Hur tränar man (lvg)

Hur tränar man (lvg)
Du får nog inse att det är just olika saker som olika personer tycker är roliga och som därmed motiverar.
Det är just det jag inser och därför undrar varför man ska behöva hitta på motivationsfaktorer istället för att göra det man blir motiverad av helt utan yttre åtgärder.

Att utgå ifrån att det man själv tycker är grejen med cykling är allas grej känns rätt ego.
Javisst. Vem har gjort det?

men detta är ju happy då då ska man ju likt en heltidspolitiker gå på sin linje utan hänsyn till annat. Så Mao är min åsikt/clickbait (iaf i denna tråden) att alla som inte har en wattmätare och kör strukturerade pass är amatörer som borde köpa sig en picknickkorg och en hybrid från XXL, företrädesvis med elassistans och day time running lights.
Du väljer alltså själv att göra precis som det du nyss ansåg vara "ego"? Verkar lite ofiffigt.

alternativt så gör alla som dom vill och mår bra av det.
Exakt.

-----

Brasklapp för att jag eventuellt inte förstod vad du skrev. Jag har inte läst hela tråden, bara fascinerats lite över alla föreslagna metoder för att komma till skott och göra något som man uppenbarligen egentligen inte tycker är särskilt roligt. Verkar skitjobbigt.

Hur tränar man (lvg)
Det är just det jag inser och därför undrar varför man ska behöva hitta på motivationsfaktorer istället för att göra det man blir motiverad av helt utan yttre åtgärder.

Javisst. Vem har gjort det?

Du väljer alltså själv att göra precis som det du nyss ansåg vara "ego"? Verkar lite ofiffigt.

Exakt.

-----

Brasklapp för att jag eventuellt inte förstod vad du skrev. Jag har inte läst hela tråden, bara fascinerats lite över alla föreslagna metoder för att komma till skott och göra något som man uppenbarligen egentligen inte tycker är särskilt roligt. Verkar skitjobbigt.
?
Jag var kanske lite ironisk, inte riktat mot någon enskild (dig eller annan) utan snarare denna tråd som spårat en del från TS fråga.

det är väll jättekul att det finns olika former av cykling, både typer av cykel, cykling och genomförande. Bara konstigt när det finns så många varianter och variabler att man måste proklamera att det som passar mig banne mig ska vara rådande för alla.

each to their own.... fast ihop, det är roligare då.

Hur tränar man (lvg)
?
Jag var kanske lite ironisk, inte riktat mot någon enskild (dig eller annan) utan snarare denna tråd som spårat en del från TS fråga.

det är väll jättekul att det finns olika former av cykling, både typer av cykel, cykling och genomförande. Bara konstigt när det finns så många varianter och variabler att man måste proklamera att det som passar mig banne mig ska vara rådande för alla.

each to their own.... fast ihop, det är roligare då.
Javisst och man bör om man kan testa så mycket som möjligt. Jag har nog provat allt utom DH (inte haft möjlighet).
Smaken kan förändras över tid också, idag skulle jag inte ta enhjulingen till stan längre.
Mitt råd till TS är egentligen att hitta andra som också cyklar då cykling ofta är en rätt ensam företeelse. Helgrundor med fika är ofta en hit och där kan man få uppslag kring olika former av cykling.

Det var så jag blev intresserad av långa distanser och Finnmarksturen, Vätterrundan, Vänern runt, 08 XC mm.
Att jag sen bytte till en mer lvg-orienterad hobby är bristen på skogsvägar i mitt närområde. Grus går ju utmärkt att cykla med vilken hoj som helst med breda däck.

Hur tränar man (lvg)
Klart man måste ha något som motiverar. Annars blir det prova-på och inte mera.
Håller med om att flera korta snabba rundor och få riktigt långa rundor är en god träningsfilosofi. Försök att variera sträckningen också, kroppen vänjer sig rätt fort och stannar upp i utvecklingen om man gör ett och samma hela tiden. - Och så inte t ex den öländska motvinden eller småländska backar kommer som överraskningar.

Hur tränar man (lvg)
@johan82 Kul att du skaffat en cykel till! En fråga: Hur använde / tränade du med MTBn?

Bortsett från dravlet om effektmätarnas (o)nödvändighet (jag har 5) så menar jag att det kommit ett antal bra tips på träning. Min åsikt är att om man ”bara” vill komma åt motionsfördelarna tycker jag det räcker med Z2 (prattempo) så många timmar i veckan du har till förfogande. Vill man mäta och förbättra sin prestation byter man ut 2 eller 3 pass (i veckan) mot högintensitet som tröskel, VO2max, över/under. Vill man känna sig svettig, sliten och trött efter varje tur kör gubbgnet. För mig är den viktigaste faktorn ”consistency” - att hinna och mäkta med den träningsplan man sätter upp och inte hoppa på något upplägg man hört är bra för proffsen gör det bara för att tappa sugen efter 2-3 veckor.

Hur tränar man (lvg)
Ni som kör med effektmätning hur mycket glor ni på den ifall ni kör intervaller i exempelvis grupp? Har en själv men vid exempelvis intervaller i grupp tycker jag inte man hinner ligga och glo på den i nån större utsträckning. Tycker mer jag går på känslan då? Intervaller tex ska ju göra ont eller?

Hur tränar man (lvg)
Spontant tänker jag att intervaller i grupp inte borde handla lika mycket om att ligg i en viss zon/effektspann som att träna ”race craft”, göra ryck, täppa lucka, lagtempoteknik, tvingas ur sin komfortzon etc. Vilken effekt det blir kanske är kul att titt på efteråt men där och då bör det snarare handla om att lösa uppgiften.

Hur tränar man (lvg)
Lyssnar man på Fredrik Ericsson om hur Jenny Rissveds tränar så kör hon mycket RPE. Så wattmätare verkar vara obligatorisk för att bli bra? ?

Hur tränar man (lvg)
Endast vid lagtempoträning som jag nyttjar effektmätare i grupp och då för att ha koll på vilken effekten blir när man blir först och då kan dra med samma ansträngning hela förningen.

Hur tränar man (lvg)
Från effektmätare som nödvändigt redskap till Jenny Rissveds och lagtempoträning. Jag är säker på att det är bra info till TS som vil cykla "för att bli av med trivselvikten, inte för att tävla".

Jag har en polare som ville gå ner i vikt. Han började ta entimmespromenader varje dag. Helt utan effektmätare eller plan. Han gick ner i vikt. Mer komplicerat än så behöver det inte vara. Oklart om han hade kul under tiden men han verkade alltid glad när man träffade på honom.

Disclaimer: jag riktar ingen kritik mot informationen i tråden. Menar bara att mycket är överkurs i detta fall.

Hur tränar man (lvg)
Från effektmätare som nödvändigt redskap till Jenny Rissveds och lagtempoträning. Jag är säker på att det är bra info till TS som vil cykla "för att bli av med trivselvikten, inte för att tävla".

Jag har en polare som ville gå ner i vikt. Han började ta entimmespromenader varje dag. Helt utan effektmätare eller plan. Han gick ner i vikt. Mer komplicerat än så behöver det inte vara. Oklart om han hade kul under tiden men han verkade alltid glad när man träffade på honom.

Disclaimer: jag riktar ingen kritik mot informationen i tråden. Menar bara att mycket är överkurs i detta fall.
Vill man bara vill gå ner i vikt så är det bara att äta mindre än man gör av med, man behöver inte röra sig överhuvudtaget.

Hur tränar man (lvg)
Vill man bara vill gå ner i vikt så är det bara att äta mindre än man gör av med, man behöver inte röra sig överhuvudtaget.
Jag tror ändå det är bättre att bajsa mer än man äter. Då måste man rimligen gå ner i vikt…

Skämt åsido så stämmer det kortsiktigt att det ”bara är att äta mindre” för att minska vikten, men om det sker på bekostad av tapps muskelmassa så landar man på ett lägre metaboliskt jämviktsläge vilket gör att man måste fortsätta äta mindre (och mindre) för att hålla vikten stabil. Bättre då att försöka omdisponera med ökad muskelmassa och minskad fettmassa, förslagsvis genom träning, samtidigt som man är medveten om vad man stoppar i sig.

Hur tränar man (lvg)
Jag tror ändå det är bättre att bajsa mer än man äter. Då måste man rimligen gå ner i vikt…

Skämt åsido så stämmer det kortsiktigt att det ”bara är att äta mindre” för att minska vikten, men om det sker på bekostad av tapps muskelmassa så landar man på ett lägre metaboliskt jämviktsläge vilket gör att man måste fortsätta äta mindre (och mindre) för att hålla vikten stabil. Bättre då att försöka omdisponera med ökad muskelmassa och minskad fettmassa, förslagsvis genom träning, samtidigt som man är medveten om vad man stoppar i sig.
Självklart, skrev endast svaret för att vi avhandlade fel sorts cykelträning enligt vissa.

Hur tränar man (lvg)
Jag tycker det känns rimligt att släppa ämnet. NLC drog ett skämt där det i alla fall i mina ögon var komplett uppenbart att det inte är så det fungerar. BFS ville ändå poängtera att det inte är så det funkar.

Hur tränar man (lvg)
Så, du säger att man inte väger mindre efter man varit på toaletten?
Jag säger precis som jag skrev tidigare: "Man bajsar inte ut sin övervikt. Bajs är väl bara rester av det man ätit och inte tagit upp."
Jag säger inte att bajs inte väger nånting. Jag säger att bajs är rester av det man ätit och som matsmältningssystemet inte tagit upp. Men detta kommer väl att tolkas som censur och att jag förespråkar diktatur...

Hur tränar man (lvg)
Ni som kör med effektmätning hur mycket glor ni på den ifall ni kör intervaller i exempelvis grupp? Har en själv men vid exempelvis intervaller i grupp tycker jag inte man hinner ligga och glo på den i nån större utsträckning. Tycker mer jag går på känslan då? Intervaller tex ska ju göra ont eller?
Om jag cyklar i grupp så tittar jag bara på effektmätaren när jag ligger och drar. Det är mest för att jag inte ska ta i för mycket för länge så att det blir lucka. (och jag kör slut på mig själv.)

Man klarar sig absolut utan men jag tycker faktiskt att det underlättar.

Annars använder jag den mest vid träning inomhus.

Tillbaka
Topp