Hur sluta snora så mycket?!?

eucalyptus

Aktiv medlem
Calling all cyclists and runners
Snoret rinner som vatten vår och sommar av pollenallergi.
Pollensäsongen över så rinner näsan istället av kyla eller för att jag har dålig näsa.

Är jag ensam med detta problem? De andra jag cyklar med snorar inte alls så här. Behöver blåsa näsan varje 250 meter.

Finns det någon bra spray som förhindrar detta? Vill kunna cykla utan att snora
Är inte förkyld. . .

Eller vänta nu. Jag cyklar aldrig såna där klungor, men borde inte detta betyda att man alltid får vara sist?

Calling all cyclists and runners
Snoret rinner som vatten vår och sommar av pollenallergi.
Pollensäsongen över så rinner näsan istället av kyla eller för att jag har dålig näsa.

Är jag ensam med detta problem? De andra jag cyklar med snorar inte alls så här. Behöver blåsa näsan varje 250 meter.

Finns det någon bra spray som förhindrar detta? Vill kunna cykla utan att snora
Är inte förkyld. . .
Har ingen egen erfarenhet men i teorin skulle en nässpray innehållande Ipratropium kunna funka (Rinivent tex). OBS att sprayer som samtidigt innehåller xylometazolin (OtrivinComp) inte ska användas regelbundet då det ger "beroende". Kanske nån som testat som kan hissa eller dissa?

Nasonex funkar hyfsat för mig, det tar typ en vecka innan man får resultat. Tyvärr börjar jag blöda näsblod av den så jag har återgått till att snora, enklare att tvätta bort från kläderna...

Nasonex funkar hyfsat för mig, det tar typ en vecka innan man får resultat. Tyvärr börjar jag blöda näsblod av den så jag har återgått till att snora, enklare att tvätta bort från kläderna...
Dra i lite olja i näsborrarna så torkar dom inte. Olivolja kör jag när jag är torr.

Vaknade imorse med näsblod. Tydligen torr nu med andra ord.

Det finns näsolja bestående av olja från sesamfrö, som kanske kan hjälpa, jag har dock slarvat med den och inte orkat hålla på länge nog för att se något resultat.

1696837647030.jpeg

?

Jag känner igen snorandet åtminstone under den kalla årstiden. Det blir till en ’snot-tornado’ som engelsmännen så insiktsfullt uttrycker det, med jämna mellanrum. Och att titta noga bakut före. Som skrivits ovan kan man väl använda de vanliga förkylningssprejerna men det lär ha biverkningar vid konstant bruk.

Min moder som har problem med näsblod fick rekommendation om vaselin för att "mjuka" upp och minska risken för näsblod och hon har upplevt klar förbättring genom att regelbundet göra det under vinterhalvåret.

Jag kör med loratadin och mometason. Den sistnämnda sprayen är jag mycket förtjust i ofta kör jag enkom den . Tror att mina problem är allergiska.

Har ingen egen erfarenhet men i teorin skulle en nässpray innehållande Ipratropium kunna funka (Rinivent tex). OBS att sprayer som samtidigt innehåller xylometazolin (OtrivinComp) inte ska användas regelbundet då det ger "beroende". Kanske nån som testat som kan hissa eller dissa?

Jag har dessa problem när björkarna blommar som värst och så fort temperaturen får under +4 grader. Otrivin Comp funkar, jag kör det ibland på längre gruppcyklingar på våren men det är nog inte helt lämligt för pendling.

Känner igen mig och har det året runt utomhus vid fysisk aktivitet. Hittade denna tråd då jag ska cykla ett långt lopp och inte vill kontinuerligt hålla på med friluftssnytningar. Tror inte att det är Vasomotorisk renit då jag har haft hela livet samt att det inte triggas av "viss mat, tobaksrök, parfym, alkohol, torr luft eller temperaturväxlingar" utan endast av hög fysisk aktivitet utomhus.
@eucalyptus , testade du någon av ovan tips?

Känner igen mig och har det året runt utomhus vid fysisk aktivitet. Hittade denna tråd då jag ska cykla ett långt lopp och inte vill kontinuerligt hålla på med friluftssnytningar. Tror inte att det är Vasomotorisk renit då jag har haft hela livet samt att det inte triggas av "viss mat, tobaksrök, parfym, alkohol, torr luft eller temperaturväxlingar" utan endast av hög fysisk aktivitet utomhus.
@eucalyptus , testade du någon av ovan tips?

Har testat med Dymista och sån "olja" (nässpray olja). Använder Dymista under pollensäsong men känns som effekten avtar vid träning eller minsta fysisk aktivitet.

Har börjat löpträna och även där rinner snoret. Fattar inte alls, både cyklister och löpare runtomkring ser ju helt oberörda ut.

Nässprayen som gothia länkar ser ju minst sagt intressant ut, den ska jag testa!

Vid kallare väder får jag problem med rinnande ögon o näsa. Använder Otrivin comp eller något snällare som Nasonex och för ögonen Viscotears eller Apotekets ögondroppar. Ögonen rinner ändå i början men slutar efter ca 15 min.

Vid kallare väder får jag problem med rinnande ögon o näsa. Använder Otrivin comp eller något snällare som Nasonex och för ögonen Viscotears eller Apotekets ögondroppar. Ögonen rinner ändå i början men slutar efter ca 15 min.
Fattar inte att Viscotears eller Apotekets ögondroppar skulle fungera. De är ju för torra ögon. Senast jag var ute så hade jag stundom svårt att se vad det stod på cykeldatorn pga av att ögon rann. Vit under ögonen av allt salt efter turen.

Fattar inte att Viscotears eller Apotekets ögondroppar skulle fungera. De är ju för torra ögon. Senast jag var ute så hade jag stundom svårt att se vad det stod på cykeldatorn pga av att ögon rann. Vit under ögonen av allt salt efter turen.
Så tänkte jag också när min läkare rekommenderade Viscotears. Men det fungerar faktiskt bra.
Men annars är bra dragfria glasögon bra. Och om tempen ligger mot nolla eller under använder jag mc-skidglasögon.

Så tänkte jag också när min läkare rekommenderade Viscotears. Men det fungerar faktiskt bra.
Men annars är bra dragfria glasögon bra. Och om tempen ligger mot nolla eller under använder jag mc-skidglasögon.
Ok, ska testa. Är närsynt så några extra glasögon för att minska draget låter omständligt.

Jag kör med cykelglasögon som skyddar för vind när jag njutningscyklar Vanliga glasögon när jag pendlar. Med vanliga glasögon så kan fartvinden orsaka tårar även vid modesta farter. Inte upplevt problemet med cykelglasögon. Kör med slipade cykelglasögon.

Jag cyklar helst inte en meter utan mina cykelbrillor. Snacka om komforthöjare. Förstår inte folk som kör utan. Mycket mer värt än att ha halsduk runt näsa och mun som man ser folk komma med.

Tillbaka
Topp