Hur påverkas träningen av att man dricker?

Salkin911

Ny medlem
Tjena bara lite intreserad av vad som händer med träningen om man dricker. Jag gillar att gå ut och klubba och jag är även duktig inom MTB så vad händer tappar jag allt ? ska jag bara satsa på träningen eller får jag dricka ?

Senast redigerad av en moderator:
Du får dricka måttligt och inte träna bakis. Och om dina ambitioner med träningen sträcker sig bortom motionsnivå är det bara att glömma drickat i perioder.
-Men ett eller kanske ett par glas vin eller en pilsner eller två då och då gör nog varken från eller till. Fast inte i samband med träning såklart.

Systembolaget har (eller hade) en pamflett som heter "träning och alcohol". Googla.

Intressant, vad händer om man tränar bakis?
Då menar jag inte apbakis så man bara vill dö, utan sådär lite lagom segbakis man blir efter en normal kväll, salongsberusning + moms typ.

Träningen jag tänker på i första hand är rätt lugn, man är ju inte så sugen på maxpulsintervaller och sånt, utan mer lite skojig stigcykling, kanske DH eller dirtåkninng.

Jag brukar känna mig betydligt bättre efter sådan träning en bakisdag jämfört med att inte träna, men är det destruktivt i längden? (jämfört med att inte träna, att det är dåligt att dricka vet jag)

Graeme Obree (tim rekord hållare för lände sedan) var erkänd akolist, i hans bok han beskriva att när säsongen var slut, borjade han att drycker igen, och var i princip full, rökte på (även drogpåverkad) konstant fram till nyårsafton...... sedan la han av och borjade träna inför näst kommande säsong igen.......

Så ni för håller det borta från det göda under tävlings/tränings period... ;-)

Hammer.

Jag hörde nångång att man tappar ca 8 träningar på en rejäl bläcka. Vilket för en konditionsidrottare (tex simmare eller cyklist) motsvarar en knapp vecka och för en spelidrottare (typ hockey) i runda slängar en säsong! ;-)

Klart att du skall dricka. Undvik alkohol bara. ;-)

Om du nu tränar regelbundet så är det väll ganska enkelt att jämföra dina resultat under regelbundet drickande med om du tar en vit månad. Då vet du hur mycket det påverkar dig.

okej låter som bra tips om jag har fattat rätt får jag drickla i vinter men inte under tävlings säsongen ? kan funka . klart man kan ha kul utan alkohol men finns den nån anledning ? mest ute efter att dansa så dricker mej inte stupberusad:)

De gamla Skotska bergsklättrarna brukade träna enligt principen att om man är bakis och röker mycket så är det som att vara på hög höjd fast hemma, så de rökt och drack friskt för att sen träna skiten ur sig och på så sätt vara mentalt förberedd på att är tungt på hög höjd :-)
Man utsätter kroppen för en mycket högre belastning när man tränar bakis och det borde väl då vara som att köra ett stenhårt pass fast utan att behöva göra det eller?

træning på bakfylla økar risk før hjærnslag/hjært infarkt. har du druckit dig full dagen innan så kan du rækna med att din lever jobbar på høgvarv før att rensa ut giftet i din kropp. alltså alkohol.
vilket betyder att dom slagg produkter som bildas nær du trænar som tex mjølksyra kommer stanna kvar længre i muskeln vilket ær= nedbrytning av muskler..

Många "extremåkare" hävdar att de kör bättre lite lagom bakfulla, lite så där avslappnat loj. Antar det mildrar adrenalinpåslaget så man lättare kan fokusera?

Man ska dock komma ihåg att fylla belastar immunförsvaret. Träning belastar också immunförsvaret. För lite sömn belastar immunförsvaret (man sover ofta dåligt på fyllan). Risken att bli sjuk ökar alltså en hel del.

Sover man berusad ligger man dessutom ofta still i samma ställning, till skillnad från när man sover nykter och vänder sig ofta. Det ökar nedbrytningen av musklerna.

Parta på som tusan på hösten (efter sista tävlingen) och var puritan efter nyår (typ 2glas vin eller 2öl / kväll). Någon annan väg finns tyvärr inte att gå som jag ser det. Du slösar i värsta flera dagars träning på att vara seg och inte 100% fokuserad. Sen upplever jag att risken är många gånger större att bli sjuk efter en rejäl bläcka. Tränar man så hårt att man ligger på gränsen kan merjobbet för kroppen att bryta ner alkoholen vara det lilla som behövs för att bli sjuk.

Sen ska man ju inte ens tänka på hur hemskt det är att komma så nära så många människor samtidigt, alla är ju potentiella bärare av hemska bakterier och virus. Nej du gör säkrast i att låsa in dig med ditt PS3 och dricka vatten ;)

Egen erfarenhet är att 2 öl eller 2 glas vin är ok utan att det (märkbart) går ut över träningen dagen efter, och då menar jag hård träning. Men efter två glas börjar man märka att kroppen inte är hundra. Då väger jag 78 kg så riktiga flugviktare kanske inte bör överväga mer än ett glas.

Skulle vara kul att köra ett ordentligt lab-test dagen efter för att se vad som händer med värdena...

jochen88 skrev:
-------------------------------------------------------
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholskador. ær
> bættre før hælsan att røka en joint, æn att
> dricka sig full.
> men tyværr ær det olagligt.

Jag funderar dock på hur nyttigt det är för hjärnan.

För att enkelt besvara trådskaparens fråga: Dåligt. :)

Senast redigerad av en moderator:
Spola.JPG ht=402

En kampanj som systembolaget hade tillsammans med cykelförbundet på sjuttiotalet. Självhäftande dekal i original.

Motvind skrev:
> >
> En kampanj som systembolaget hade tillsammans med
> cykelförbundet på sjuttiotalet. Självhäftande
> dekal i original.

Lustigt, borde det inte va dom som kör bil som spolar kräken ännu lite mer? :P

De där spola kröken-klistermärkena fanns i alla former och färger. Och för nära nog alla yrken och fritidsintressen.

JPKC skrev:
> Egen erfarenhet är att 2 öl eller 2 glas vin är
> ok utan att det (märkbart) går ut över
> träningen dagen efter, och då menar jag hård
> träning. Men efter två glas börjar man märka
> att kroppen inte är hundra. Då väger jag 78 kg
> så riktiga flugviktare kanske inte bör
> överväga mer än ett glas.
>
> Skulle vara kul att köra ett ordentligt lab-test
> dagen efter för att se vad som händer med
> värdena...

Drack två glas vin dagen före senaste marathon (väger 60 kg) och persade på sub 3. Men så hör jag också till typen som blir fort påverkad och som fort nyktrar till. Hade kanske fått liiite större marginal till drömgränsen om jag tänkt efter lite kvällen innan, dock...

Du mår bättre av att träna och dricka alkohol (vila helst dagen efter) än att inte träna och dricka alkohol.

Tänk även på att det mesta som skrivs om droger är ren propaganda och kontrolleras sällan. Myter kan därmed leva kvar i århundranden utan att bli validerade. Jag har googlat lite nu och alla presenterar sanningar (inkl bolaget). Ingen refererar dock till fallstudier, källor behövs inte.. Därmed inte sagt att det inte är farligt att träna bakfull eller att alkohol sänker prestationerna på lång eller kort sikt. Men om man tränar hyffsat seriöst och kan mäta enklare värden på sin kropp borde man själv enklare kunna avgöra vad alkohol påverkar ens träning än vad en allmänläkare kan (bolagets källa).

Faktum är ju att de flesta fotbolls och ishockeyspelare super som svin, ungdomsspelare nästan varje helg. Ändå presterar de flesta väldigt bra resultat i såväl kondition som i muskelstyrka. Man verkar anse att det är ett problem att dom dricker, men man verkar inte titta på varför de inte blir sämre. Skräckpropagandan säger ju att man tappar flera dagars träning och således borde de ju aldrig utveckla vare sig muskler eller kondition.

s skrev:
> Klart att du skall dricka. Undvik alkohol bara.
> ;-)
>
> Om du nu tränar regelbundet så är det väll
> ganska enkelt att jämföra dina resultat under
> regelbundet drickande med om du tar en vit månad.
> Då vet du hur mycket det påverkar dig.

Vit månad i Uppsala! Det var länge sedan.

fischer89 skrev:
> Jag säger bara Steve Peat. And then I rest my
> case.
>
> // Fischer

Jag säger bara: You are a sucker for brand management techniques.

VO2max skrev:
> Å du man kan ha kul utan sprit;)

Man kan även ha sex utan partner, cykla utan en Colnago, äta gröt utan smör och surfa på en PC utan Firefox.

Men det är inte lika kul.

Jag tycker att träningen påverkar drickandet - ska man köra ett långpass på lördag förmiddag får man ju snåla på fredagsvinet. Klart störande!

Och kör man ett långpass på lördag-dag så får man ju aldrig i sig så mycket alkohol på kvällen som planerat...

Tillbaka
Topp