Hur tar man bort dekaler från ramen?

robbanf

Ny medlem
Jag har en titanram som jag köpte i Kina (den till vänster http://robbanf.com/PICT0275.JPG ) med ganska fula gula och blå dekaler. Jag vill ta bort dom och kanske sätta dit nåt eget istället, men hur gör man?

Jag har försökt med varmluftspistol, det var lönlöst, kanske kunde jag repa lite på ytan men att ta bort allt skulle ta hundra år. Bromsvätska som brukar funka på lack funkade inte alls på dessa dekaler.

Några tips?

Kan det vara så att de är klarlackade på ramen?

Är så på det mesta nuförtiden..

Finns en trissa från scrotch brite som man tar bort reklamvinyl och sådant med att köpa till sin borrmaskin/dremel men den är knappast billig..

Brukar använda värme, limtvätt samt lacknafta när jag ska ha bort klibbor..

En del kvalitetsklibbor kräver lite mer värme än vad en hårtork eller dylikt kan åstakomma..

Ramen är inte klarlackad. Jag har en riktig varmluftspistol men jag kanske värmer för lite i alla fall? Det går att skruva upp ännu mer.
Sen vill jag gärna undvik att polera bort dom så att ramen blir blankare där dekalerna suttit.

äre så smart att stå me värmepistol? de brukar ju bli typ 600-1000 grader eller nått? kan inte vara bra för rören. så starkt lösningsmedel?

jag strippade en gammal Scott ram i vintras, i brist på värmepistol så ställde jag in ramen i duschen på i en timme på full värme, det funkade väldigt bra.

Äh, vaf-n, ta en gammal CD-skiva och tryck bort dekalen i en liten vinkel (alltså nära parallell med ramen) och ta bort limresterna med bomull och kemiskt ren bensin från Konsum sen. Funkar great! Inga repor alls. Ingen lackskada av bensinen heller.

Tillbaka
Topp