Hur ofta luftar ni era bromsar?

rularn

Aktiv medlem
Ja, hur ofta luftar ni era bromsar?

På min gamla MTB sitter det hayes stroker ryde och dem har jag bara luftat en gång på 5 år, efter att jag råkat skruva på fel skruv och släppt ut olja.

På min nya MTB sitter det Formula C1 och nu börjar dem ta väldigt långt ner, kan det vara ett tecken på att dem behöver luftas, redan? Den var ny sedan i våras.

Och luftar ni själva eller lämnar ni in till er LBS?

Sedan jag gick till Shimano så har jag haft en uppsättning SLX, XT och XTR på olika cyklar.
Aldrig någonsin luftade.

Jag luftar nog mina Shimanobromsar var annan månad om inte oftare. Men då toppar jag bara upp det och proceduren är ett tvåminutersjobb. Jag har bara gjort en total luftning med byte av oljan när jag har gjort något stort, som att byta ut ett bromshandtag eller ett ok.

Har juicy 3 som jag inte gjort annat än att byta bromsbelägg på, vilket sker ca 1 ggr per år. Jag köpte cykeln 2007 och har pendlat nästan dagligen året runt i göteborg på den. Har också funderat på om det är värt att underhålla dem lite men eftersom de har fungerat så bra i 8år utan underhåll så känns det som att man kan köra till de är helt slut och sen köpa helt nytt bromssystem. Sist jag bytte beläggen hade oken börjar kärva så det behövdes rätt mycket kraft för att pressa tillbaks dem, nästa gång byter jag hela systemet. Vet inte om jag har haft tur eller om det är normalt att det funkar så länge.

Har också shimano m775 xt köpta till skogscykeln 2009 som också fungerat bra men den cykeln har jag tagit bättre hand om så det är inte lika imponerande.

Är väldigt imponerad av hur bra skivbromsarna fungerat och hur hållbara det varit. Förut då man hade v-bromsar fick man byta belägg rätt ofta samt justera anläggningen mot fälgen, sen slipa man också ner fälgen vilket ledde till att man fick byta fälg dessutom.

Mina Avid Juicy (2 par) har jag haft sen 06 och 07, luftas var annat år som mest. Jag har haft sjukt tur med mina alt gjort rätt vid luftning.

På DHn sitter det Hope V2, luftas en gång om året.

Har också ett par Formula C1, och har på ett år blivit tvungen att lufta en gång på vardera. Bak för några månader sen och nu fram förra helgen.

Det som är märkligt var hur snabbt dom blev dåliga, från ok till kasst över natten bara.

Är för övrigt rätt missnöjd med bromskraften i de här bromsarna också

mikka528 skrev:
-------------------------------------------------------
> Har också ett par Formula C1, och har på ett år
> blivit tvungen att lufta en gång på vardera. Bak
> för några månader sen och nu fram förra
> helgen.
>
> Det som är märkligt var hur snabbt dom blev
> dåliga, från ok till kasst över natten bara.
>
> Är för övrigt rätt missnöjd med bromskraften
> i de här bromsarna också

Mina biter bra tycker jag.
Luftade du själv? Var det svårt? Vilket kit använde du isf?
Byter du oljan samtidigt?

rularn skrev:
> Ja, hur ofta luftar ni era bromsar?
>
> Och luftar ni själva eller lämnar ni in till er
> LBS?

brukar lufta mina bromsar när jag byter eller kortar slang. Annars aldrig så aldrig innan jag byter cykel för de ;)

Brukar lufta själv hos min lbs (jobbar hos Stockholms bästa lbs)

Formula C1 just är ju ingen jättebra broms och lite fipplig. T o m värre än Magura tycker jag.

Luthman Photography skrev:
> När det behövs. Vilket än så länge har varit
> aldrig. Gissa märket.

Jag gör en kvalificerad gissning och säger +1. Utom när jag klantade mig vid slangkapning.

Rattnalle skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När det behövs. Vilket än så länge har
> varit
> > aldrig. Gissa märket.
>
> Jag gör en kvalificerad gissning och säger +1.
> Utom när jag klantade mig vid slangkapning.

Jag har heller aldrig behövt lufta mina bromsar, förutom när jag hade kraschat sönder en slang, gissa märket :p

(tycker iofs att det är ganska snabbt gjort när det behövs)

Det är ett slutet system, förutsatt att inget är trasigt eller luft har kommit in någon annan väg behöver man inte lufta. Aldrig luftat en Shimanobroms annat än vid byte av reglage efter att ha kraschat.

Andra bromsar har behövt luftas men då alltid för att något läckt/gått sönder.

Jofa du kan väl inte säga att du luftar bromsen om du fyller på resrvoaren? Och varför gör du det stup i kvarten? Verkar helt maniskt? Tömmer du ut också innan du byter belägg?
Blir ju inte så bra om man fyller på hela tiden och sen ska trycka tillbaka kolvarna för beläggbyte.

Hade jag kört långa downhillåk / stora bergetcykling kanske man hade brytt sig mer om att lufta då det faktiskt finns en risk att man kan överhettar men för stigcykling knappast.

Mina formula the one behövde bytas olja på minst en gång per säsong, den vart märkbart sämre vid långa åk och varma bromsar.

Igino Cazzola skrev:
> cerro skrev:
> -----
> > ...jobbar hos Stockholms bästa lbs...
>
> Som är?

Specialized Concept Store

glitch skrev:
> Jofa du kan väl inte säga att du luftar bromsen
> om du fyller på resrvoaren? Och varför gör du
> det stup i kvarten? Verkar helt maniskt? Tömmer
> du ut också innan du byter belägg?
> Blir ju inte så bra om man fyller på hela tiden
> och sen ska trycka tillbaka kolvarna för
> beläggbyte.

Det är väl helt en fråga om hur man vill att bromsen ska kännas? Det är extremt sällan jag byter belägg, men jag tror nog att jag har fått ta ut olja och lufta om när jag har gjort det. Min gissning är att systemet nu är typ så tätt som det blir, men att det alltid finns någon lite luftbubbla kvar någonstans i systemet och när den sätter sig i handtaget känner man det direkt. Även om bromsen fortfarande funkar så tycker jag det är värt att ta bort. Det är verkligen sjukt enkelt med shimanobromsar.

jofahjalm skrev:
> glitch skrev:
> -----
> > Jofa du kan väl inte säga att du luftar
> bromsen
> > om du fyller på resrvoaren? Och varför gör
> du
> > det stup i kvarten? Verkar helt maniskt?
> Tömmer
> > du ut också innan du byter belägg?
> > Blir ju inte så bra om man fyller på hela
> tiden
> > och sen ska trycka tillbaka kolvarna för
> > beläggbyte.
>
> Det är väl helt en fråga om hur man vill att
> bromsen ska kännas? Det är extremt sällan jag
> byter belägg, men jag tror nog att jag har fått
> ta ut olja och lufta om när jag har gjort det.
> Min gissning är att systemet nu är typ så tätt
> som det blir, men att det alltid finns någon lite
> luftbubbla kvar någonstans i systemet och när
> den sätter sig i handtaget känner man det
> direkt. Även om bromsen fortfarande funkar så
> tycker jag det är värt att ta bort. Det är
> verkligen sjukt enkelt med shimanobromsar.

Fast poängen är ju att om bromsen är luftad så ska inte känslan ändras om allt är tätt . Om du inte överhettar och vätskan tappar sina egenskaper. Systemet är ju självjusterande. Ändras känslan dramatiskt en gång i månaden har man luft i systemet, händer så känsliga att de borde doneras till vetenskapen eller känner efter för mycket. Alternativt gillar man att skapa sig jobb ;)

Jag hade formula c på min Epic fram tills igår.
Har haft problem med bakbromsen mer eller mindre sen jag köpte cykeln i somras.
Så fort jag fått bromsen luftad så har den funkat bra i max 2 veckor, sen har den blivit seg och man får pumpbromsa för att den ska betta ordentligt. Nu tröttnade jag på detta och köpte istället shimanos XT bromsar som jag monterade igår, riktigt enkla att lufta och de bettar betydligt mycket bättre. Tog väl totalt en timme att byta bromsarna och kapa till slangarna i rätt längd samt lufta.

Googlar man just på formula c bromsarna så är det väldigt många som är missnöjda...

Eftersom ingen sagt det än..

Det kan vara vettigt att skilja på bromsar med olja och med bromsvätska i. Oljan åldras inte eller påverkas av användningen i någon omfattning som är relevant på en cykel. Den suger inte heller åt sig vatten. Bromsvätska däremot suger åt sig vatten och ändrar därför egenskaper. Den kan behöva bytas med något års intervall beroende på hur tätt systemet är.

Aldrig. Mina bromsar är för nuvarande ett par Formula Oro K18 från 2007 och ett par ett år gamla Hope Race Evo X2. Ingen av de har luftats, även när jag kortat slangarna. Tidigare par har sålts innan de behövde luftas.

Shimano (ett par XTR 970-serien) har jag aldrig haft problem med. Inte heller Avid Juicy 3/5 (två par). Packningarna till reservoaren i mina gamla Formula B4 torkade efter 10 år, men efter byte av dessa för två år sedan fungerar de än så länge bra.

Däremot mina Elixir CR, Elixir 5, XX och Code R har strulat. De första två läcker in luft, tydligen en brist i konstruktionen. De andra två paren är lite nyare och har inte läckt än, däremot blir de extremt svanmpiga när beläggen är ungefär 50% slitna. Ungefär som mängden bromsvätska i reservoaren inte räcker till för att kompensera för slitaget.

ostkaka skrev:
Ungefär som mängden
> bromsvätska i reservoaren inte räcker till för
> att kompensera för slitaget.

Det här tror jag faktiskt är ett rätt stort problem, med bland annat Formula och Sram. Mn snolar lite på reservoirstorleken för att spara vikt kanske?

Jag har märkt samma tendenser på mina Shimano xt, man kan inte bromsa beläggen metallrena utan att det blir lite knasig känsla i reglaget.

marran skrev:
> Det här tror jag faktiskt är ett rätt stort problem, med bland annat Formula och Sram. Mn
> snolar lite på reservoirstorleken för att spara vikt kanske?

Kanske. Standardlösningen man hittar på Internetts verkar vara att inte använda den luftningsdistans för kolvarna som Avid skickar med, utan en som är några mm tunnare för att på så sätt överfylla mängden bromsvätska. Eller uppgradera till Avids nya DB-bromsar vilka inte verkar lida av problemet. Sägs det åtminstone. Men skall jag vara ärlig har jag tröttnat på att kasta bort pengar på dåliga Avid-grejor.

ostkaka skrev:
> Kanske. Standardlösningen man hittar på
> Internetts verkar vara att inte använda den
> luftningsdistans för kolvarna som Avid skickar
> med, utan en som är några mm tunnare för att
> på så sätt överfylla mängden bromsvätska.

Fast då riskerar man väl att överfylla systemet va? Dvs att om man gör det vid havsnivå och sen far upp 2000fhm så blir det lite för mycket och bromsreglagena pekar typ rakt fram.

För övrigt så minns jag back in the Days när Magura Marta hade för liten behållare och då kom en aftermarketkrage (såg ut som en pytteligen pallkrage) som man monterade under locket och på så sätt ökade reservorens volym så bromsen klarade höjd- och temperaturskillnader bättre.

(Drar filten över knäna och sätter gung på gungstolen igen).

Stalle

glitch skrev:

> Fast poängen är ju att om bromsen är luftad så
> ska inte känslan ändras om allt är tätt . Om
> du inte överhettar och vätskan tappar sina
> egenskaper. Systemet är ju självjusterande.
> Ändras känslan dramatiskt en gång i månaden
> har man luft i systemet, händer så känsliga att
> de borde doneras till vetenskapen eller känner
> efter för mycket. Alternativt gillar man att
> skapa sig jobb ;)

Men känslan ändras av extremt lite luft. När jag luftar handlar det om att vätskenivån är någon mm lägre när man öppnar skruven till reservoaren och att jag får ut max 10 små bubblor. Sedan ändras verkligen inte känslan dramatiskt, utan marginellt. Jag tror bara det är att jag är mer anal med hur bromsen ska kännas. Visst skulle det kunna vara någon form av mikroläkage från en dåligt kapad slang, men jag tycker det känns mer sannolikt att man helt enkelt inte får luftningen perfekt från början när det handlar om så extremt små volymer. Jag tror jag aldrig har lånat en cykel och tänkt "det här är en väl skött broms".

Ostkaka: Får man i nya belägg då? Det jag har varit med om är att man inte kan trycka tillbaka kolvarna hela vägen för att få i sina nya pålägg utan att släppa ut lite vätska, som man sen måste fylla på när påläggen är halvslitna.

Stalle: Man kan inte säga annat än att bromsar generellt är bättre nu än förr :) Jag minns när vi tryckte i kvitton och tuggummipapper i reservoiren på ett par Hope O2 mitt i en tredagarstur för att de inte skulle tappa trycket. Blött var det också. Och maten var nästan slut, vi levde på kladdiga snickerspapper och fingernaglar. Nä nu börjar snart Fråga Doktorn!

marran skrev:
> Ostkaka: Får man i nya belägg då? Det jag har varit med om är att man inte kan trycka tillbaka
> kolvarna hela vägen för att få i sina nya pålägg utan att släppa ut lite vätska, som man
> sen måste fylla på när påläggen är halvslitna.

Har inte provat att överfylla. Har tröttnat på att meka Avid, jag vill ju bara cykla. Istället byter jag bromsbeläggen när det börjar kännas svampigt, även fast det säkert är 50% kvar på beläggen. I och med att jag slutat köpa överprissatta Avid-belägg och istället köper billga från tredjepartstillverkare blir det ju inte så dyrt (men visst, resursslöseri).

När jag hade Avid Elixir 1:or var det också samma sak. Dom verkar inte ha någon form av reservoar alls. Imponerade dålig konstruktion.

marran skrev:
> Stalle: Man kan inte säga annat än att bromsar
> generellt är bättre nu än förr :)

Ja givetvis. Jag menade typ snarare att det var där det började jävlas med små reservoirer.

> Jag minns
> när vi tryckte i kvitton och tuggummipapper i
> reservoiren på ett par Hope O2 mitt i en
> tredagarstur för att de inte skulle tappa
> trycket. Blött var det också. Och maten var
> nästan slut, vi levde på kladdiga snickerspapper
> och fingernaglar. Nä nu börjar snart Fråga
> Doktorn!

Glöm inte köpa katrinplommon och ättika när du går å handlar.

Stalle

Rattnalle skrev:
> Eftersom ingen sagt det än..
>
> Det kan vara vettigt att skilja på bromsar med
> olja och med bromsvätska i. Oljan åldras inte
> eller påverkas av användningen i någon
> omfattning som är relevant på en cykel. Den
> suger inte heller åt sig vatten. Bromsvätska
> däremot suger åt sig vatten och ändrar därför
> egenskaper. Den kan behöva bytas med något års
> intervall beroende på hur tätt systemet är.

Glykolbaserad bromsvätska är ju hygroskopisk av en anledning. I alla system letar sig fukt in, om vattnet sprids ut så påverkar det inte kokpunkten så mycket. En ansamling rent vatten nere i oket däremot är ju inte så kul, det kan nog bli ganska spännande halvvägs nerför alpen när det börjar koka i ditt ok.

Så att byta då och då bör man nog göra oavsett man har glykol eller oljebaserad bromsvätska.

jofahjalm skrev:
> När jag hade Avid Elixir 1:or var det också
> samma sak. Dom verkar inte ha någon form av
> reservoar alls. Imponerade dålig konstruktion.

Alla nyare Elixir har reservoaren bakom kolven, det är därför de är så "tjocka" jämfört med Shimano.

Igino Cazzola skrev:
> När man läser den här tråden; 'blir man inte
> ett dugg sugen på att byta till skivbromsar.

Jmf med canti och v-bromsar så är skivbromsar mer eller mindre underhållsfria

Igino Cazzola skrev:
> När man läser den här tråden; 'blir man inte
> ett dugg sugen på att byta till skivbromsar.

Mek-behovet på v-bromsarna är anledningen till varför jag byggde en ny pendlare med skivbromsar.

Jag skulle vilja påstå att om luftning behöver göras oftare än vart fjärde år så är det något fel.

Senast ändrad:
jensclaudius skrev:
> Jag hade formula c på min Epic fram tills igår.
> Har haft problem med bakbromsen mer eller mindre
> sen jag köpte cykeln i somras.
> Så fort jag fått bromsen luftad så har den
> funkat bra i max 2 veckor, sen har den blivit seg
> och man får pumpbromsa för att den ska betta
> ordentligt. Nu tröttnade jag på detta och köpte
> istället shimanos XT bromsar som jag monterade
> igår, riktigt enkla att lufta och de bettar
> betydligt mycket bättre. Tog väl totalt en timme
> att byta bromsarna och kapa till slangarna i rätt
> längd samt lufta.
>
> Googlar man just på formula c bromsarna så är
> det väldigt många som är missnöjda...

Mina C1 på min Epic krånglar de med. Jag köpte cykeln i september och behövde lufta bakbromsen efter ungefär en månad, men väntade tills tremånadersservicen för att få frambromsen luftad. Nu en dryg månad efter servicen tar bromsarna lite sämre igen men det är uthärdligt.
Som jensclaudius skriver verkar många på internet sura på sina C1:or. I en del trådar jag hittade när jag började att tycka något var fel på bromsarna, stod det att många är missnöjda med sina Formula C1 och att en del butiker i utlandet har bytt ut C1:orna i butiken innan försäljning eller låtit kunder byta gratis efter att de klagat.

Kung Stalle skrev:
> Fast då riskerar man väl att överfylla systemet
> va? Dvs att om man gör det vid havsnivå och sen
> far upp 2000fhm så blir det lite för mycket och
> bromsreglagena pekar typ rakt fram.

Det där är nog en myt, oljan är stum och komprimeras inte vid olika tryck, möjligtvis något vid höjd temperatur.
Har man däremot en massa luft i systemet så kanske det fenomenet kan uppstå?

knaper skrev:
> jensclaudius skrev:
> -----
> > Jag hade formula c på min Epic fram tills
> igår.
> > Har haft problem med bakbromsen mer eller
> mindre
> > sen jag köpte cykeln i somras.
> > Så fort jag fått bromsen luftad så har den
> > funkat bra i max 2 veckor, sen har den blivit
> seg
> > och man får pumpbromsa för att den ska betta
> > ordentligt. Nu tröttnade jag på detta och
> köpte
> > istället shimanos XT bromsar som jag monterade
> > igår, riktigt enkla att lufta och de bettar
> > betydligt mycket bättre. Tog väl totalt en
> timme
> > att byta bromsarna och kapa till slangarna i
> rätt
> > längd samt lufta.
> >
> > Googlar man just på formula c bromsarna så
> är
> > det väldigt många som är missnöjda...
>
> Mina C1 på min Epic krånglar de med. Jag köpte
> cykeln i september och behövde lufta bakbromsen
> efter ungefär en månad, men väntade tills
> tremånadersservicen för att få frambromsen
> luftad. Nu en dryg månad efter servicen tar
> bromsarna lite sämre igen men det är
> uthärdligt.
> Som jensclaudius skriver verkar många på
> internet sura på sina C1:or. I en del trådar
> jag hittade när jag började att tycka något var
> fel på bromsarna, stod det att många är
> missnöjda med sina Formula C1 och att en del
> butiker i utlandet har bytt ut C1:orna i butiken
> innan försäljning eller låtit kunder byta
> gratis efter att de klagat.

Jag har faktiskt varit väldigt nöjd med mina C1:or. När jag mekade lite med bromsen igår så såg jag att det var kolven som inte riktigt ville gå tillbaka. Troligtvis berodde det på att bromsklossarna var HELT utslitna och att kolven liksom fastnade för långt mot skivan. Nu efter att jag satte på nya bromsklossar och tryckt tillbaka kolven i sitt rätta läge så verkar allt vara i sin ordning!

Putte.w skrev:
> Jag kände mig tvingad att lufta mina igår efter
> att jag läste denna tråden. Cykeln är ett år.

blev det bättre?

jofahjalm skrev:
> Men känslan ändras av extremt lite luft. När
> jag luftar handlar det om att vätskenivån är
> någon mm lägre när man öppnar skruven till
> reservoaren och att jag får ut max 10 små
> bubblor.

Det är inte så att det läcker luft från reservoaren till systemet genom att du förvarar/transporterar den liggande/hängande på ett lite olämpligt sätt?

Tillbaka
Topp