Hur stor omställning att gå från Trigger till Twist?

Fischer

Ny medlem
Jag har fått fel växelreglage till min nya cykel (se annan tråd).

Överväger lite att behålla Twistreglagen som nu sitter på. Hur stor omställning är det att gå från Trigger till Twist om man är inkörd på trigger? Någon som gjort detta? Vad tycker ni? Ångrar ny bytet?

Jag har bytt åt andra hållet, och det är inget större problem egentligen. Det tar nån tur och sen är du hyfsat inkörd på det nya sättet. Däremot tror jag det är svårare att ha kvar samma reglage och byta till en rapidrise bak (eller byta från sådan), då man ju har kvar de bekanta reglagen men de nu går åt "fel" håll

Twisters har en del fördelar som lägre vikt och minskad risk att slå knäna i dem (det gör jag ibland på mina sram triggers). Dessutom är de skyddade vid eventuell vurpa

Twisters är helt OK, iallafall nyare sram-varianter. Jag bytte från shimanotriggers till dylika och det tog inte särskilt lång tid att ställa om sig.

Båda har sina fördelar och nackdelar som jag redogjort för förut.

beror väll på va för twister det är. men säg så här, mellan 1995 och 2002 körde ja med triggers, allt från LX till XTR, 2002 bytte jag till x.0 twister, tog mig 15 minuter, sen kändes det helrätt. inga som helst problem. nu är jag mycket tveksam till att gå tillbaka. skulel vara till x.0 trigegr då, emn då enbart för att de är så fina, inte för att jag tror ja trivs bättre med det.

fina me twister är ju att man kan gå igenom hela kassetten, de är lättare, mindre rörliga delar. o framväxeln, så kan man i alla fall på mina reglage justera framväxeln med reglaget, finns 9 steg, så man kan kompencera om det skrapar emot. dock så vet ja inte om alla dessa mellansteg finns på andra än x.0 då jag inte testat andra

baltazar:
sanning med modifikation det finns de reglage med enbart 3 lägen för framvxln.. mycket möjligt att det går att köpa ett nytt index bara om man önskar det.

Senast redigerad av en moderator:
Anledningen (som jag redogjorde för i en annan tråd): Jag har precis fått min nya cykel levererad. Istället för Triggers som jag ville ha fick jag Twisters. Eftersom jobbet kommer att hindra mig från att komma åt cykeln ett tag framöver funderar jag lite på att behålla dem. Den andra anledningen är att jag blivit lite nyfiken att testa något nytt (har haft triggers i många år).

Det är X9 reglage (till X9 bak och XT fram). Allt helt nytt.

Hur vanligt är det att man växlar av misstag? T.ex. när man rycker i styret, eller "halkar" på greppen?

Senast redigerad av en moderator:
Fischer skrev:
-------------------------------------------------------

> Hur vanligt är det att man växlar av misstag?
> T.ex. när man rycker i styret, eller "halkar" på
> greppen?

Aldrig!
Har kört med twisters nu i över 10år och aldrig växlat av misstag,
Kör på bara, du kanske precis som jag upptäcker att du älskar det!
Lycka till
Mvh Kristofer

Kör inte twister, du kommer sakna det när du kör triggers igen! ;)

Nu är det flera år sedan jag körde twister men det händer fortfarande att man saknar den rappa växlingen då och då, om det är någon tröst minskar saknaden lite allt som tiden går..

Det är som vanligt, båda har sina för och nackdelar. :)

Tillbaka
Topp