Hur träna bakhjulskörning bäst

JojjeM

Aktiv medlem
Hej Happy,

Bakhjulskörning är ju, som vi alla vet, en grundläggande cykelfärdighet och ett garanterat sätt att vinna cred hos standers by.

Jag brukar liva upp transportsträckorna med att träna men jag tycker inte att jag gör några större framsteg. Klarar sällan mer än 15 meter och oftast mindre. Även när det går hyfsat måste jag accelerera för att hålla mig uppe men det är ibland som en aha-känsla i kroppen när man når jämvikt.

Tror att jag är lite för feg att luta tillräckligt mycket bakåt för att hitta jämvikt. Har dråsat i backen baklänges ett par gånger när jag inte hunnit bromsa bak eller klicka ur (kör SPD alltså).

Efterlyser nu träningstips från er som kan.
- hur reglera tyngdpunkt (tenderar att bli lite "död" på cykeln)?
- raka vs. böjda armar
- fart och utväxling (brukar ligga på mitten fram och trean-fyran bak)
- stå vs. sitta på sadeln
- hög eller låg sadel
- hur gå från wheelie till manual (nästa steg :-))
- träna uppför eller utför (kan tycka att uppförbacke är skönt att "luta mig mot")

Är det så enkelt så att det bara är att fortsätta nöta och jaga den där aha-känslan?

Alla synpunkter och tips mottages tacksamt
/Johan

ett finger eller två på bakbromsen hjälper ju oftast, bromsa lite när man är på väg o ramla bakåt men ändå inte så möe att framhjulet åker ner i marken

Hmm, har lite svårt med moduleringen där. Bromsning medför alltid att framhjulet åker ner vilket iofs är bättre än att tippa bakåt. Ett skäl att uppgradera till skivor :-)

/Johan

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------

Precis som du säger så har du för lite vikt bakåt och för mycket framåt. Då kommer cykeln alltid vilja gå ner och du måste trampa snabbare. Försök luta dig mer bakåt, men var berädd med bromsen, pröva gå över några gånger med flit för att se att du hinner med med fötterna. Kör inte iklickad på SPD isarna så är det lättare att hinna när man är osäker.

> - hur reglera tyngdpunkt (tenderar att bli lite
> "död" på cykeln)?

När du cyklar på bakhjulet och inte göra manuals så hänger man mer bakåt och håller emot lite med bromsen för att inte gå för långt bakåt. Så man reglerar mycket med bromsen. Ju bättre du blir ju mindre kan du köra utan bakbroms, Men det är mer viktigt på manual att köra utan broms då du inte får samma fart annrs.

> - raka vs. böjda armar

tror jag har lätt böjda

> - fart och utväxling (brukar ligga på mitten fram

Det beror hur fort du vill cykla;). Långsammare är lite svårare att hålla balansen men lite ofarligare om du krashar. Men när du väl kan åka spelar det ingen roll och du kan växla både upp och ner på bakhjulet när du kör.

> - stå vs. sitta på sadeln

Sitta när du köra på bakhjulet, stå när du kör manual

> - hög eller låg sadel

Spelar ingen roll, vanesak.

> - hur gå från wheelie till manual (nästa steg

De är mer olika än vad man tror, så man går inte bara från det ena til det andra. men man kan cykla på bakhjulet)lättast i en nerförsbacke) och sedan sluta trampa för att lära sig hålla balans på cykeln. men lär dig köra på bakhjulet först så tar vi manualen senare, den är klart svårare.

> :-))
> - träna uppför eller utför (kan tycka att
> uppförbacke är skönt att "luta mig mot")

Helt klart, det är lättare uppför, men det är nyttigt att löra köra nerför. Och gärna med broms så att man inte behöver åka snabbare och snabbare:)

> Är det så enkelt så att det bara är att fortsätta
> nöta och jaga den där aha-känslan?

Svårt att säga när man inte ser hu du gör. Men fortsätta nöta måste man alltid göra:)

Tack Ville för utförligt svar.
Ska träna på att dosera bromsen bättre.
Får se om jag kan fixa en liten film (med kläder).

/Johan

Av egen erfarenhet så tycker jag att det är lättare med böjda armar, eftersom tyngdpunkten hamnar närmare mitten på cykeln. Att cykla med raka armar är inte lika jobbigt men då hamnar inte framhjulet så högt över marken. Dvs det ser inte lika snyggt ut(?).

För hög sadel lägger också tyngdpunkten för långt ifrån cykeln och påverkar höjden på framhjulet.

Ja, skivbroms ger bättre känsla. (Åtminstonde hydrauliska skivbromsar)
Lågt rullmotstånd förenklar själva "upprycket".

[EDIT] Jag själv började bakhjulskarriären med en helstel Logan Hardrocker. Helt utan en tanke på att använda bromsen försökte och försökte man. Ibland kom man kanske 20-30m, men till sist tippade man förståss över. Nästa cykel var en Scandic FS ala skräp delux. Fortsatte nu, men med en liten tanke på att använda den kassa v-bromsen. Nästa cykel blev en Giant XTC 4 med hydrauliska skivbromsar!!! Lycka!! Nu började jag lära mig att cykla "på riktigt" med hjälp av den exakta bromsen kunde jag nu parera "överslaget".

/Adam

Senast redigerad av en moderator:
Är det bara jag som tycker det är lättare att cykla på bakhjulet i svag nerförslut? Åtminståne kommer jag längst då. Men har bar akommit heeela 15m som längst. Normalt 2-4m.

Följer denna tråd lika ivrigt som JojjeM. ;D

Tag sikte på nåt långt fram. Synen är viktigaste sinnet för balansen.(som sitter i örat)
Tag ut en markering där du drar upp hojen, t ex en lyktstolpe, bestäm dig att köra till nästa stolpe och kolla på den tredje. Öka längden succesivt och flytta fram blicken tills det bara flyter och sitter i märgen.
Du hamnar där du tittar. Gäller även i skogen, i bilen, på MC.
Ett lätt motlut kan hjälpa till som sagt.

Tack Adam och Nile för träningstips också. Snygghetsfaktorn är ju extremt viktig i detta fall men är det inte risk att man ser lite kutryggig ut med böjda armar och att raka ser lite mer relaxat ut?

Filmer med snygg bakhjulsåkning efterlyses. Vill påminna mig att det postats filmer med urbancykling i Göteborg och att Bosse med backflipen visade sig ha mad skillz på bakhjulet. Ska gräva lite.

Ska se om jag inte kan få med mig kameran på en liten runda för att dokumentera min nuvarande (brist på) teknik. Kanske byter pedaler ocks¨om jag känner mig seriös :)

/Johan

Skäms lite och tackar för tråden.

Jag kan inte cykla på bakhjulet, tror att jag ska bilda en förening.

ACSIKCPB
Anonyma Cyklister Som Inte Kan Cykla På Bakhjulet

Lätt böjda armar är det som gäller vi bakhjulsåkning. Helst nästan raka.
Avslappnad och tillbakalutat sittställning.
Viktigt att slappna av och luta sig mycket bakåt.
I början är det som sagt bara att använda bromsen så mycket som möjligt.

Ett bra tips är att ha bromsen lite intryckt hela tiden, men inte så mycket så att den tar.
På så vis behöver du bara nudda bromsen lite utan att riskera att framhjulet dunkar i backen.
Ju säkrare du blir ju mindra använder du sedan bromsen.

När du sedan ska lära dig manuals är det viktigaste att böja på benen mycket.
"Pumpa" mycket med benen är tricket (iaf för oss med 7" dämpning som svajar i baken) så att säga.
Använd broms mycket i början. Efterhand komemr du att behöva använda den mindre och mindre.
Till slut kan man åka väldigt långt utan att använda bromsen alls.
Dock är det bra att alltid ha fingrar på bromsen. För det är inte kul att gå över i en nedförsbacke när farten ökat.

Edit: Kan bidra med en suddig liten manualbild också:
visaFullImage.asp

Jag antar att det är mycket bättre/lättare att lära sig wheelies och manuals på en HT än en FS?

Mårten: Count me in. ;)

fox skrev:
> Jag antar att det är mycket bättre/lättare att
> lära sig wheelies och manuals på en HT än en FS?

Det är nog hugget som stucket. Jag har aldrig haft HT (däremot helstel) och jag tycker det är svårare på HT än FS. Men som sagt, det är nog en vanesak. Fördelen med Ht är ju som sagt att det är styvt därbak. Inget som gungar när man gör manual. Ett kort kedjestag och lagom högt styre hjälper nog till på de flesta hojar oavsett om det finns dämpning eller inte.

Däremot är det skönt att bara bomba över allt i en manual med 7"s FS i skogen. =)

Vet inte om det hjälper så mycket, men grejen för att hitta balansen utan acceleration (alltså konstant hastighet) måste ju som för allt annat balanserade att vara att placera masscentrum för dig och cykeln tillsammans ovanför kontaktytan däck/underlag. Inte för att det hjälp mig när jag försökt =)

Om man kollar på bilden ovan tycker jag det ser ut som om han har tyngden väl långt bak, vilket alltså skulle betyda att han minskar sin hastighet (alt. är på väg att ramla). Ganska svårt att se dock...

baby fat skrev:
> Om man kollar på bilden ovan tycker jag det ser ut
> som om han har tyngden väl långt bak, vilket
> alltså skulle betyda att han minskar sin hastighet
> (alt. är på väg att ramla). Ganska svårt att se
> dock...

Eric W är jättelätt men hans gaffel väger desto mer ;-P

*micke* skrev:
> baby fat skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man kollar på bilden ovan tycker jag det ser
> ut
> > som om han har tyngden väl långt bak, vilket
> > alltså skulle betyda att han minskar sin
> hastighet
> > (alt. är på väg att ramla). Ganska svårt att se
> > dock...
>
> Eric W är jättelätt men hans gaffel väger desto
> mer ;-P

Hahaha... :-D Han ser ju inte som nån tungviktare men jag undrar jag. Kanske han fyllt ramen med blyhagel?

Det är bara att öva öva öva, så kommer det faktiskt av sig själv. För min del tog det flera år, övade helt enkelt inte tillräckligt först utan tänkte att "det lär jag mig väl aldrig". Sen förra vintern så kom aha upplevelsen och nu går det rätt bra att köra en bit åtminstone rakt fram på bakhjulet. Nästa grej är nog manuals, någon gång... :-)

/Leo

*micke* har faktiskt delvis rätt. ;)
Har man tung framända så får man kompensera det genom att luta sig mycket bakåt.
Gaffeln väger in över 3kg har jag för mig. Sen så lutar ju hela bilden en aning också. =)
Går egentligen lite nedför.

Leo har förövrigt en poäng där. Öva öva, så komemr det faktiskt av sig själv.

Eric: Din bullit är riktigt snygg i den färgen och med den gaffeln.

Låter som jag också får öva en massa.

måste man ha surfshorts också? *orolig*

är också rätt kass på att köra på bakhjulet, men kan klara rätt tekniska partier i skogen ändå. Tror det är det där med att man tänker för mycket på vad man gör och då blir det svårare

hur långa stoppies kan ni göra då?

Snygg bild EricW.
Nu blir man riktigt sugen på att träna ordentligt. Får se till helgen.

Vad bör man mer ha i sin bag of tricks utan att gå till överdrift? Bunnyhops och trackstands är annat jag brukar träna när andan faller på. Det är ju faktiskt användbart i skogen. Har ännu inte känt behov av att göra backflips :)

/Johan

JojjeM: Att kunna pivota runt framhjulet är rätt bra att kunna. Du behöver inte kunna göra 180 grader från stillastående men om du kommer runt på ett par "hopp" är det bra. :) Träna 180 graders stoppies så lär du dig det snart. Lättare att lära sig än att köra på bakhjulet iaf!

När det gäller stoppies är jag alltid så för rädd för att flyga över styret.
Det blir bara en liten fjupplyftning på bakhjulet, inte speciellt coolt.

För övrigt brukar väl träning, träning, träning och ett dumt huvud klara det mesta på en cykel.

/Adam

cerro: tack, bilden gör absolut inte färgen rättvis, något sånt här i stället: http://img.photobucket.com/albums/v435/da_EriC/12321.jpg

hakanf: Självklart inte ;) Även om surfshorts är tokskönt att cykla i på sommaren.

Jojje: Bunnyhopp är som sagt riktigt bra att kunna. Kan rädda liv! :)
180-stoppies till baklänges är också kul. Fast ganska onödigt..

svårt med manuals tycker jag, kan sitta ner o rulla på bakhjul i nerförsbackar men har bara klarat cirka 5meter när jag står upp o rullar bakhjul

om jag förstått det rätt så är väl. manual=står upp på cykeln och rullar bakhjul

wheelie är väl att sitta ner o cykla bakhjul, typ trampa istället för att rulla

finns nog nån här som kan förklara det ordntligt för oss nybörjare

robbankul skrev:
> om jag förstått det rätt så är väl. manual=står
> upp på cykeln och rullar bakhjul
>
> wheelie är väl att sitta ner o cykla bakhjul, typ
> trampa istället för att rulla
>
>
> finns nog nån här som kan förklara det ordntligt
> för oss nybörjare

Du har fått till det rätt.
Sedan kan man även sitta ner på sadeln och rulla ner för en backe på bakhjulet, många som får för sig att det också är manual men det är det icke.

Att lära sig cykla på bakhjulet är inget svårt ifall du har en bra bakbroms och en uppförsbacka. I branta uppförsbackar behöver man inte ens bakbromsen utan man kan justera med att trampa olika hårt.

Men lite nybörjartips:
*Raka armar, kanske pyttelite böjda.
*Öva i uppförsbackar det är lättare att lära sig så.
*Kör inte med spd. Eller kör dem inte iklickade iaf. Är ju galet farligt ifall man kommmer lite för långt bak och inte hinner med bakbromsen.
*Ett finger på bakbromsen
*Träna
*Träna
*Och träna..

Själv lärde jag mig cykla på bakhjulet för att jag ville få bättre balans, och jag tyckte att det gav rätt mycket för balansen faktiskt.

Men manual är mycket roligare. Dock lite väldigt mycket jobbigare att lära sig =)

Tack för tips Versus.

Snön faller i Umeå så det blir inget pass idag.

Jag har bara använt bromsen som panikåtgärd när jag börjat trilla bakåt. Måste bli bättre på att finlira är ju helt klart.

Ska förklara för ungarna att det blir blodpudding resten av månaden för pappa måste uppgradera till skivor :)

/Johan

Skivor har enligt mig inte bättre känsla än en riktigt bra fälgbroms. Den bästa bromsen i mitt tycke för ändamålet är en HS33.

Men det går med vilken broms som helst så du slipper äta blodpudding. Lyssna på Eric W som sa något klokt om att hålla bromsen lite lätt mot fälgen hela tiden. Det är helt rätt väg att börja.

Skickar in en bild från när jag var på semester i Luleå. Jag och frun var ute och vandrade på isen, när en cyklist kommer cyklande på bakdäcket. Bilden är tagen söndagen 19/3.

/Magnus

Bilagor

• IMG_5259_crop.JPG
    IMG_5259_crop.JPG
    54.4 KB · Besök: 158
Jag kan inte heller =( Har tränat ett par år men inte så väldigt intensivt. Jobbar på det nu
och har gjort vissa framsteg. Försöker framförallt lära mig dosera bromsningen och har lyckats
få in en teknik där jag lutar mig mer bak när jag ska bromsa för att med bromsen "dosera" upp
cykeln i balansläget. Funkar väl skapligt, men det är en hel del "öva öva öva" kvar =)

Nån/några i Gbg som känner för att köra nåt köra-bakhjul-pass? =)

//Daniel

när jag bakhjular sitter jag ner å kör på en behaglig växel det vill säga inte för trög å inte för lätt... sen sadeln sätter jag på en nivå som e go att sitta på vanligt och har kara armar.. sen stå upp å trampa tycker jag inte e någon hitt.. sen som dom andra ahr sakt ha ett finger på bak bromsen så man kan reglera vinkeln.. vikten flyttar jag genom att rara på knäna/helakroppen. sen vid manual så ställer man sig bara upp... lite knepigare att flutta vikten tycker jag bara men det e en vane sak...

Jadå, jag kan väl fixa någon happy wheelie ride i Göteborg... :-) Jag lärde mig cykla på bakhjulet med SPD pedaler och det gick hur bra som helst. Inte en enda rygglandning, bara man är snabb nog med bakbromsen så funkar det bra. Inte ens när jag kör med plattisar så "hoppar" jag av ifall det börjar gå överstyr, bara att bromsa så kommer man ner. Gillar att köra fort på bakhjulet, det känns stabilare då, gärna platt eller lite nerför. På en smal grusväg med pannlampa så får man förhöjd känsla på det hela...på vintern...på is med dubbdäck! :-)

/Leo

Yps skrev:
> Skickar in en bild från när jag var på semester i
> Luleå. Jag och frun var ute och vandrade på isen,
> när en cyklist kommer cyklande på bakdäcket.
> Bilden är tagen söndagen 19/3.
>
> /Magnus

Det ser som lokala panpizza budet..

Kolla bara så att bromsen fungerar innan ni ger er iväg.
Själv lyckades jag landa på rygg eftersom min broms ändrade modulationen(?) själv.
Dvs den ställde om sig så att den inte tog när jag tryckte på handtaget.

/Adam

Manual: Häng bak med rumpan så långt som möjligt och ha raka armar. Stegra sen cykeln genom att gå från böjda ben till raka ben. Ju längre ned och längre bak du har rumpan desto lättare blir det att hitta "AHA"-känslan. Man ska inte lyfta framhjulet speciellt högt, du ska inte kyssa framdäcket. Ett finger på bromsen är alltid bra men det riktiga sättet att balansera cykeln är att helt enkelt andända benen och hitta en jämvikt med baken. Många duktiga manualare har inte ens broms. Det är så här man gör en riktig manual! Att hålla på och trampa sig fram ger ingen cred på gatan.

Balkanboy skrev:
> Yps skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skickar in en bild från när jag var på semester
> i
> > Luleå. Jag och frun var ute och vandrade på
> isen,
> > när en cyklist kommer cyklande på bakdäcket.
> > Bilden är tagen söndagen 19/3.
> >
> > /Magnus
>
>
> Det ser som lokala panpizza budet..

Där ser man, han såg ut som han kunde detta med bakhjulskörningen. Han var på väg ut till ön öster om Luleå dit "spåret" var plogat och vänder.

/Magnus

erik_k skrev:
> men det riktiga sättet att balansera cykeln är att
> helt enkelt andända benen och hitta en jämvikt med
> baken. Många duktiga manualare har inte ens broms.
> Det är så här man gör en riktig manual!

Man blir ju så trött när BMX proffsen (och MTB street/trial killarna ibland) manualar så lekande lätt direkt från landningar och sen upp i ett 1m bunnyhop *suck*

JO det ser så enkelt när de gör det ..
Själv är jag nöjd om jag kommer 10 meter..
Men träning ger färdighet .. bara nöta o nöta
det kommer ..eller så hinner man bli pensionär o trixar med rullatorn ..

Tillbaka
Topp