Det bästa från :
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2248796/2268507#msg-2268507
"
Micke kan så klart förklara det här i finare ord. Men nej det är inte fel att låta hjärtat ta tid på sig att komma upp i fart. Att du tar i mer i början för att få upp hjärtat snabbare så kommer du inte orka hålla effekten i slutet när det gör som störst skillnad.
Om du har en monark. Gå på watten och strunta i pulsen. Kör fyror på så hög effekt du bara klarar. Det brukar man få genom att håla jämn fart på dem. Effekten är en bättre siffra på hur mycket hjärtat får jobba. Mman kan skrämma upp pulsen på olika sätt utan att det betyder att hjärtat jobbar för fullt. Om det bara slår och inte fylls max under slagen så når man inte dit man vill.
Micke S:
Pulsen kan ju ses som en ingång till att förstå den egna fysiologin och den rent biologiska variationen. Rent kunskapsmässigt så kan man ju överge puls som intensitetsmätning när bättre metoder finns, ex en monark.
Visst kan man träna efter pulszonern men det gäller ju att ha känsla för att zonerna precis som den funktionella maxpulsen inte är statiska utan föränderliga med en rad faktorer.
M Lindqvist:
Så slutsats om man vill träna syreupptag kan vara att stegra upp watten i några minuter innan man drar igång sin intervall. Fast då tappar man kanske stimuli av själva omställningen från lågt till högt syreupptag samt lite av den anaeroba effekten av träningen som inte behöver aktiveras lika mycket då man smyger upp belastningen.
Micke S:
Det är ju en debatt innhållande olika faktorer. VO2max får du ur det muskulära arbetet. det indikerar men säger inte vad hjärtats arbete är. 4x4-modellen bygger på resonemang kring hjärtats arbete
Sökandet efter information är ju en del av utvecklandet av kunskap
Micke S:
Det optimala upplägget är som alltid individanpassat. Det är lite lustigt om jag får uttrycka det så att alla som vill ha stöd för sin egen träning gör det genom att konsultera vetenskapen, som bygger på att sudda ut det som skiljer oss som individer i relation till träning. istället för att utgå ifrån idrottstränarens ord, som ska tolka vetenskapen och sätta den i praktik på individen, med framgång förhoppningsvis, så ses ofta forskningsrapporter som nån form av sanning när det egentligen är en initial vägledning. Men det är ju samma sak med pulszoner mm mm..
Forskningen skiter ju totalt i att leverera träningsråd till gemen man, den uppgiften ligger på andra aktörer som får tolka forskningen och sedan skapa modeller att praktisera den i. Det spårar ju för det mesta ur som med Tabata och de flesta andra "träningsformer" men så är det när idrotten investerar för lite i att förvalta kunskapen som finns. "
-----------------------------------------------------------------------------------------
Jag undrar om 4x4 är rätt träning för en nybörjare upp till medelmotionär?
Är man så pass tränad på den nivån att den ger den effekt man är ute efter och att man får den effekt det ska ge?
Micke S eller andra med liknande kunskaper får gärna svara på den frågan.
Ämnet har varit uppe så många gånger, och jag läser den alltid av intresse, men oftast är de som frågar inte inlästa på upplägget och klarar sällan av att utföra den rätt, därav mina frågor ovan.
Det krävs ju en hel del av dig som idrottare för att mäkta med den så att hjärtat får det den vill ha, eller?
Och har en vanlig motionär den förutsättning och kunskap som krävs?
Det känns som det är så mycket som spelar roll; ålder, fysisk status, styrka, fallenhet, stress, livssituation, rätt teknik mm mm mm mm mm
För jag har svårt att tro att det finns genvägar till "toppen", då skulle fler vara där.
Tycker ovanstående resonemang förklarar en hel del, hade jag läst det micke och kompany skriver i början av min "träningskarriär" så hade jag hoppat direkt på 4:orna och kört som en dåre(vilket jag gjort tidigare), idag är jag långt ifrån säker att det är just den träningen jag behöver just nu, eller då. För ju mer man läser och lär sig, ju mer förstår man vad dom skriver.
Leta reda på (på riktigt) vad du är svag på och börja där istället. Nu pratar jag kroppen, och inget annat.
Det finns inga genvägar till den perfekta cykelkroppen ;)
4x4 är kanske inte det DU behöver för att bli bra och snabb?