Hur smala däck kan man ha på CX?

EndZone

Medlem
Frugan har också blivit cykelbiten och är nu ägare av en Merida CX3
http://www.xxl.se/cykel/cyklar/landsvagscykel/merida-cx-3-cyclocross-cykel/p/1097673_1_style

Hon börjar cykla allt mer på landsväg och är sugen på ett par slicks eller racedäck eller vad man nu kallar dem. Idag sitter det ett par grova 35 mm däck på cykeln. Jag antar att man måste byta fälg om man vill ha smalare däck och det får väl anses okej, men hur vet man hur smala däck/fälgar man kan ha på just den här cykeln?

Mät upp fälgbredden - gissningsvis är det väl 22-23 mm eller något sådant. Om däcket är smalare än fälgarna ser det ju lite konstigt ut men nog fungerar det. 25 mm landsvägsdäck lär ju inte vara några problem alls - inte 23 mm heller. Själv tycker jag 25 mm är bra mycket bättre än 23 numera - en gång i tiden körde jag med 21mm men det kommer jag aldrig att gå tillbaks till.

Så - skaffa 25 mm landsvägsdäck och montera. Troligtvis behöver du byta slang

Stort tack för snabbt och informativt svar! Precis vad jag hoppades på. Då blir det till att mäta lite och sedan göra inköp. Dubbel kostnad här hemma nu när frugan är med på cykelspåret, men det är det väl värt :)

Tillbaka
Topp