Hur skydda ramen?

Eric W

Aktiv medlem
Hur skydda ramen?
Hur skyddar ni ramen egentligen?
Har hört att vissa har någon typ av genomskinlig skyddsplast runt alla rören.. Nått vettigt?

Det enda skyddet jag använder nu är till att skydda ramen från att kedjan slår sönder lacken...
Något mer som behövs? Till exempel runt bromsslangar m.m. På min cykel har dessa skaft bort en del färg på sidan av styrröret på ramen... inte bra.

Tips?

Hur skydda ramen?
Kolla efter bikecover.

Jag har handlat instegsskydd på mekonomen som ska vara samma sorts plast, har inte börjat meka med det än, men det kommer.

Hur skydda ramen?
Bikecover kallas även spoilertejp och helikoptertejp. Spoiler för att den sätt som stenskottsskydd på på spoilers mm. på bilar, och helikopter för att den sätts på framkanten av rotorbladen på helikoptrar.

En rulle som är 100x5500mm kostar runt en tusing. Det räcker till MÅNGA intejpade cyklar. =)

Hur skydda ramen?
Jag har klistrat på en transparent film som jag hittade på jobbet...den kommer från nåt skylt-företag tror jag.
Och den sitter väldigt bra änsålänge!

Hur skydda ramen?
pbeijer skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör med instegsskydd från mekonomen 13*130cm
> är den och kostar 190:-, Artikelnr: 76-19-11404.

130cm är en hel del. Runt hela ramen eller?

Hur skydda ramen?
image.php

Hur skydda ramen?
m-a skrev:
> Sportscover finns hos CC,
>

Dubbelhäftande tejp? Alltså är inte skyddsplasten självhäftande?

Det borde väl gå bra med vilken plast som heltst, i vanlig pappershandel?

Hur skydda ramen?
Vilken plast som helst funkar inte... De flesta är för klena/tunna och det går hål redan efter nån tur. Plasten bör vara nån mm tjock för att den ska hålla.

Hur skydda ramen?
man vill väl inte klä in sin fina ram i massa plast? jag använder ett st cykelslang runt ramen som går under kedjan, sen har jag dragit eltejp över lite fint. ser hur fint ut som helst. sen kör jag en bit eltejp på ställen där vajrarna går mot ramen, har hållit två säsonger utan vare sig gnida igenom eller att tejpbiten lossnar. tejpen får du för 25 kr på statoil....

Hur skydda ramen?
Jag håller med. En cykel är till för att användas, patina är fint. Dessutom går det att dra vajrarna så att de inte skaver särskilt mycket med lite fantasi. Jag hade bikecover på min första Enduro men har struntat i det på de efterföljande.. Samlade mest skräp i skarven tyckte jag.

Hur skydda ramen?
jomper skrev:
> Jag håller med. En cykel är till för att användas,
> patina är fint. Dessutom går det att dra vajrarna
> så att de inte skaver särskilt mycket med lite
> fantasi. Jag hade bikecover på min första Enduro
> men har struntat i det på de efterföljande..
> Samlade mest skräp i skarven tyckte jag.

Ramen blir inte skavd men det sitter massa smuts i klisterremsan runt om skyddsplasten. Blir jättebra :)

Hur skydda ramen?
om man inte vill ha skav från vajrana så kan man sätta sånna pluppar som det är under möbler tex, sånna vita "ludd" grejor ni vet.

kanske ifs bara funkar om man aldrig smutsar ner hojjen... :P

Hur skydda ramen?
Marcus skrev:
> Men möbeltassar lär ju vara helt sjuuukt fult!!
> (grynetrösten)
> Nä, det tror jag inte på.
> Finns möbeltassar i cerise?

fult men det skaver inte sönder lacken ;)

Hur skydda ramen?
Jag kör med sån där tjock genomskinlig plast (har fått det av pedalogerna), är det det som heter sportscover? Dom enda ställena jag har det på är nere där kedjan kan slå på ramen så slipper man den äckliga neoprensaken som börjar mögla efter ett tag, sen är den ju ful med, man ska se ramen, och uppe vid styret, där vajrarna skaver. Eftersom den är genomskinlig syns den inte, om man inte kollar nära dvs, och man slipper dom tråkiga skavmärkena på ramen. Min cykel blir rejält skitig men inget har än så länge fastnat i någon skarv, men det kanske inte var samma sak/produkt som ni pratade om.
Jag e grymt nöjd iaf.

Hur skydda ramen?
bikecover/sportcover, genomskinlig plats, typ 0,5 mm tjock, starkt vidhäftande sitter bra, skyddar bra, syns knappt, finns i många cykelbutiker. är lite av en konst att sätta på, man kan inte ångra sig, för då vidhäftar det inte lika bra. bäst ä att inte röra klistret allt för mycket när man sätter på det.

Tillbaka
Topp