Hur tar man riktigt bra cykelbilder?

Mitt grundtips, som någon skrivit tidigare i tråden, är att titta på bilder och tänka på vad man gillar / ogillar i bilderna. Fundera på hur de man gillar kan ha uppnåtts, och hur man skulle ha gjort istället med det man ogillar. Det krväver viss grundläggande kunskap om fotografering, typ lite allmän koll på bländare, brännvid och sånt. Ingen rocket science, men koll på hur saker hänger ihop.

Ett tips i samma anda är att försöka imitera en existerande bild, då tvingas man verkligen tänka efter hur bilden togs och dessutom öva i verkligheten.

TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> dessutom öva i verkligheten.

Äh, kan man inte bara tangentbordsfota? Det funkar ju fint med så många andra hobbies!

Fota i verkligheten verkar jobbigt. Överlåter sånt åt andra.

Blixtar är nog det sista man ska satsa på att skaffa sig. Det är lätt att fastna i blixtträsket där man inte kan ta en enda bild utan blixt och där det första den som tittar på bilden slås av är blixtljuset snarare än motivet. Jag vet, jag tar massor av sådana bilder själv...

sofia.jpg ht=725

Mårten skrev:
> Fota i verkligheten verkar jobbigt. Överlåter
> sånt åt andra.
>
> Blixtar är nog det sista man ska satsa på att
> skaffa sig. Det är lätt att fastna i
> blixtträsket där man inte kan ta en enda bild
> utan blixt och där det första den som tittar på
> bilden slås av är blixtljuset snarare än
> motivet. Jag vet, jag tar massor av sådana bilder
> själv...
>
>

Kanonfin bild! Väldigt krispiga detaljer. Trots att den är väldigt statisk med sin korta slutartid så ger den ett dynamiskt intryck när man ser jorden som rivs upp av däcken.

Jag kan inte riktigt hålla med dig om blixten. Visst, det är absolut inte det första man ska införskaffa. Men om folk kommenterar effekten av blixten i ens bilder så ska man nog fundera på att öva lite mer på att använda blixten på rätt sätt vid rätt tillfällen. Med lite övning så blir det ganska uppenbart när och hur blixten skall användas och hur man ska använda sin kamera för att få bästa resultat utan blixt.

zarkov skrev:
> Vilken och från vilket håll kom blixljuset?

Lätt fråga. :)

Rent personligen tycker jag dock just den bilden är för hårt beskuren i underkant.

zarkov skrev:
> Blixt kan vara bra att ha ibland men den är inget
> universalmedel. Endast en av bilderna här är
> tagen med blixt:
> http://www.gildebrand.se/photo/?cat=9
>
> Vilken och från vilket håll kom blixljuset?

Sista bilden, mtb-bilden. Det är ganska uppenbart. Synk på andra ridån. ;)

Varifrån... kameramonterad kanske?

VeloGbg: Som jag ser det kan en blixt lyfta en bild som har rätt komposition osv. men finns inte rätt komposition spelar det ingen roll hur bra ljuset är. Därför är blixt något man kanske inte ska satsa på som nybörjare. Dessutom gör det fotandet väldigt mycket jobbigare.

Den här hade blivit bättre med blixt eftersom Robins ansikte mm hade synts bättre utan att jag hade tappat högdagrarna, men den hade ändå hamnat i släng-högen:

robinsv.jpg ht=725

Senast redigerad av en moderator:
Mårten skrev:
> zarkov skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> VeloGbg: Som jag ser det kan en blixt lyfta en
> bild som har rätt komposition osv. men finns inte
> rätt komposition spelar det ingen roll hur bra
> ljuset är. Därför är blixt något man kanske
> inte ska satsa på som nybörjare. Dessutom gör
> det fotandet väldigt mycket jobbigare.
>
> Den här hade blivit bättre med blixt eftersom
> Robins ansikte mm hade synts bättre utan att jag
> hade tappat högdagrarna, men den hade ändå
> hamnat i släng-högen:
>
>

Absolut! Kompositionen är nästan alltid avgörande för varje bild (en dåligt komponerad bild kan trots allt räddas av att den tex förmedlar ett starkt budskap). Och som alltid ska man lära sig grundverktyget innan man ger sig på kringutrustning. Dock är inte blixten en mirakelgörare som alltid gör en bra bild perfekt.

Bilden på Robin tycker jag snarare skall ha lite mer kontrast så att objektet blir mörkare. Det är inte alltid en dålig sak med motljus och skuggade objekt. Jag hade lagt på mer konstrast i bilden, då blir högdagrarna mer framträdande och känslan av damm och hetta blir mer påtaglig.
MEN, allt beror dock HELT på vad man vill förmedla med sina bilder. Skall det vara en bild som bara visar en händelse rätt upp och ner så skall den ju vara tydlig. Men om man (som jag nästan alltid strävar efter) vill skicka en känsla av vad man själv skulle uppleva om man var på plats när bilden togs så gäller det att hitta motsatsförhållanderna, spelet mellan ljus och skugga eller hårt och mjukt om man så vill.
Fast nu börjar resonemanget bli lite väl filosofiskt ;)

Vad rätt få verkar förstå är att lite grundläggande kunskaper om fotografering är långt bättre än senaste kameran, att objektivet har störra bländare än 2,8 eller varför inte att kameran tar ett visst antal bilder per sekund.

Har fotokurser och ofta dyker det upp folk med D300, 7D men de har inte en susning om bländare, brännvidd eller slutartid. Dyraste blixten har de också, men den körs enbart i auto monterad på kameran...

Läs på om hur fotogradering funkar, sen kollar ni på biler och försöker klura ut hur bilden är tagen. Dels med avseende på inställningar på kameran samt kompositionsmässigt och ljus. Medan ny pysslar med allt detta duger det bra med billigaste instegskameran men kitoptik. Sen vet ni vad det är ni saknar i utrustningväg.

VeloGbg: Och jag tyckte den blev ful med hårdare kontrast... Smaken är som baken. :D

Frolicc: Men hallå, kompisarna blir ju inte imponerade om man bara har en 500d med 18-55 kit-glugg!

the_TnT skrev:
> En annan grej att fundera över:
>
> Vill du knäppa kort på alla cyklister som
> passerar på tävlingen, eller vill du komma hem
> med några riktigt bra bilder?
>
> De två är väldigt sällan förenliga, är man
> ute efter bra bilder får man pilla med
> inställningar/kameravinklar medan några susar
> förbi.

Frolicc skrev:
> Vad rätt få verkar förstå är att lite
> grundläggande kunskaper om fotografering är
> långt bättre än senaste kameran, att objektivet
> har störra bländare än 2,8 eller varför inte
> att kameran tar ett visst antal bilder per sekund.
>
>
> Har fotokurser och ofta dyker det upp folk med
> D300, 7D men de har inte en susning om bländare,
> brännvidd eller slutartid. Dyraste blixten har de
> också, men den körs enbart i auto monterad på
> kameran...
>
> Läs på om hur fotogradering funkar, sen kollar
> ni på biler och försöker klura ut hur bilden
> är tagen. Dels med avseende på inställningar
> på kameran samt kompositionsmässigt och ljus.
> Medan ny pysslar med allt detta duger det bra med
> billigaste instegskameran men kitoptik. Sen vet ni
> vad det är ni saknar i utrustningväg.

Trådens två bästa inlägg, läs och begrunda!

//Källis

ÅL skrev:
> Vad ska man ha för spis för att laga riktigt god
> mat? Och vilken kockkniv passar i så fall till
> sådan mat?

LOL, detta ska jag komma ihåg: "Vilka fina bilder Phil, vilken kamera har du?" Faen :-/

En fin gasspis, en schysst kniv och riktiga pannor gör dock matlagningen så mycket trevligare (möjligen godare också!). =)

Händelser från livet...

"Shit vilken stor kamera du har, den måste ha många megapixlar" (Om min några år gamla 5D med batterigrepp, besvikelsen är stor hos publiken när den endast har 12)

"Shit vilket stort obektiv, det måste va mkt zoom i det där" (Om mitt 80-200 2,8. Vad svarar man, ja drygt 2x optisk zoom?)

"Shit vilket stort objektiv, du måste komma nära med det där va? (Om mitt 19-35, så visst, nog kommer jag nära alltid men inte på sättet de menar)

"Jäklar vilka bra bilder du tar, du måste ha en bra kamera" (Tja, en några år gammal 5D och en ännu äldre 10D håller än)

Frolicc skrev:
> Vad rätt få verkar förstå är att lite
> grundläggande kunskaper om fotografering är
> långt bättre än senaste kameran, att objektivet
> har störra bländare än 2,8 eller varför inte
> att kameran tar ett visst antal bilder per sekund.
>
>
> Har fotokurser och ofta dyker det upp folk med
> D300, 7D men de har inte en susning om bländare,
> brännvidd eller slutartid. Dyraste blixten har de
> också, men den körs enbart i auto monterad på
> kameran...
>
> Läs på om hur fotogradering funkar, sen kollar
> ni på biler och försöker klura ut hur bilden
> är tagen. Dels med avseende på inställningar
> på kameran samt kompositionsmässigt och ljus.
> Medan ny pysslar med allt detta duger det bra med
> billigaste instegskameran men kitoptik. Sen vet ni
> vad det är ni saknar i utrustningväg.

Så kan man ju också se det... Som du resonerar så låter det som att en tävlingscyklist inte borde skaffa ny cykel för att förbättra sina tider, för allt sitter ändå i benen. Men när han vuxit ur sin utrustning är det ju ganska naturligt att byta upp sig. Inte sant? Det kan ju till och med vara så att den nya cykeln hjälper benen på vägen ytterligare en bit. Och varför skulle man inte kunna börja på den bättre cykeln direkt? Så vad gör det om dina kursdeltagare dyker upp med kamerautrustning för 150' om dom ändå är där för att lära sig?
Jag antar att du syftar på att många nybörjare sätter för stor tilltro på utrustningen än på sina färdigheter? Men hade jag börjat fota idag så hade jag iaf satsat på en 7D eller motsvarande med en bra uppsättning objektiv och lärt mig grunderna minst lika bra som med en 1000D och ett kit-objektiv. Men alla är vi ju olika.

@VeloGBG - Du fattade poängen även om jag var lite slarvig med vad jag syftade på

Jag har en MTB som duger till att vinna SM på men jag lyckas inte ens komma in bland tio i topp i motionsklassen på långloppen. Precis som jag efter dagens MCbandag funderar på att till nästa år köpa Michelins nya gatgodkända "slicks" för att kapa några sekunder på varvtiden. Trots att jag ligger 15 sek per varv efter medelmåttorna.

Jag köper grejerna för att jag vill och inte för att jag förväntar mig underverk. Tyvärr förväntar sig de flesta att en digitalkamera är någon slags magisk box som ju dyrare den är tillverkar bättre bilder.

Mårten skrev:
> Frolicc: Men hallå, kompisarna blir ju inte
> imponerade om man bara har en 500d med 18-55
> kit-glugg!

Det är för jävligt! Det var inte många år sen som det räckte med en systemkamera för att vara elitistisk och förmedla en aura av att man var en Seriös Fotograf. Nu har kreti och pleti en systemkamera kring halsen, med ett programvred som beckat fast på 'P'. Vad skall man göra nu?

Ursäkta mig, framkallningstimern pep just...

VeloGbg skrev:
> Men hade jag börjat fota idag
> så hade jag iaf satsat på en 7D eller
> motsvarande med en bra uppsättning objektiv och
> lärt mig grunderna minst lika bra som med en
> 1000D och ett kit-objektiv. Men alla är vi ju
> olika.

Rekommenderar du dina vänner att göra det också, om de frågar dig vilken kamera de skall köpa? Efter ~15 års fotograferande ser jag visserligen hur mycket det faktiskt ligger i 25-punktslistan ovan men att säga åt en nybörjare att köpa en systemkamera för 15k + objektiv för 15-30k "för att känna på" är bara dumheter. Köp en billig kamera och pröva på, lär dig grunderna och inse var begränsningarna sitter, sedan kan man uppgradera. En snabbare autofokus hjälper till i många fall men om man inte kan förutse var skärpan skall vara har man inte stor hjälp av det heller. För 30 år sedan fanns inte autofokus öht och trots det tog man fantastiska sportbilder!

Och ja, det är mtb-bilden som är tagen med blixt. Dock inte kameramonterad utan den satt i ett träd, ca 2m åt vänster och 2m från marken. Har för mig jag drog ner styrkan också, -2/3 steg eller så och synkade trådlöst med kameran.

Fikasvettot skrev:
> Ursäkta mig, framkallningstimern pep just...

Ahhh, nostalgi! Tri-X och D76, vilken underbar kombination! (Och så gott man luktade om händerna efteråt! =)

zarkov skrev:
> Och ja, det är mtb-bilden som är tagen med
> blixt. Dock inte kameramonterad utan den satt i
> ett träd, ca 2m åt vänster och 2m från marken.
> Har för mig jag drog ner styrkan också, -2/3
> steg eller så och synkade trådlöst med
> kameran.
>

Sådant är vad som plockar proffspoäng hos folket när alla börjat springa runt med systemkameror. Ju fler trådlösa blixtar destå bättre =) Inte för att du använt det i din bild men finns det något system för att köra "fast sync" trådlöst?

Frolicc skrev:
> Sådant är vad som plockar proffspoäng hos
> folket när alla börjat springa runt med
> systemkameror. Ju fler trådlösa blixtar destå
> bättre =) Inte för att du använt det i din bild
> men finns det något system för att köra "fast
> sync" trådlöst?

Jag undrar om inte Nikon AutoFP (high speed sync) går att köra i kombination med Creative Lighting System (Nikons trådlösa blixtsynk). Jag skall experimentera lite när jag kommer hem =)

zarkov skrev:
> ca 2m åt vänster och 2m från marken.

Äh, jag trodde den satt på andra sidan stigen och slog ljuset framifrån. Nåja, ett rätt av två. :)

zarkov skrev:
> VeloGbg skrev:
> -----
> > Men hade jag börjat fota idag
> > så hade jag iaf satsat på en 7D eller
> > motsvarande med en bra uppsättning objektiv
> och
> > lärt mig grunderna minst lika bra som med en
> > 1000D och ett kit-objektiv. Men alla är vi ju
> > olika.
>
> Rekommenderar du dina vänner att göra det
> också, om de frågar dig vilken kamera de skall
> köpa? Efter ~15 års fotograferande ser jag
> visserligen hur mycket det faktiskt ligger i
> 25-punktslistan ovan men att säga åt en
> nybörjare att köpa en systemkamera för 15k +
> objektiv för 15-30k "för att känna på" är
> bara dumheter. Köp en billig kamera och pröva
> på, lär dig grunderna och inse var
> begränsningarna sitter, sedan kan man uppgradera.
> En snabbare autofokus hjälper till i många fall
> men om man inte kan förutse var skärpan skall
> vara har man inte stor hjälp av det heller. För
> 30 år sedan fanns inte autofokus öht och trots
> det tog man fantastiska sportbilder!
>
> Och ja, det är mtb-bilden som är tagen med
> blixt. Dock inte kameramonterad utan den satt i
> ett träd, ca 2m åt vänster och 2m från marken.
> Har för mig jag drog ner styrkan också, -2/3
> steg eller så och synkade trådlöst med
> kameran.
>
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > Ursäkta mig, framkallningstimern pep just...
>
> Ahhh, nostalgi! Tri-X och D76, vilken underbar
> kombination! (Och så gott man luktade om
> händerna efteråt! =)

Som vanligt blir såna här diskussioner rätt meningslösa då det finns dom som alltid kommer anse att man ska gå den hårda vägen för att bli duktig. Lite patetiskt om ni frågar mig. För om det nu inte är utrustningen det hänger på, utan teoretiska och praktiskt kunskaper och talang, så borde det ju kvitta om man har en hålkamera av papp eller en EOS 1D MkIV? Jag ser många nybörjare som släpar runt på svindyra utrustningar men som helt saknar talang och därmed är hopplösa fall. Det spelar ingen roll om man går in på instegsmodellen eller proffsnivå och läser ur en bok hur det ska funka och sen ger sig ut på fältet och testar; saknar man talang så är det kört.
Om personen i fråga verkligen är intresserad av foto så hade jag lätt rekommenderat en utrustning att växa med, men skulle den bara användas till semesterfoton så hade jag nog tipsat om nån lite mer avancerad kompaktkamera. Så jag ser det inte som några dumheter att förklara för någon hur det verkligen ligger till. Det får stå för dig och jag tycker synd om dig att du är så trångsynt.
Jag har fotat sedan jag gick i högstadiet (ca 20 år sedan) och började med pappas gamla analoga systemkamera då helt utan automatik. Jag har spenderat åtskilliga timmar i mörkrum och skakat filmrullar och sölat med vätskor. Jag har gått fotoutbildningar och frilansat och fått bra respons på mina jobb. Så jag anser mig ha ganska bra insyn i vad fotograferande innebär, både när det gäller fototeknik och utrustning.
Nu lämnar jag den här tråden för det ger mig inget att argumentera med personer som vägrar blicka framåt. Men jag önskar trådskaparen lycka till med sitt fotande och hoppas han söker svar när det gäller actionfoto även utanför happymtb, då jag tror att det kommer ge honom mer.

Fikasvettot skrev:
<->
> Ursäkta mig, framkallningstimern pep just...

D76 eller HC110?

:-D

Edit: D76, just det, så hette det. Det var väldigt länge sedan:-)

Är det "trångsynt" och "vägra blicka framåt" att rekommendera instegsgrejer till nybörjare som inte är säkra på om det är deras grej? Mamma mia...

Jerry skrev:
> D70 eller HC110?

Det var lite ironi över systemkameraelitismen. Själv doppade jag fötterna i systemkameraträsket och kom ganska snart upp igen med en kompaktkamera som ger mig mycket bättre bilder.

the_TnT skrev:
> zarkov skrev:
> -----
> > ca 2m åt vänster och 2m från marken.
>
> Äh, jag trodde den satt på andra sidan stigen
> och slog ljuset framifrån. Nåja, ett rätt av
> två. :)

Då var vi två som hade den teorin, men vågade inte erkänna det innan du bröt isen.

Fikasvettot skrev:
> Jerry skrev:
> -----
> > D70 eller HC110?
>
> Det var lite ironi över systemkameraelitismen.

+1

> Själv doppade jag fötterna i
> systemkameraträsket och kom ganska snart upp igen
> med en kompaktkamera som ger mig mycket bättre
> bilder.

Gjort ungefär samma resa. Men ibland så hade det varit kul med en redig kamera.

zarkov skrev:
> > men finns det något system för att köra
> "fast
> > sync" trådlöst?

Min D90 med SB 600 fixar det i alla fall.

Ken Rockwell: Your Camera Doesn't Matter.

"Buying a Bösendorfer doesn't mean you can play the piano. Buying a great camera doesn't mean you can create compelling photographs."

Men självklart är det bra med verktyg som underlättar det man skall göra istället för att försvåra. Även om försvårandet paradoxalt nog är en central del av fotografi-elitismen.

Tillbaka
Topp