Hur träna bakhjulskörning bäst

När man tränar manuals kan det vara lättare att köra i nedförsbackar.
Om man bromsar rätt mycket dvs. Backen håller farten uppe.

/Adam

Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> När man tränar manuals kan det vara lättare att
> köra i nedförsbackar.
> Om man bromsar rätt mycket dvs. Backen håller
> farten uppe.
>
>
> /Adam

Mjo men det är ju fusk...hehe
Rulla med broms nedför en backe är ganska lätt iaf sittandes på sadeln, stånde blir det lite vingligare.

vertical skrev:
> Mjo men det är ju fusk...hehe

Jo, men jag skrev "medan man tränar".

/Adam

fihdsufhaiosejasopd,s med cykelns växel.

Jag har ett par deity hjul och diabolus-ramen, fast det blir fett svårt att svänga ändå.

Har tränat en del på bakhjulskörning sedan i höstas. Har kommit bort från att köra för lågt i fronten och axa även om man kan komma 10-15 m så. Startar nu mest från stillanstående, eller långsamt, genom att trycka till och luta mig bakåt. Har två problem dock. Det ena är att jag förlorar fart och stannar nästan helt - har dock bra häng bakåt. Det andra är att jag inte kan hålla balansen sidledes. Jag startar och får upp farten en aning, har bra häng men så tappar jag hojen åt något håll. Känns att det är på gång - går störande långsamt i min ålder dock :(

Jo, för dej som vill ha hjälp, ska ge dej några bra råd, har bara lite frågor till dej, adda min msn för att svara på dem, streetracing_12@hotmail.com

kan berätta lite om mej själv o min cykling, håller då på me dirt, sattsar lite lätt på trick, (180, no hands, wheelie, stoppie, osv,) men kan väldigt bra balansera på bakdäcket med de felsta cyklar,

jo tillbaka till tipsen, om du vill hitta balansen ska du hellst köra i en lite uppförbacke, högst 20-30 grader brant, o luta dej mer o mer bak tills du känner att du håller på att stegra över, när du känner att du håller på me det e du på bra väg till det nya steget, jo det e att gå tillbaka till vinklen du hade precis innan du kom till den som du höll på att stegra över med, när du har den vinklen du hade innan du var nära på att stegra över har du rätt vinkel för rakor, stegrar du i uppförbacke ska du gärna ligga lite lägre ner, :P o om du kör i nedförbacke e det olika,:P då får du bestämma det själv:P, och du ska ha gärna armarna raka, det blir bäst för mej då. sen när du kör på raksträcka försök att inte trampa snabbare:P,

adda mej på msn för mer information, eller frågor, sen vi ja ställa lite frågor till dej:D

Streetracing_12@hotmail.com

//iet:D

Ytterligare en liten rapport för alla gamlingar som nästan gett upp bakhjulsåkning. Har fortsatt att träna. Lärde mig ganska snabbt att trampa upp hojen och få bra häng, men hade problem med att jag tappade farten varje gång jag bromsade till för att inte falla baklänges. Har kommit en bit längre nu och det som har hjälp mig är raka armar och att jag inte trampar upp hojen helt i början. Nu drar jag sakta upp hojen med raka armar samtidigt som jag lutar mig bakåt och trycker till lite på pedalerna. Detta gör att man inte kommer upp i balanspunkten direkt utan får en viss fartökning. Raka armar gör det lättare att få upp cykeln rakt, tycker jag. Eftersom man lätt fegar för att inte trilla bakåt är det bra om man bestämmer sig för att inte böja armarna och luta sig framåt. Fortfarande har jag problem med balansen åt sidan. Men det börjar gå bättre i alla fall!

När man lär sej bakhjulskörning (sittande på sadeln) underlättar det med:
- Lågt lufttryck bak (ehh...)
- Breda däck (2.4=yammi!).
- Uppförsbacke.
- Blicken låångt fram.
- Lämna de inbyggda spärrarna hemma.

Det gäller att hitta jämnviktsläget mellan att slå över bakåt och falla framåt med bromsen.

FOXiC skrev:
> När man lär sej bakhjulskörning (sittande på
> sadeln) underlättar det med:
> - Lågt lufttryck bak (ehh...)
> - Breda däck (2.4=yammi!).
> - Uppförsbacke.
> - Blicken låångt fram.
> - Lämna de inbyggda spärrarna hemma.
>
> Det gäller att hitta jämnviktsläget mellan att
> slå över bakåt och falla framåt med bromsen.

Håller inte med, för lågt lufttryck gör mest att du tappar känslan för hur cykeln beter sig i sidled, jag tycker det går mkt lättare att manövrera hojen när jag har ett okej lufttryck.

Mina tips är att ha raka armar och så rak rygg som möjligt. Du orkar hålla på längre om du inte sitter å spänner sig. Luta dig bakåt och lita på bakbromsen. En lätt tuch på den när du passerar balanspunkten och du är back on track igen. SPD gör det lite svårare tycker jag. För att kunna hitta balans i sidled behöver jag kunna röra mig och det går inte alltid med SPD.

nilebiker skrev:
> Tag sikte på nåt långt fram. Synen är
> viktigaste sinnet för balansen.(som sitter i
> örat)
> Tag ut en markering där du drar upp hojen, t ex
> en lyktstolpe, bestäm dig att köra till nästa
> stolpe och kolla på den tredje. Öka längden
> succesivt och flytta fram blicken tills det bara
> flyter och sitter i märgen.
> Du hamnar där du tittar. Gäller även i skogen,
> i bilen, på MC.
> Ett lätt motlut kan hjälpa till som sagt.

Håller med nilebiker. Titta dit du ska o använd en fast markering att starta vid och en där du ska ta ner den igen underlättar träningen rejält. Ha alltid två fingrar på bromsen och använd knäna att styra när du ska svänga på slangen. När jag var 17 år körde jag 6,5 km på bakdäcket.

MangeB:...
När jag kör med Nobby Nick 2.25" och 4,5 bar så blir cykeln instabil vid bakhulskörning. Sänker jag trycket till 2 bar så blir den mer förlåtande med samma däck. Lägger jag på NN 2,4" med 2 bar så blir det yammi! :)

AdventureRider:...
6,5km! Reeeeespekt!!! Var det dej Yps fotade på isen? Ha ha...

hur håller man styret.Min cykel åker åt höger och vänster.Hur styr man med ben elle.Kan nån förklara för mig

hur håller man styret.Min cykel åker åt höger och vänster.Hur styr man med ben elle.Kan nån förklara för mig.

Förutom att inte tippa bak eller fram är det svåra med bakhjulsåkning att inte falla åt sidan. Det finns olika sätt att undivka det, men jag brukar använda benen och försöka luta kroppen försiktigt åt ena sidan. (Och bäst är det ju såklart om det är helt vindstilla.)

Ett tips som gör det lite lättare tycker jag är att låsa framhjulet när man har kommit upp på bakhjulet vilket gör att man inte blir lika påverkad av hjulets roterande vikt
MEN SLÄPP BROMSEN NÄR DU SÄTTER NER FRAMHJULET.Balansen håller jag genom att använda kroppen som
motvikt vill cykeln gå åt vänster luta tex ut höger knä när du trampar samt luta kroppen lite åt
samma håll.En övning är att ta och försöka kör på bakhjulet på en gräsmatta (lite mjukare än asfalt) och då luta så mycket att man slår över och då bara lida av sadel bakåt och bli stående på benen, detta ger att man lär sig hur mycket man kan ta i och hur mycket man kan luta lutabakåt.
Det är bara att träna.

No Pain no Gain!

"En övning är att ta och försöka kör på bakhjulet på en gräsmatta (lite mjukare än asfalt) och då luta så mycket att man slår över och då bara lida av sadel bakåt och bli stående på benen, detta ger att man lär sig hur mycket man kan ta i och hur mycket man kan luta lutabakåt"

- När jag började öva tyckte jag det kändes obehagligt att ha fingret på bakbromsen - jag ville ha hela handen på styret. Det ledde till att jag började köra "brakeless". Jag tippade ofta bakåt och landade på ändan, men nu så här i efterhand tror jag det var ett bra sätt att öva in balansen på.
Men det är inget jag rekommenderar, använd bromsen när du tippar för mycket bakåt istället för att landa på benen eller på ändan.

Imårrn ska jag ut och träna bakhjulskörning på min fixie, hopas allt håller..
Läskigt med 36 cm brett styre och så frammåtlutat.. Och 44-18 som kanske är lagom eg..

Handlar väl bara om att våga dra upp den.

Låsa framhjulet i luften? Då förlorar du all den gyrokraft som framhjulet har, som man kan använda till att hålla balansen med i sidled när man kör på bakhjulet. Tycker själv det blir svårare att hålla balansen i sidled när man kört så länge på bakhjulet att framhjulet slutar snurra. Ju snabbare fart jag har innan jag drar upp cykeln, desto lättare är det tycker jag. :-) Annars är det som flera påpekat, lätt att använda både armar och ben för att balansera i sidled också, det kommer naturligt efter ett tag. I början "ramlar" man lätt åt sidorna, även om man lyckas hålla balansen bakåt.

/Leo

JojjeM sa:
Tack Ville för utförligt svar.
Ska träna på att dosera bromsen bättre.
Får se om jag kan fixa en liten film (med kläder).

/Johan

Tragglar på emellanåt. Här kommer filmen, såhär 12 år senare. Det börjar gå lite bättre men fortfarande ingen vidare säkerhet. Det är väl bara att nöta :)

/johan

Tillbaka
Topp