zarkov skrev:
-------------------------------------------------------
> VeloGbg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men hade jag börjat fota idag
> > så hade jag iaf satsat på en 7D eller
> > motsvarande med en bra uppsättning objektiv
> och
> > lärt mig grunderna minst lika bra som med en
> > 1000D och ett kit-objektiv. Men alla är vi ju
> > olika.
>
> Rekommenderar du dina vänner att göra det
> också, om de frågar dig vilken kamera de skall
> köpa? Efter ~15 års fotograferande ser jag
> visserligen hur mycket det faktiskt ligger i
> 25-punktslistan ovan men att säga åt en
> nybörjare att köpa en systemkamera för 15k +
> objektiv för 15-30k "för att känna på" är
> bara dumheter. Köp en billig kamera och pröva
> på, lär dig grunderna och inse var
> begränsningarna sitter, sedan kan man uppgradera.
> En snabbare autofokus hjälper till i många fall
> men om man inte kan förutse var skärpan skall
> vara har man inte stor hjälp av det heller. För
> 30 år sedan fanns inte autofokus öht och trots
> det tog man fantastiska sportbilder!
>
> Och ja, det är mtb-bilden som är tagen med
> blixt. Dock inte kameramonterad utan den satt i
> ett träd, ca 2m åt vänster och 2m från marken.
> Har för mig jag drog ner styrkan också, -2/3
> steg eller så och synkade trådlöst med
> kameran.
>
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ursäkta mig, framkallningstimern pep just...
>
> Ahhh, nostalgi! Tri-X och D76, vilken underbar
> kombination! (Och så gott man luktade om
> händerna efteråt! =)
Som vanligt blir såna här diskussioner rätt meningslösa då det finns dom som alltid kommer anse att man ska gå den hårda vägen för att bli duktig. Lite patetiskt om ni frågar mig. För om det nu inte är utrustningen det hänger på, utan teoretiska och praktiskt kunskaper och talang, så borde det ju kvitta om man har en hålkamera av papp eller en EOS 1D MkIV? Jag ser många nybörjare som släpar runt på svindyra utrustningar men som helt saknar talang och därmed är hopplösa fall. Det spelar ingen roll om man går in på instegsmodellen eller proffsnivå och läser ur en bok hur det ska funka och sen ger sig ut på fältet och testar; saknar man talang så är det kört.
Om personen i fråga verkligen är intresserad av foto så hade jag lätt rekommenderat en utrustning att växa med, men skulle den bara användas till semesterfoton så hade jag nog tipsat om nån lite mer avancerad kompaktkamera. Så jag ser det inte som några dumheter att förklara för någon hur det verkligen ligger till. Det får stå för dig och jag tycker synd om dig att du är så trångsynt.
Jag har fotat sedan jag gick i högstadiet (ca 20 år sedan) och började med pappas gamla analoga systemkamera då helt utan automatik. Jag har spenderat åtskilliga timmar i mörkrum och skakat filmrullar och sölat med vätskor. Jag har gått fotoutbildningar och frilansat och fått bra respons på mina jobb. Så jag anser mig ha ganska bra insyn i vad fotograferande innebär, både när det gäller fototeknik och utrustning.
Nu lämnar jag den här tråden för det ger mig inget att argumentera med personer som vägrar blicka framåt. Men jag önskar trådskaparen lycka till med sitt fotande och hoppas han söker svar när det gäller actionfoto även utanför happymtb, då jag tror att det kommer ge honom mer.