Hur mycket pallar cykeln?

Azhag

Ny medlem
Kom att tänka på en sak... Precis köpt en mtb (BeOne 2.0 Aspire, kommer förhoppningsvis på måndag), och undrar nu, vad pallar en hoj? Jag är nämligen inte bara stark som en oxe (host host), utan även tämligen korpulent. Väger in på stadiga 110 pannor (en bidragande faktor till cykelköpet), och om jag ska hålla på hoppa ner får stock och sten, kommer min enorma varelse då att krossa den stackars cykeln?

Cykelramar håller för en hel del men prylarna som sitter på kommer garanterat att slitas fort under en tung cyklist som tar i ordentligt med ovan teknik. Min erfarenhet som ärkefetto är att drivlinan och inte minst vevpartiet tar en del stryk. Grejerna på en så billig cykel som den du köpt är inte heller de allra stabilaste. Gaffeln lär inte orka dämpa jämnt under din vikt om du pressar den, Alivio-delarna kan flexa en del när du står upp och bryter osv. Men - du kommer ha kul under tiden du sliter ut saker!

Campas tjockistips:
<> Räkna med att få byta ut slitdelar efter hand och räta hjulen då och då.
<> Fetta in alla gängor rejält från början och håll cykeln ren så får du lättare av delar när de pajar.
<> Pumpa en bra bit över däckens minimumtryck även för teknisk terräng så slipper du punkor.
<> Kör så det ryker, må bra, tappa kilon och köp en finare hoj som belöning när du nått ditt mål!

Campa skrev:
> Campas tjockistips:
> <> Räkna med att få byta ut slitdelar efter hand
> och räta hjulen då och då.

Detta har jag också märkt, vägde en bit över 100 pannor när jag började hojja och ligger nu runt 100 och slår och är också stark som en oxe. Jag har lagt märke till att jag sliter kjedjor, kassetter, och drevklingor i betydligt högre takt än dom 500 mil som brukar anges för tex en kjedja innan den är slut. Hjul är också en svår avvägning då de styva hjul man behöver som fetto väger betydligt mer än man vill att dom ska göra.

Annars tycker jag precis som Campa skrev, kör så det ryker på grejjorna tills dom går sönder, tappa kilon och köp nytt dyrt och lätt :-)

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
Jag har lagt märke till att jag sliter
> kjedjor, kassetter, och drevklingor i betydligt
> högre takt än dom 500 mil som brukar anges för
> tex en kjedja innan den är slut.

Vem har angett 500 mil? Jag brukar för det mesta varva 2 kedjor ungefär 40 mil i taget och då brukar det bli runt 200 mil totalt kanske innan jag uppdaterar drivlinan.

Tillbaka
Topp