Hur speciella är fälgar för tubdäck?

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
Hej

En kort och dum fråga - kan fälgar för tubdäck (tubular) bara användas för sådana eller går det att även ha klassiska clincher-däck med slang på? Har fått ett erbjudande om att köpa ett par fina tubfälgar men vet inte ifall jag ”vill lära mig” hantera tubulars.

Vad säger ni?

Att köra på tubdäck nu för tiden är inte ekonomiskt försvarbart
/steen
Inte heller jag skulle rekommendera någon att köpa nya tubhjul nu, men begagnade fina tubhjul kan vara ekonomiskt i slutändan. Du får fina beggade tubhjul för betydligt mindre pengar än fina kanttrådshjul. Däckskostnaden skiljer inte särskilt mycket i slutändan även om en punka på ett nytt däck känns dyr.

Det billigaste 28 mm eller 30 mm däck som Bike24 har på lager just nu kostar 84€, vinsten med billiga hjul försvinner fort då...

Det billigaste 28 mm eller 30 mm däck som Bike24 har på lager just nu kostar 84€, vinsten med billiga hjul försvinner fort då...
Fast vad kostar ett bra kanttrådsdäck? Säg att motsvarande kvalitet kostar 50-60 euro.
Om vi räknar kronor så kanske det blir 300-400kr i skillnad.De flesta sliter nog inte ut ett par per år. Så Säg att det skiljer 500 per år plus ev extra för en punka. 700kr i skillnad på däckskostnad per år? Om tubhjulparet är 3500kr billigare för ”samma” kvalitet så går det jämnt upp på 5 år då om jag räknar rätt? Innan dess är tub billigare.

Men de flesta vill inte längre ha tub ens begagnat, jag inser det. Av praktiska skäl förstår jag resonemanget men för en begagnatköpare som vill ha finast möjliga hjul för minst peng och inte är rädd för lim eller tejp så tror jag ekvationen snarast talar för tubhjul några få år till. /tub-Don Quijote

Det har faktiskt funnits fälgar för både tub och kantrådsdäck CSuper Champion Mixte). Dom förenade oxå alla nackdelar i bägge kategorierna

Senast ändrad:
Av praktiska skäl förstår jag resonemanget men för en begagnatköpare som vill ha finast möjliga hjul för minst peng och inte är rädd för lim eller tejp så tror jag ekvationen snarast talar för tubhjul några få år till. /tub-Don Quijote
Nja, då förutsätter du att tubhjulen är (minst) lika bra som vanliga kanttrådsdäck.
Det är de inte de är långsammare, inte särskilt mkt men med likvärdiga däck är de det.
Att tubdäck på lvg ger något högre rullmotstånd jmf med (de bästa) kanttrådsdäcken är en gammalt och välkänt

rolling-resistance-tubular.gif

http://www.sheldonbrown.com/brandt/rolling-resistance-tubular.html

En stor anledning till det större rullmotståndet hos tubdäck jmf med kanttrådsdäck är tubdäckslimmet.
Det vanliga (lvg)tubdäckslimmet är ffa framtaget för att man snabbt skall kunna byta däck vid punka.
Det är alltså lite segt. Denna seghet gör att däcket rör sig på fälgen och därmed påverkar rullmotståndet negativt. Lim för bana är hårt när det har torkat och ger ett lägre rullmotstånd.
Läs mer i länken ovan

OBS
Tubdäckslimmet är bara en faktor av flera som är med och bestämmer rullmotståndet.
Det finns även stora skillnader mellan olika däck, därför går det INTE att generellt säga att alla kanttrådsdäck har lägre rullmotstånd jmf med alla tubdäck.
Men jämför man de bästa däcken har kantrådsdäck lägre rullmotstånd.
Men det är inte alltid de däck som känns snabbast som är det. Eftersom de (oftast) är lättare så känns tubhjul snabbare även om de i verkligheten inte är det.

Nja, då förutsätter du att tubhjulen är (minst) lika bra som vanliga kanttrådsdäck.
Det är de inte de är långsammare, inte särskilt mkt men med likvärdiga däck är de det.
Att tubdäck på lvg ger något högre rullmotstånd jmf med (de bästa) kanttrådsdäcken är en gammalt och välkänt

rolling-resistance-tubular.gif

http://www.sheldonbrown.com/brandt/rolling-resistance-tubular.html

En stor anledning till det större rullmotståndet hos tubdäck jmf med kanttrådsdäck är tubdäckslimmet.
Det vanliga (lvg)tubdäckslimmet är ffa framtaget för att man snabbt skall kunna byta däck vid punka.
Det är alltså lite segt. Denna seghet gör att däcket rör sig på fälgen och därmed påverkar rullmotståndet negativt. Lim för bana är hårt när det har torkat och ger ett lägre rullmotstånd.
Läs mer i länken ovan

OBS
Tubdäckslimmet är bara en faktor av flera som är med och bestämmer rullmotståndet.
Det finns även stora skillnader mellan olika däck, därför går det INTE att generellt säga att alla kanttrådsdäck har lägre rullmotstånd jmf med alla tubdäck.
Men jämför man de bästa däcken har kantrådsdäck lägre rullmotstånd.
Men det är inte alltid de däck som känns snabbast som är det. Eftersom de (oftast) är lättare så känns tubhjul snabbare även om de i verkligheten inte är det.
Det ligger nog nåt i det där även om skillnaderna är mycket små vad jag kan googla mig till mellan slang och tub. Testerna som görs är ju små och utförda i ”laboratoriemiljö” så om de uppvisar signifikanta skillnader rent statistiskt känns oklart för mig. Testerna känns generellt ganska amatörmässiga och små.
Tubeless med bra däck är nog trots allt bäst sammanlagt tror jag ändå. Men skillnaden mellan bra tubdäck och bra kanttrådsdäck med slang verkar vad jag förstår mycket marginell. Verkar väl inte som att limmet i sig är någon stor faktor vad jag kan förstå.
Men kanske vill jag bara lura mig själv så jag slipper köpa ny cykel med nya höga TL-hjul för en massa tusen…

Tillbaka
Topp