Hur ska man växla?

Hur ska man växla?
Hej,
Jag har just köpt en Specialized Vado 4.0 och försöker hitta info om hur man växlar. Problemet är att jag hittar rent motsägande info. Vissa säger att man ALDRIG ska växla medan man trampar och andra säger precis tvärtom. ?

Aldrig känns som att det finns mer på fötterna men jag skickar ut frågan här och hoppas att det finns nån med koll ?
Tack på förhand

Hur ska man växla?
Vet inget om elcyklar men den verkar ha vanliga utanpåliggande växlar, Shimano Deore.
Du ska helst inte växla under belastning men du behöver trampa för att kedjan ska kunna byta drev.
Trampa alltså löst men inte så att du känner något tungt motstånd i pedalerna. "Trampa luft".

Hur ska man växla?
En elcykel växlas lite annorlunda än en vanlig cykel. För att inte belasta drivlinan så slutar man oftast trampa i några tiondelars sek, så att motorn hinner sluta dra, sen klickar man i nästa växel. För att inte belasta kedja/drev för mycket, så trampar man igång igen väldigt lugnt tills kedjan hoppat över till nästa drev, sen laddar man på som vanligt.
Med lite träning så sätter det sig i ryggraden och man kan växla tyst och ljudlöst. Knackar det eller rasslar så har man varit lite för het på gröten! När man blir riktigt säker på det så kan man även utnyttja efterdraget i motorn (om man har det) och gör växlingen där vilket gör att växlingen går fortare.

Ett annat tips om du cyklar i skogen är ju att växla ner inför backar i tid och kanske gärna någon växel lägre än vad du tror behövs. Då slipper du behöva växla mitt i backen (vilket ger ganska stora krafter iom att elmotorn trycker på med kanske 400-800 watt mitt under växlingen) eller trampa stopp.

Hur ska man växla?
En elcykel växlas lite annorlunda än en vanlig cykel. För att inte belasta drivlinan så slutar man oftast trampa i några tiondelars sek, så att motorn hinner sluta dra, sen klickar man i nästa växel. För att inte belasta kedja/drev för mycket, så trampar man igång igen väldigt lugnt tills kedjan hoppat över till nästa drev, sen laddar man på som vanligt.
Med lite träning så sätter det sig i ryggraden och man kan växla tyst och ljudlöst. Knackar det eller rasslar så har man varit lite för het på gröten! När man blir riktigt säker på det så kan man även utnyttja efterdraget i motorn (om man har det) och gör växlingen där vilket gör att växlingen går fortare.

Ett annat tips om du cyklar i skogen är ju att växla ner inför backar i tid och kanske gärna någon växel lägre än vad du tror behövs. Då slipper du behöva växla mitt i backen (vilket ger ganska stora krafter iom att elmotorn trycker på med kanske 400-800 watt mitt under växlingen) eller trampa stopp.
Vet inte om jag håller med, jag slutar inte trampa på min elhoj utan ser bara till att inte belasta när jag växlar. Ungefär som på en vanlig mtb i terräng, man ser till att vara rädd om drivlininan men lite extra med elcykel. Skulle inte säga att min shimanomotor har ett direkt efterdrag så som Bosch t ex men det kan ju hända att det är där fast jag inte tänker på det.

Intressant hur som helst att läsa hur nån annan gör :)

Hur ska man växla?
Vet inte om jag håller med, jag slutar inte trampa på min elhoj utan ser bara till att inte belasta när jag växlar. Ungefär som på en vanlig mtb i terräng, man ser till att vara rädd om drivlininan men lite extra med elcykel. Skulle inte säga att min shimanomotor har ett direkt efterdrag så som Bosch t ex men det kan ju hända att det är där fast jag inte tänker på det.

Intressant hur som helst att läsa hur nån annan gör :)
Allt beror ju på hur mycket efterdrag en motor har och hur van man är. Ju mer man cyklar ju mindre tänker man på det och det skiljer ju definitivt mellan vilken motor man har och vilket effektläge man kör på.
Många som börjar cykla el kör mer eller mindre på max effekt i början och lättar bara av lite i trampningen och växlar som på en vanlig cykel. Då brukar det knaka och smälla en hel del och man undra varför kedjan går av efter 10 mil eller att drivpaketet är helt slut efter 20?

Mitt tips är kanske lite mer Bosch inriktad och just när man börjar cykla el. När man får in finkänslan och kanske mer bara glider runt så slutar jag inte trampa helt heller. Men står jag på med lite högre effektläge på motorn så slutar jag nästan alltid att trampa just vid växlingen och låter effekten i efterdraget avta lite innan jag klickar i nästa växel för att spara på drev och kedja. Men då kanske det bara rör sig om någon tiondels sekund som jag inte trampar men växlingen sker oftast helt tyst och smidigt då jämfört med om jag skulle trampa lite lugnare just vid växlingen?
Viktigaste av allt är väl att komma till ett läge där man inte trampar på och växlar under full effekt och att växlingen ska gå smidigt utan en massa oljud och ryck.

Tillbaka
Topp