Hur träna Vo2 max?

Bert

Aktiv medlem
Hur träna Vo2 max?
Vad säger senaste forskningen om träning av max. syreupptag? Enligt Carmichael (Armstrongs tränare) ska man upp ända till 94 % av maxpuls för att träna detta. Andra säger ungefär "vid tröskelpuls", och anger ett ganska brett pulsomfång. Nån som vet?

Hur träna Vo2 max?
Den maximala syreupptagningsförmågan (VO2max) är ett mått på hur mycket syre (O2) en individ kan omsätta på maximal arbetsnivå under 2-3 min. För att kunna mäta VO2max på ett korrekt sätt med hög precision måste man mäta både lufttryck, lufttemperatur, luftfuktighet, lungventilation, syrehalt i inandningsluft och utandningsluft samt koldioxidhalt i utandningsluft och tidsrelatera dessa värden till 1 minut.

Min egen personliga filosofi är att träna lagom hårt och länge(ca 2tim), tempot ska vara så att man nätt och jämnt kan prata

Hur träna Vo2 max?
det finns massor av forskning kvar att göra på området. sen tror jag personligen att olika individer responderar olika på träning.

några modeller som finns:

1, full slagvolym uppnås i distansfart = kör distansfart (åstrand m många flera) (detta är i dagsläget en gammal metod som lever kvar trots att ny forskning visar att det inte fungerar på det viset)

2, du måste upp på 90-95% av maxpuls för att få den bästa träningseffekten = kör 4*4 träning (hoff/helgerud)

3, lokal kapacitet är det intressanta = kör 15*15 intervaller (tonkonogi, delvis sahlin osv)

just nu pågår en relevant studie av mitokondriel potential på LIVI där 3*20 min´och 7*30 s intervaller ställs mot varanda.

Senast redigerad av en moderator:
Hur träna Vo2 max?
spännande det där.. Jag har tränat efter metod 1 men nu gått över till metod 2 efter att ha läst (den berömde?) norrmannen. Det verkade ju faktiskt som norrmannen hade på fötterna i artikeln som finns länkad till ovan i tråden. Nu blir jag ju såklart nyfiken på den här tredje metoden är det någon (Micke S?) som har en länk där man kan läsa mer om den. På vilken intensitet (av maxpuls) ska man ligga för att den typen av intervaller ska ha mest effekt?

Hur träna Vo2 max?
olof. lokal stress är ju inte direkt beroende på pulsen, som av intensiteten. om du googlar på tonkonogi och sahlin kommer du att hitat en del material att dra slutsatser ifrån, men tyvrr är det också där det slutar.

jag har själv tetstat att mäta vo2 med utandningsluftsanalys både på 4*4 och 15*15, men ska man se vad som händer inne i de stackars muskelcellerna måste det till biopsier. som tidigare sagt. det saknas oerhört mycket forskning, och ju mer man läser, desto mer saknar man.

Saltin har ju även gjort en intressant studie.
http://www.marathon.se//news/article.cfm?NewsId=314610

Hur träna Vo2 max?
Jag pratar lite ...

Om man tittar på frågan "Hur träna VO2 max" så undrar jag i vilken tävling du har nytta av värdet för VO2 max. Finns sådana tävlingar? Du får då ett svar av just VO2max som kanske är sant, men jag vet inte om det är så användbart.

Vad du antagligen vill träna är den varaktiga effekt du kan utveckla under tidsintervaller kring 3-5 minuter PVO2max. Någon människa har någon gång påstått att detta (VO2max) är en del, ett energisystem, som ska ha ett eget namn, och skiljas från det energisystem du kör på när du får mjölksyra, eller det system som du använder när du kör längre och lite lungnare, typ en timme. De finns sedan de som tycker att man har ytterligare ett system/förmåga när man cyklar längre, typ uttållighet.

Vad jag tycker mycket visar är att vid fysisk aktivitet så är det i praktiken inte så lätt att isolera olika system och förmågor. Därför får 20 minutersintervaller inverkan på din PVO2max, såväl som 4 minutersintervaller får genomslag på din 1h+ förmåga.

Runt effektbaserad träning så finns två tydliga skolor. De som "trycker upp - Push up" sin PVO2max genom relativt mycket volym vid relativt högt effektuttag, sk. sweet-spot träning. Vi pratar då 2x20, 3x20, 1x45, eller tom 1x60 minuter. I relativt högt tempo ~95% av den effekt man max kan generera i en timme. Sedan finns de som "rycker upp - pull up" sin nivå genom att köra 2, 3 och 4 minutersintervaller, och utgår från att andra lägre energisystem hänger med.

Med allt prat ovan så vill jag bara belysa att det finns olika skolor, och alla kan nog lyfta fram framgångsrika cyklister som exempel. Välj någon metod och pröva ett tag...

Eftersom jag inte vet något om din träningsbakgrund eller förmåga, så är det svårt att råda, men jag gör ett försök:

Att kunna använda din effekt vid VO2max kräver lite träning, av teknik och psyke. Det är ju rätt jobbigt. Om jag antar att du är bra tränad så skulle jag säga att den bästa träningen under ett par månader är block om två till tre dagar, med intervaller enligt Dag 1) 3x4 minuter, 6-8 minuter vila, 3x4 minuter, Dag 2) 4x3 minuter, 6-8 minuter vila, 4x3 minuter, Dag 3) 4x2, 4-6 minuter vila, 4x2 4-6 minuter vila, 4x2 minuter. Vila ett par dagar och på't igen.

Skit i pulsen, du ska köra så hårt att du orkar samma temop genom hela intervallet. Med denna typ av träning får du bra effekt, och du lär dig jobba vid VO2max.

Hoff/helgerud har fått genomslag i löparvärlden men är inte själva på något sätt. Morris är min favorit i cykelvärlden. Läs exempelvis mer på http://ashwinearl.blogspot.com/2005/11/off-season-training-appendix-mtbdoc.html

Hur träna Vo2 max?
resultaten kommer väl efter sommaren nån gång.

ja, jag märker skillnad. det gjorde jag iofs för flera år sedan. långa intervaller är slöseri med tid.

Hur träna Vo2 max?
tycker och tycker. det beror på vad man jämför med, men ser man till nedlagd tid så visst. det beror ju lite på vad man vill träna och uppnå med träningen.

Hur träna Vo2 max?
Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> för att trådskaparen tappade intresse verkar det
> som.

Han kanske läste detta

"Dag 1) 3x4 minuter, 6-8 minuter vila, 3x4 minuter, Dag 2) 4x3 minuter, 6-8 minuter vila, 4x3 minuter, Dag 3) 4x2, 4-6 minuter vila, 4x2 4-6 minuter vila, 4x2 minuter. Vila ett par dagar och på't igen."

och insåg att det skulle bli fasansfullt jobbigt.

Hur träna Vo2 max?
skaparn skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > för att trådskaparen tappade intresse verkar
> det
> > som.
>
>
> Han kanske läste detta
>
> "Dag 1) 3x4 minuter, 6-8 minuter vila, 3x4
> minuter, Dag 2) 4x3 minuter, 6-8 minuter vila, 4x3
> minuter, Dag 3) 4x2, 4-6 minuter vila, 4x2 4-6
> minuter vila, 4x2 minuter. Vila ett par dagar och
> på't igen."
>
> och insåg att det skulle bli fasansfullt jobbigt.

... men kul, mycket kul.

Hur träna Vo2 max?
bigmollo skrev:
> Ja hur gick det med Livi-studien egentligen?

Bra tror jag. Westergren verkade nöjd när han berättade om den.

Hur träna Vo2 max?
joråsåat... mrna för ppar och pgc1-a korrelerade med medeleffekt som utvecklades och mrna för pgc1-a uppreglerades fint av sprinterna.

På vo2maxfronten intet nytt.

Hur träna Vo2 max?
Micke S skrev:
> joråsåat... mrna för ppar och pgc1-a
> korrelerade med medeleffekt som utvecklades och
> mrna för pgc1-a uppreglerades fint av
> sprinterna.

Kalas!

Hur träna Vo2 max?
Micke S skrev:
> joråsåat... mrna för ppar och pgc1-a
> korrelerade med medeleffekt som utvecklades och
> mrna för pgc1-a uppreglerades fint av
> sprinterna.

Nu är du där igen med dina torra akademikersvar. Det var bättre för några år sedan då du kunde ge raka besked, som inlägget lite längre upp:

Micke S skrev:
> långa intervaller är slöseri med tid.

Pang på bara, det är så det ska se ut!

;-)

Hur träna Vo2 max?
bigmollo skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > joråsåat... mrna för ppar och pgc1-a
> > korrelerade med medeleffekt som utvecklades och
> > mrna för pgc1-a uppreglerades fint av
> > sprinterna.
>
>
> Kalas!

Du kan fritt slänga dig med dessa termer i bloggen så kommer du uppfattas som djupt kunnig :)

Hur träna Vo2 max?
Micke S skrev:
> Du kan fritt slänga dig med dessa termer i
> bloggen så kommer du uppfattas som djupt kunnig
> :)

Tackar och bockar. Djupt kunnig är precis så som jag vill positionera mig under 2012.

Hur träna Vo2 max?
"mrna för ppar och pgc1-a korrelerade med medeleffekt vilket resulterade i förhöjd bajsnödighet vid 4x4 intervaller."

Det är därför du köpte en ny toalett Mollo!

Hur träna Vo2 max?
Kontinuitet är ju egentligen det enda alla träningsmodeller har gemensamt. Att känna sin kropp och lära sig avbryta innan skador kommer är en av de större faktorerna till framgång.

Det går fort att bli bra, sedan kommer skadebekymmren och man hankar sig fram.

Det finns INGA genvägar till en god fysik. Att bli sverigeelit i ngn konditionsidrott tar minst 10år, med några väldigt få undantag.

Hur träna Vo2 max?
Sverigeelit för mig är när man konkurerar om medaljerna på sm o andra stora tävlingar som lockar de bästa.

En sak jag kom på som jag glömde skriva är hur intressant det är med träningskultur inom sporten. Tex. Längd. Varför ligger dameliten o trycker 20-30h veckor med 70% lugn distans när deras huvudsakliga distans är 10km med en åktid på ca 25-28min?

Kultur skulle jag påstå, samt att man kan pga skaderisken är så låg inom sporten.

Lite OT i know.

Hur träna Vo2 max?
sijo82 skrev:

> En sak jag kom på som jag glömde skriva är hur
> intressant det är med träningskultur inom
> sporten. Tex. Längd. Varför ligger dameliten o
> trycker 20-30h veckor med 70% lugn distans när
> deras huvudsakliga distans är 10km med en åktid
> på ca 25-28min?
>
> Kultur skulle jag påstå, samt att man kan pga
> skaderisken är så låg inom sporten.
>
> Lite OT i know.

Vart har du hört det? Charlotte Kalla har ju gått upp till 800h i år och det är väl sisådär 15h/v.
Sen att dom kör mycket lugnt kan ju vara för att långpass ofta också räknas som teknikträning och det är väl lite krångligare att åka skidor än att trampa på en cykel?

Hur träna Vo2 max?
JinJin skrev:
> sijo82 skrev:
> -----
>
> > En sak jag kom på som jag glömde skriva är
> hur
> > intressant det är med träningskultur inom
> > sporten. Tex. Längd. Varför ligger dameliten
> o
> > trycker 20-30h veckor med 70% lugn distans
> när
> > deras huvudsakliga distans är 10km med en
> åktid
> > på ca 25-28min?
> >
> > Kultur skulle jag påstå, samt att man kan pga
> > skaderisken är så låg inom sporten.
> >
> > Lite OT i know.
>
> Vart har du hört det? Charlotte Kalla har ju
> gått upp till 800h i år och det är väl
> sisådär 15h/v.
> Sen att dom kör mycket lugnt kan ju vara för att
> långpass ofta också räknas som teknikträning
> och det är väl lite krångligare att åka skidor
> än att trampa på en cykel?
------------------------------------------------------------
Fast riktigt så enkelt är det ju inte, under tävlingsäsongen är det nästan tävling varje helg, och då kör man inte många timmar under veckan. Sen har dom säkert som många cyklister en 3-4 veckor lång träningsfri period efter avslutad tävlingsäsong för att låta kroppen återhämta sig innan nästa års förberedande träning tar vid... :-) T

Hur träna Vo2 max?
Jo, jag har hört att det brukar vara vila i april för längdskidåkare. Vila brukar bestå av att åka långturer på skare :) Klart det inte är konstant 15h/v men jag tyckte 30h lät ganska extremt även om det skulle vara 70% prattempo.
Det skulle vara kul att se landslagsåkarnas träningsscheman

Hur träna Vo2 max?
De kör extremt mkt distans, mer o mer styrka nuförtiden.
Sommarträningen består av rullskidor som bas men även löpning o lite cykel då främst mtb.
Väldigt sällan man ser att de trycker på när de tränar.
De är rätt ofta på läger o där kör de lite mer kvalite'.
Sen som ngn skrev innan så tävlar de ju en hel del o där får de mkt kvalitativ träning.

De håller inte alls samma nivå på löpning längre som de gjore på 80-talet då basen i sommarträningen va löpning.

Jag påstår inte att de e dåligt tränade, jag tycker att det är väldigt få sporter som kan jämföra sig med längd.

jag tror att vi kommer att se en förändring i hur de tränar de närmaste åren eftersom det pågår mycket forskning kring läng på vntersportcentrum i Ö-sund.

Hur träna Vo2 max?
Detsamma gäller cykel. Det pågår många intressanta projekt på LB i Barkarby som kommer att förändra cykelsporten inom de närmaste 2-3 åren.

Hur träna Vo2 max?
schture skrev:
> Detsamma gäller cykel. Det pågår många
> intressanta projekt på LB i Barkarby som kommer
> att förändra cykelsporten inom de närmaste 2-3
> åren.

Har du koll på varthän de går?

Spontant så tror jag både cykel o längd går mot mindre lsd o mer teknik, styrka, explosivitet

Hur träna Vo2 max?
sijo82 skrev:
> schture skrev:
> -----
> > Detsamma gäller cykel. Det pågår många
> > intressanta projekt på LB i Barkarby som
> kommer
> > att förändra cykelsporten inom de närmaste
> 2-3
> > åren.
>
>
> Har du koll på varthän de går?

Jag är inte särskilt insatt i Barkarby-projekten, men baserat på vad jag vet om deltagarna så handlar det antagligen mycket om att man jobbar med uppladdning och återhämtning: uppladdning med rödvin och aktiv återhämtningsvila med maltdrycker.

Hur träna Vo2 max?
Allt är ganska hemligt. Det jag vet i dagsläget är att de undersöker hur kiselsol, chitosan och ekspån kan påverka cirkulationen i musklerna för att gynna borttransporten av slaggprodukter, samt även i hur stor utsträckning r6, r8 och r10 påskyndar återhämtningen. Just r10 har visat positiva effekter i tidigare studier på LB.

sijo82 skrev:
> Har du koll på varthän de går?
>
> Spontant så tror jag både cykel o längd går
> mot mindre lsd o mer teknik, styrka, explosivitet

Hur träna Vo2 max?
JLarsson skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Sa nån R10?
>
> pm

+1

Hur träna Vo2 max?
Tille skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Rippa skrev:
> >
>
> > -----
> > > Sa nån R10?
> >
> > pm
>
> +1

Låter som det är en ny r10-studie på gång. Frågan är om man vill se resultatet.

Tillbaka
Topp