Hur smala slicks kan man ha på en mtb?

twinzer

Medlem
Tänkte skaffa ett par slicks till min gamla Scott Expert Racing. Använder nu bara till och från jobbet inne i stan. Nu till min fråga. Hur smala däck tror ni jag kan jag sätta på mina nuvarande fälgar. För tillfället sitter det ett par gamla mtbdäck som som är 26x2.0. Vil ha så lättrullade däck so möjligt. Är 1.5 allt för smala däck?

Senast ändrad:
1" är grymt, smalare vet jag inte om det är nödvändigt att gå. Så länge de är bredare än fälgen så är det lugnt, glöm inte att köpa passande slangar med bara.

Jag har en ca 10 år gammal MTB med 1,95" däck som orginal. Jag har skaffat ett par 32 mm (ca 1,25") slicks som jag har vid jobbpendling och det fungerar utmärkt för min del. Dock har jag märkt att det gör mindre än väntat på snittfarten. Dock är det kanon mot punkteringarna och bra för komforten när man slipper "durrandet" från MTB däcken.

Tackar för alla svar. Funderade på ett par 1.5 som jag kommer att testa. Att det är kanon mot punkteringar och att man slipper "durrandet" från mtb-däck är precis det jag är ute efter.
sparhawk-Vilka däck skaffade du?

Senast ändrad:
Ett problem jag hade med min MTB när jag satte på mer lättrullade däck va att växlarna blir för lätta :)

Jag provade ett par Swhalbe kojak sliks men nu kör jag med Continental raceking 2,0 supersoninic.
Jag tycker det blev mycket bättre med conti då det blev för stötigt med smala hårda kojak.
Jag kan hålla en högre snittfart nu tack vare att det går mjukare.

//Gerry

Har kört på smala slicks tidigare, men ser ingen anledning att göra det längre. Smala däck rullar inte lättare än bredare, tvärtom. Kika på bra gummi och hög trådtäthet (TPI), så kommer ett bredare däck rulla lättare och bekvämare. Jag kör på Schwalbe Kojak 2,0 nu.

Håller med om Conti Racekings fast jag kör Raceking Racesport. De är otroligt lättrullade och tysta samt har mycket fint grepp.

Tillbaka
Topp