Hur ofta och hur långt cyklar ni?

Bine78

Ny medlem
Hallå där.

Skulle vara kul att veta hur många ggr i veckan ni cyklar och hur långt en normal cykeltur är för er.

Jag brukar under sommar höst cykla 4-5 mil ett par ggr i veckan. Då växlar jag mellan asfalt,grusvägar och härliga gamla traktorvägar i skog och på åkrar. Sen kan det tillkomma någon dag då det bara blir någon mil cykling. Men då brukar jag trampa på desto fortare för att få upp flåset.

Under våren blir det inte mycket jag cyklar. Har nämligen problem med pollenallergi och vintertid har jag inte testat cykla än.

Sommar innan vätternrundan
Per vecka
MTB 3-5 mil x 1
Landsväg 2 till 3 ggr i veckan vardagar 6-8 mil per pass helg 10-15 mil

Sommar efter vättern
MTB 3 -4 ggr veckan 3 - 5 mil helg längre

Höst
MTB 1-3 ggr veckan 1-4 mil

vinter
Spinning 1 till 3 ggr veckan allt från 45 minuters pass till 3 timmars pass.

Detta är ett ungefär då jag bara är vanlig motionär utan bibliska mål

Har ingen cykeldator på någon av mtb cyklarna förutom tävlingshojen som står och dammar. :-) Men i antal timmar blir det ungefär så här:

Sommar: 10-20 timmar i veckan, 3-5ggr i veckan, varav ca 75% mtb och 25% racer - ibland 50/50.
Vinter: 10 timmar i veckan, 100% mtb i skogen(ok, + transport på asfalt till skogen ibland, men inte annars). Runt 3ggr i veckan.

Distanserna på mtb är oftast runt 2-3 mil på kvällsturerna, 4-8 mil på helgturerna. Med racern kör jag sällan kortare än 10mil, oftast runt 10-14mil per gång.

Cyklar året om, så snittet ligger på drygt 10 timmar i veckan om man slår ut det. 5-600 timmar om året.

/Leo

Jag försöker cykla så mycket som möjligt, oavsett säsong....det är ju så otroligt kul.En vanlig träningsvecka innehåller 5-6 träningsdagar.

Ang längden på passen så jag vill helst inte cykla under 2h per pass (undantaget pendling).
Jag kör mestadels hårda distanspass med inslag av tempointervaller (finns många tunga stigningar i Jönköping).

Tränar ur träningssynpunkt helst själv, kör lixom hårdare då. Ska jag cykla med kompisar så ska det vara personer som tränar för att bli trötta, inte bara för att ha kul.

Jag cyklar kanske 4-5 gånger i veckan men det varierar allt från ett par mil (träning) på en kvällstur till in till stan och tillbaks (kanske en 1-2 mil) med tillhörande vimmelkörning och kaffedrickande. Brukar inte ta det så allvarligt utan mest för att det är skönt att komma utanför lägenheten en gång om dagen. Ibland blir det bara ner till kviberg och tillbaks, någon kilometer.

Fast, jag kör inga tävlingar, har ingen växlad cykel och har dessutom inget annat transportmedel och bor i Göteborg så jag kanske inte kvalar in på undersökningen. :)

Tillbaka
Topp