Hur svänger man egentligen?

Mårten

Aktiv medlem
Låter kanske som en sjukt dum fråga, men jag har upptäckt att det beskrivs väldigt olika på olika ställen. Eftersom jag har lite problem med washouts när jag pressar på i kurvor undrar jag om ni har några tips?

Som jag kör nu är det ytterpedalen i bott, luta hojen och hålla kroppen relativt upprätt som oftast gäller. Försöker pressa ner däcken i backen men det hjälper inte riktigt... Att slänga ut innerfoten gör ingen större skillnad på greppet heller så jag vetefan.

Läste någonstans att man skulle hålla pedalerna parallelt för att få maximalt tryck genom däcken ner i backen men det känns schkumt? Dessutom, om man har det vilken fot ska då vara framåt?

Seså, diskutera kurvtagning nu! :D

Jag brukar börja med högerfoten. Sen tar jag vänsterfoten. Sen följer resten av kroppen med, det liksom sitter ihop allting på når konstigt sett.

jag läste någonstans att man ska ligga paralellt (stvas det så?) med cykeln om man har fart och kurvan lutar för att få maxtryck på däcken. Alltså inte luta cykeln mellan benen utan luta med cykeln.. tror det var här på happy jag läste det. Är inte på så många andra sidor.

Mvh: morfum

är du rak med kroppen så höjs ju tyngdpunkten. är man rak med cykeln lutandes så går ju all kraft i samma riktning. vilket ger mer tryck på hjulen vilket kräver mer fäste, och ger mer fäste, så länge det inte är på löst grus.
Har man kroppen rakt upp och cykeln lutad så blir det ju massa kraft som åker i sidled, eller tänker jag fel?
Vem orkar starta paint och göra pedagogiska teckningar.

Pedalerna. Sitter du ned så spelar ingen roll. Står du upp så borde det vara bättre med jämt. men normalt sett håller men väl ned den på yttersidan för det känns säkrare med lite mer clearence.

Jo, i en berm är det ju bara att svänga och följa bermen liksom. Risken för wash out känns inte överhängande. Annat är det på säg en riktigt lerig off camber känns det som...

En gubbfrirajders funderingar:
Det är inte så enkelt att du har för lite vikt på framhjulet? Med slack geometri tycker jag det krävs en medveten viktförskjutning framåt för att få fast framhjulet ordentligt.
Själv håller jag lätt för upprätt överkropp och får därför för lite grepp fram. En medveten sänkning av överkroppen mot ett mer vågrätt läge ger automagiskt lite mer vikt på styret/framhjulet.
Men det där vet säkert fartfantomerna bättre :-)

Hmm. jag tänkte stående eller snarare liggande på cykeln.. men det är lite hur jag svänger när det går nedför i skogen.. alla konstiga ord kan jag dock inte =) Jag försöker dock ha en rak linje lodrätt om man säger så med cykeln om det går. Hittar dock inte tråden om det =/

rejser skrev:
-------------------------------------------------------
> Har man kroppen rakt upp och cykeln lutad så blir
> det ju massa kraft som åker i sidled, eller
> tänker jag fel?

Om cykeln inte lutar mer så stämmer det resonemanget. Men ska man köra i samma hastighet genom en kurva med kroppen rakt upp, måste man luta cykeln mer för att få lika låg tyngdpunkt. Då gäller det att man har bra kantgrepp på däcken :).

Jag har väl inte kört så väldigt mycket DH (vilket jag antar att Mårten är ute efter) men jag resonerar så här:
- Hårda switchbacks: skapar knyck ihojen (sväng/frambroms/tyngdpunkt)samtidigt som jag duttar till bakbromsen så jag kan få lite sladd samtidig som jag behåller den fart som kurvan tillåter. Mest för att få riktningen rätt tidigt för att trampa igång igen. Då håller jag lätt bakvikt och pedalerna paralellt. (de kurvor jag klarar någorlunda:)
- Korta småsvängar på stig: försöker jag ta mig igenom med jämn tyngdpunkt över framhjulet och spåret samtidigt som jag carvar ner hojen och försöker trycka ut bakändan snabbt. Inte lätt men de gånger det sitter märker man av hur lätt det går och hur lite fart man tappar.
- Högfarts/bermsvängar: Försöker få ner ytterpedalen och få fullt tryck ner i backen. Är jag slö kör jag med fötterna bredvid varandra men då tycker jag mig märka jag att inte har samma pump genom kurvan.

Ibland funkar det bättre än annars :D

Jag är kanske ute och cyklar - det är ju svårt att veta vad man egentligen gör - men min bild är att washouts (om med detta menas att framhjulet kasar framåt på tvären) beror på för mycket tyngd fram. Brukar många gånger försöka hålla tyngspunkten över bakhjulet och få överstyrning som i en gammal baktung överstyrd folka.

Det är lite intressant! Men eftersom jag inte vet kan bidra med något annat.

På Landsvägs MC (Sporthoj) gäller raka armar och upprätt ställning in i kurvan så långt bak det går, sedan hänga ut mot insidan av kurvan så hojen lutar mindre än föraren. Ut ur kurvan gäller det att krypa ihop framåt för att inte komma upp på bakhjulet.
På MX gäller det att få fast fram hjulet in i kurvan och sitta relativt långt fram över tanken, sedan låta hojen luta mer än föraren för bästa fäste, och sedan flytta sig bakåt för att inte få för mycket hjulspinn ut ur kurvan…
Alltså precis tvärt om!
Min poäng är att underlaget avgör helt och hållet, sedan är det lite speciellt på sporthojens breda däck: på 70-talet lutade man lika mycket som hojen, allt i en linje. Men då var hjulen relativt smala.

DH borde vara som MX vilket bevisas av att många byter mellan de två sporterna. Så gissnings vis borde samma regler gälla ungefär…

Triple: I mx lutar man ju med hojen i största delen av kurvorna.
Förutom snorhala rullgrus-kurvor utan vallar..... vilket iofs är fallet här...

Lofi: Tack! Grym stilstudie! Verkar som om det helt enkelt beror lite på banan. När det är platt eller kanske tom lite off camber ligger hojen mer än han själv. När det är berms eller annars finns något att trycka fast mot lutar han lika mycket som hojen.

Peaty i berm:
Steve%20Peat.jpg

(http://www.downhiller.info)

Någon på en världscup-tävling, off camber:
uci_brazil.jpg

(http://www.extreme.com)

rejser skrev:
> Triple: I mx lutar man ju med hojen i största
> delen av kurvorna.
> Förutom snorhala rullgrus-kurvor utan vallar.....
> vilket iofs är fallet här...

Jo, man lutar med hojen, oftast. Men oftare att hojen lutar mer än att föraren lutar mer! Speedway-kurvor är ju undantaget (löst grus utan vallar), men det är sällan man har det drivet på bakhjulet på en DH...

Kör bara tänk inte så jävla mycket. Titta framåt och njut av naturkrafterna så ska du se att det går bättre:-)
Han på sista bilden ser det inte bra ut för han har ju kommit helt ur spår och är ute och fladdrar.

Wade Simmons lägger några fina svängar i The Collective med lite drift, det ser åtminstone riktigt snyggt ut men om det är snabbast eller bäst vet jag inte? :-) Hunter drar på bra i svängarna han med:

/Leo

Jag minns denna.
Studera bilden och ni ska finna svaret på hur man svänger
Var tvunngen att klippa in vad som sas om bilden.

http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=21617

Detta var fan något av det finaste jag sett på länge!!

Inte många som klarar av att svänga med en sådan grace. Jävligt true!

Åkarens position - knän och axlar som styr - samt blicken,

testa i en kurva med grus utan vall eller annat att ta stöd mot, tricket är att luta dig framåt och lägga vikt på framhjulet. Inte för mycket för då åker bakhjulet...inte för lite för då åker framhjulet, träna träna träna, förslagsvis på slingrande små grusvägar i alpern.

Du kan få släpp ömsom på fram, ömsom på bakhjulet genom en längre kurva, då gäller det att vara med och parera genom att flytta vikten bak/fram beroende på.

Det bästa är att försöka hålla cykeln upprätt medan man lutar överkroppen inåt mot kurvan. Då trycker man mest kraft ner i däcken mot marken. Men det är svårt och därför lutar de flesta cykeln istället och för att få tillräckligt grepp genom att luta cykeln måste man ofta luta cykeln så mycket att man inte törs följa med med överkroppen. Då blir det alltså precis tvärtom mot vad man borde göra. Men gör ett test och kör samma kurva två gånger i samma fart och den ena gången lutar du kroppen inåt men håller cykeln så upprätt som möjligt och den andra gången så lutar du cykeln inåt och håller kroppen upprätt. Du kommer att känna att den första metoden är svårare men ger dig mycket högre fart genom kurvan. Den andra metoden är lättare men du tappar greppet lättare och så går det inte lika fort.

Håller inte med dig där Lennart35...Det finns ju ett uttryck som heter "lean the bike, not the body" vilket ju betyder att om man lutar cykel inåt och håller upp överkroppen i kurvorna så skapar man maximalt tryck och bästa viktfördelning i kurvtagningen. Med denna teknik kan man också ta riktigt snäva lågfartskurvor. Detta gäller mtb. Fär lvg är det andra principer som gäller.

Oavsett om man lutar cykeln mer eller mindre än kroppen borde väl trycket vara detsamma på däcken och kraften riktad rakt genom däckens kontakt med marken? Annars skulle ju hela ekipaget antingen tippa inåt i kurvan eller utåt. Rätta mig om jag har fel..

Det intressanta blir väl därför var på däcket det bästa greppet finns. På ett MTB-däck är mönstret större på sidorna vilket borde göra att ju mer man lutar cykeln desto bättre grepp får man. På ett MC-däck däremot som i regel saknar dobbar är greppet bättre mitt på rullytan då den ger störst kontaktyta med underlaget vilket gör att man bör hålla cykeln så upprätt som möjligt.

Tänker jag rätt?

Tyvärr Lennart35, det stämmer inte riktigt, åtminstånne inte i den underbara världen av DH cykling.

Naturligtvis går det inte att svara med ett lätt svar hur man svänger men kortfattat.

I vallar:
fötterna paralella, titta långt fram, överkroppen styr så vrid den lite mot utgången, kroppen och cykeln i linje, tryck på lämpligt ställe i vallen. kroppen centrerad på cykeln men efter trycket hamnar man automatiskt lite bakåt.

Skiddies:
fötterna paralella få vikten att hamna på framhjulet tryck runt bakhjulet med höfterna. (tekniken som mats pratar om)

Svängar utan vall/skråsvängar:
Föttern inte paralella, ytterfoten ner, ytterknät trycks in mot ramen. vikten lite framåt så framhjulet fäster. höfterna trycks ut mot ytterkurvan. innebenets knä pekas lite innåt och böjs så man kan lägga ner överröret i innerbenets knäveck. överkroppen kroppen är förhållandevis rätad (framåt bakåt led), kroppen mer lodrät än cykeln ( alltså cykeln lutar mer), huvudet och axlarna vrids mot utgången, om man klarar så kan man göra ett pump (se svänga i vallar) för att få mer höjd i utgången.

Speedway:
Gasa så bakhjulet släpper sedan skiddar man runt tills man låter bakhjulet fästa... :) så skjuts man iväg.

Roadracing (MC):
luta kroppen inåt för att få cykeln så upprät som möjligt, kurvorna är flackare så du behöver inte svänga lika skarpt utan mer motverka centrifugalkrafterna (mcn är tyngre än dig) + du vi ha så mycket av "slit ytan" som möjligt i marken när du vrider på den enorma kraften....

MTB däcken idag är så bra att du verkligen kan ligga på styrmönstret och bara carva runt i kurvorna precis som man gör när man åker skidor eller bräda...

Det är därför vissa duktiga åkare kör med semisliks i DH bra fart + lättrullat sedan är det bara all lägga ner och låta sidomönstret gör jobbet i kurvorna.

Kom gärna med på 412cf DH träningar så kan vi lära av varandra.

/Anders 412

bra inlägg Anders (inbördes beundran).

det jag skrev om kallas kanske "skiddies" fast bara om hjulen släpper väll?

jag rekommenderar att öva på kurvor utan vall för att lära sig kontrollera hur cykeln beter sig då den pressas genom kurvan. Det känns som att det är alla svängars moder - är du säker på det så blir det så mkt lättare med bööörms där du kan köra fullt ös och verkligen trycka till mitt i kurvan utan att en sbehöva oroa dig för att sladda av banan. Efter övning så kan man säkert få till en pump ut ur kurvan även på lite svårare rullgruskurvor.

Gillar ditt inlägg Anders helst beskrivningen av speedway.
Speedway:
"Gasa så bakhjulet släpper sedan skiddar man runt tills man låter bakhjulet fästa... :) så skjuts man iväg."
Riktigt så funkar det inte i sppedway gasar det gör man mycket men man låter kroppen styra genom att flytta den framåt och bakåt. Flyttar man kroppen framåt kommer bakhjulet ut sedan när den lilla rakan kommer flyttar man vikten bakåt. och det går rakare igen. Och sedan förfinar man det och blir en ny Richardsson. Man vill ju gärna inte sluta gasa när man vill att det ska gå fortare:-)
Detta gäller på MC allra mest Speedway skitkul prova själv på någon på en lokal mcklubb som har speedway så kallad sliding. Så kan du själv känna hur det går till.

Inte den typ av kurvor Mårten funderar på men på bikeskills.com finns (bland annat) en liten instruktionsvideo om switchbacks både utför och uppför (låg hastighet alltså). Kan inte uttala mig om riktigheten i instruktionerna men det är lite inspiration iaf.

http://www.bikeskills.com/sb-hi.wmv

/Johan

Klant skrev:
> Jag minns denna.
> Studera bilden och ni ska finna svaret på hur man
> svänger
> Var tvunngen att klippa in vad som sas om bilden.
>
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=21617
>
> Detta var fan något av det finaste jag sett på
> länge!!
>
> Inte många som klarar av att svänga med en
> sådan grace. Jävligt true!
>
> Åkarens position - knän och axlar som styr -
> samt blicken,

Överhuvudtaget inte många som kör så snyggt eller snabbt som Christian.

Förövrigt var jag ute och tränade Samhill-drifting i dag.
Ett bra tips är att lägga ut koner att träna runt på tillexempel en grusplan.
När jag driftade hade jag tyngdpunkten ganska långt fram och la ned hojen ganska djupt.
Stay off the brakes and you will be fine.

Mycket vikt på framhjulet = lätt hänt att bakhjulet sladdar ut. Kan i viss mån kompenseras genom att räta upp hojen istället för att luta den ner.

Mycket vikt på bakhjulet = lätt hänt att framhjulet plogar framåt. Kan i viss mån kompenseras genom att bryta ner hojen inåt svängen.

I vilket fall som helst är det alltid läge att jobba med hojens tyngdpunkt genom hela svängen. Den som i bökigare terräng håller sig relativt stilla på cykeln genom svängen är antingen relativt långsam eller har tur.

Man behöver alltså även arm- och mag-muskler, och inte bara snygga cyklistben... ;)

Fast går det bara fort nog brukar det där komma rätt bra av sig själv. När jag och sambon för en evighet sen tränade mtb-knattar i Flottsbro brukade vi "roa" oss med att putta ungarna utför hemska backar. Första gången skrek dom oftast som fan, men sen illrade dom upp igen och for utför frivilligt. Vissa i 10-årsåldern fick vi t o m av droppa ner i grustaget 100 meter väster om bron vid Flottsbro. Fan, vad stolt man blev över dom då :D

nolltid skrev:
> På söndag visar det sig vem som kan svänga och
> vem som inte behärskar denna ädla konst.

Japp, bered er på mudrace! SMHI säger regn hela söndagen.
När kommer ni ner?

Eftersom man var på DH-camp för någon helg sedan med bröderna Wallner, Herman & Co så får jag väll delge vad jag fick lära mig där.

Man skall alltid sträva efter att ha pedalerna paralellt eftersom det ger ett jämnare tryck på hela cykeln.

Däremot curvor där du inte har något stöd och måste lägga ner cykeln mycket för att få grepp så får man självklart förflytta innerpedalen högre upp för att ge mer utrymme att lägga ner cykeln. I dessa kurvor sitter man mer över cykeln och inte över sadeln(tänk när cykeln lutar)

Tompa johansson sa även en gång för länge sedan på TV att han i vissa kurvor har innerfoten lyft från pedalen då man kan få cykeln att greppa på lite olika vis genom att höja eller sänka den. Jag brukar själv använda mig av den tekniken ganska ofta.

Men det är ej jämförbart i något försök till motocrossmanöver där foten är rakt fram mot framhjulet.

Rätt eller fel...så kör jag.

Tillbaka
Topp