Hur ofta ladda Shimano Di2? Indikering inför batterislut? Plötslig batteritorsk?

Putteman

Aktiv medlem
Hur ofta ladda Shimano Di2? Indikering inför batterislut? Plötslig batteritorsk?
Jag har skaffat mig en Bianchi med Shimano Ultegra Di2 från 2020. Fick den i december så har inte rullat många mil ännu, och har aldrig laddat batteriet till Di2.

Jag cyklade med den i fredags morse drygt 6 mil, och då fungerade allt perfekt, både fram och bakväxel.

Idag på morgonen, alltså två dagar senare, så skulle jag ut igen. Och växlarna var helt döda, inte ett liv. Trist när man står klädd för kallt väder och redo för att cykla såklart, men så var det. Jag lade på laddning då, och det lös på laddaren en röd diod. Ett par timmar senare hade dioden slocknat och växlarna fungerade igen.

Nu till lite frågor. Ska inte Di2 systemet "varna" genom att typ blinka eller nåt sånt? Eller genom att typ framväxeln slutar fungera? Nu är jag iofs inte säker på att jag använde framväxeln i fredags.

Hursom, hur ofta brukar ni ladda? Är det rimligt att det funkade fint på fredagen för mig och sen stendött på söndagen? Och hur kollar man enklast ifall det är ok med ström i batteriet? Jag har nån enhet som sitter i styränden på boxen där man laddar och det finns någon knapp där.

Tack

Ca 200-250 mil lär vara vanligt utan wifi-modul. Med wifi modul kan batteristatus avläsas på cykeldator eller mobiltelefon, men kommunikationen drar lite mer kraft.
Kontrollera att grejerna har de senaste sw-uppdateringarna.

Det finns några knappar och lampor på kontrollenheten. Utan manual glöms lätt bort vilka knappar och hur länge de skall hållas intryckta för olika funktioner. Inte helt enkelt att minnas vad de olika lampblinkningarna betyder.

Jag laddar varannan månad på ett ungefär. Man skulle hålla in knappen ett par sekunder så skulle den svara med olika blinkningar etc, men givetvis har jag glömt. En gång for jag av vägen och då slutade systemet fungera, men det visade sig vara att kabeln lossnade från batteriet när cykeln landade. Batteriet känns väldigt tilltaget i kapacitet annars, möjligen kunde Shimano ha klarat sig med ett mindre och lättare batteri.

Om både fram och bakväxel funkade fint förra turen men ingen av dem 2 dagar senare har du antingen glapp i kontakterna eller något som dragit ström under tiden cykeln stått still. Vid lågt batteri efter "normal" användning kommer nämligen framväxeln först stoppas av systemet men bakväxeln fortsatt kunna användas.

https://www.bikeradar.com/advice/workshop/shimano-di2-setup/
When the charge does get very low, your front mech will stop shifting first, leaving you with the rear derailleur only to get you home. It means that you won’t be left totally in the lurch by a low battery.

Som tidigare skrivits kan man se batterinivå på kopplingsboxen genom att hålla inne en av växelknapparna en liten stund. Kan vara bra att göra efter varje tur.

Jag har batterinivån inlagd i min Garmin, så kan man enkelt se när man parkerar cykeln. Det man får vara försiktig med är att inte parkera den så något rör vid knapparna eller växlarna, då kan de ligga och dra.

Jag hade barn hemma som gillade att trycka på knappar och höra växlarna kämpa. Antar sånt (ngt som råkar trycka in knapparna) kan dra ur systemet ganska fort med lite otur.

Jag har batterinivån inlagd i min Garmin, så kan man enkelt se när man parkerar cykeln. Det man får vara försiktig med är att inte parkera den så något rör vid knapparna eller växlarna, då kan de ligga och dra.
Och för att det ska hungera krävs en sån här inkopplad någonstans på systemet:
Om du redan har en sån? Det kan du verifiera genom att koppla Di2 på datorn via kontakten på styränden och se efter med programmet "E-TUBE PROJECT", https://bike.shimano.com/en-EU/e-tube/project.html

Tillbaka
Topp