Hur ser man skillnad på organiska och sintrade bromsbelägg?

Octagon

Aktiv medlem
Dåligt nyp I frambromsen på en cykel jag köpt begagnad, jag behöver göra rent beläggen. I vanliga fall har jag alltid använt sintrade bromsbelägg (metall) och därför har jag alltid gjort rent dessa genom att bränna dom. Men det ska man ju inte göra på organiska bromsbelägg... Hur ser jag vilken sort det är? Kan man typ repa dom eller gå på färgen eller nåt?

Får du inte fram någon beteckning om du tvättar dom så du kan googla??
Annara har jag inget annat å komma med mer än n+1 även här?

Nope. Helt utan något som helst kännetecken. Jag får väl bada dom i bräkleen eller nåt sånt, funkar inte det kan jag kanske bränna på vinst och förlust.

(n+1 är alltid det absolut bästa.)

Octagon sa:
Dåligt nyp I frambromsen på en cykel jag köpt begagnad, jag behöver göra rent beläggen. I vanliga fall har jag alltid använt sintrade bromsbelägg (metall) och därför har jag alltid gjort rent dessa genom att bränna dom. Men det ska man ju inte göra på organiska bromsbelägg... Hur ser jag vilken sort det är? Kan man typ repa dom eller gå på färgen eller nåt?
Om det är sram så kommer alla deras bromsar med organiska belägg vad jag vet. Annars får du väl köpa nya belägg, lufta bromsen, centrera oket. Brukar faktiskt lösa det mesta?

Octagon sa:
vatten och vanlig smuts det klarar alla belägg men olja då är det kört. jag har alldrig gjort rent något belägg varken på mina enduro hojar (mc) eller tramp cyklarna .

Ganska enkelt att konstatera att det inte är fel på luftning eller centering, det är själva bettet/friktionen som saknas. Pappret blev helt svart när jag bräkleen-ade skivan, så rent var det inte. Shimanobromsar är det.

Tvättade av dom och det kom bara mer och mer svart goja så det slutade med att jag slipade ner dom lite med sandpapper. Med tanke på hur lätt det gick att slipa tror jag dom är organiska. Ny inkörning väntar.

Octagon sa:
Ganska enkelt att konstatera att det inte är fel på luftning eller centering, det är själva bettet/friktionen som saknas. Pappret blev helt svart när jag bräkleen-ade skivan, så rent var det inte. Shimanobromsar är det.

Tvättade av dom och det kom bara mer och mer svart goja så det slutade med att jag slipade ner dom lite med sandpapper. Med tanke på hur lätt det gick att slipa tror jag dom är organiska. Ny inkörning väntar.
Då har du olja på beläggen.

Kolla så du inte har läckage i bromsoket. Har precis vart med om det i en XT-785, och det märks lite på samma vis.
Bromskloss blir oljig, grepp avtar, man kan försöka göra rent beläggen hur mycket man vill utan att det blir bättre.

( ev har det hänt i båda mina ok, bytte nr 2 alldeles nyss, efter evigt ett par turer med oljig skiva och sedan en broms som slutade ta helt när bromsvätskan tog slut. har dock inte hunnit ta nån provtur än för att verifiera att det var oket som läckte )

Jag har också haft ett par läckande ok. Beläggen har blivit dåliga om cykeln stått ett par veckor men det har inte läckt mer än att det räckt att cykla regelbundet för att inte märka något alls.

Tillbaka
Topp