Hur mycket rise på styret?

är det 50 mm stam nu? en 60 mm stam med 40 graders vinkel är typ motsvarande längd som en 50 mm stam men höjer styret 40 mm, om jag inte räknar galet. det borde väl vara billigaste lösningen för att prova 4 cm högre styre?
Bontrager Rhythm Comp, 31,8 mm, Knock Block, 0 grader, 50 mm längd sitter på.
Men den styrstammen som du länkade är ju aslång! Visst den kanske får upp styret högre men man kommer ju ändå sitta mer framåtlutat pga att handtagen kommer så långt fram. Plus att det kommer nog kännas riktigt mysko att inte ha rotationspunkten typ mellan händerna utan en bit bakom mitten mellan händerna.

Bontrager Rhythm Comp, 31,8 mm, Knock Block, 0 grader, 50 mm längd sitter på.
Men den styrstammen som du länkade är ju aslång! Visst den kanske får upp styret högre men man kommer ju ändå sitta mer framåtlutat pga att handtagen kommer så långt fram. Plus att det kommer nog kännas riktigt mysko att inte ha rotationspunkten typ mellan händerna utan en bit bakom mitten mellan händerna.
bilden föreställer inte 60-millimetersstammen. men jag vill inte påstå att jag är 100% säker på hur de mäter stamlängden på de där stammarna. jag tror det är längden c-c på diagonalen, och då är 60-millimetersstammen lite kortare än en 50-millimeters horisontellt.

tre andra saker:

1. har du övat in den så kallade "attackpositionen" med böjda armbågar? annars blir man trött i händerna.
2. det är en ganska okonventionell sadel. det behöver inte vara fel, men en annan/hårdare/stabilare sadel kan göra att man sitter mer avslappnat och inte lägger lika mycket vikt på händerna.
3. långa/långbenade personer tenderar att hamna längre bak över bakhjulet. särskilt med den där ramtypen där den effektiva sadelrörsvinkeln blir flackare och flackare ju mer man höjer sadeln. och då är det inte otänkbart att man kan komma att vilja ha drop från sadel till styre för att få fram vikten och få tryck på framhjulet. särskilt med modernare geometri där man riskerar tappa greppet fram. händerna blir då lite tröttare, men det är smällar man får ta. tänker man på att ha böjda armbågar går det bättre.

bilden föreställer inte 60-millimetersstammen. men jag vill inte påstå att jag är 100% säker på hur de mäter stamlängden på de där stammarna. jag tror det är längden c-c på diagonalen, och då är 60-millimetersstammen lite kortare än en 50-millimeters horisontellt.

tre andra saker:

1. har du övat in den så kallade "attackpositionen" med böjda armbågar? annars blir man trött i händerna.
2. det är en ganska okonventionell sadel. det behöver inte vara fel, men en annan/hårdare/stabilare sadel kan göra att man sitter mer avslappnat och inte lägger lika mycket vikt på händerna.
3. långa/långbenade personer tenderar att hamna längre bak över bakhjulet. särskilt med den där ramtypen där den effektiva sadelrörsvinkeln blir flackare och flackare ju mer man höjer sadeln. och då är det inte otänkbart att man kan komma att vilja ha drop från sadel till styre för att få fram vikten och få tryck på framhjulet. särskilt med modernare geometri där man riskerar tappa greppet fram. händerna blir då lite tröttare, men det är smällar man får ta. tänker man på att ha böjda armbågar går det bättre.
1. Nja övat och övat.
2. Jo det har jag hört förr. Har dock väldigt spetsiga och känsliga sittben så cykla länge på en hård sadel är inte roligt. Blev en liten kompromiss, en smal "kärringsadel". Haft den i typ 2 år och den är kanonskön.
3. Det köper jag absolut. Men även om jag har helt raka armar så blir det stor belastning på händerna. Så jag sitter liksom aldrig i en "avslappnad" position. Ska man då cykla några mil..

Jag tror jag ska testa ett lite billigare styre med typ 50mm rise, och blir de för högt så flyttar jag runt distanserna lite.

Ett billigare men också betydligt drygare knep att motverka ona i händerna är att träna bål styrka, det är överkroppen som skall bära vikten, inte händerna. Jag har precis samma bekymmer och efter att ha testat otaliga styr/stam kombinationer så har jag kommit fram till den bistra sanningen... :) Hoppas det löser sig

Ett par saker som jag inte tror nån nämnt:

#1: Du ser ut att ha styret ganska ordentligt "framrullat", alltså med mycket upsweep och lite backsweep. Personligen gillar jag det, men det kan vara värt att experimentera med en mer bakåtrullad position. Då kommer greppen lite närmare dessutom, men förstås samtidigt lägre.

#2: Dina bromsreglage pekar extremt mycket nedåt. Det är också en smaksak men det påverkar handens position mer än man tror. Själv har jag vinklat upp mina rejält på sistone och märkt en förbättring i både komfort och kontroll.

Edit: #3: De där Ergon-greppen ser ut att sitta i skum vinkel, med "planet" nästan horisontellt. Undrar om du inte borde vinkla bak dem en liten skvätt. Kan säkert också påverka. Grövre grepp kan också hjälpa mot onda händer. De flesta greppen på marknaden är väldigt små om man har stora händer (vilket du antagligen har om du är lång).

Väldigt små justeringar kan göra stor skillnad, så mecka runt lite med det du har medan du väntar på nytt styre. Som det ser ut på bilden tror jag dock att du gör rätt i att höja styret.

Har provat och märkte noll skillnad mot vanliga styren.
Tyckte det gjorde lite skillnad men det kan ju vara placebo såklart :) Blir säkert jättebra med modellen utan. Något som hjälpte mig mot trötthet i händerna var att byta till fetare grepp. Kör nu på Sensus Meaty Paw och är helt såld, tycker det blev väldigt mycket trevligare för händerna.

Ett par saker som jag inte tror nån nämnt:

#1: Du ser ut att ha styret ganska ordentligt "framrullat", alltså med mycket upsweep och lite backsweep. Personligen gillar jag det, men det kan vara värt att experimentera med en mer bakåtrullad position. Då kommer greppen lite närmare dessutom, men förstås samtidigt lägre.

#2: Dina bromsreglage pekar extremt mycket nedåt. Det är också en smaksak men det påverkar handens position mer än man tror. Själv har jag vinklat upp mina rejält på sistone och märkt en förbättring i både komfort och kontroll.

Edit: #3: De där Ergon-greppen ser ut att sitta i skum vinkel, med "planet" nästan horisontellt. Undrar om du inte borde vinkla bak dem en liten skvätt. Kan säkert också påverka. Grövre grepp kan också hjälpa mot onda händer. De flesta greppen på marknaden är väldigt små om man har stora händer (vilket du antagligen har om du är lång).

Väldigt små justeringar kan göra stor skillnad, så mecka runt lite med det du har medan du väntar på nytt styre. Som det ser ut på bilden tror jag dock att du gör rätt i att höja styret.
1. Ja det kanske jag har, har faktiskt inte testat att rotera det men jag tror inte det kommer påverka mycket då det är så pass lite rise och sweep på det redan.

2. Jo den har jag hört förr. Har testat att vrida upp dem lite men tyckte inte om det lika mycket. Eftersom jag har långa ben och kommer så högt upp med överkroppen och mer typ "över" styret pga detta så håller jag ju händer och armar i en annan vinkel mot styret än om jag haft styre och sadel i samma höjd om du förstår. Så när jag sitter normalt och har sträckta armar så tycker jag detta är bekvämast för att inte vinkla handlederna för mycket i förhållande till armarna.

3. Jo det ser märkligt ut. Jag har faktiskt precis fått dem och inte hunnit testa dem än. Det enda jag gick efter när jag monterade dem i helgen va att där är en markering på handtaget där det står "up". Så jag monterade de sålänge med den markeringen pekandes rakt uppåt. Justering av detta kommer säkert få göras ändå.

Har provat och märkte noll skillnad mot vanliga styren.

Tack för din observation!
Jag ville redan skriva att jag inte förstår hur att stoppa något i in ett alu styre skulle kunna hjälpa, för att ett alu styre är riktigt styv. För att dämpa rörelse måste man har rörelse att börja med.

Min OneUp kolfiber styre filtrerar märkbart små vibrationer. Men då känner man att styret flexar mer ett alu styre och också än de flesta kolfiber styren.

Väldigt små justeringar kan göra stor skillnad,
Det där stämmer väldigt väl tycker jag. Skillnaden kan bli osannolikt stor ibland. Körde lite halvbranta linjer här om dagen och tyckte jag "drogs med" nedåt/framåt i brantare partier. Testade då att flytta upp styret en spacer, dvs 5 mm. Men vilken skillnad den lilla förändringen gjorde. Nästan så man tror det är placebo, men jag skulle säga att subjektivt gick branterna från "sketch" till "rätt ok".

Jag tror att vinkeln kan vara rätt, sett till stora droppet mellan sadeln och styret. Om man byter still ett styre med mer rise ska man vinkla grepperna ner lite.

Det där stämmer väldigt väl tycker jag. Skillnaden kan bli osannolikt stor ibland. Körde lite halvbranta linjer här om dagen och tyckte jag "drogs med" nedåt/framåt i brantare partier. Testade då att flytta upp styret en spacer, dvs 5 mm. Men vilken skillnad den lilla förändringen gjorde. Nästan så man tror det är placebo, men jag skulle säga att subjektivt gick branterna från "sketch" till "rätt ok".

Det känns lite extremt, men om du märker det i partier det skulle vara optimalt att har styret mycket högre / längre bak, då hjälper varje mm. Jag känner skillnaden av 5 mm styrhöjd, men det känner jag mer i hur bra jag kan attackera hinder.

Funderar sedan två månader om jag skulle ville har mer rise på min helstel mtb. Nu är styret några mm höger än på min stig-HT, men det känns att mycket högre kanske är bättre till bara ståcykling. Tyvärr har jag redan kapad gaffelröret och det är dyrt att köpa ett OneUp lenker till eller att köpa ett billigt styret för att prova som jag inte behöver efteråt.

Jag ville redan skriva att jag inte förstår hur att stoppa något i in ett alu styre skulle kunna hjälpa, för att ett alu styre är riktigt styv. För att dämpa rörelse måste man har rörelse att börja med.

Min OneUp kolfiber styre filtrerar märkbart små vibrationer. Men då känner man att styret flexar mer ett alu styre och också än de flesta kolfiber styren.
Har inte provat det själv men funderade för ett tag sedan på att köpa vibrocore och läste då på lite. Teorin bakom är tunnare aluminium, fylla upp med materialet som absorberar/dödar vibrationer och som även kompenserar för tunnare material.
Huruvida det ger önskat resultat eller inte är oklart. Många påstår sig uppleva mindre trötthet efter långa dagar med mycket cyklande. Tror personligen inte på att det kommer råda bot på problem orsakade av t.ex. svag bål, dåliga handleder eller fel positionering.

Har inte provat det själv men funderade för ett tag sedan på att köpa vibrocore och läste då på lite. Teorin bakom är tunnare aluminium, fylla upp med materialet som absorberar/dödar vibrationer och som även kompenserar för tunnare material.
Huruvida det ger önskat resultat eller inte är oklart. Många påstår sig uppleva mindre trötthet efter långa dagar med mycket cyklande. Tror personligen inte på att det kommer råda bot på problem orsakade av t.ex. svag bål, dåliga handleder eller fel positionering.
Nä jag tror det är mer för de som kör rätt stökig terräng under en längre tid och tröttar ut armar och händer av den anledningen, inte normalt cyklande i skog.

Beställde det här med 60mm rise. Va så pass bra pris så kan lika bra testa 60 och i värsta fall flytta några distanser. Skulle det inte funka nä då vet jag att 60 är för mycket/för lite och kan köpa ett dyrare.

Återkommer efter att jag testat :)
Tack som tusan för hjälpen allihopa!

Jag blir mycket förvirrad av Vibrocore marketing. Spank säger styret vibrerar mindre för att resonansfrekvensen är högre än på andra styre. Det skulle kunna vara sant, men då behöver man har tjockare gods (eller styvare material, men materialet är samma som på icke-vibrocore). Men Spank skriver att materialet är tunnare! Och skum inne i styret har ingenting med resonansfrekvensen att göra och jag tror att det gör ingenting för att styret är riktigt styv.

Jag blir mycket förvirrad av Vibrocore marketing. Spank säger styret vibrerar mindre för att resonansfrekvensen är högre än på andra styre. Det skulle kunna vara sant, men då behöver man har tjockare gods (eller styvare material, men materialet är samma som på icke-vibrocore). Men Spank skriver att materialet är tunnare! Och skum inne i styret har ingenting med resonansfrekvensen att göra och jag tror att det gör ingenting för att styret är riktigt styv.
Nu klarar jag inte riktigt att analysera fysiken, men resonans påverkar som man fyller det? Om det är fel så är det kanske ändå så de tänker.

Teorin bakom är tunnare aluminium, fylla upp med materialet som absorberar/dödar vibrationer och som även kompenserar för tunnare material.

"SPANK aimed to move the handlebar’s natural resonant frequency into higher ranges, rather than battle amplitude. The reason for this is twofold. Higher frequencies are less common in cycling and are less harmful to the human body. Vibrocore™ is how we achieved this, effectively “taking the Buzz out of the Bar”."

Det spank säger ovan är att styret med vibrocore är styvare. De säger även att de inte jobbar med att minska amplituden, dvs det handlar inte om dämpning. Utan det handlar om att man vill placera styrets egenfrekvens i ett frekvensområde där excitationen inte är så kraftig, och därmed kan man minska intensiteten på vibraitonen i styret. På de små, högfrekventa vibrationerna. Är styret styvare kommer dock större smällar att göra mer ont...

Det jag har lite svårt för här är dock att de inte säger vad de menar när de pratar om styrets egenfrekvens. Om det är ett styre som vibrerar för sig självt hängandes i rymden, är det helt irrelevant, för när man sätter styret på en cykel så kommer en rätt stor massa och en kraftig dämpning (cyklisten dvs), att appliceras på styrändarna. Så styrets egenfrekvens - vad det nu än är i förhållande till andra styren - blir ju knappt alls relevant, snarare handlar det då om något slags systemegenfrekvens.

Men det är klart, man kan ju ganska enkelt mäta acceleration på styrstam och styrändar i verkligheten, så Spank kan ju mycket väl ha gjort sin hemläxa på det sättet.

Hur som helst, jag kan i alla fall konstatera att ett vibrocorestyre känns precis som ett vanligt styre...

Det jag har lite svårt för här är dock att de inte säger vad de menar när de pratar om styrets egenfrekvens. Om det är ett styre som vibrerar för sig självt hängandes i rymden, är det helt irrelevant, för när man sätter styret på en cykel och man håller i det, så kommer en rätt stor massa och en kraftig dämpning (cyklisten dvs), att appliceras på styrändarna. Så styrets egenfrekvens - vad det nu än är i förhållande till andra styren - blir ju knappt alls relevant, snarare handlar det då om något slags systemegenfrekvens.

Ja, det måste vara systemfrekvens. Men för att flytta resonansen signifikant, säg åtminstone en faktor 1,5 (för att spännet av typiska resonans dom ger är mellan 12 Hz och 25 Hz), då måste styret vara 1,5^2 = 2,25 gånger styvare. Då måste man har riktigt tjockare gods (eller styvare material som inte är fallet). Och tunnare gods ger lägre resonansfrekvens, inte högre.

men fogskummet är ju grönt, då måste det ju funka!
fogskum.jpg

Vibrationer i ett MTB-styre??
Skämtar dom?
För mej är vibrationer i ett styre det som förekommer på en MC!
Där är det MOTORNS vibrationer som fortplantar sej till styret.
Och ger högfrekventa vibrationer som är tröttande och orsakar domningar etc.

Då blyfyller man styrändarna,eller sätter på en tyngd som styrände för att "döda" vibrationerna.

Men att få vibrationer i ett cykelstyre?
Menar dom allvarligt att det kommer i självsvängning och börjar vibrera? ???

Vibrationer i ett MTB-styre??
Skämtar dom?
För mej är vibrationer i ett styre det som förekommer på en MC!
Där är det MOTORNS vibrationer som fortplantar sej till styret.
Och ger högfrekventa vibrationer som är tröttande och orsakar domningar etc.

Då blyfyller man styrändarna,eller sätter på en tyngd som styrände för att "döda" vibrationerna.

Men att få vibrationer i ett cykelstyre?
Menar dom allvarligt att det kommer i självsvängning och börjar vibrera? ???
Ja det känns som väldigt mycket marknadsföring! Det låter säkert fint, men i verkligheten ville de bara komma med ngt "nytt" för att tjäna pengar på de som vill testa.

Tillbaka
Topp