetthalten då, vilket betyder att mellanmjölken innehåller minst A-vitamin av de tre.

du kan säkert söka upp lite matnyttigt på nätet själv, det du kommer hitta är förmodligen lite blandat, alltifrån arlas propaganda till studier som visar att det är direkt skadligt att överkonsumera mjölk.

att just mjölk skulle vara så nyttigt är en folktro som är väldigt stark innarbetad i allas hjärnor. det atr tid att ändra den uppfattningen.

själv dricker jag kanske 3 liter i veckan och inte har mina ben gått av (pga överkonsumtion).

Carl skrev:
-------------------------------------------------------
> Helnice med alla inlägg, men det vore ännu
> bättre med lite vikt bakom dem?
>
> T.ex. Vilka ämnen som man får i sig via mjölken
> bör bägränsas? Eller varför annars bör man
> inte bälja i sig?

Fetter är ska mättat fett, inte bra.

> Edit: Eftersom jag utan att tänka ställer fram
> paketet till varje måltid tänkte jag ta reda på
> om man borde byta ut det mot en kanna vatten
> ibland. :) Inte så att jag anstränger mig för
> att dricka så mycket. Det bara händer och jag
> själv mår prima. : )

Sa min pappa också, tills han drabbades av hjärtinfarkt vid 60. Av bla för mycket intag av mättat fett.
på 3 liter standardmjölk får du i dig 90 gram fett, mestadels mättat fett. Inte bra alls.

Fan vilka bra tips grabbar, nu blir det öl till ägg&kaviarmackan!

Keep up the good work. :)

Edit: Lättmjölk bruse, Lättmjölk! ;)

Carl skrev:
> Fan vilka bra tips grabbar, nu blir det öl till
> ägg&kaviarmackan!

Dagans skönaste slutsats! :-D

2-3 lite mellanmjölk om dagen. Har gjort så länge jag kan minnas.

Kul å höra alla som inte dricker mjölk att det bara e för spädbarn osv haha de verkar ha ganska dåligt samvete

Aja jag växer nog aldrig upp :P

MJÖLK GER STARKA BEN

Vuxna behöver inte dricka stora mängder mjölk. Om man dricker stora mängder i syfte att få ett starkt skelett och är frisk i övrigt så ska man veta att:

1. Det räcker med att få i sig normala mängder calcium via blandad kost för att upprätthålla ett starkt skelett.
2. Träning i sig självt stärker skelettet (så Dirty_riders skelett tror jag är bra främst p.g.a träning).

rejser skrev:
> Vuxna och mjölk är gamla skrönor, ungefär som
> att italienare och fransmän inte tål mjölk.
> Dock ska man passa sig för några liter om dagen
> av mjölk och av det mesta då överintag kan leda
> till en intollerans eller utvecklande av
> allergi.

Nja, det första är ingen myt:
Alla barn i hela världen föds med förmågan att bryta ner laktos (ovanligt med tidig intolerans).
När man sen blir äldre så blir den största delen av jordens befolkning mer eller mindre laktosintolerans. Det är i princip bara vi Skandinaver (utom finländare!) och nordamerikaner som kan dricka mjölk i vuxen ålder utan att få magbesvär. En sydeuropé eller asiat blir ofta dåliga i magen av något glas mjölk. Små mängder, typ i matlagning kan dock gå bra.

I Sverige är vi av 3 typer vad gäller laktosnedbrytning:

1. Medfödd intolerans. Tål inte laktos från låg ålder.

2. Intermediär intolerans. Tål laktos som liten. Kan få magbesvär från 2-15 års ålder och kommer inte kunna dricka stora mängder mjölk (nåt glas) i vuxen ålder.
Funkar ofta bra små mängder med laktos, som t.ex. i matlagning.

3. och den vanligaste i Sverige: Tål laktos hela livet även om man dricker flera liter om dagen.

Stort mjölkintag leder inte till allergi/eller intolerans men om man är av grupp 2 så kommer man under tonåren/tidig vuxenålder att bli mer och mer känslig för laktos vilket ju då ter sig som att man blir "allergisk".

Sammanfattningsvis:
Du får inte starkare skelett av att dricka 3 liter mjölk än 3 glas om dagen.
Träning i sig självt gör skelettet starkt.

Mjölk och mjölk.

Vid en kolesterol diet för några år sedan gick jag över till minimjölk något som jag tidgare jämfört med "skummjölk", som kanske någon minns, (en smaklösblågråvätska"). men den var dickbar, man slipper också harkla sig.
Enligt min lära är allt animaliskt fett av ondo och på lång sikt skadligt, och till dem hör ju då mejerifett. "Min lära" är då inte sprungen ur min egen hjärna utan bara sammansatt av diverse källor och liknar då lite det som den där mmänniskan i TV som var med i Bert Karlssons program kör med, fast extremare. Jag tittar nästan aldrig på TV, men Bert ser jag med någon slags hatkärlek eller skräckblandad förtjusning.

Alltså om du dricker minimjölk är det nog inte så farligt.

"A-vitaminerna som man sätter i ökar väll riksen för benbrott har jag för mig." För benstommen skadlig dos är det helt uteslutet att man får i sig av mjölkdrickande. Däremot är det väl kännt att det är bra för synen, eller mjligen att brist är dåligt för synen.

"Det enda jag hört på en någorlunda dietistisk nivå är att lättmjölken tydligen skall vara A-vitaminberikad, kan det stämma? "
I flesta fettreducerade mejeriprodukter blandar man de vitaminer som försvinner när man tar bort fettet. Det är A och D-vitamin, fast på paketet står det en massa fina namn.

Att mjölk är farligt eller inte bra för vuxna, märer du lättats på om du blir kass i magen av det, blir du inte det så är det inte farligt/dåligt för dej.

Alltså om du dicker fettmjölk är det dåligt på lång sikt t.o.m. livsfarligt som Bruse skriver. Försök då att byta, först till mellan, sen lätt och till sist minimjölk.

redigera:
skrev samtidigt som Roq. Interesant, där ser man.

Va sugen jag blev på mjölk nu! Lugn bengt (samma namn som min hjärtsjuke far som lever efter 3 operationer och 4 infarkter... han har inte ett kvalitatitvt liv tycker jag...), det är minimjölk!

Det är väl vara i skandinavien som vi bälgar i oss mjölk livet ut? Kalcium får man mer än nog från ost och alla möjliga livsmedel inklusive grönsaker. Problem med hjärtan och blodkärl uppstår eller försvåras väl av för mycket mjölkprodukter. Jag använder bara mjölk till pannkakssmeten och en skvätt i kaffet ibland. Till mat föredrar jag vatten, öl eller vin.

Mjölk har ju en viss sötma som iaf jag får ett enormt sötsug efter ibland... Då kan det lätt slinka ner en halvliter på nån minut.

gunnar.westholm skrev:
> Alla dægdjur dricker ju mjølk fram tills dom
> børjar æta "riktig" mat. Efter det så ær det
> væll mest "naturligt" att gøra som andra
> dæggdjur, och dricka så lite som møjligt.

Det där med centralvärme, el, tillagad mat, säng, täcke, kläder, cyklar...är också löjliga påfund som bara människor håller på med.

Sluta upp med det omedelbart, för ett naturligt liv.

Roq skrev:

> Nja, det första är ingen myt:
> Alla barn i hela världen föds med förmågan att
> bryta ner laktos (ovanligt med tidig intolerans).
>
> När man sen blir äldre så blir den största
> delen av jordens befolkning mer eller mindre
> laktosintolerans. Det är i princip bara vi
> Skandinaver (utom finländare!) och nordamerikaner
> som kan dricka mjölk i vuxen ålder utan att få
> magbesvär. En sydeuropé eller asiat blir ofta
> dåliga i magen av något glas mjölk. Små
> mängder, typ i matlagning kan dock gå bra.

Men detta hör ju till en annan kultur där mer mjölk dricks, inte bosättningen i sig. I skandinavien har vi ju en ganska unik mjölk-kultur.
Många på kontinenten tål mjölk dåligt, men är beroende på att magen inte klarar det starka ämne som mjölk ändå är för kroppen att bryta ned.
Det blir samma för en skandinavier som inte dricker mjölk, min flickvän har t.ex. inte druckit mjölk på flera år då det går åt väldigt lite, vilket resulterat i att hennes kropp inte längre kan hantera mjölken

Kona-Fredd skrev:
> "mjök ger starka ben" ;)

Nej, fett ger starka ben! ;-)

...eller egentligen för nyfödda kalvar....

men det är inget vettigt argument.

Fakta!

Fakta 1!: Mjölk innehåller mer fett än vatten, men även standardmjölken hamnar långt efter korvmackan i mättat fettintag.

Lösning 1: Minska där det gör skillnad! Är mjölk det fetaste du äter/dricker i fråga om mättat fett så äter du så nyttigt att du inte behöver strunta i den och om du äter en massa annat fett så börja minska det.

Ex: 1 salamimacka med lättmargarin: 7g fett = 2dl standardmjölk =4,7 dl mellanmjölk = 14 dl lättmjölk = 70 dl minimjölk

Kuriosafakta: 1 påse chips 300 g = 3,4 L standardmjölk = 20,4 L minimjölk
Kolla här: http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242

Fakta 2!: Laktosintolerans kommer du att märka av. Det är 2-3 % som är intoleranta. Kanske inte du...
Kolla här: http://www.livsmedelssverige.org/halsa/all-lakto.htm

Lösning 2: Sluta om du måste! Du behöver inte sluta med mjölk för att du kanske senare måste sluta pga allergi. Sluta om du blir allergisk.

En snygg mjölkmustasch från Niclas

britney28.jpg ht=502

rejser skrev:
> Men detta hör ju till en annan kultur där mer
> mjölk dricks, inte bosättningen i sig. I
> skandinavien har vi ju en ganska unik
> mjölk-kultur.
> Många på kontinenten tål mjölk dåligt, men
> är beroende på att magen inte klarar det starka
> ämne som mjölk ändå är för kroppen att bryta
> ned.
> Det blir samma för en skandinavier som inte
> dricker mjölk, min flickvän har t.ex. inte
> druckit mjölk på flera år då det går åt
> väldigt lite, vilket resulterat i att hennes
> kropp inte längre kan hantera mjölken

För att kunna bryta ner mjölksockret (laktos) till enklare sockerarter, som kroppen kan gör om till energi och annat, behövs laktas. Det utsöndrar kroppen (rätt in i magsäcken tror jag) för att kunna bryta ner laktoset. Det normala för ett däggdjur är att förmågan att producera laktas avtar när man blir vuxen. Hos många skandinaver finns en mutation som gör att förmågan att producera laktas i vuxen ålder är ganska god. Om man har mindre förmåga att producera laktas kommer mjölken kommer in onedbruten i tarmarna vilket gör att det bildas massa gaser. Kroppen tycker inte riktigt att mjölken är mat, utan vill ibland skicka ut mjölken snabbt genom en diarre´ eller att kräkas upp det (om det alldeles för mycket känns det redan i magsäcken).
Jag vet inte om att man kan provocera fram minskad laktosproduktion. Laktas är ett ensym som kroppen är programmerad att tillverka mindre av med åren. Mjölkallergi är något annat, tror man reagerar på proteinet, och allergier kan man "träna" så att man med tiden reagerar starkare och starkare (om man missköter sin allergi). Allergi är fö en reaktion i immunförsvaret.

Det finns kalk i vitkål, om man vill dra ner mjölkdrickandet. Vuxna behöver inte så mycket kalk. Om man rör på sig, att hoppa och springa ska vara bra, stimulerar man en massa processer i kroppen som ger en bra benstomme.

/Stina, omuterad

rejser, mjölken som säljs på kontinenten är ofta av en mer hållbar typ som gör att även skandinaver som är vana vid mjölk kan få magproblem av den.

Kristoffer skrev:
> gunnar.westholm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alla dægdjur dricker ju mjølk fram tills dom
> > børjar æta "riktig" mat. Efter det så ær
> det
> > væll mest "naturligt" att gøra som andra
> > dæggdjur, och dricka så lite som møjligt.
>
> Det där med centralvärme, el, tillagad mat,
> säng, täcke, kläder, cyklar...är också
> löjliga påfund som bara människor håller på
> med.
>
> Sluta upp med det omedelbart, för ett naturligt
> liv.

Løjligt dåliga jæmførelser ær oxå unikt før oss mænniskor ;)
Nær det gæller tillagad mat så blir fødoæmnen inte sundare før att man værmer upp dom. Men dom blir både goare och enklare/snabbare att få i sig.
Faktum ær att hjært och kærlproblem beror på den typ av fett som finns i bla mjølk. Och dom Nordiska mjølkdrickarlænderna ligger ganska høgt upp på den dødslistan.

Under inslaget om Ricky Bruch i gårdagens sportnytt så sades det att han drack 5 liter mjölk om dagen.

- Bli som Ricky drick mänger med mjölk!

cykelstina skrev:

> För att kunna bryta ner mjölksockret (laktos)
> till enklare sockerarter, som kroppen kan gör om
> till energi och annat, behövs laktas. Det
> utsöndrar kroppen (rätt in i magsäcken tror
> jag) för att kunna bryta ner laktoset. Det
> normala för ett däggdjur är att förmågan att
> producera laktas avtar när man blir vuxen. Hos
> många skandinaver finns en mutation som gör att
> förmågan att producera laktas i vuxen ålder är
> ganska god. Om man har mindre förmåga att
> producera laktas kommer mjölken kommer in
> onedbruten i tarmarna vilket gör att det bildas
> massa gaser. Kroppen tycker inte riktigt att
> mjölken är mat, utan vill ibland skicka ut
> mjölken snabbt genom en diarre´ eller att
> kräkas upp det (om det alldeles för mycket
> känns det redan i magsäcken).
> Jag vet inte om att man kan provocera fram minskad
> laktosproduktion. Laktas är ett ensym som kroppen
> är programmerad att tillverka mindre av med
> åren. Mjölkallergi är något annat, tror man
> reagerar på proteinet, och allergier kan man
> "träna" så att man med tiden reagerar starkare
> och starkare (om man missköter sin allergi).
> Allergi är fö en reaktion i immunförsvaret.
>
>
> /Stina, omuterad

Mycket riktigt, men vad jag skrev är att det är skillnaden i kulturerna som ligger till grunden för det.
Kroppen kan via överintag provoceras till både allergi och intollerans (iaf enligt min allergi-läkare och allergi-tidning). Vid allergi är det mjölkproteinet som kroppen hanterar genom att full aktivera immunförsvaret (om jag kommer ihåg rätt). Är man kraftig allergiker som jag så kan även kroppen få spel vid allergi och resultera i hel-kropps-kramper, men det är mer en respons på hyperaktivt immunförsvar än mot mjölken specifikt, även hud-utslag. Men det är ju mer generella reaktioner på allergier.
Men, även en illa skött intollerans kan bli värre sägs det i vår förbundstidning (vet ju inte då jag inte har intollerans).

>Alfsomfan
>rejser, mjölken som säljs på kontinenten är ofta av en mer hållbar typ som gör att även skandinaver >som är vana vid mjölk kan få magproblem av den.

Alf, den är typ körd med någon for av strålning som bryter ned en hel del av partiklarna, som jag har förståt tydligen ungefär samma process som låglaktos-mjölk, inte helt säker, men tror det var så.

rejser, jag tror jag läser samma tidningar som du. Om man bara tål lite mjölk men varje dag utsätter kroppen för mer, går över sin gräns alltså, då sabbar man systemet och blir man känsligare. Sköter man sig så reparerar sig magen för det mesta och man kan ha mjölk i kosten igen. Är allt i lag så klarar man också enstaka "synder".
Det jag inte har hört/läst förut är att man kan provocera fram intolerans. Om man med åren börjar tåla mjölk sämre, då har man blivit intolerant pga minskad enzymproduktion? Inte straffas man väl för att man tidigare druckit mycket mjölk (när man tålde det)?
Förmågan att producera enzym är en sak och immunologiska problem (allergi, reumatism etc) är väl en annan?

Man kan skapa en mättnad på en produkt som tydligen kan ge utfall både som allergi eller intollerans efter vad jag har förstått. Enligt ena läkaren är vanligare utfall intollerans och enligt en annan läkare allergi, dock är det inte så vanligt att någon får komjölksproteinallergi vid vuxen ålder enligt bägge läkare.
Dock är det vanligare att man återhämtar sig från denna typ när kroppen fått vila lite.

Förutom Allergia finns det även en trevlig mjölkallergi-tidning som jag inte läser då den är mest nedslående för det är 50 sidor i kvartalet med människor som berättar hur hemskt det var att få komjölksporeinallergi. (enda jag saknar är smält ost)

Jag var laktosintolerant mellan 7 och 10 års ålder. Det gick över med hjälp av tillvänjning.
Nu kan jag dricka fetmycket mjölk utan att få några uppenbara problem.
Isländsk tokstarkt messmör (riktigt tokmycket laktos där alltså) försatte mig däremot till ett sådär trevligt halvt dygn på toaletten....

Mycket snack här...

"Vid allergi är det mjölkproteinet som kroppen hanterar genom att full aktivera immunförsvaret (om jag kommer ihåg rätt)."

rejser: Visst - det säger jag inte emot. Det är en helt annan sak än vad jag beskrev,
jag pratade bara om laktosintolerans.
Vad gäller en allergi/överkänslighetsreaktion (där immunförsvaret aktiveras) så kan man absolut utveckla detta, som du säger.

cykelstina: Du är inne på rätt spår med din förklaring.
Laktas bryter ned laktos.
Kan man inte bryta ner laktos finns det kvar i tarmen och där käkar tarmbakterier upp laktoset. Tarmbakterierna utsöndrar då sura nedbrytningsprodukter som retar tarmen och då får man symptom som gasighet, diarré och buksmärta.

Drick mjölk om ni vill men det är ingen mening med att dricka massor!
Mvh Roq

Det är ingen mening att röka. Särskilt hälsosamt är det inte hller. Ändå är det förvånansvärt många som gör det.

Jag dricker mjölk ibland. Ibland dricker jag öl. Häromdan drack jag Coca Cola.

Kommer jag dö nu?

Tillbaka
Topp