Hur packar ni vid cykelpendling?

Jag har bytt lås på en stor handikapptoalett med dusch som jag installerat med egen garderob för mina kemade skjortor, pressade byxor och skoblockade skor. Torkskåp och tvättmaskin är givet för mina cykelkläder.

Så en uppsättning kläder på jobbet o en hemma.

Jo, jag gjorde en deal med städföretaget också så jag har lite doftljus o färsk frukt varje morgon när jag kommer in.

Självklart cyklar jag dagligen. 6km t/r sliter en del men det är det värt.

Till jobbet har jag som mest i min 32 liters rygga följande:
Byxor, skjorta, kallingar, strumpor. lunchmat, slang, pump, verktyg m däckavtagare, dator med adapter och mus, skor.

Normalt är det dock skjorta, kallingar, strumpor. lunchmat, slang, pump, verktyg m däckavtagare. Resten är på jobbet.

Jag tar med mig dagens kläder var dag.

19.6 km enkel väg.

Detta blev intressant då jag ser min pendling som ganska kort o larvig i jämförelse till många andra, men de kanske är bara jag som fått de om bakfoten. Pendlar 2 mil dagligen fram o tbx till jobbet o vissa dagar något mer om man skall till affär eller annat. Denna pendling har de blivit nu i ca 8 år o man blir lätt störd gällande pendlarfordonet och dess krav. Jag har inte något körkort o buss är inget alternativ sålänge de inte är superkris o jag inte kommer upp ur sängen av värk jag har pga min chrons sjukdom. 5-7 dagar i veckan året runt på min norco bigfoot trivs jag med som fisken i vattnet o jag skulle kunna räkna upp tretusen positiva saker om hur skönt de är för kroppen o cykla till jobbet. Jag har även fått min flickvän o flera andra o börja åka cykel inom rimliga avstånd istället för o åka buss o bil. Nu blev detta kanske ett avhopp mot grundfrågan om hur man packar, men ryggsäck har de nu blivit efter prövande av commuterbag o annat bjäfs som bara far runt. De gånger jag ska handla något större som bokhyllor så blir de cykelvagnen (crescent lådvagn från 98). De som ingår i min väska varje dag är matlåda, ev regnkläder, dricka, nycklar, kort, lurar, lås ,multiverktyg o annat som man är just då behov av. Jag skulle vilja ha en ny sadelväska för de små sakerna men här där jag bor har de jag haft blivit stulna de få sekunder jag haft cykeln ståendes ute, ställer annars in cykeln i lägenheten. Skulle kunna tänka mig en sådan där flaska som sitter i flaskhållaren som man kan stoppa grejer i, använder ni vanliga vattenflaskor till de eller kör ni med special? har för mig de finns sådana.

Har pakethållare och vattentät cykelväska på pendlarcykeln.
Kör med ryggsäck på andra cyklar ibland men tycker det kräver för mycket planering för min smak. (Vad ska med, hur ska det få plats, kan det bli blött). Med väskan är det bara att slänga ner allt och åka iväg.
Innebär i och för sig att jag åker runt med för mycket saker men pendling ska vara enkelt.
Verktyg, slang, pump och regnkläder ligger alltid i väskan. Tröja/skjorta, strumpor, kalsonger och matlåda åker med varje dag. Byxor, skor, kavaj, jacka, handduk, schampo mm förvarar jag på jobbet.

jag kör med tröja på vår/sommar/höst får med slang patron och däckverktyg, matlåda tele, plånbok och nycklar. Bättre på våren/ hösten då man har långärmat över den korta till jobbet då får man 3 fikor till. :P
Frukost finns på jobbet i form av havregryn, vatten och sylt.

Sen höst och vinter blir det oftast ryggsäck för att få med varmare kläder eller regnkläder som backup.

Kör med gubbväska på pakethållaren gillar inte ryggsäck. Blir svettigt. O reflexvästarna syns ju inte på den mörka tiden så bra o skall ha pakethållaren till nånting.

Liknar det som flera skrivit redan men här är en till från en som pendlar varje arbetsdag..

Nödkitet: Slang, pump, 2st däckvrängare, en 3x hex-nyckel, kedjebrytare, strips, mekhandskar och lapplagningskit.

Strumpor, kalsonger och T-shirt. Byxor och shorts har jag på kontoret, de byts ut med jämna mellanrum m.h.a. extra noggrann packning.

Uberstarkt-lås och holy trinity (nycklar, mobil, plånbok).

Beroende på årstid och väder så packar jag ibland några nödkläder om jag missbedömt kylan, såsom hjälmmössa, merino-strumpor, jacka.

Jag använder en 8L ryggsäck som går att zippa om till 11L när det behövs. Vande mig vid att packa den med ovanstående på bara några dar och är hittils nöjd (efter 15 månader.)

En stor 40-liters ryggsäck/duffelbag som jag packar med:
ombyte
handduk
necessär
skor
extra jacka
matlåda/-or
kaffetermos
eventuellt dator
eventuellt regnkläder
ibland även träningskläder/skor
+ annat skit

Lider inte speciellt av att den är stor och tung eller att jag blir speciellt svettig.

Eftersom jag frilansar och jobbar på flera olika ställen så kan jag inte bunkra med kläder/handduk o.dyl. på jobbet utan får släpa med mig det varje dag. Ser det som extra träning :)

Sträckorna varierar ju också beroende på var i stan jag jobbar.

Har 1-2 par brallor, skor, necessär och handduk på jobbet. Oftast tar jag med kallingar, strumpor, tischa och skjorta och kan då knöka ner i en 10-liters ryggsäck. Men det blir allt som oftast min 35 liters Lundhags Gero WP (waterproof). Då blir ingenting blött och jag kan handla på vägen hem. Brukar nästan alltid ha med pump och extra slang samt verktyg. Har punkat en gång på kanske 500 ToR så ibland känns det som dövikt...

JockeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en 12 liters ryggsäck som jag på
> måndagen fyller med kallingar och strumpor för
> hela veckan, ett par byxor och något för
> överkroppen.
> >
> På helgen svänger jag förbi jobbet och hämtar
> upp allting som ligger i skåpet.

Finns det någon specifik anledning till att du tar kläderna på måndagen och inte dumpar kommande veckas ranson på helgen när du ändå är där och hämtar den gångna veckans?

Själv kör jag ju med arbetskläder, nya rena varje dag. Sköljer av mig lite i omklädesrummet (handukar håller landstinget med också) och byter underkläder, så det är det enda plus matlåda de dagar jag inte har lust med personalrestaurangens mat. Sen på med svettokläderna igen och ordentlig dusch först när jag kommer svettig hem igen. Dvs allt får plats i budväskan tillsammans med allt annat smått och gott.

Har jag av någon anledning någon gång mer grejer än som finns plats för i väskan spänner jag helt sonika fast en styv kasse på den lilla och kassa pakethållaren, så ett spännband över också för säkerhets skull.

Tillbaka
Topp