Hur stor pass mycket snabbare är HT än FS igentligen?

Jerry

Aktiv medlem
Hej Happy!

Undrar hur pass mycket snabbare en HT är jämfört med en FS igentligen?

Förstår att det beror på vilken sorts HT och vilken sorts FS man jämför med. Båda hojjarna är XC kittade (ungefär iaf:) så skillanden borde vara marginell med avseende på komponenter mm.

Har cyklat på 38:40 med FS:n och 38:12 med HT:n i jämförbara förhållanden ungefär på samma sträcka (14,5 km).

Hur mycket snabbare borde man kunna förvänta sig procentuellt att HT borde vara?

/Jerry

Tjena!

Det beror ju helt på var man cyklar.. NErför dh-spåret i bajen.. så vinner fsen lätt..
milspåret hardtail.. gula fs.. nick-spåret.. ht.. sörmlandsleden sdtälje-mölnbo fs..

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det en röd eller blå cykel vi pratar om?
>

Tjena!

GRÖN!! Alltid snabbast..

Kneecap skrev:
> GRÖN!! Alltid snabbast..

Min är grön, men folk kör om mig ändå, hjälp snälla bullen vad skall jag göra, jag orkar snart inte mer...

Bianchi oskar skrev:
> jupp, grön (celeste) ät alltid snabbast!

För helvete celeste är inte grön! Ok drag queen grön då, typ som omodern ögonskugga... haha!

Fasen Oskar, du vet ju att celeste inte är grön - du brukar till och med påpeka det.

:-D

Haha, okey!

Det är snabba repan till jobbet med 99,5% asfalt det är frågan om.

Och cykeln är blå, så det går väl inte då :-D

Låt mig försöka formulera frågan lite bättre:
Jag undrar hur pass mycket snabbare en HT är procentuellt sett än
en FS på underlag som lämpar sig för en HT (lätta stigar, asfalt
etc)?

Vad har celeste för luftmotstånd? Vindtunneltestad koffecient, bitte!

Bianchi oskar skrev:
> grönmedpärlemordå?
>
> MVH oskar olsson
> ----------------------
> <10500gr XC Bianchi Tycoon 5800 '00
> <urban Specialized P.2 '05
> <ram Bianchi Mutt 7700 '04
> <knäckt, knäckt, knäckt Bianchi x32al '98
>
> ride fast. ride .

Tycker det är omöjligt att diskutera detta, men en FS är väl bäst på underlag som passar den aktuella FS:en, och vise versa för HT...

På asfalt är de lika snabba om du har lika däck och luftmotstånd och de väger lika. Om inte bakdämparen gungar och suger upp all trampkraft.

Normalt är en FS tyngre och svampigare. Så i en asfaltsbacke där man gärna övergår till stående trampning kommer HT:n att regera.

Tjena!

B-O: Celeste är fan inte ens i närheten av att vara grönt!!! Att ens försöka påpeka en sån sak.. Usch och fy och blä.. ;)

Jo, jag är medveten om att det kan vara svårt att få fram
helt objektiva fakta men din åsikt är lika intressant.

Tyckte när jag nu efter lite mer än ett halvårs intensivt
cyklande på FS:en vinter som sommar att HT kändes rugigt
kvick i skogen på lätt stig och att den svarar direkt på
varje tramptag.

Därför tyckte jag att det kunde vara intressant att höra
vad mer erfarna cyklister har för åsikt i frågan som jag
lite tillspetsat kanske, formulerade som jag gjorde.

Låt diskussionen rulla på, jag lyssnar intresserat!

neodym skrev:
> Tycker det är omöjligt att diskutera detta, men en
> FS är väl bäst på underlag som passar den aktuella
> FS:en, och vise versa för HT...

Ok, jag har testat helt ovetenskapligt givetvis på blå-grön kombo i Hellas. Samma guide, väder osv. Första gången en HT och andra gången med en FS. Inget procenttal men det gick avservärt fortare med en FS, både i relation till de jag cyklade med och som jag själv upplevde det. Som sagt, synnerligen subjektivt.

Senast redigerad av en moderator:
hur ser det ut på WC tävlingarna, alla märken har både HT och FS men vilka tävlas det mest på?
Det skulle kunna ge en fingervisning om vilket som är snabbast

Jag tror det är mycket individuellt.
Har man ett riktigt bra rundtramp kan man åka riktigt fort på en fs även i uppförsbackarna. Har man riktigt bra teknik kan man åka riktigt fort i stöket på en HT...
Tävlingsmässigt TROR jag att fs:en har sina största förtjänster i att det sparar kroppen. Dvs, man blir snabbar på slutet av loppen med en fs, särskilt på långa långlopp, och det är ju ofta där tävlingarna avgörs...

mytomspunnen skrev:
> Jag tror det är mycket individuellt.
> Har man ett riktigt bra rundtramp kan man åka
> riktigt fort på en fs även i uppförsbackarna. Har
> man riktigt bra teknik kan man åka riktigt fort i
> stöket på en HT...
> Tävlingsmässigt TROR jag att fs:en har sina
> största förtjänster i att det sparar kroppen. Dvs,
> man blir snabbar på slutet av loppen med en fs,
> särskilt på långa långlopp, och det är ju ofta där
> tävlingarna avgörs...
>
> ------------------------------------
> Rakar jag?
> Proud sponsor of Jomper 2005
> Startplats Tävlingsklass Mörksuggejakten 17/7
> säljes pga sjukdom
> ------------------------------------

Ingen idé att du försöker lura i oss din jususpropaganda,...vi vet redan att det är färgen som är av görande...

Viktinverkan kan man iaf räkna ut. Gå till http://analyticcycling.com, klicka på "static forces->less weight on hill".

38 km uppför med en snittlutning på 5% (rätt så likt FMT) med en två kilo lättare hoj sparar totalt lite drygt två minuter. Och då vet vi ju alla att vikten är det enda som spelar roll ;)

Tyvärr finns ingen djuplodande undersökning om färgens inverkan på farten, men jag skulle gissa att orange är snabbast.

/dag

dag skrev:
> Tyvärr finns ingen djuplodande undersökning om
> färgens inverkan på farten, men jag skulle gissa
> att orange är snabbast.

Om man tänker sig fotoner som partiklar är jag beredd att säga att man ska ha en mattsvart front och en högblank vit lack baktill. För bästa fartegenskaper har man givetvis en matchande tempodräkt.

Är inne på samma spår som mytomspunen, med en FS så spar man kroppen, får en bekvämare resa och orkar köra hårt längre.

Sen så beror det så klart mycket på bana och åkaren, är man en fulltränad teknisk åkare i 20 års åldern så lönar sig det nog med en HT som svarar snabbare och är lättare men som en mindre fulltränad +30 cyklist så blir det behagligare och roligare med en FS.

Men 1800 är väl total stigning. Du missar nedförsbackarna. kör man inte snabbare i nedförsbackarna med tyngre hoj? Tveklöst kör man snabbare med en FS i nedförsbackarna, i synnerhet när man börjar bli trött...

/Zeb

Zeb skrev:
> Men 1800 är väl total stigning. Du missar
> nedförsbackarna. kör man inte snabbare i
> nedförsbackarna med tyngre hoj? Tveklöst kör man
> snabbare med en FS i nedförsbackarna, i synnerhet
> när man börjar bli trött...

Ja, jo, mitt inlägg var inte riktigt allvarligt menat. Det där är liksom vad som går att *räkna* ut. Sen har vi de tio tusen andra faktorerna som inte är lika lätta att räkna ut inverkan av... :)

/Dag

the_TnT skrev:
> På asfalt är de lika snabba om du har lika däck
> och luftmotstånd och de väger lika. Om inte
> bakdämparen gungar och suger upp all trampkraft.
>
Jag har overhört svårt att tro att det går att konstruera en bakdämpare som är lika styv som en alu-ram, en bakdämpare snor alltid effekt, trots spv, pro-pedal och liknande antigung.

manu_jeep_l.jpg

Än så länge har jag inte kännt att jag begränsas av att min cykel är en ht, snarare att jag är rädd att ta sönder nåt i onödan.

Sadelstolpen däremot är fantastiskt viktig har jag märkt, min ritchey pro är kopiöst mycket trevligare att sitta på än kalloy dito. Dämpad var ganska mysigt men efter att den dog på kinnekulle utan att jag märkte nån större skillnad så har jag en fin-stolpe nu från tüskland, mmm.

Får nog lägga in en ny bild i våra hojar tråden.

Jag tror att FS till viss del kan vara snabbare även på grusväg. Fjädringen ger ökad markkontakt och därmed möjlighet att åka snabbare med bibehållen kontroll. Gäller väl framförallt i långa utförslöpor. Min egen erfarenhet är en lång grusväg i början av mörksuggejakten där jag kunde åka betydligt fortare på FS än med HT. I år blir det helstelt, blir intressant att se hur fort det går i nedförsbacken.

Jerry skrev:
> Undrar hur pass mycket snabbare en HT är jämfört med en FS igentligen?

2,9576% vid en temperatur av 18,7C, 39% luftfuktighet, ett molntäcke på 4.730 meters höjd, max tre dagar kvar till nästa nymåne, över 3 km till närmaste mobilmast, och låga pollenhalter.

> Förstår att det beror på vilken sorts HT och vilken sorts FS man jämför med.

Jepp. Finns FS-hojar som är snabbare än HT, och vice versa. I grund och botten är det fråga om det gamla vanliga inom cykelsporten - Den som har mest pengar att lägga på cykeln äger. ;-)

> Båda hojjarna är XC kittade (ungefär iaf:) så skillanden borde vara
> marginell med avseende på komponenter mm.

Grejen är ju att i ett långlopp så tar de som trampar HT oftast över när det är någorlunda bra vägar, medan de på FS äger stigarna som inte är helt plana. Att HT historiskt sett har dominerat kanske beror på att det under ganska lång tid aldrig varit fråga om någon hårdare terrängkörning inom XC, utan just grusvägar och bättre stigar? (Någon som vet, eller har teorier?)

> Hur mycket snabbare borde man kunna förvänta sig procentuellt att HT borde vara?

Definera först "FS" och säg sedan vilken miljö det rör sig om. ;-) Det är ju lite skillnad mellan en kortslagig FS XC med stötig bakdämpare, som bara har som uppgift att hålla bakhjulet på vägen så man inte tappar grepp (och fart) så fort man kör över en sten eller rot, jämfört med en lite större och mjukare trail/AM-hoj. Ska du jämföra FS med HT i XC-sammanhang ska du ju kolla på just fulldämpade XC-hojar, typ epic eller scalpel.

Trampar inte Kessiakoff omkring på en Scalpel förresten?

Fredrik Larsson skrev:
> Jag har overhört svårt att tro att det går att
> konstruera en bakdämpare som är lika styv som en
> alu-ram

Jag med. Det var en generalisering Fredrik. Chilla lite nu ;)

oxr skrev:
> Jag tror att FS till viss del kan vara snabbare
> även på grusväg. Fjädringen ger ökad markkontakt
> och därmed möjlighet att åka snabbare med
> bibehållen kontroll. Gäller väl framförallt i
> långa utförslöpor. Min egen erfarenhet är en lång
> grusväg i början av mörksuggejakten där jag kunde
> åka betydligt fortare på FS än med HT. I år blir
> det helstelt, blir intressant att se hur fort det
> går i nedförsbacken.
>
> *Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att
> ha*
>
> Söker med ljus och lykta efter Kona
> cantileverbromsvajerjöljesstopp för P2 framgaffel

Intresant tanke. Men bara för att jag är jag så lägger jag självklart in ett motargument..hehe.

Nää, men en sak som slog mig under en av mina heldämpade turer i skogen var faktiskt att jag inte vågade/kunde stå på lika mycket i högfartskurvor. Detta pågruna av att cykeln hade högre tyngdpunkt och då var det faktiskt ganska stökig väg.

Men jag stod inte med stopur och tog tid utan det var bara kännslan som sa detta till mig.

Ville: det jag upplevde i just den här nedförsbacken var att bakändan var mycket lugnare. HT:n var rätt styv och studsade och for i ojämnheterna och det gick inte att fortsätta accelerera för att man inte hade vare sig kontroll eller grepp. Jag inbillar mig att en bakända som sladdar omkring och letar grepp bromsar farten. Med FS:n rullade det bara på och bakhjulet var hela tiden tryckt mot marken och det var bara att trampa vidare. Vet att jag körde ifrån en hel del HT:s just där, det kan i ju för sig bero på att jag är dum i huvet och inte håller igen men det var jag nog även när jag hade HT.

Så kan det nog vara.

Apropå tyngdpunkt: du tror inte att det kan bero på att du hamnade på en FS vuxen-cykel och var van vid att köra HT barn-cykel?

JO, det kan nog påverka något. Visserligen så sitter jag inte på den låga sadeln nerför men jag kan nog sjuknaihop endel mer än en HT med hög sadel.

Doc tror jag höjden på vevpartiet gjorde den stor skillnande.

Men visst tror jag att det är ett specialfall och vanligast på underlag med lite sämre fäste(antingen för att det studsar eller för att det är halare) så borde en fullgungare kunna ligga kvar bättre.

När man kört så länge med bakfjädring vill jag inte ens ha HT-styvt på väg. Det ska tillåta pyttelite rörelse på en mtb. Föresten är det gaffeln som rör sig mest och det tycks vara hur accepterat som helst nuförtiden vare sig det är HT eller FS-folk.
Att då yvas över liten rörelse i bakändan som i sammanhanget ör obetydligt är ju löjligt.

På min referensrunda där jag brukar köra "tempo", som är asfalt/grus/bred stig/grus småkuperat och 16.7 km.
Har jag inte märkt någon skillnad på min FS, kör på ungefär samma tider som på HT förra året.
Conti Explorer på bägge cyklarna.

/Anders

Hmm, jag tror att man bör diskutera vilken tidtagningsutrustning man använder och hur den påverkas av skak. Känsliga klockor på hardtail borde kunna medföra stora tidsvinster/tidsresor..

Det och sen är det färgen naturligtvis.

Tillbaka
Topp