jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Colin Chapman tycker jag var inne på nåt
> intressant: lätta bilar (byggda med centralram
> och glasfiberhölje). Varför finns det inget
> selektionstryck mot riktigt lätta bilar?
> Jag skulle vilja ha en 500 kg bil för 2 pers som
> var riktigt snål på soppa å med så fin
> strömlinjeform om möjligt. Varför har
> utvecklingen gått åt andra hållet ist? Från ca
> 1300 kg till 2-2,5 ton. Ofattbart och osmakligt.
> Med vetskapen om att fossilbränslet kommer att ta
> slut och med gallopperande utgifter för
> bilägandet, varför vill folk ha såna bilar?
> Varför vill någon alls frakta sina barn till
> skolan i en Volvo XC90?
Smart cars kommer väl ganska nära ändå:
http://www.smartusa.com/models/pure-coupe/overview.aspx
De flesta transporter beror främst på att folk kan bosätta sig precis där de vill och sen förlita sig på att bilen löser problemet med avstånd. Jag har i princip gjort det själv. Bor på landsbygden och har 3 mnil till jobbet, men jag försöker ta bilen så lite som möjligt. Idag tog jag tex bussen, eftersom jag är lite krasslig. Denna tar längre tid än vad det tar mig att cykla dom 3 milen. I normalfallet cyklar jag dock, oavsett väder.
Men sen är det attityden hos människor som är det stora problemet. Jag har tex en kollega som bor 1 km från jobbet, är överviktig och försöker gå ner i vikt, men ändå tar bilen till jobbet. Två andra kollegor bor grannar med varandra, de har cirka 5km. Den ena, är 35 tränar löpning och springer maraton. Den andra, närmar sig 60 år och har problem med artros i knäna. Gissa vem som tar bilen varje dag, och vem som cyklar varje dag? Oavsett väder?
Vill man cykla så kan man cykla. Har en annan kollega som är också 50+. Han har en begynnande nervsjukdom, bor över milen från jobbet. Han har skaffat en elcykel och kör den sommar som vinter.
Bilen skall ta mig fan tas överallt, samtidigt som befolkningen bara blir fetare och sjukare.