Jag pratar lite ...
Om man tittar på frågan "Hur träna VO2 max" så undrar jag i vilken tävling du har nytta av värdet för VO2 max. Finns sådana tävlingar? Du får då ett svar av just VO2max som kanske är sant, men jag vet inte om det är så användbart.
Vad du antagligen vill träna är den varaktiga effekt du kan utveckla under tidsintervaller kring 3-5 minuter PVO2max. Någon människa har någon gång påstått att detta (VO2max) är en del, ett energisystem, som ska ha ett eget namn, och skiljas från det energisystem du kör på när du får mjölksyra, eller det system som du använder när du kör längre och lite lungnare, typ en timme. De finns sedan de som tycker att man har ytterligare ett system/förmåga när man cyklar längre, typ uttållighet.
Vad jag tycker mycket visar är att vid fysisk aktivitet så är det i praktiken inte så lätt att isolera olika system och förmågor. Därför får 20 minutersintervaller inverkan på din PVO2max, såväl som 4 minutersintervaller får genomslag på din 1h+ förmåga.
Runt effektbaserad träning så finns två tydliga skolor. De som "trycker upp - Push up" sin PVO2max genom relativt mycket volym vid relativt högt effektuttag, sk. sweet-spot träning. Vi pratar då 2x20, 3x20, 1x45, eller tom 1x60 minuter. I relativt högt tempo ~95% av den effekt man max kan generera i en timme. Sedan finns de som "rycker upp - pull up" sin nivå genom att köra 2, 3 och 4 minutersintervaller, och utgår från att andra lägre energisystem hänger med.
Med allt prat ovan så vill jag bara belysa att det finns olika skolor, och alla kan nog lyfta fram framgångsrika cyklister som exempel. Välj någon metod och pröva ett tag...
Eftersom jag inte vet något om din träningsbakgrund eller förmåga, så är det svårt att råda, men jag gör ett försök:
Att kunna använda din effekt vid VO2max kräver lite träning, av teknik och psyke. Det är ju rätt jobbigt. Om jag antar att du är bra tränad så skulle jag säga att den bästa träningen under ett par månader är block om två till tre dagar, med intervaller enligt Dag 1) 3x4 minuter, 6-8 minuter vila, 3x4 minuter, Dag 2) 4x3 minuter, 6-8 minuter vila, 4x3 minuter, Dag 3) 4x2, 4-6 minuter vila, 4x2 4-6 minuter vila, 4x2 minuter. Vila ett par dagar och på't igen.
Skit i pulsen, du ska köra så hårt att du orkar samma temop genom hela intervallet. Med denna typ av träning får du bra effekt, och du lär dig jobba vid VO2max.
Hoff/helgerud har fått genomslag i löparvärlden men är inte själva på något sätt. Morris är min favorit i cykelvärlden. Läs exempelvis mer på
http://ashwinearl.blogspot.com/2005/11/off-season-training-appendix-mtbdoc.html