Hur ställa in relation på sittställing i relation till styre på ny cykel

Helaskiten

Aktiv medlem
Så jag håller på att bygga en ny cykel. Nu håller jag på att sätta på sadel och styre.

Finns det någon guide till hur det ska kännas på ett ungefär? Relationen mellan styre, sitthöjd/längd och pedaler?

Vet inte riktigt vad det generella rådet är här på hur det ska kännas helst när man sätter sig på en cykel som är inställd på ett riktigt sätt i relation till cyklistens längd.

Inte för framåtlutad men inte heller ett styre som är allt för långt upp antar jag. Men vad anses som lagom?

Säkert ett enkelt svar men har ingen koll sådär generellt vad som anses som god sed här. Var ska styret vara liksom. Hur högt/lågt samt hur långt bak/fram i relation till mig.

Säkert ett enkelt svar men har ingen koll sådär generellt vad som anses som god sed här. Var ska styret vara liksom. Hur högt/lågt samt hur långt bak/fram i relation till mig.
Det klassiska rådet var att använda underarmens längd: armbågen mot sadelspetsen och sen skulle det vara 2-5 cm ungefär från fingerspetsarna till styret. Och styrets höjd skulle vara i linje med sadelns underkant.

Och det är fortfarande inte så tokigt som utgångspunkt tycker jag, för en landsvägscykel då alltså.

På en räser är en gammal enkel tumregel att sitta som vanligt med händerna på hoodsen med rak nacke, dvs blicken ner i marken. Då ska styret (ungefär) skymma framnavet. Navet framför styret = styret för nära. Navet bakom styret = styret för avlägset. Jag tycker den funkar rätt bra. Ymmv.

Det klassiska rådet var att använda underarmens längd: armbågen mot sadelspetsen och sen skulle det vara 2-5 cm ungefär från fingerspetsarna till styret. Och styrets höjd skulle vara i linje med sadelns underkant.

Och det är fortfarande inte så tokigt som utgångspunkt tycker jag, för en landsvägscykel då alltså.
- och sadelhöjd i förhållande till pedal: hälen på pedalen och rakt ben. Som utgångspunkt.

Vad är det för sorts cykling som ska utföras?
swapfiets_n6-500x500.jpg

eller
wilier-turbine-slr-windtunnel-newtown325-d8a5811.jpg

Det gör ju en viss skillnad i var man bör ha styret.

På en räser är en gammal enkel tumregel att sitta som vanligt med händerna på hoodsen med rak nacke, dvs blicken ner i marken. Då ska styret (ungefär) skymma framnavet. Navet framför styret = styret för nära. Navet bakom styret = styret för avlägset. Jag tycker den funkar rätt bra. Ymmv.
Framnavet alltså mitten på framdäcket tänker du? Bara så jag inte missuppfattat? Framnavet, alltså den mittparten på framdäcket?

Tycker sittställningen är det primära, börja med den. Tips finns ovan, och massor på Imperfekt.

Det där funkar absolut inte för mig. Har väl korta armar…

Jag vill upprepa, sittställningen är så att säga viktigast. I stort sett ska den vara så bra, att du inte behöver stödja men händerna mot styret. Sadeln i de allra flesta fall i våg. När ena foten är som längst fram ska knät vara i ungefär 90 grader. Om du klickar ur ska du nätt och jämnt nå marken med foten utan att stiga ur sadeln.
När det är klart funderar du på armställningen. Armbågarna i 90 grader är vilsamt, och sen får du avgöra själv om du vill ha det i bocken eller på hoodsen. Gissar det senare, men vet inte.

Jag vill upprepa, sittställningen är så att säga viktigast. I stort sett ska den vara så bra, att du inte behöver stödja men händerna mot styret. Sadeln i de allra flesta fall i våg. När ena foten är som längst fram ska knät vara i ungefär 90 grader. Om du klickar ur ska du nätt och jämnt nå marken med foten utan att stiga ur sadeln.
När det är klart funderar du på armställningen. Armbågarna i 90 grader är vilsamt, och sen får du avgöra själv om du vill ha det i bocken eller på hoodsen. Gissar det senare, men vet inte.
På en fatbike?

Mm är igång med detta nu igen. Det är även vad du anser bäst för en fatbike som ska köras i blandad terräng? Ganska ofta skogsstigar. Ok tack

Tillbaka
Topp