Hur mycket underhåll kräver en SID ?

Skogling

Aktiv medlem
Jag har hört både positivt och negativt om SID. Det negativa som sagts är att den kräver ordentlig service. Hur ofta då, någon som vet ?
Det andra är att den är lite flexig vilket inte är konstigt kanske med tanke på dess ringa vikt 1200-1300g.

Det positiva är ju att den är grymt lätt och att man hört att den dämpar väldigt fint fast slaglängden är ganska liten.
Är det någon som har kört med denna som är nöjd respektive någon missnöjd användare komma med lite synpunkter ?

Jag kör en MZ COMP ETA på nästan 2 kg. idag. Den funkar bra men är blytung...

//Skogling som är lite sugen på en SID nu när dom rasar i pris...

Hur mycket service en dämpare behöver är ju en svår fråga. men om du vill ha ut maxmalt av den så skulle jag serva den var tionde timme. det gäller alla dämpare och det brukar bara var de som är sponsrade av ett team som årkar/hinner/har råd.:)

Jag gillar inte alls min SID. Den är kortslagig, flexig och tråkig. Det enda positiva är att den är lätt. Därför funkar det ok till plattare långlopp. Vad jag förstår så har du själv skrivit någonstans att du gillar snabba långlopp och då kanske det skulle funka för dig. Som du själv skriver så verkar den kräva service ofta, min har börjat att läcka nu. Jag köpte gaffeln begagnad förra året så jag vet inte vilken historia den har men den tidigare ägaren gav ett seriöst och juste intryck. Han sa att gaffeln var genomgången vilket jag naturligtvis tog med en nypa salt. Man ska egentligen inte köpa gafflar begagnat men den hade kostat många pengar innan och jag fick den relativt billigt.

Summering: Man står inte och darrar av upphetsning över gaffelns uppsugningsförmåga och mjukhet (detta sagt efte otaliga justeringar av positiv negativ fjädring och returdämpning) men slipper släpa en massa kilon med sig. Kör man med skivbroms slipper man vara så medveten om gaffelns flexighet som vid v-bromskörning. Då är det ju dessvärre tyngre igen..

Körde jag mer i stökig terräng skulle jag helt klart välja en Marzocchi med minst 105 mm fjädringsväg. Men jag gillar när det går snabbt och tänker använda gaffeln till långlopp m.m.

Här är gaffeln från 02. Klibborna är felmonterade som synes:
fardigt.jpg

Ok, nu ser jag att en del tycker man ska serva sin gaffel var tionde timme(!). Utan att ha kollat har RS förmodligen skrivit det i manualen för att hålla den egna ryggen fri. Skulle man sätta igång och serva gaffeln så ofta så skulle man inte ha tid att jobba, äta, sova och cykla, menar jag.

Johan S Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, nu ser jag att en del tycker man ska serva sin
> gaffel var tionde timme(!). Utan att ha kollat har
> RS förmodligen skrivit det i manualen för att
> hålla den egna ryggen fri. Skulle man sätta igång
> och serva gaffeln så ofta så skulle man inte ha
> tid att jobba, äta, sova och cykla, menar jag.
>
> /Johan
>

Det kommer inte från någon manual. Och ja, allt är relativt. Vill man bara serva sin gaffel tillräckligt många ggr för att den inte skal läcka så kan du troligen vänta bra mycket längre. Men tillhör du eliten och vill att din gaffel skall prestera absolut bäst i alla lägen, på alla banor osv. då får man ta och öppna den lite tidigare. Tiden jag tog nämnde finner man nog ofta i många motorsporter typ cross, enduro, snöskoter mm. Men nog tror jag att eliten i mtb har nyservade gafflar till varje start(troligen inte svenska eliten då de inte sitter på så feta kontrakt).

Så frågan är ju vad man vill ha ut av sin gaffel:), min nuvarande gaffel har jag bara som en myskompis så den får gå tills den läcker. När jag tävlade så var det betydligt oftare.

Malina Skrev:
> Ville Skrev:
> > min nuvarande gaffel har jag bara som en
> > myskompis
>
> Vad mysigt det låter :-)
>
>

Ja, visst gör det, en riktig vinnare!! =)

Ok, nu har jag letat efter renoveringsreportage för framgafflar här i "läsvärt". Jag hittar inget av värde för mig. Det enda man hittar är hänvisningar till engelska manualer. Jag begriper inte mycket av de engelska facktermerna där (blir faktiskt bara irriterad över hur lite jag begriper av dem) och undrar om någon vänlig och pedagogisk själ kan göra ett litet bildreportage steg för steg hur man renoverar sin framdämpare (byter packningar och olja m.m.) i stil med Leos hjulbyggarskola t.ex.

Mitt förslag nr 1 är att någon gör ett reportage om Marzocchirenovering och någon annan om RS SIDrenovering, med mängder av bilder naturligtvis.

Förslag nr 2 är: Om det är många som har gafflar av samma typ och inte vill kosta på sig en förmögenhet på specialverktyg kan man ju gå ihop de som bor i samma kommun och köpa in det tillsammans, kanske. Så kan man ju ha en mekhelg då man träffas och fixar sina gafflar ihop.

Sammanfattningsvis så skulle detta kunna bidra till att folk börjar renovera sina gafflar lite oftare och får på så sätt både mer välfungerande gafflar och billigare cyklistliv, överhuvud taget. Och så får man ju chans att träffa likasinnade att utbyta tankar och erfarenheter med, förstås.

Tack för alla svar! Jag tror att detta kommer att bli en grymt lång tråd...

Om jag skulle behöva serva min gaffel var 10:e timme och var tvungen till detta så skulle jag nog lägga ner mtb... = ) Och det som beskrevs om flexighet och svag dämpning är väl det som jag hört, av dom negativa aspekterna menar jag.
Vad jag förstår så är FOX och Skareb-dämparna bättre även fast dom är lite tyngre.(Ett par hundra gram.)
En Skareb elit kanske är ett bättra val än en SID. Grejen med SID'en är ju att den är lätt. Men man vill ju inte bara köpa en gaffel för att den är lätt utan man vill ju gärna att den tjänar sitt syfte.

Ser med spänning fram emot hur tråden utvecklas och vad för tips som kan tänkas uppkomma !

//Skogling...

Service:

Jag har kört min Sid SL 2001? i snart ett halvår nu och det som jag behövt göra i serviceväg är att efter varje tur torka rent den på utsidan och självklart smörja den. Jag var tvungen att lägga i luft en gång. Så snart som möjligt ska jag nog ta och plocka isär den och göra oljebyte mm. Min spontana servicereaktion är att den inte behöver mer service än en RS Judy som jag också har.

Funktion:

Jag brukar försöka komma ut så mycket som möjligt och det blir åtminstone några gånger i veckan som den får stryck på långpassen. Dessutom dagligen till Universitetet (bara några kilometer). Den är väldigt följsam jämfört med mina tidigare gafflar (RS Judy 96 och RS Judy 2002) och returen är bra. Har inte märkt att den flexar. Den gör det jobb jag kräver av den dvs. lättare terräng, små hopp och tyvärr mycket asfalt. Lock out är guld värt! Viktigt att ta i beaktning är dock att jag väger bara 65 kg.

Slutsats:

Gaffeln får helt klart godkänt beträffande funktion och service enligt mig. Det är ingen gaffel man hoppar med, utan det är ren XC som den är till för. Den kanske är lite tråkig pågrund av sitt begränsade användningsområde. Min nästa gaffel blir nog en Fox F100 X Terralogic, eftersom den verkar vara lite mera gaffel. Jag har aldrig testat någon Fox, men dom låter läckra och 100 mm är roligare än 80mm =).

skulle säga att om man inte köra i väldigt svåra förhållande så brukar det räcka med 1-3 servicar per år. allt beroende på i vilken väderlek gaffeln används i.

har man råd så finns det många fina gafflar.
dessa är de jag skulle välja mellan om jag vill ha en bra och lätt gaffel(för XC):

rockshox sid
marcozzhi Marathon Race (även SL är bra men väger lite mer)
Manitou scareb platinum eller den näst värsta.

Det är "ganska" stor skillnad på var 10: e timme och 1-3 gånger/år ! Undrar hur man räknar ut snittet på det...?
Att väga 65 och en SID till och från universitetet funkar nog, speciellt om man servar den var 10:e timme ! Den gaffeln skulle jag köpa lätt begagnad ! LOL!

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Anta att det går 8760 timmar på ett år. Då blir medelservice längden.

8760 + 10 + 4380 + 2920 = 16070

1670/4 = 4017.5h eller var 168:e dag.

Edit: 2 gånger per år, 21 gånger per decennium, 217 gånger per århundrade, 2172 gånger per millenium, 1.8*10^10 (18000000000) gånger under jordens livstid...

Senast redigerad av en moderator:
hmm, om jag skulle serva min gaffel var 10:e timme skulle den nog pajja bra mycket fortare än om jag inte servade den alls, just pga all "service". Det låter ju toköverdrivet nästan.. kanske inte för eliten då..

Ursäkta om jag ställer frågan här; men jag skulle gärna vilja veta lite mer om marzocchi Marathon gafflarna (framförallt SL), hur de funkar jämfört med SID och andra gafflar, framförallt prestanda..

/Mattias

Skogling Skrev:

> Är det någon som har kört med denna som är nöjd
> respektive någon missnöjd användare komma med lite
> synpunkter ?

Hade ett par år en SID 100, skön gaffel, dämpade fint och trots att den aldrig servades (utöver rengöring) så hade jag aldrig några bekymmer med den, upplevde den dock som en aning flexig i stökig terräng.

SID är sannolikt den bästa tävlingsgaffeln, en gaffel för den som tävlar regelbundet, och det kan vara bekymmer med dem, känner folk som fått vara utan gaffel periodvis medan Rockshock försökt få gaffeln att funka som den ska.

Om man däremot inte tävlar varje helg och har fokus på tekniska stigar är både Marzocchi och Fox bättre val.

Att slaglängden är kort är inte nödvändigtvis en nackdel. Sambandet, ju längre slaglängd desto bättre gaffel, är minst sagt tveksamt för normal åkning. Kvantitet förväxlas lätt med kvalitet i diskussionen. Det centrala är att gaffeln suger upp och har en väl avstämd returdämpning.

Per

kom på en sak, manitou (i alla fall scareb) ska flexa rätt fra den med.

så vill du ha styvt är det nog 3 märken som jag kan rekomendera:
Magura
Marzocchi
Fox

Skogling Skrev:
> Det är "ganska" stor skillnad på var 10: e timme
> och 1-3 gånger/år ! Undrar hur man räknar ut
> snittet på det...?
> Att väga 65 och en SID till och från universitetet
> funkar nog, speciellt om man servar den var 10:e
> timme ! Den gaffeln skulle jag köpa lätt begagnad
> ! LOL!
>
> //Skogling
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2004-11-21
> 12:41 av Skogling.

var tioende timme är ju det optimala, men kör man inte i väldigt svåra förhållanden eller kör väldigt hårt så är det ju inte nödvändigt. men tycker amn att man har tid o råd är det ju det bästa. så äre ju me allt. bästa vore ju att serva allt på hojjen efter varje pass, men vem orkar o hinner med det? hehe

Jag vill försvara mig lite! Det är sant att jag väger 65 kg, och att den går nästan varje dag till universitetet. Men så är jag ute i skogen tidsmässigt ca 10-15 h/vecka och landsväg ca 4-6h/vecka vilket ger träningstid ca 14-21h/vecka! Service räknar jag att göra två gånger/år.

Jag har en rs world cup som jag har hojat drygt 300 mil med. Blandad teräng från åre-skutan till 08:an. Har aldrig servat den men däremot reglerat luftmängden ibland. Den har alltid funkat klockrent. Jag har lite funderingar på att serva den nu under vintern. Hittade för övrigt en service manual på RS hemsida.
/Johan

bigmollo Skrev:
> Har aldrig servat den men däremot reglerat
> luftmängden ibland.

Det gjorde jag också med min det hör till självklarherna. Får väl säga att min väldigt långt kanske 5-600 mil utan service, och skälet till att jag bytte ut den var att vi skulle ut o resa med ramen och då ville vi inte ha luftgafflar. Bytte den mot en Marathon, coil and oil, och det har jag aldrig ångrat.

Per

bigmollo Skrev:
> Skogling. Köp en SID. Tuffa Hässelby killar kör
> med RS. ;-)
> /Johan

Ok, jag åker och köper en nu. :o)

//Skogling som bara skojar...

>Mitt förslag nr 1 är att någon gör ett reportage om Marzocchirenovering och någon annan om RS SIDrenovering,
>med mängder av bilder naturligtvis.

Du får nog vänta länge på ett reportage om Marzocchirenovering, har inte gjort annat än bytt olja på min Marzocchi -03:a och den är inte i behov av service än... ;-)

/Leo

skogling. jag har haft 3 sidgafflar. två har jag inte behövt serva alls men den tredje hade packningar som läckte, så jag rev ner den efter varje gång innan varje tävling, samt varje pass där den blivit blöt. det tar ungefär 3 minuter att göra det. jag hade reklamerat den till hallmans men var tvungen att vänta 6 månader på att få reservdelar!!! så jag fick köra med den som den var.

låssa bultarna längst ner, dra ut gaffelbenen och torka rent packningarna. motera ihopp. klart.

vill du ha funktion och livslängd så välj Fox, Marzocchi eller magura.

vill du ha en lätt, väl fungerande gaffel som du inte använder året om i alla väder så köp en Sid.

alla åsikter om gamla sid-gafflar kan du mer eller mindre bortse ifrån. sid-gafflarna har förändrats mycket genom åren till det bättre.

Drifter Skrev:

> Det är ingen gaffel man hoppar med

Hehe , om jag inte sett helt fel så kör Lars Tribus i Chain Reaction filmerna med en SID som dirt och street-gaffel =).

Om man inte jagar gram är väl annars Marzocchi Marathon eller Fox gafflarna ett alternativ??

Leo Skrev:

> Du får nog vänta länge på ett reportage om
> Marzocchirenovering, har inte gjort annat än bytt
> olja på min Marzocchi -03:a och den är inte i
> behov av service än... ;-)

Ok, men det verkar inte som om någon tänt till på idén att fota när man gör oljebytet, ännu..

Har kört på en SID SL 2002 i två år nu hyfsat frekvent. Nu är det dags för service, lock-outen har upphört att vara med, kanske är ett enkelt fel att fixa.
Vad jag har förstått så är den svår att göra service på själv, stämmer det? Frågade på cykelcity och dom ville ha mellan 1200-1500SEK för en genomgång och det känns dyrt. Finns det någon annan verkstad i göteborg som kan fixa det billigare tro.

I övrigt är jag väldigt nöjd med funktionen. Den väger under 1300 gram vilket känns OK. Slaglängden är tillräcklig även för väldigt stökig terräng. Justermöjligheterna bra, har mest trixat med att få in en schyst retur. Enda servicen hittills har varit att kolla luften (å fylla på det som pysser ur vid pump påskruvning) och torka gaffelbenen.

Wilier Skrev:

> Vad jag har förstått så är den svår att göra
> service på själv, stämmer det?

Ja, dessutom är det, om jag förstått saken rätt, en låg grad av standardisering av komponenter i den meningen att de har få komponenter gemensamma med andra andra årsmodeller och andra rockshockgafflar, i varje fall var det så tidigare, medan däremot Marzocchi har ganska många gemensamma komponenter för flera serier komponenter.

Gör vissa saker själv på mina Marzocchigafflar, har t ex bytt fjärdar och olja, men när det var dags att byta bussningar och dämparhylsa sände jag den till CRC, som dock tog mindre för hela jobbet än det pris du fått av Cykelcity.

Ska i ärlighetens namn tillägga att standardiseringen inte gäller alla komponenter, har sedan i somras försökt få fatt på en "dustcap" till en luft Marathon och än har det inte lyckats trots att CRC verkligen varit hjälpsamma.

Per

Har själv 2st "Siddar" och är för övrigt helt nöjd med dom,,nåväl har för mig att RS rekomenderar 5W i viskositet,,testa 10w eller 15w har provat 20W men det blev inte så bra så jag själv kör 10w i min gammla och 15w i sl;n som har "climb it" kontroll.

Tick o tack !

Service var det ju,,jo läs MICKE S och DRIFTER deras åsikter är klockrena. Torka av gaffelbena varje gång och kanske lite Teflonspray det har inte mina mått dåligt av,,olje byte varje år.

Tick o tack !

Tillbaka
Topp