Hur seriösa är de stora märkena egentligen ?

teabag

Medlem
1) Leo berättar i tråden om Specilaced Vs Scott genius om att gaffeln på Scotten saknar svensk representation. Det innebär att du är tvungen att skicka den utomlands när det är dags för service om du nu inte vill/kan serva den själv.
Undrar om det är någon från Scott svenska som berättar detta för sina handlare och om slutkonsument får denna överraskning efter ett år. Hur nöjd konsument är denne då ?
Alltså hur i helvete allas djävlar glödheta kan man göra på detta vis ? Helt obegripligt.
För mig som nybörjare kan man väl klart säga att köpsuget dämpas enormt.

2) Cannondale - detta stora fina bolag (trodde jag) med rätt schyssta prylar. Men osedvanligt dyra. Har rea på sina 04 modeller innan 04 säsongen riktigt har startat.
Hur kul kan det kännas månntro för de handlare som just fått in sina cyklar?
Hur känns det för de tappra konsumenter som var först ut. Kanske får vänta på leverans för att upptäcka att första rean kommer innan cykeln ens har hunnit bli dammig.
Jävla skit skulle jag vilja säga och från mig får de aldrig en fullprishoj köpt det är då helt klart.

Finns det månne fler exempel och skall det egentligen få vara så här ?

Massor av de stora tillverkarna kör med bakdämpare (även fram, men det är inte lika vanligt) på sina heldämpade. De saknar svensk representation.

Inget stort problem egentligen om den utländska representanten hade hanterat det smidigt. Så verkar dock inte vara fallet med Fox..

teabag: Det hela känns inte så obegripligt om du betänker att tillverkarna specar cyklarna och att distributörerna bara säljer dem vidare. Distributören kan inte gärna ställa sig och demontera alla framgafflar bara för att det inte finns någon svensk generalagent för Fox (eller någon auktoriserad serviceverkstad för märket).

Många stora tillverkare använder Fox framgafflar på sina toppmodeller, inte bara Scott utan även Specialized. När du nu är medveten om att det kan bli problem med Fox-dämpare så kan du kanske sortera bort de modeller som använder dessa.

En av anledningarna till att jag själv sorterade bort Specialized Epic var att dess bakdämpare tillverkas av Fox. Jag såg framför mig att det skulle bli problematiskt att få den servad, läste om skräckhistorier där folk blev av med cykeln i veckor och månader för att dämparen skulle skickas till Spanien eller hur det nu var. Nu är jag väl medveten om att det inte var mycket bättre att välja en Scott med specialgjord bakdämpare, men vad jag förstått så skall det gå att få den servad och/eller utbytt av Scott Svenska AB vid problem så man får väl hoppas att det fungerar när problem uppstår.

Tja, Hjärtström

Jag är bra avis på ditt nya inköp och är glad att du var/är medveten om problemet. På min vilja ha lista fanns just en MC40. Men jag har lusläst broschyren och med inte ett ord är det nämnt att man skall behöva serva framdämp och bakdämp. Det kan man ju lista sig till när man vet vad fullgung handlar om men själv har jag blivit uppmärksam på detta faktum enkom genom detta utmärkta forum.
Men att man sen inte kan serva den i Sverige det borde man ta med i broschyen. Jag tror att Scott Svenska är väl medvetna men helt enkelt skiter i att tala om det.

All seriös affärsbusineess handlar om att kunna sin marknad och att kunna sina produkter. Den svenske representanten är inte bara en logistikpartner som skickar cyklarna vidare. Seriös sådana väljer och vrakar i utbudet för att ta hem cyklar som de sen helhjärtat kan stå för när strulet börjar.

Konsumenten upptäcker det när man har problem. Fram tills dess säger inte butiken någonting.
Jag har lärt mig det den hårda vägen...

Det är ju inköpsstället som man skall vända sig till när man fått problem. Och enligt konsumentköplagen skall de åtgärda problemen inom rimlig tid, annars har man rätt till ersättning och/eller att häva köpet.

Det är det enda påtryckningsmedlet vi som konsumenter har. Fox (för att ta ett exempel) finns på de flesta cyklar. Endera som dämpgaffel eller som bakdämpare eller som både och. Att acceptera mer än två veckor för service är fel. Kan man då trycka på butikerna kommer de i sin tur atttrycka på Fox så att det kommer upp ett Svenskt (eller i alla fall nordiskt) servicecenter.

Ta reda på produktchef, vd och försäljningsansvarig på cykelmärket och maila dom om hur skamligt det är att de inte kan serva dämparen och att du som konsument blir av med din cykel orimligt länge. Maila även inköpsstället och sverige representanten.
Fox är bra, lätta att ha att göra med och servicevänliga, men av någon anledning tar det dom väldigt lång tid på sig att få upp ett servicecenter. (Jag trodde det var klart redan...) Maila även dom. Tobbe komemr säkert söka reda på tråden där deras mailadresser var :)

Eftersom det är du, Mattias, som mailat med dem kan du gott lägga upp den infon själv :P

Tycker dock detta citat från det mailsvar du har fått från Fox passar in i den här tråden:

"We are in the process of finding a service center in Sweden. We have opened centers in the last 2 months in Finland and Norway. Sweden is next on our list, please bare with us. We want to find the best and most qualified service centers in Europe. This is our goal to support our customers with a superior service."

Vad tycker ni om att rean börjar innan säsongen tagit fart. Bra eller dåligt ? Skulle man möjligen kunna tänka sig att de satte reapriset redan från start ?
Någon som just köpt sig en Cannondale Bad Boy Ultra som kostar mer än 5000 kr mer än närmsta konkurrent och
nu ser att de går på rea i europa. Seriöst ? Jag bara undrar ?

Dessutom är jag förbannad på det usla vädret... å andra sidan skall det bli kul att ge sig ut i geggan när förkylningen avtar.

Ah, detta har hänt mig otaliga gånger.

Det hela är väldigt enkelt.

När du köper en sak i en butik i Sverige bör, och kan du som konsument
högaktningsfullt skratta åt handlaren när denne börjar svamla och peka
åt andra håll/utomlands om att han inte kan göra något pga att hans
leverantörer är stygga.

DET ÄR HELT OCH HÅLLET HANS PROBLEM! INTE DITT!
Han har köpt in något billigt och sedan sålt det dyrare till dig.
För de pengarna har han köpt snask och läsk.

Om han har problem med sina leverantörer så får han själv på
sin egen kammare fundera på om han ska fortsätta jobba med dem.

Får du problem, ligg på som en igel och spara alla papper.
Han har 3 försök på sig att rätta till problemet.
Ta ingen skit eller halvdana raggarlösningar.

Gör han/hon inte som du säger så skickar du in ett litet brev
till konsumentverket.se så tar de tag i saken.

Att säsongen just tagit fart kan jag inte hålla med om. De flesta här cyklar väl året om.
För några däremot har säsongen just avslutats. Jag tänker närmast på de som tränade fram till Vättern
och nu har lagt av.

Nåja det var annat som skulle diskuteras. Det verkar som om det har blivit en förskjutning av cykelåret
jämfört med kalenderåret. De nya 2005 modellerna kommer att presenteras nu i sommar/höst. Då gäller
det för handlarna att bli av med sitt lager innan folk börjar sukta efter de nya modellerna. Därför rear vissa tillverkare ut redan nu.
När det gäller Cannondale så är det väl Cannondale Europa som ligger bakom prissänkningarna. Dock
har jag bara sett att det är Evans (UK) som rear. De svenska handlarna har fortfarande kvar sina höga priser. Dock borde det vara lättprutat här i sverige, om det nu är Cannondale Europa som rear ut.

Att man skulle bli förbannad om man precis fått sin dyra cykel och ser att de nu har rea, är väl upp till var och en. I det ögonblicket du köpte din (dyra) cykel måste du varit nöjd med vad du fick för pengarna, annars så hade du ju inte gjort någon affär.
Det som man skulle kunna reta upp sig på är väl att andrahandsvärdet påverkas. Dvs om nypriset sjunker med
40% så kommer självklart priset på begagnat att sjunka.
Annars är det väl bara den svenska avundsjukan som gör sig påmind om man blir upprörd över att någon annan får köpa billigare.

Personligen så har jag själv köpt en Cannondale årsmodell 2004. Så jag borde väl höra till de som ska vara upprörda.
Men då jag köpte den betydligt billigare än de reapriser som nu gäller är jag inte det minsta upprörd.
För mig så var det aldrig något alternativ att handla här i sverige pga återförsäljarnas minst sagt svala inställning till prisnedsättning.
Rean som pågår nu tycker jag är bra, då det är fler nu som får möjlighet att skaffa sig en Cannondalecykel.

/Anders

Alla(nära nog) cykeltillverkare jobbar enligt "Fiscal Year", dvs året börjar 1 oktober och slutar siste september året därpå. Därför kommer nya nästkommande års modeller på hösten, men är sällan tillgängliga till kund här redan då trots att de är släppta i USA.

Själv köpte jag en Santa Cruz för 1.5 år sedan och de har en mer vettig inställning till det här med årsmodeller. De har egetligen inga årsmodeller utan det är affärerna/kunderna som envisas med det. Min Bullit är s.k. 2002.5, eftersom Santa Cruz uppdaterar sina modeller löpande genom åren efter behov och anledning. Jag tror att den modellen som säljs idag är fortfarande samma 2002.5 som redan såldes hösten 2002, om det inte kommit några ändringar.

Alla borde veta om att på hösten är det rea, samt att då kommer de nya modellerna till affärerna. Ska man köpa cykel i juni så är det inte det strategiskt bästa tidpunkten om man är petig. :-P

/Leo

Jag håller med Mattias L om att det är viktigt att känna till konsumentköplagen.

Men en annan sak som jag har tänkt på när det gäller dämpare är att det verkar vara dåligt med det allmäna kunnandet kring hur man själv kan serva sina dämpare. Jag kan inte tänka mig att det är dyrare att köpa in specialverktygen själv än den första servicen.

Är det verkligen så svårt att serva själv, undrar jag?

Framgafflar är generellt busenkla att serva. Jag har personligen erfarenhet av RockShox, Manitou och Marzocchi och det är inte märkvärdigt att skruva i dem.

Bakdämpare däremot är en annan sak. Framför allt är det det faktum att de är trycksatta med kvävgas som ställer till det. Inte många privatpersoner har tillgång till trycksatt kvävgas och rätt utrustning för att tömma/ladda dämparen med gas.
Däremot kan säkert den lokala snöskoter/mc verkstaden utföra detta om man själv kan skaka fram de packningar som ev behövs.

AJ, du skriver ju om precis det jag menar.

Hur seriöst är det att man som kund skall behöva leta runt på internet och söka efter ett bra pris över halva europa när cykelhelvetet redan är levererad till affärn ?
De hade precis lika gärna kunnat sälja cykeln billigare hemma hos din LBS i stället.

teabag: jo visst tycker man det. Men det verkar vara någonsorts prestige i att inte sänka priset.
Jag vet inte hur cykelhandlarna resonerar men kommer det in en kund och ska köpa en cykel för 30000 kr och denne kund frågar om lite rabatt, säg 10%, så blir svaret NEJ.

Så istället för att få sälja en cykel för 27000 kr och ändå göra säkert 10000 kr i vinst så säger cykelhandlaren NEJ. Att han sedan får stå där med ett osålt lager på hösten och ha rea med 20-30% verkar han inte tänka på.

Dessutom så går han miste om en kund som säkert kommer köpa kläder och tillbehör för många tusen.

Nä, svenska cykelhandlare blir jag inte klok på.

Då är det kanske inte så konstigt att man börjar leta runt lite efter andra handlare ute i Europa.
De verkar inte vara lika profithungriga som sina svenska kollegor utan kan leverera det man vill ha till ett betydligt lägre pris.

/Anders

AJ - Om du hittar priser från handlare inom EU som understiger cirkapriserna på varor som jag importerar hör av dig till mig.

Min målsättning är att gör det möjligt för butikerna att konkurrera på bättre villkör, men det är långtifrån alla butiker här som är med i detta race (vissa verkar inte ens veta att det är en race på g!)

Just c-dale och Fox som är två av exemplen här har "hyss" för sig som gör att man måste ha specialverktyg/prylar för att meka med dom. Vad gäller c-dale så måste man vara auktoriserad återförsäljare för att ens få köpa verktygen, och dom är definitivt inte billiga.

Men mycket kan man göra själv. Fox har ju till och med publicerat en video på sin site på hur man gör air sleeve maintenance.

Alla brancher har säljcykler. Jag tycker det är upp till konsumenten att hålla reda på dom. Vissa företag har månadscykler (billigare vid månadens slut), andra har kvartalscykler och andra har cykler efter säsongen. Vad säsongen är beror på vara och branch.

Vad jag förstår så är det betydligt mindre tryck efter nya cyklar nu (finns säkert någon säljare som kan rätat mig om jag har fel). Nu kan butikerna koncentrera sig på att sälja tillbehör och service. Om någon månad är det dags för rean då de osålda cyklarna skall ut för att göra plats för de nya.

Det är upp till konsumenten att hålla reda på detta. Det handlar om simpel marknadslogik. Pris och efterfrågan samt vad man kan ta betalt för en viss vara vid en viss tidpunkt. På våren vill "alla" ha cyklar. Då kan man hålla högre pris. På hösten vill "ingen" ha cykel. Då får man sänka priserna för att kunna sälja något.

Mattias,

Jag håller med dig. Om rean från Cannodale varit på hösten hade jag inte tyckt att det var oseriöst eller fult eftersom säljcykeln är sådan. Men nu är det mitt i vår och Englands högsäsong.
Cyklarna till de svenska handlarna har ju precis kommit. De cyklar som Evan´s rear och de som finns hemma hos svnenska handlare just nu kommer från nästan samma leverans.
Det är det som gör det oseriöst.

Fox,

När jag tänker cykel så tänker jag på en Cannondale, en Specialiced eller typ en Scott. Jag räknar inte som konsument att behöva räkna med de ingående komponenternas varumärken. Tänk bara exemplet när du köper en bil. En seriös representant tar givetvis inte hem en cykel om han inte kan fullfölja sina garantiåtaganden på ett snabbt sätt. Allt annat är fullständigt helt otänkbart.

Som Daner och AJ är inne på det är ett race på gång och handlarna och generalagenterna får passa sig väldigt noga så att inte alla handlar på nätet.
Uppenbarligen klarar dom inte av att sköta sin absolut viktigaste uppgift.

I nästa sväng skall vi ta Shimano´s olika kvalitéer på samma grupp....

Varför pressar de svenska handlarna upp priserna så mycket. Det verkar som dom vill tjäna så mycket som möjligt på varje hoj. I stället blir det tvärt om. Dom tappar kund efter kund. Skulle dom sänka priserna skulle som kanske inte tjäna lika mycket för stunden, men på längre sikt skulle ju många fler handla av dom. Och dom skulle ändå gå med en hyffsat stor vinst på varje cykel.

AJ skrev:
-----------------------------------------------------------------------------------------------
> Så istället för att få sälja en cykel för 27000 kr och ändå göra säkert 10000 kr i vinst så säger cykelhandlaren NEJ. Att han sedan får stå där med ett osålt lager på hösten och ha rea med 20-30% verkar han inte tänka på.

Nej, tydligen inte.

Hur mycket kostar det att göra en cykel i den prisklassen. Inte mycket, om man jämför vad dom säljer dom för.

Vad det svenska cykelhandlarna tydligen inte fattar är att det finns internetbutiker ute i europa (och i sverige) där kunden kan spara flera tusen kronor. Konstigt att dom sätter sig vid datorn och tyrker på ett par knappar och vips så har man en cykel för 2000 - 6000+ billigare än i sverige.

Det stora problemet som jag förstått det är att de svenska generalagenterna tar ut för mycket. Jämför man t.ex. Kona och Marin med övriga Europa har vi ungefär samma prisnivå. Inte så med flera andra märken. Det är väldigt bekvämt att skylla på att den svenska momsen är högst i europa (världen?) men det är inte hela sanningen tror jag...

På grund av den ogynsamma företagsklimatet i Sverige (världens högsta skatt, lägre säljvolym och större avstånd mellan kunder) har de stora generalagenterna kostnader som överstiger deras konkurrenter i andra länder. Om de tar ut precis lika mycket i procent som andra agenter, de behåller betydligt mindre.

Sad but true.

Daner, jobbar svenska cykelhandlare fortfarande med konsignation eller komission ?

Förutom detta har du naturligtvis rätt. Extremt höga skatter redan på "fattiga" dvs de som tjänar under 23760 kr/mån. Vilket gör att de inte har så mycket kvar i plånboken att handla för.Vi är dessutom i vårt avlånga land väldigt få. Att kalla det en ankdamm är förmodligen helt rätt.
Dessutom har en hel del branscher med politisk vilja fått en oligopol ställning vilket gör att de kan samarbeta kring samma marginaler. Högre priser och mindre i plånboken för oss alla.

TnT i fallet Cannondale tror jag inte en hög marginal hos de i Sverige är rätt svar utan de är helt enkelt oseriösa och hoppas att inte för många handlare ute i Europa skall skälla på dom.
Konsumenterna som köpt till fel pris skiter man högaktningsfullt i.

Leo,Eric C och andra som är duktiga och vana användare av FS har ju redan insett det här och för dem som är riktigt intresserade kvarstår ju bara nätet som inköpskälla. Vilket ju inte är speciellt lite. Men för oss
andra då ?

3) Kategorin löjliga priser.

Specialized S-works FSR värsting kostar i Sverige 52000 SEK. Samtidigt som de vana killarna plockar fram en helt likvärdig cykel för 32000 SEK.Dessutom får den byggd hos cykelcity i Göteborg.

(Samma dag som jag uppmärksammade detta såg jag en 600 cm3 Suzuzki med riktiga framdämpare och bakdämpare,
riktiga slicks och rejäla skivbromsar både fram och bak. Inte för att det är nån fördel men man slipper cykla på en sån. Ny var priset 112000 SEK - Motorcykel alltså)

Då förstod jag att någon/några behagar skämta med mig som konsumist

Nåja Daner företagsskatten är inte så hög i sverige, bland de lägre i västeuropa faktiskt.
Säljvolymerna blir säkert högre om företagen inriktar sig på fler länder eller butiker.
Avstånden bör inte vara ett jätteproblem då fraktföretagen mer än gärna fraktar och kunderna hittar sina köpställen på internet eller tidningar.

Stod i begrepp att köpa en cykel i form av en fulldämpad FR hojj vintern/våren-03 och
kollade av markmaden efter lämpligt objekt. Efter massa kataloger, internet site'r, bestod utbudet
av KONA stinky, stinky-dee lux, specialized big hit expert, c-dale gemini 900.

Väl i butiken fick jag höra att specialized skulle bara komma in ett par ex,när visste dom inte,
Kona hade inte kommit till sverige än... Däremot fans C-dale gemini 900 HEMMA, den var fin och
i rätt storlek så jag inhandlade :-)

1 månad senare såg jag en annan affär anonsera ut identiska cyklar 5000:- billigare :-((
Undrar om dom tjänade mindre på affären än där jag köpte den? Eller hade dom fått en annan prissättning
eller tog butiken där affären gjordes ut ett överpris?
Kanske lite ot, men iallafall...

Ps. tar inte TF TunedShock inte emot fox dämpare... isf borde dom nog kunna fixa EPIC's brain dämpare

som handlare får man samma pris av leverantör. MEN, om man köper stora volymer får man oftast mängdrabatt. leverantörer ger ochså rabatter av olika anledninagr till butiker, som erbjudande av olika anledningar.

oftast är det butikerna som tjänar mindre.. har den billigare butiken gratis service tex?

Teabag - Jag köper mina grejer från tillverkarna, och jag säljer till butiker. Inget krångligt. Har funderat på att införa ett sk "store in store" för att minska risken till butiken, men det blir ett tag innan detta händer.

Obed - Det är inte företagsskatten som är för hög, det är hela bilden som jag pratade om. Hur mycket kostar det att anställa folk här? Vilken procent av ditt lön går till Bosse Ringholm så att han kan be regeringen att skicka en Gulfstream när till Portugal eftersom han vill se en fotbollsmatch? Eget initiativ är mindre lönsam här i Sverige än det är i flera andra länder. Golvet må vara högre, men tåket är svårt att nå för att vara så låg.

Det är ingen svensk återförsäljare/importör som har funderat på direktimport och försäljning direkt till kund för att minska "mellanhandskostnaderna"? På så vis borde priserna kunna pressas och vinsten ökas på samma gång. Dela återförsäljarens marginal med två och ta halva kakan själv och ge andra halvan till kunden. Men det är väl få företag som är intresserade av att både driva import- och butiksverksamhet i samma veva förmodar jag.

säg cykelcity, cyclecomponents............................

dåliga eller bra för marknaden?

får leverantörer sälja rakt över till kunden? ska inte handlaren vara där som mellanhand.

Cyclecomponents har ju just det problemet.... De får inte sälja Rock Shox och SRAM prylar för SRAM om dom inte köper in från Generalagenten i Sverige (så som jag fattade det) hursomhelst skulle det innebära att deras inköpspris skulle bli högre än deras tidigare pris till kund, vilket säger en del om vem som gör största vinsterna...

Men det är bara sant om man tittar på CC's priser på vissa grejer. De har lägre priser på Thomson prylar som är paketerad för retail, men jag har ordnat så det är betydligt billigare att beställa Thomson från din lokal cykelhandlare i samband med inköp av en ram, styre eller sadel (de behöver inte vara från mig, men måste köpas från butiken.) Meningen är att stödja den lokala cykelhandlaren.

Jamför gärna priser och utbud för Alpha Q, Paul Component och WTB. Jag skulle inte har någonting emot om CC beställde dessa grejer från mig (det skulle vara betydligt billigare för dem). De har fått prislistor från mig och jag har ringt, men de har inte ringt tillbaka.

Tillbaka
Topp