Hur sitta skönare på min Specialized Vado SL 4.0 Size Large

Kird3rf

Medlem
Hejsan

Jag är 183cm lång och en halvamatör till cyklare. Jag har relativt normal kropp med lite kortare ben/armar och lite längre rygg.

Jag pendlar 11km enkel väg till jobbet i Stockholm (förort tor city). När jag jämför min upplevelse på min Specialized Vado SL 4.0 Size Large och alla andra cyklar jag haft som vuxen är jag ledsen att säga att sittkomfort och känsla är bland de sämsta.

Problemen: Jag får ont i baken av sadeln - trots att jag hos Sportson bytt till mig en komfortsadel. Jag behöver sträcka mig för långt fram för att nå styret. Och jag behöver ha armarna för brett isär för att känna mig sportig.

Jag bifogar några (halvkassa) foton där jag försöker storleksjämföra min Specialized med min favoritcykel Bianchi Via Nirone 7 Size 57/Large.

Har ni några förslag på hur jag någorlunda enkelt skulle kunna justera min Specialized för att få en skönare åkupplevelse? Eller har jag helt enkelt valt fel modell på cykel givet de problem jag listar ovan?

Tusen tack på förhand för hjälpen!

Bild från sidan
Bild uppifrån

Har en likadan Vado, är 180cm och upplever inga direkta problem med dålig komfort men har också cyklat många mil genom åren på olika cyklar.
Är inget fan av breda styren dock, även om de funkar bra i skogen och på crossar..
Med ovanstående sagt:
Börja med att skjuta fram sadeln 1 cm.
Kapa styret 1 cm på varje sida.
Testa gärna med din Fiziksadel från Bianchin.
(Fizik gör sköna sadlar 🙂)

Hejsan

Jag är 183cm lång och en halvamatör till cyklare. Jag har relativt normal kropp med lite kortare ben/armar och lite längre rygg.

Jag pendlar 11km enkel väg till jobbet i Stockholm (förort tor city). När jag jämför min upplevelse på min Specialized Vado SL 4.0 Size Large och alla andra cyklar jag haft som vuxen är jag ledsen att säga att sittkomfort och känsla är bland de sämsta.

Problemen: Jag får ont i baken av sadeln - trots att jag hos Sportson bytt till mig en komfortsadel. Jag behöver sträcka mig för långt fram för att nå styret. Och jag behöver ha armarna för brett isär för att känna mig sportig.

Jag bifogar några (halvkassa) foton där jag försöker storleksjämföra min Specialized med min favoritcykel Bianchi Via Nirone 7 Size 57/Large.

Har ni några förslag på hur jag någorlunda enkelt skulle kunna justera min Specialized för att få en skönare åkupplevelse? Eller har jag helt enkelt valt fel modell på cykel givet de problem jag listar ovan?

Tusen tack på förhand för hjälpen!

Bild från sidan
Bild uppifrån
Tips 1: cykla på den cykeln som du trivs på: racern.
Elcykeln går ju att justera om men inte reglagen, och även resten blir jättemycket jobb för att komma åt samma position.
Om TS trivs på en smal fizik är det osannolikt att det ska vara bekvämt att svampa runt i en soffa! Så sälj Spezen och köp nåt med möjlighet att skapa samma position (inkl bockstyre) som racern, men med plats för skärmar och pakethållare då den ska pendlas på.

Ser man från sida så är det 2 olika ramar.
Ser man hur sadlarna är justerade så ser dom lika ut där kan det vara ett fel .

Om TS trivs på en smal fizik är det osannolikt att det ska vara bekvämt att svampa runt i en soffa!
Vilken sadel som passar beror till stor del på sittpositionen. På en landsvägshoj sitter man väldigt framåtlutad och på en damcykel väldigt upprätt. Sittpositionen på TS elcykel vet jag inte hur den är, men skall man ändå inte köra snabbare än 25 km/h med elmotor, så kanske det inte är så viktigt med aerodynamiken.

Vilken sadel som passar beror till stor del på sittpositionen. På en landsvägshoj sitter man väldigt framåtlutad och på en damcykel väldigt upprätt. Sittpositionen på TS elcykel vet jag inte hur den är, men skall man ändå inte köra snabbare än 25 km/h med elmotor, så kanske det inte är så viktigt med aerodynamiken.
Jag hade kanske delvis hållit med dig om du skrivit "ändå inte ta i något..."
Jag i förskaffade en damcykel till en avlägsen lotsstation, och bytte soff-sadeln till en fastare smalare, men fick höra av kollegor att de inte gillade den, men för min del så var den smalare fastare oändligt mycket bättre fast man sitter ganska upprätt på den cykeln.

Tillbaka
Topp