Hur mycket ska (kolfiber)hjulen flexa

Trengil

Medlem
Ja alltså frågeställningen står i titeln. Har en Aeroad med ett par Reynolds AR52 och jag blir inte klok på't.
Jag tycker hjulen flexar och tar i bromsarna alldeles för lätt, särskilt när man står upp eller trycker på ordentligt. Kan med lätthet trycka in fälgen i bromsen medels pekfinger.

Både Canyon och LBS har gett sig på cykeln och hittar inga problem med varken ram eller hjul (inklusive nav). Likt förbannat så flexas det värre än på Tylösand i Juni.
Jag är inte överviktig och trycker inga monsterwatt ens i spurterna, så har svårt att tro att jag skulle stressa bygget för mer än de är gjorda för.

Är det bara att accepterar att det är såhär med plasthjul och fälla upp bromsarna eller finns det något mer att prova?

Stervelo

Aktiv medlem
det kan lika gärna vara ramen. jag har ett par aero 72 tub, reynolds det med, skrapar i frambroms på tt hojjen hur jag än gör, inget skrap på racern med samma hjul, trots mycket tightare satt broms. slutsats, mjukostframgaffel på tt hoj. prova på en annan hoj.

Drosa

Aktiv medlem
Om man kan peta fälgen mot bromsen så måste det väl ändå vara hjulen det beror på och inte ram/gaffel? Det går inte och spänna upp ekrarna en aning?

Trengil

Medlem
Hittade denna videon som av en händelse

Samma modell, bara lägre fälg (52 ännu styvare fälg?). Ligger det något i hans analys av problemet tro?

darkforce

Aktiv medlem
reynolds har tabbat sig big time på ar serien har inte hör annat än riktiga noobs som vart nöjda de stora åkarna har spytt galla över dom... inte kollat videon du länka men designen med smalt nav mjuka ekrar o styv fälg suger

läste nånstans i samband med relesen av ar där nån testpilot monterat styvare ekrar o fått något mindre flex men med ökad mängd ekerbrott som bieffekt

d_anders

Aktiv medlem
Kollade videon nu. Han verkar ju ha samma problem med hjulen, ja. Stör det dig mycket så sälj hjulen och köp något annat. Drygt att reta sig på cykeln.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Ändra din cykelstil om hjulen flexar.
Alla hjul går att flexa. Det är bara att ta i.
Det har inget egensyfte. Bara energikrävande.

Manurhin2

Aktiv medlem
De fungerar kanske precis som tänkt?
Men kanske inte som TS tänkt. Det var väl specat vad det var för hjul?
Om jag hade köpt en Aeroad och den levererats med mjukostkolhjul så hade jag reklamerat åtminstone hjulen.
Den marknadsförs som en modern proffscykel, att leverera en del av produkten med "defekter" hade inte varit till belåtenhet.
Kolfiberhjul har jag för att dom är styva, aero och lätta(och snygga).
Om Canyon tänkt att deras flaggskepp ska orma sig fram på vägen så får jag ompröva mina åsikter om dom(men det tror jag inte ska behövas).
Är helt nöjd med dom 2 Canyon jag har men detta hade jag definitivt tagit diskussion om.

M

NickPick

Aktiv medlem
Om jag hade köpt en Aeroad och den levererats med mjukostkolhjul så hade jag reklamerat åtminstone hjulen.
Den marknadsförs som en modern proffscykel, att leverera en del av produkten med "defekter" hade inte varit till belåtenhet.
Kolfiberhjul har jag för att dom är styva, aero och lätta(och snygga).
Om Canyon tänkt att deras flaggskepp ska orma sig fram på vägen så får jag ompröva mina åsikter om dom(men det tror jag inte ska behövas).
Är helt nöjd med dom 2 Canyon jag har men detta hade jag definitivt tagit diskussion om.

M
Jag håller med dig, och hambini skulle ha skickat tillbaks hela ramen om det ska vara en "modern proffscykel" ;)
Flexande hjul på den nivån är konstigt.

ejma

Aktiv medlem
Tyska tidningen Roadbike brukar mäta flex på hjul vilket ger en fingervisning om hjulens egenskaper. I 12/2019 testades bla Reynolds Aero 46 DB och hade sämst (77) siffror och Shimano C40 bäst (105) styvhet vid tryck på fälg i sidled (Seitensteifigeit). Kan nämnas att Campagnolo Bora 45 hade 85.
V/h = fram/bak.
Hjulen fick dock ett bra sammantaget betyg.
1586337741330.png

mickescott

Aktiv medlem
Hade ett par Zipp 404 firecrest tub för ett par år sen dom var flexiga och jag är inte så stark
Har sedan dess även avverkat noname hjul från landet i öst som var mycket stabilare men kanske inte lika hala genom luften utan golfbollsyta
Vet inte riktig vart jag vill komma med detta inlägg men "du får vad du betalar för" verkar inte alltid vara tillämpligt vid köp av cykelhjul

Trengil

Medlem
Även som obotlig pessimist känner man sig ju lite putt och besviken. Punga ut nära 30k för en cykel i tro att komponenterna (åtminstone de köpta) ska vara okej. Hjulen är bara "defekta", inte defekta. Kommer inte ha något att hämta här i form av reklamering, jag har antagligen inte gjort mitt jobb som kund. Bara att böja sig framåt och bita i kudden.

Jäkligt deppigt när man inte sitter på finansiering för nya komponenter.

Bengt-re

Aktiv medlem
Även som obotlig pessimist känner man sig ju lite putt och besviken. Punga ut nära 30k för en cykel i tro att komponenterna (åtminstone de köpta) ska vara okej. Hjulen är bara "defekta", inte defekta. Kommer inte ha något att hämta här i form av reklamering, jag har antagligen inte gjort mitt jobb som kund. Bara att böja sig framåt och bita i kudden.

Jäkligt deppigt när man inte sitter på finansiering för nya komponenter.
Jävligt surt. Justera bromsarna så vitt det går med bibehållen broms och försök hitta metoder att cykla som inte bryter så hårt i hjulen?

ejma

Aktiv medlem
Är det bara att accepterar att det är såhär med plasthjul och fälla upp bromsarna eller finns det något mer att prova?
Det är troligtvis inte plastfälgarnas fel, utan beror på ekrar (antal/styrka/flex) och navets flänsavstånd. Du kanske kan byta eller sälja hjulen mot ett par som bättre motsvarar dina förväntningar?

d_anders

Aktiv medlem
Lider med dig Trengil. Mitt svar var inte menat att vara syrligt. Men om du inte gillar hjulen så sälj dem när de fortfarande är i princip nya så får du nog råd att köpa andra som du gillar bättre.

Kurets

Medlem
Det här är väl den klassiska redogörelsen för vad som observeras: Slowtwitch

Kontentan är att om ekringen eller fälgen är styvast i viss mån avgör hur mycket det slår uppe vid bromsarna när man belastar hjulet nere vid marken (ex om man ståtrampar). Minimalistisk ekring och smalt mellan navflänsarna gör att ekringen blir svagare än en säkert överbyggd clincherfälg, som resulterar i att det verkar flexa mycket. Enda lösningen är att ekra om med grövre ekrar, ekerspänningen påverkar inte ekringens styvhet såvida inte ekrarna helt tappar spänning.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer